Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Ne bih da se ponavljam, ali evo još jedanput. Saobraćajna infrastruktura je pored energetske i telekomunikacione infrastrukture jedan od osnovnih preduslova za investicije. Da li će neka velika ozbiljna firma uložiti samo zbog toga, verovatno neće jer ima tu još mnogo toga od čega zavisi, ali siguran sam da bez puta, struje, interneta niko neće doći.

Što se tiče autoputeva, mislim da treba napraviti dve firme, autoputeve i puteve. Putevi da se finansiraju od akciza na gorivo i registracija, a autoputevi isključivo od putarina. Autoputevi bi se održavali i pravili novi zavisno od prihoda koje imaju. Naravno neki novi put ili autoput može da se proglasi da je od nacionalnog interesa ali onda to treba i reći.
 
U tom slučaju morao bi od nekoga uzeti: od penzija, plata u javnom sektoru... jer navedeni prihodi (putarine, akcize na gorivo) su deo republičkog budžeta iz koga se ovi isplaćuju. I ne samo to nego je ukupno isplaćivanje iz budžeta veće od ukupnih prihoda (čak i sa putarinama i akcizama na gorivo) pa je budžet u minusu i još se mora zaduživati. Dobro je što je u prvoj polovini ove godine taj minus mnogo manji od planiranog.
E sad da li je pošteno što se iz putarina isplaćuju penzije, plate u javnom sketoru... Po meni jeste, em su ti ljudi učetvovali u plaćanju gradnje tih autoputeva pa je ok i da sad imaju koristi od toga, em to treba biti lep resurs i za buduće generacije. Pod uslovom da im se isplaćuje proporcionalno njihovom broju (npr ako penzioneri čine 15% populacije onda im od putarine treba ići 15% prihoda (ne više), deca čine npr 20% populacije pa im od putarina treba ići npr 20% prihoda). Po meni krajnji cilj putarine (kad se otplati autoput) sem održavanja i plata ljudima koji na njemu rade, i treba biti korist celokupnom društvu.
Ali da bi se izgradili preostali autoputevi koji mogu po prometu biti profitabilni, a kojih ima još par u Srbiji, pitanje je ko će da se odrekne i plati njihovu izgradnju. Buduće generacije plaćaju ako se gradi iz kredita jer će oni sutra to morati da otplaćuju. U toj varijanti mi se ne sviđa sebičluk sadašnjih generacija. Druga varijanta je da to plate sadašnje generacije: izdvajanje prihoda od putarine iz budžeta i preusmeravanje sredstava na gradnju autoputeva, štampanje para za autoputeve, plaćanje iz akciza i registracija, dodatnog poreza na kola, gume, kamione, gradnja koncesionara, finansiranje iz izdavanja obveznica autoputa...
Postoje i drugačija rešenja nego da autoput bude državano vlasništvo. Npr autoputevi u Kini su mešovito javno-privatno partnerstvo (https://en.wikipedia.org/wiki/Expressways_of_China , odeljak Financing). Ali to je po meni lošije rešenje jer u koristima prirodnog monopla autoputa treba da uživaju građani a ne privatnici. Ali to je danas najduža mreža autoputeva dužine 123.000km
Ameri su svoj Interstate Highway System finansirali preko posebne taxe na gorivo koja se slivala u Higway Trust Fund odakle se finansirala izgradnja (https://en.wikipedia.org/wiki/Interstat ... #Financing , odeljak Financing). SAD danas imaju mrežu puteva dugačku 77.000km ali i probleme sa finansiranjem održavanja.
U Nemačkoj su se Reichautobahn prvo finansirali iz poreza na put, a od 1936 od poreza na gorivo i poreza na kola, potpomognuta zajmovima centralne banke i Reichbahna (državne železnice) (https://en.wikipedia.org/wiki/Reichsautobahn#Background) Nemačka danas ima oko 13.000km autoputeva https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn
U Francuskoj su autoputeve gradile privatne kompanije čije je održavanje privatno-javno (https://en.wikipedia.org/wiki/Autoroute ... nistration , odeljak Amdrinistration) Dužina autoputeva je oko 12.000km
To su neki od primera finansiranja izgradnje nekih od zemalja koje danas imaju najviše kilometara autoputeva.
 
