"Autoputeve graditi kreditima"
Izvor: Tanjug
Beograd -- Autoputeve u Srbiji bi trebalo graditi povoljnim kreditima, a ne javno-privatnim partnerstvima (JPP) koja se u Evropi sve manje koriste u toj oblasti.
Kako je objasni profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović dinamika JPP projekata u evropskim zemljama je veoma nepovoljna i u saobraćajnoj infrastrukturi oni se uglavnom realizuju u najvećim evropskim zemljama, dok desetak zemalja Evropske unije u prethodnih godinu ili dve nije zaključilo nijedan takav projekat.
Srbiji su, prema njegovim rečima, potrebni krediti sa preferencijalnim uslovima, koji podrazumevaju najviše tri i po odsto kamate i grejs period dok traje gradnja autoputa. "Zato sam vrlo skeptičan pri tome da i dalje ostanemo samo na izboru finansiranja koji se zove zapadni novac. Novac je Srbiji potreban i ukoliko može da se obezbedi na nekoj drugoj strani to bi bilo jako dobro“, naglasio je Aćimović.
Profesor je ukazao da osim problema u finansiranju, Srbija ima velikih teškoća sa eksproprijacijom zemljišta na trasi budućih autoputeva, jer svako "vuče na svoju vodenicu", ali i zbog prisutne korupcije.
Aćimović je podsetio da je za gradnju autoputeva u Srbiji veoma zainteresovana Kina koja je u poslednjih 10 godina izgradila nešto više od 900.000 kilometara autoputeva, na kojima je napravila oko 52.000 mostova, što su impozantne brojke.
Ta zemlja ima ozbiljnu gradjevinsku operativu, koja ima novac i želi da ga investira u našoj zemlji, a i Kinezi su poznati po tome što nisu skloni korupciji, rekao je on.
Kineski investitori, takodje, nameravaju da angažuju dobar deo domaćih gradjevinara.
"Kinezi imaju jednu dobru poslovicu - prvo sagradi put pa će ćeš postati bogat", istakao je Aćimović govoreći o tome da li su Srbiji u ovom trenutku potrebne infrastrukturne investicije ili štednja. Autoput je uvek magnet za privredu, naglasio je on.
"Svako takvo državno ulaganje uvek je dobro došlo, bez obzira na granicu javnog duga“, naveo je profesor.
Saobraćajni sistem u Srbiji mnogo zaostaje u odnosu na potrebe privrede i gradjana, a Koridor 10 kroz našu zemlju trebalo je završiti pre mnogo godina, smatra Aćimović.
Stručnjaci ukazuju da postoji opasnost da će završetkom mosta Kalafat preko Dunava koji će povezati Bugarsku i Rumuniju, kao i Koridora četiri kroz te zemlje putnici iz Evrope koji putuju ka Turskoj i Grčkoj zaobilaziti Srbiju, kao i da bi na osnovu nenaplaćene putarine godišnje mogli da izgubimo oko četiri milijarde dinara.
Aćimović smatra da ta preorijentacija neće ići tako lako, s obzirom na to da je put kroz Srbiju kraći za oko 300 kilometara i da te zemlje često zaobilaze stranci bez obzira na jednostavinije procedure za prolaz pošto su članice EU, jer imaju dosta lokalnih problema.
On je rekao da je Srbija na veoma niskom rangu u Evropi po izgradjenosti drumske infrastrukture i da bi trebalo da "ubacimo u petu, šestu ili desetu brzinu" u narednom periodu kako bi izgradili autoputeve.
To se pre svega odnosi na završetak Koridora 10, gradnju autoputa od Beograda do granice sa Crnom Gorom i takozvanog Moravskog koridora od Pojata do Preljine, dodao je Aćimović.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=651389
Izvor: Tanjug
Beograd -- Autoputeve u Srbiji bi trebalo graditi povoljnim kreditima, a ne javno-privatnim partnerstvima (JPP) koja se u Evropi sve manje koriste u toj oblasti.
Kako je objasni profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Slobodan Aćimović dinamika JPP projekata u evropskim zemljama je veoma nepovoljna i u saobraćajnoj infrastrukturi oni se uglavnom realizuju u najvećim evropskim zemljama, dok desetak zemalja Evropske unije u prethodnih godinu ili dve nije zaključilo nijedan takav projekat.
Srbiji su, prema njegovim rečima, potrebni krediti sa preferencijalnim uslovima, koji podrazumevaju najviše tri i po odsto kamate i grejs period dok traje gradnja autoputa. "Zato sam vrlo skeptičan pri tome da i dalje ostanemo samo na izboru finansiranja koji se zove zapadni novac. Novac je Srbiji potreban i ukoliko može da se obezbedi na nekoj drugoj strani to bi bilo jako dobro“, naglasio je Aćimović.
Profesor je ukazao da osim problema u finansiranju, Srbija ima velikih teškoća sa eksproprijacijom zemljišta na trasi budućih autoputeva, jer svako "vuče na svoju vodenicu", ali i zbog prisutne korupcije.
Aćimović je podsetio da je za gradnju autoputeva u Srbiji veoma zainteresovana Kina koja je u poslednjih 10 godina izgradila nešto više od 900.000 kilometara autoputeva, na kojima je napravila oko 52.000 mostova, što su impozantne brojke.
Ta zemlja ima ozbiljnu gradjevinsku operativu, koja ima novac i želi da ga investira u našoj zemlji, a i Kinezi su poznati po tome što nisu skloni korupciji, rekao je on.
Kineski investitori, takodje, nameravaju da angažuju dobar deo domaćih gradjevinara.
"Kinezi imaju jednu dobru poslovicu - prvo sagradi put pa će ćeš postati bogat", istakao je Aćimović govoreći o tome da li su Srbiji u ovom trenutku potrebne infrastrukturne investicije ili štednja. Autoput je uvek magnet za privredu, naglasio je on.
"Svako takvo državno ulaganje uvek je dobro došlo, bez obzira na granicu javnog duga“, naveo je profesor.
Saobraćajni sistem u Srbiji mnogo zaostaje u odnosu na potrebe privrede i gradjana, a Koridor 10 kroz našu zemlju trebalo je završiti pre mnogo godina, smatra Aćimović.
Stručnjaci ukazuju da postoji opasnost da će završetkom mosta Kalafat preko Dunava koji će povezati Bugarsku i Rumuniju, kao i Koridora četiri kroz te zemlje putnici iz Evrope koji putuju ka Turskoj i Grčkoj zaobilaziti Srbiju, kao i da bi na osnovu nenaplaćene putarine godišnje mogli da izgubimo oko četiri milijarde dinara.
Aćimović smatra da ta preorijentacija neće ići tako lako, s obzirom na to da je put kroz Srbiju kraći za oko 300 kilometara i da te zemlje često zaobilaze stranci bez obzira na jednostavinije procedure za prolaz pošto su članice EU, jer imaju dosta lokalnih problema.
On je rekao da je Srbija na veoma niskom rangu u Evropi po izgradjenosti drumske infrastrukture i da bi trebalo da "ubacimo u petu, šestu ili desetu brzinu" u narednom periodu kako bi izgradili autoputeve.
To se pre svega odnosi na završetak Koridora 10, gradnju autoputa od Beograda do granice sa Crnom Gorom i takozvanog Moravskog koridora od Pojata do Preljine, dodao je Aćimović.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=651389