Pozdrav svima. Izvinjavam se unapred za dug post.
Pre svega se zahvaljujem svim clanovima na zanimljivim, iscrpnim i aktuelnim informacijama, snimcima, fotografijama, diskusijama. Citam ceo forum duze vreme, resio sam da se registrujem i napisem koju nakon najnovijih informacija i diskusija. Jedan clan je pre nekoliko stranica iscrpno i strucno objasnio osnovne stvari vezane za kolovozne konstrukcije i to je resilo mnoge dileme o temi o kojoj prosecan covek slabo zna. Ja sam resio da uradim nesto slicno za temu trasiranja. Nazalost, moja tema je nezahvalnija i slicnija fudbalskoj reprezentaciji, u smislu da su svi selektori i najbolje znaju jer stvar nije konkretna i precizna kao projektovanje asfalta ali sta je tu je. Nije mi cilj da pametujem sa visine ali razne, najblaze receno gluposti, se pisu, i prvo bih cisto neutralno ispisao par osnovnih stvari vezanih za STRUKU, koje su izmisljene, iskoriscene i dokazane nebrojeno puta po svetu. Posle toga silazim s ovih merdevina da dam i subjektivno misljenje, pa se tad mozemo posibati onako posteno, srpski.
Takodje, molim da se ne vredjaju mnogi koji argumentovano i strucno diskutuju, znate ko ste. Elem...
Autoput(AP) sluzi daljinskom povezivanju ljudi i razmeni robe. Kao takav osnovni parametar mu je PGDS-prosecni godisnji dvevni saobracaj, znaci broj vozila koja dnevno prodju putem-u proseku. Da bi autoput bio isplativ, kao minimalna cifra pominje se PGDS od 10 000. Nemci bi rekli i 12, i to u najgorem slucaju. Preferiraju 15, pa i 18. Pre nego sto pocnete sa regionalnim razvojem, brojem mrtvih i turistickim potencijalima-"isplativ" obuhvata najsiri moguci dijapazon ljudskih aktivnosti, ne samo puku cenu gradnja+odrzavanje naspram zarade od putarine. Crno zvuci ali broj mrtvih vrlo direktno utice i konvertuje se u novac. Od ovoga sve pocinje a cesto se tu i sve zavrsava. PGDS je jedina istina i tvrda cinjenica, sve ostalo su zelje, fantazije i ponajvise politika.
Kada se odredi pocetak i kraj, bira se trasa. Trasa treba da bude isplativa, dakle sto jeftinija u ceni, odrzavanju i koriscenju ali pod uslovom odredjene funkcionalnosti. Kod kapitalnog objekta kao sto je AP, veliki most ili pruga funkcionalnost je neprikosnovena. Kao sto se beogradski most ne gradi na 30km od centra jer je tamo Sava najuza a tlo najbolje da bi se ustedelo, nego U BEOGRADU, tako ni autoput ne moze da krivuda kao zmija po dolinama i da poveze svako seoce u Vojvodini, jer je tu najjeftinije i najlakse graditi.
Istorijski se pokazalo da je povecanje saobracaja nakon gradnje AP, osim u slucajevima gradnje direktno ka odredjenom mestu gde puta nema ili gde je izgradjen multimilijarderski poslovni/proizvodni kompleks, JAKO MALO! U Srbiji, gorepomenuti slucajevi ne postoje, pa cu ponoviti-nakon gradnje autoputa povecanje saobracaja ce biti malo ili jako malo. U najboljem slucaju do 20% na pojedinim deonicama(pristojne duzine). Od svetskih iskustava su mozda i bitnija ova domaca, balkanska. Pa je tako Hrvatska svoje najnovije cedo i cudo izgradila za 5-7 miliona evra po kilometru, da bi ubrzo potom objavila prodaju strancima za duplo manje. I oni su sanjali novonastali saobracaj i bili ponosni, i njima put koristi lepo kao i nama most preko Ade, ali ekonomski pokazatelji su otkrili velicinu njihovog promasaja, koji placa i placace narod. Koliko videh pre nekoliko meseci, na njihovu srecu, za sad se odustalo od pljacke njihovog naroda i prodaje AP(zaobilazim pljackaske reci monetizacija i koncesija), ali je promasaj evidentan. Ne pratim pomno, mozda ga opet prodaju, ako iko hoce da plati.
Dakle, ne, nece Mica iz Ivanjice procvetati ako mu umanjimo cenu transporta do Beograda za 15%, niti ce industrija Uzica i Sevojna duplirati proizvodnju iz istih razloga. Kada pruga radi Fiat autovoz iz Kragujevca ide dvaput dnevno, kada ne radi, ide par desetina slepera dnevno. Da nemaju kuda da ih prodaju, ne bi im pomogao ni C-5 avion s placenim kerozinom. Prosto receno, kada je PGDS ka nekom mestu, sabran iz svih pravaca, 5000, ni da se svih 35 000 stanovnika skupi i pocne da radi sa Beogradom nema racun da se gradi AP.