idelano bi bilo da pošto sve puteve gradimo iz budžeta ili iz kredita za koje garantuje država, putevi za naše građane budu besplatni tj plaćaju se podizanjem takse za puteve, kao i iz dela takse na gorivo. dakle država da ne uzima više toliko iz goriva za sebe već da seve ide namenski za puteve (otplatu kredita+održavanje). a stranci plaćaju putem vinjeta što je za jednu tranzitnu zemlju najbolje rešenje.
putevi, školstvo, zdravstvo, pitka voda, javni prevoz, internet bi trebalo da budu svimna dostupni, "besplatni" i garantovani ustavom i plaćalo bi se iz poreza.
oporezovati dodatno imovinu, kako bi bogatiji plaćali više, a siromašniji manje, PDV je već na realnom maksimumu, svesti sivu ekonomiju na min i bilo bi dovoljno para za navedeno. i naravno ne bacati pare na projekte koji nemaju ekonomsku opravdanost sa parolom i naše malo mesto zaslužuje AP ili aerodrom.
puteve graditi isključivo iz budžeta ili taski a ne stranim kreditima i tako bi sve puteve mogle raditi domaće firme i "kajmak" bi ostajao ovde a ne kod stranaca. izgradnja puteva je tehnologija 20. veka i nema potrebe da angažujemo strance da nas poduče nečem što već znamo.
 
Nije jasno gde je ovo snimano? Po ovim brdima sa leve strane, da nije u dolini reke Ljig par kilometara pre Ljiga ? Nisam znao da je na nekim deonicama već stavljan asfalt, niti sam to primetio na Kartografovim slikama...
 
Evo da podelim sa vama znanje iz jednog mog rada, kao kratak omaž mašinama koje nose najveći deo tereta izgradnje ovih autoputeva. Vrhunac ljudske moći - mašine toliko snažne da pomeraju zemlju - Earthmoving Machinery :pob:
Kliknite na sliku da bi pročitali.
 
Леп текст Earthmoving, да немаш нешто о историјату домаће производње грађевинских машина? :)
 
E sad zavisi šta je domaće :)
Ako gledamo Srbiju to je bio "14 Oktobar" Kruševac http://www.14-oktobar.co.rs/
i nešto malo kombinirki koje je proizveo IMT na Novom Beogradu
Ako gledamo celu ex Jugoslaviju tu su još bili i:
crnogorski "Radoje Dakić" http://www.snp.co.me/strana.asp?kat=1&id=1818 , http://kodex.me/clanak/29443/radoje-dak ... -osnivanja
Ljubljanski "Skip" koji je proizvodio kombinirke i mnogi i danas ove mašine zovu tim imenom - Skip
Hrvatski "Đuro Đaković" iz Slavonskog Broda http://www.duro-dakovic.com/about_us/hi ... fault.aspx , https://hr.wikipedia.org/wiki/%C4%90uro ... olding_d.d.

Ja sam nešto malo o tome pisao, više sam pratio celokupnu svetsku priču. Ali je jasno da je ideja Jugoslavije bila da sama proizvodi te mašine, da ne mora da ih uvozi i bude u tom pogledu nezavisna. Četso su kupovane licence od vodećih svetskih proizvođača i po njima pravljenje mašine. Dosta 30,40 godina starih utovarivača (ULT-ova) i buldozera (TeGejaca - TG) "14 Oktobra" i bagera točkaša "Radoja Dakića" se i danas mogu po Srbiji naći da rade. Znači da su mašine pošteno radile posao.
 
