I ja se uvek to pitam i mislim da je to uzrok, neverovatno mi je da je nizbrdo kolona, i to svi jedva idu, a čim dođeš na ravno, tj. na most u Užicu, ona nestaje. Ne idu baš svi u Užice pa da se odjednom očepi, naprotiv, većina nastavlja.
Svuda kolona uzbrdo, zbog teških i sporih kamiona, logično, samo kod nas nizbrdo. Uzbrdo je rešeno duplom trakom. Inače podržavam fiksne kamere koje su jasno obeležene, i na mestima na kojima treba da budu.
Uzroka je više. Najveći je, naravno, što ogroman broj ljudi kreće poslednjeg dana praznika u približno vreme.
Kolone obično nastaju od podneva, da bi od 2-3 sata bivale sve sporije, da bi se gužva razišla tek negde oko 7-8.
U koloni je i veliki broj Užičana koji se vraćaju kući, uglavnom se iskjučujući na glavnom ulazu u grad,na Ložioničkom mostu. Tu je potrebno ubezati protok tog kraka na kružnomntoku u gradu, jer ume da se protegne kolona do magistrale, koju onda neminovno čepi.
Sledeći je priliv vozila sa Zabučja kod železničke stanice, sa alternativnog puta od Bele Zemlje koji se aktivira svaki put kada zastane magistrala.
Četvrti je skoro 20 km nepreikidne pune linije od Sušice, praktično do Sevojna.
Sa njim se kombinuje i peti, ne mali broj sporih vozača koji vuku kolone, ne mareći za one iza. Često, kad nisam na putu, posmatram od kuće ulazak Zlatiborskog puta u grad i vidim da, do potpunog kolapsa, vozila nailaze u talasima, gde se vidi da praktično nema razlike u brzini kojom prilaze i kojom prolaze pored kamera. Pisao sam već o profilu takvih vozača, nedoraslih okolnostima, uplašenih gužvom i zloglasnošću deonice, voze daleko ispod ograničenja. Da je bilo više dana sa snegom, tek bi se video njihov uticaj. Isto tako, do kamere, mnogo njih vozi 40-50, a onda u zoni slikanja uspori na 25-30.
Nedelja popodne je vreme kada ogroman kamiona iz Prijepolja i Crne Gore kreće na put. Mada kamioni više nisu tako spori, na dugotrajnom spustu koče protok. A samom svojom veličinom zaizimaju poprilično mesta. Ne pamtim kada sam video da je neki vozač ispoštovao odredbu da na proširenju zastane i propusti brža vozila.
Na kraju, tu je i uloga saobraćajne policije, koja u poslednje vreme akcenat stavlja na represiju i otkrivanje preticanja preko pune i prekoračenje brzine na dve deonice sa nelogičnim ogranilenjem 50, umesto da se bavi protočnošću. To možda ima smisla običnim danima, ali u vreme špiceva, kakav je bila nedelja popodne, sve ljudstvo moraju angažovati da spreče kolaps.
Očigledno je da država stravično kasni u izgradnji tog kraka novog puta, da su je pretekle promene nakon kovida, eksplozija Zlatibora, približavanje Beograda i NS autoputem. Potrebno je smislenije upravljanje saobraćajem i funkcionalno angažovanje policije, podizanje svesti vozača da nisu sami na putu, kao i bolje planiranje pztovanja samih putnika kako ne bi svi čekali isti trenutak kada kreću na put.
A znamo, čak i da sutra krene izgradnja puta od Pž do Mačkata, sačekali bismo puštanje 3-4 godine. Do tada, klaj klaj 10-15 km/h u svetlu budućnost.