Koridor 11 kroz Beograd ići će levom obalom Save - Stručnjaci i dalje polemišu da li je to najbolje rešenje
Koridor 11 nazvan je nedavno najvažnijom investicijom u istoriji Srbije. Na potezu od Obilaznice Beograda do Obrenovca projektovane su dve varijante autoputa do Južnog Jadrana i to: varijanta autoputa desnom obalom reke Save od Ostružnice do Obrenovca (14,5km), u okviru koje je predviđena i sanacija klizišta "Umka-Duboko", i varijanta autoputa levom obalom reke Save od Surčina do Obrenovca (17,6km).
Dilema o tome kuda će se iz Beograda ulaziti na ovaj autoput razrešila je Republička reviziona komisija, koja je 28. juna usvojila idejni projekat za trasu kojom će se iz Beograda do Obrenovca stizati levom obalom Save preko Surčina, Jakova i novog mosta na ušću Kolubare u Savu. Varijanta preko klizišta Duboko, odnosno Ostružnice i Umke odbijena je kao mogućnost.
Nakon usvojenog idejnog projekta predstoji izrada višekriterijumske analize i upoređivanje rešenja od strane Republičke revizione komisije za objekte od značaja za Republiku, koja će doneti konačnu odluku i rešenje. Nakon toga sledi izrada glavnog projekta.
Povodom aktuelizacije Koridora 11 i trase kroz Beograd, obratila se stručna javnost u nameri da ukaže da konačnu odluku o izboru varijante treba doneti na bazi uporedne analize svih relevantnih pokazatelja.
U dopisu koji potpisuju predsednik Srpskog društva za puteve "Via Vita" Dušan Bogojević, predsednik Inženjerske akademije Srbije prof. dr Ljubiša Kuzović i predsednik Udruženja građevinskih inženjera Srbije dr Slobodan Otović, navedeno je da će izabrano rešenje (leva obala) koštati 138,7 mil EUR, dok bi deonica desnom obalom uključujući i sanaciju klizišta "Umka-Duboko" bila oko 115 mil EUR.
Kako je navedeno u dopisu, polazeći samo od ukupnih ulaganja, koja u narednom periodu, stoje pred Republikom Srbijom, za realizaciju navedenih infrastrukturnih projekata, ubedljiva prednost je na strani varijante autoputa desnom obalom reke Save od Ostružnice do Obrenovca, čijom realizacijom Republika Srbija štedi: za izgradnju autoputa oko 23,7 mil EUR, a za sanaciju klizišta "Umka - Duboko" oko 56 mil EUR.
Pored manjih ukupnih troškova za oko 80 mil EUR, kako je navedeno, značajna prednost varijante autoputa desnom obalom reke Save od Ostružnice do Obrenovca, ogleda se i u: stvaranju uslova za definitivno dovođenje u kvalitetno eksploataciono stanje puta M19 od Umke do Obrenovca; značajno se unapređuju hidraulički i plovidbeni parametri reke Save u skladu sa evropskim standardima; postiže se kraći put od 9,5 km za preko 60% vozila u saobraćajnom toku na budućem autoputu; postižu se manji troškovi eksploatacije vozila u 20-to godišnjem periodu za preko 170 mil EUR; postižu se manji troškovi vremena putovanja putnika u putničkim vozilima i autobusima u 20-to godišnjem periodu za preko 30 mil EUR.
Dalje se navodi da bi se desnom obalom postigli manji troškovi održavanja autoputa u 20-to godišnjem periodu za oko 6 mil EUR, ostvarili veći saobraćajni tokovi na autoputu za oko 10-15%; zaustavilo bi se od urušavanja oko 500 objekata, a oko 200 hektara devastiranog terena bi se dovelo u kvalitetno građevinsko zemljište, a ne bi se uništilo ni do 180 hektara poljoprivrednog zemljišta.
Kako su ranije pisali beogradski mediji, oni koji se zalažu za to da klizište treba izbeći svaki put kada je to moguće, jer je duboku kliznu površinu od 19 metara teško zaustaviti, kao prednost varijante preko Surčina i Jakova ističu direktnu povezanost sa obilaznicom oko Beograda i aerodromom. Potom, izlaze ka ulicama Jurija Gagarina i Vojvođanskoj u Novom Beogradu. Kao prednost uzima se i činjenica da se celokupan teretni saobraćaj iz pravca južnog Jadrana preko saobraćajnice T-6 i novog mosta Zemun–Borča preusmerava ka Pančevu i Banatu.
Na ovoj trasi, nema objekata za rušenje i manje je zagađenje zbog nenaseljenosti.