Интересантна изјава секретара одбора за грађевинарство у ПКС, Горана Родића о грејању аутопутева у Србији. Први ће бити на реду ткз. Коридор 11 на деоници преко планине Пештер.
Зацрнио сам и једну интересантну реченицу овог секретара о изградњи аутопутева у Србији, а која ми је привукла пажњу.
Grejanje autoputeva i u Srbiji
IZVOR: TANJUG
Beograd -- Izgradnjom autoputeva u Srbiji koji bi se u zimskim uslovima grejali na kritičnim deonicama značajno bi se povećala bezbednost učesnika u saobraćaju.
Kako smatraju stručnjaci to bi bila opravdana investicija, ali da treba obezbediti finansijska sredstva.
Sekretar Odbora za gradjevinarstvo u Privrednoj komori Srbije Goran Rodić je rekao Tanjugu, komentarišući najavu ministra gradjevine Velimira Ilića da bi prvi projekat grejanja autoputa mogao da se primeni preko Peštera uz korišćenje alternativnih izvora energije, da za tako nešto nije potrebno puno novca, a da bi korist bila velika.
Rodić je podsetio da se autoputevi već odavno greju na pojedinim deonicama u evropskim zemljama - Nemačkoj, Švajcarskoj, Italiji i drugim, a da je kod nas postojala ideja da se greju mostovi, ali se od toga odustalo zbog nedostatka novca.
Za grejanje oko 25 kilometara autoputa, prema njegovim rečima, potrebno je izmedju 2,5 i tri miliona evra.
Rodić je istakao da bi se grejale samo najkritičnije deonice, kao što su krivine i prevoji, gde su najčešće saobraćajne nezgode. On je rekao da bi za našu zemlju bilo dobro da više koristi alternativne izvore energije.
Srbija, inače, gradi klasiče autoputeve koji nisu predvidjeni za velika opterećenja i velike temperaturne razlike, jer je gradnja kvalitetnih autoputeva dosta skupa, napomenuo je Rodić.
Stručnjak PKS je objasio da se takvi autoputevi grade sa duplo armiranom betonskom pločom i da se grejači stavljaju ispod završnog sloja asfalta.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić je rekao Tanjugu da bi uvodjenje grejanja na autoputevima bilo dobro, jer bi značajno povećalo bezbednost.
Tako bismo smanjili broj saobraćajnih nezgoda na našim putevima, ali se kao i kod uvodjenja svih novih tehnologija postavlja pitanje da li imamo novca za to, naglasio je Vujanić.
On je kazao da bi realizacija takvih projekata bila mnogo isplativija ukoliko bi se koristili alternativni izvori energije, koju mi nažalost ne koristimo dovoljno.
Ministar gradjevinarstva Velimir Ilić je ranije rekao Tanjugu da bi trasa Koridora 11 mogla da ide u pravcu Ivanjice, ukoliko bude doneta odluka za projekat grejanja autoputa preko Peštera.
U tom slučaju, kako je ukazao, izgradnja tog putnog pravca bi bila jeftinija za oko 600 miliona evra i kraća za 40 kilometara.
"Dao sam da se radi projekat grejanja autoputa preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu autoputa i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grejale autoput," precizirao je Ilić.
On je primetio da će, ukoliko bude uradjen dobar projekat za grejanje autoputa, koji bi koštao nekoliko miliona evra i veoma brzo bio isplativ, onda moći da se ide na znatno jeftiniju varijantu preko Ivanjice i Duge poljane, umesto skuplje varijante preko Zlatibora.
Ilić je kazao da bi tako prvi put u Srbiji postojalo grejanje autoputa, koji bi zbog toga bio dugotrajniji pet puta nego klasičan, jer ne bi bio oštećen višegodišnjim posipanjem soli tokom zime i radom mašina za čišćenje snega.
To je, kako je istakao Ilić, veoma interesantan projekat, primenljiv u Srbiji, koji je u više zemalja zapadne Evrope već uveliko realizovan.
Da li ćemo se odlučiti za tu jeftiniju trasu biće poznato vrlo brzo, jer projekat grejanja autoputa može da se završi za nedelju dana, rekao je Ilić i dodao da bi iz alternativnih izvora energije, kojih na Pešteru ima puno, mogla bi da se napaja i rasveta autoputa. Na taj način mogu se grejati i mostovi, nadvožnjaci, a nihov vek trajanja bi bio do 10 puta duži, a manji bi bili i troškovi održavanja, naglasio je ministar gradjevine.
http://www.tanjug.rs