Drugi argument koji se ovde srece je kvalitet zivota, tj "putovao sam 5.5h do Beograda juce i glava mi je kao balon". Istina je da bi se klackao tako svuda u svetu. Ne bukvalno isto 5 sati, jer bi isao solidnim putem za saobracaj motornih vozila ili drugim primerenim putem. Ali niko ti ne bi napravio AP zbog tvojih nevolja, niti bi merio velicinu nevolje izmedju tebe i zemljaka s planine preko puta, istorijsku muku oba kraja ili prosecnu platu. Merio bi PGDS. Koji povlaci sve druge parametre. Zadovoljenje stanovnistva postoji samo kada neko ko slucajno zabode stap pa iskoci nafta uzme pare od iste i napravi oazu u pustinji, citave gradove, pa je put najmanji problem. To ne postoji u Americi, Evropi, a svakako ne bi smelo u Srbiji. Osim pred izbore.
Konkretnije receno, da zasucem rukave i spremim se za napade.
PGDS kaze ovako: AP tj koridor 11 je prilicno upitan na svom velikom delu, dok na jednom delu nije uopste upitan vec ga ne treba graditi ni pod pretnjom sankcija.
Prvi problem s kojim se srecemo je da ne znamo gde bi smo da put ide. U spici, neka orijentacija je Boljare-Crna Gora. U retorici, cilj je i Republika Srpska i BiH. U praksi, orijentacija je Cacak. Jer ma koliko da svaki ministar dovlaci ka sebi AP kao da je u pitanju asvaltiranje dvorista, ipak nemamo viska 200 miliona evra da damo na put koji vodi nikuda(osim pred izbore
). Suludo je i da obilaznica oko Beograda nije zavrsena a prica se o Pesteru i Zlatiboru ali da se ipak drzim teme. Suludo je i da se zadnje gradi najoptereciniji deo(BG-Obrenovac) buduceg koridora, ali dobro, sad cu stvarno da se drzim teme.
Dakle, po jednostavnoj racunici, za Crnu Goru ide jako mali deo saobracaja. Deo koji ne zavredjuje paznju vecu od one koju vec ima sa postojecom magistralom i prugom. Crna Gora se ne slaze
i nemam nista protiv da oni finansiraju put koji je njima preko potreban a nama prilicno nepotreban, sto smo i pokazali saobracajem koji ostvarujemo ka njima zadnjih milion godina. To nije ono sto Beogradjanin sa vikendicom u Susnju zeli da cuje ali je tako. Prema BIH je situacija daleko gora, da ne kazem smesnija, postojeci putevi su neoptereceni i cesto predimenzionisani. Putem saobracaja koji postoji i mesta koja su danas stvarna i postoje, a uz razmisljanje o terenu koji se savladjuje i ceni puta(gradnja, odrzavanje, troskovi koriscenja) svaki pokusaj savladjivanja planina Zlatibora i Pestera je suludo bacanje nasih desetina miliona evra, koje usput receno, nemamo. Autoput do Pozege je realnost i kao neko ko bi radije da ima lekare i ucitelje nego nepotrebne km AP, ne bi mi smetalo da AP stane u Pozegi. Dalje od toga, saobracaj nalaze da bi AP mogao da ide do raskrsnice za Zlatibor i Bosnu, pre savladjivanja same planine. Medjutim, teren oko Uzica je jako problematican i nikako nema racuna graditi autoput dalje od Sevojna koje je industrijska zona, vec je jedino moguce resenje put sa 4 trake od Uzica do Zlatibora.
Sto se tice gradjana Ivanjice, Novog Pazara itd, njihov kvalitet putovanja bi se znacajno poboljsao sa takodje potrebnim kracima koje opet, treba graditi iskljucivo kao put za motorna vozila, nikako AP.
Cini mi se da ljudi ne priznaju taj put kao realno resenje, gledaju na AP kao davljenik na udaljeni brod. Takav put nudi bezbednost skoro kao AP jer se preticanje vrsi bez sanse da vozilo u suprotnom smeru izazove sudar, a i brzine su manje.
Druga stvar-takav put je DALEKO jeftiniji od AP. Sirina AP je 60-90 metara. Sirina koridora AP, koji obuhvata i pomocne puteve, kanale, je oko 140 m. Minimalni radijusi krivina su daleko veci na AP, maksimalni usponi daleko manji. Sto u problematicnom, planinskom delu znaci da se konstantno ide preko mostova i tunela, koji su u redu desetina skuplji od vec preskupe deonice AP.
Sve u svemu, bar mi na ovom forumu ne smemo da dozvoljavamo da nam mazu oci politicari sa svojim glupostima i obecanjima i da vodimo diskusiju na nivou toga ispred cije kuce ce da bude zadruga. Pa da mozda nekad i smognemo snage i promenimo ovo sto se sada desava, da 20 000 vozila ide i gine na 80 km/h dok se daju nasi milioni da 5 od onih 20 hiljada moze da ide 130 km/h.