Pa da to je problem. Pisao sam par puta, al evo ponovo cu objasniti svoje shvatanje tog problema. Svi su se usavrsili za asfaltnu tehniku, a ne znaju betonsku tehnologiju kolovoza. To je jako tesko sad promeniti. Krece od strucnjaka i fakutleta, a zatim preko drzave se traze asfaltne usluge pa su se firme fokusirale na tehnologiju koju poslodavac trazi. A iznad toga, mislim da su nasi "strucnjaci" se ucili/oslonili na nemacku tehnologiju, sto se vidi i sto su svi finiseri i glodalice uglavnom nemacki Wirtgen, Vogele, Bomag, Hamm... Iako kazu da su prvi asfaltni finiseri patentirani u Americi (Berber Greene, 1936), Amerika je svoju mrezu autoputeva od 50ih do 80ih uglavnom gradila od betona (kazu 60%) jer su procenili da su dugotrajniji. I ok, sad mnogi kazu da su oni danas u losem stanju, ali ipak je proslo 50 godina trajanja. Tako da kod nas retko ko i ima betonske finisere jer su skupi, a sto da ih kupi, za sta da ih koristi, gde da zaradi radeci s njima? Bila je neka prica da ce cementare u savezu sa nekim proizvodjacima betona pokusati da proguraju tu tehnologiju ali se nije uspelo, posebno je negativna bila reakcija javnosti posle ova dva katastrofalna tunela na autoputu za Cacak, ali to je uradjeno neprofesionalno jer da se asfalt radi sa takvom opremom, bez finisera, kao sto je tamo beton i on bi bio katastrofa. Ja sam ucestvovao , ali vise kao pomoc jer nisam nista na tom poslu zaradio, u dovodjenju betonskog finisera za tunel Bancarevo (zapravo sam ja nasao finiser i stranog iskusnog rukovaoca) za naseg podizvodjaca koji je dobio posao ali gle cuda nije imao ni masinu ni znanje gradnje takvih puteva, pa su onda vezbali ispred tunela i jedva su uspeli naprave betonski miks dovoljno debeo a gladak. E sad na kraju se namerno po vrhu grebao da beton ne bi bio klizav pa je sigurno drugaciji od asfalta, verovatno usled neiskustva ovih ni on nije idealan, ali je sigurno bolje sa finiserom ispao od ova dva tunela na K11. (inace podizvodjac me je bas jurio da im pomognem, obecavao neke bajke za posle da ce kupiti finiser pola mliona evra, samo da bi im odradio posao oko masine jer su bili u frci sa neznanjem i vremenom, ali ok, ja sam znao da od toga nema nista ali sam besplatno pomogao i spojio ih sa Portugalcima koji su imali opremu, doveo ih preko jednog od najvecih svetski proizvodjaca te opreme, pomogao oko cene se dogovore i sl.). Da ne bude zabune, ja ne živim od toga i svejedno mi je lično koja će tehnologija biti, da ne ispadne da pričam iz nekog interesa.
Kao sto smo vec pisali, prednost betonskog kolovoza: domaci materijal (nezavisnost od uvoza), dugotrajniji, bolji protiv pozara, bolja osvetljenost, izbacuju se troskovi valjaka pegla-pegla i zavrsni guma-guma, a nedostatci: skuplja i duza pocetna investicija, duze popravke.