Ovde se čini mi se hvata na emocije i na patetiku a ne na činjenice... te i mi u Ivanjici smo ljudi, te i oni u Pazaru zaslužuju AP, te iseljavaju se ljudi iz Raške pa im treba AP, a počelo je i da "udara" na emocije oko naroda na severu Kosova...
A pri gradnji AP nije bitno da li i koliko ljudi teško živi već da li ili ne postoji ekonomska logika izgradnje AP. Emocije koje kažu da mi je dosadilo da se vozim magistralnim putem nisu faktor kod izgradnje AP. I mene i mnoge druge semafori nerviraju pa to ne znači da sad treba neko da deniveliše svaku raskrnicu jer sam ja nezadovoljan/iznerviran/frustriran čekanjem na semaforu...
Ako bi se gledala logika teškog života, tek onda ne bi trebalo da gradite AP. Jer AP se spajaju "bogati" krajevi čiji građani imaju novac da plate putarinu i da se puno voze, koji imaju puno posla a malo vremena pa im AP štedi to vreme koje nemaju...
Pri izgradnji AP je najvažniji parametar prosečan dnevni promet vozila na delu na kome se razmatra izgradnja AP. i smatra se da on treba da bude 12-15.000 vozila dnevno da bi imalo ekonomsko opravdanje da se AP gradi. Prevedeno na Srbiju to znači da treba da imamo bar 6-7.000 vozila prosečno da bi se takav put isplatio u Vojvodini (jer je cena izgradnje AP kroz ravnicu 2-3M €/km), u Šumadiji 10-12.000 vozila, a u brdskim i planinskim krajevima je za isplativost takve investicije potrebno da bude i preko 20.000 vozila dnevno.
Ako pogledate tabele prometa za 2014god (
http://www.putevi-srbije.rs/index.php/b ... a%C4%87aja) videćete da svi pravci zajedno (kraljevo - Novi pazar, Požega- Ivanjica i Užice-Prijepolje) nemaju ni 15.000 vozila dnevno. Dakle čak kada bismo zamislili da svi ljudi koji se voze tim pravcima idu AP što je naravno nemoguće (u praksi je i 50% nmoguće), opet ne bi postojjala računica da se taj put gradi.
Štaviše, trenutni promet ne opravdava gradnju čak ni puta za motorna vozila (2+2) ka CG ni u jednoj varijanti.
Ako se u obzir uzme da su to vrlo zahtevne deonice koje zahtevaju više sredtava za održavanje da će mostovi brže da propadaju zbog surovih vremenskih uslova, dolazi se do podataka da nikakva izgradnja nije ekonomski opravdana.
E sada ako Crna gora, Albanija, Turska žele da investiraju u taj put zbog svojih strateških, privrednih ili čak i nekih iracionalnih interesa treba im to omogućiti. Svakome ko želi koncesiju na toj deonici ali bez garantovanog prometa od strane države treba to omogućiti i podići im spomenik u svakom gradu blizu kojeg AP prolazi.
Ako se broj stanovnika ovih krajeva dramatično poveća (daj bože da se ne smanji) treba to uzeti u obzir i ponovo iskalkulisati.
Priče o nekoj industriji Ivanjičkog kraja ili Zlatiborskog kraja (izvozu i sl) su zaista smešne. verovatno da samo Fiat izveze više nego cela Srbija južno od Zapadne morave zajedno... Zapadna Srbija nema potencijal za industriju i ne treba se time ni zamajavati. Turizam,ekološka hrana i sl su jedini održive delatnosti.
Put Kraljevo - Novi Pazar je odličnog kvaliteta. problem su odroni, nelogična ograničenja i prolazak kroz nekoliko naseljenih mesta. prosečan promet oko 5.000 vozila. racionalno bi bilo u sledećih 5 godina ispraviti krivine, prokopati tunele kako bi put manje krivudao i zaobići što više naseljena mesta (novi most u Ušću jer je onaj postojeći smešan). Ovako se putuje prosečnom brzinom od 60km/h. podići to na bar 80km/h.
Put Požega - Užice-odvajaje za Višegrad (promet 10.000 vozila) -jasno je da ovde treba proširiti put na 2+2 sve do Zlatibora jer to i broj vozila pokazuje. to bi sa sadašnje brzine oko 60km/h podiglo brzinu na 100km/h što je odlično. Dalje ka Višegradu je promet 2.000 vozila i tu ne treba raditi ništa, put je bolji nego što je potrebno...
Put Zlatibor - Prijepolje (promet 4.000 vozila) - proširiti ravne deonice i duplirati trake da bi se preticali kamioni, ispraviti krivine na celoj trasi (kao što je to već učinjeno kod Borove glave). dakle povećati brzinu sa 60 na 80 km/h. zaobići naseljena mesta.
Put Požega - Sjenica (promet 3000 vozila) - napraviti bezbedan magistralni put prilagođe zimskim uslovima (da se lako čisti sneg), ugraditi grejače u asvalt na najtežim deonicama, kako bi se omogućilo da put zimi ne bude zaleđen.
Razliku u novcu koja bi se ovako uštedela uložiti u razvoj Zapadne srbije i Peštera. verujem da bi se inicijalno uštedelo (ili sprečilo bacanje) 1 Milijarde € a u sleećih 20 god još toliko kao ušteda što nema održavanja nepotrebnog AP.
Uložiti u turističke i banjske centre (Zlatar, Golija, Pešter, Zlatibor, Jošanička banja)... zar mislite da ljudi iz niša ili beograda ne dolaze na npr zlatar zbog toga što nema AP ili zbog toga što gore nema sadržaja i infrastrukture... Ljudi idu u terme Čatež i putuju do datmo 4-5 sati. izgradnjom AP do čačka i 2+2 do Užica bi za 4 sata došli skoro do granice sa CG.
zar se ljudi iseljavaju zbog nemanja AP ili zbog nemanja posla i i loše komunalne infrastrukture.
zašto ne napraviti u Novoj varoši klinički centar i porodilište za celu zapadnu srbiju i zadržali ste puno lekara i njihovih porodica (a verujem da bi se i doselili iz drugih krajeva).
napravite univerzitetski centar, napravite veliku fabriku nameštaja, velike hladnjače za ljude koji se bave uzgojom voća, isturena odeljenja pogramerskih firmi, dajte podsticaj kroz manje poreze, uredite industrijske zone... tako ste zadržali ljude...
napraviti nove škole i nove vrtiće (bolje od cele Srbije) - tako bi ostajali mladi...
Izgradnja AP preko peštera košta oko 2 Milijarde €... to je kao da na pešteru napravite 40.000 stanova od 100kvm ili 70.000 montažnih Ivanjičkih kuća. to vam je dom za nekih 150-200 hiljaad ljudi (jedan kragujevac ili 3 Čačka) i jedno i drugo je neracionalno jer nećete moći popuniti te stanove... ali čak i takvo bacanje para bi pre razvilo pešter nego AP . korist od AP će imati samo 50 ljudi koje će raditi na obe pumpe i 4 naplatne rampe na AP preko peštera.
Ljudi iz Ivanjice će AP putovati i raditi u Požegi, Čačku i tako još više osiromašiti opštinu u kojoj žive tj povećati odliv kadrova...vremenom će im dosaditi da putuju pa će se zauvek preseliti u te gradove...
mislite o ovome...