Конкретно за 14. октобар ја сам до сада срео 5 модела утоваривача - УЛТ-150, УЛТ-160, УЛТ-200 и УЛТ-220, као и компактор К-220, а од булдозера поред широке палете модела ТГ-50, ТГ-75, ТГ-80, ТГ-90, ТГ-100, TГ-110, TГ-120, ТГ-140, ТГ-160, ТГ-170, ТГ-200 и ТГ-220, али сам чуо да је прозвођен ТГ-90БАР са сајлама уместо хидраулике. Тај старији модел ме посебно интересује пошто га још нисам нигде видео ни уживо ни у литератури.

Што се тиче Радоја Дакића, поред МГ-145 постоји и старији МГ-130, а у Народној библиотеци сам пронашао и њихов проспект за универзални трактор Т-120С који је могао да буде зависно од наставака и утоваривач, и багер, и дозер, и грејдер и скрепер, занимљива једна машина...

Надам се да администратор неће замерити за ових пар постова скретања са теме :D
 
Naravno da ne zameram sta vise uzivam u ovakvim postovima a verujem da i dobar deo forumasa zanimaju ovakve pikanterije.
 
Super je diskusija gore i slicice, a i nije bas da nas vlada bombarduje sa novim i uzbudljivim informacijama o gradnji. :D
 
Bravo doshljak , lepo :) Svaka cast i za iskop u biblioteci. Meni su fascinantni ti ljudi koji su industrijalizovali Srbiju. Iz danasnjeg ugla to deluje ko naucna fantastika. Uveren sam da da smo imali naftu i gas (energente) u dovoljnoj kolicini u zemlji, tj da nam nisu trebale devize da bi ih kupovali, da bi i danas taj ekonomski model mogao postojati. Nazalost nemanje nafte je zahtevalo njen uvoz, a to je zahtevalo devize, a to je zahtevalo otvaranje ekonomije i izvoz robe u zamenu za devize. Ali nije se desio izvoz nego explozija uvoza koja je ugusila domacu industriju. Nafta je 70ih poskupela za skoro 20 puta, trebalo je sve vise deviza. Na kraju se podrska Nesrvstanima nama obila o glavu njihovim dizanjem cena energenata i nama izmedju ostaog.
Hvala i Igoru :)
 
Koga interesuju principi rada ovih masina retka je literatura ali uputio bi ga na, mislim najbolju i najnoviju knjigu: Modern Diesel Technology - Heavy Equipment Systems 2nd Edition. Ja sam kupio i procitao, mozda i jedinu u Srbiji, detaljna je i malo skuplja ali ima bukvalno sve. Ja da sam neko na Masinskom faxu meni bi ta knjiga bila glavna literatura. A sem toga trebali bi skupiti par tih starijih masina i uciti studente. Ovako imam utisak da masinci znaju teoriju al ne vide praksu.
 
@Земљани, укњижио сам ти плусићћћ за рад о грађевинским машинама.

Можда ти буду занимљиве грађевинске машине које има г.п. АР-Градња, која је на свом сајту све то објавила: http://www.argradnja.com/tehnicka-opremljenost.php
 
Evo Zorana kod Mirka u SATu potvrdila da je otvaranje Ljig-Preljina 25 ili 26 avgust. Znaci sve ok, otvaranje kad je i planirano.
 
И ја см гледао емисију, лепо што ће завршити на време једну деоницу ове саобраћајнице. Надам се да ће и остале деонице које граде кинески грађевинци такође завршити као што и каже министарка.
 
ПО причи министарке у емисији САТ изгледа да у скорије време неће наставити радове ка Пожеги од Чачка.
 
kineske deonice su trebale biti gotove u aprilu 2017.
sada se najavljuje jun 2017.
mislim da će biti otvorene za predsedničke izbore i da će se to predstaviti kao da je urađeno pre roka uz velike napore.
najavljeno je da bi azeri mogli da grade nastavak obilaznice, što mislim da je posle završetka K10 i K11, prvi prioritet, posebno što do bubanj potoka nije mnogo ostalo da se uradi. a posle ka vinči kao i ka požegi, treba 2 puta razmisliti.
svakako bi prioritet trebalo da bude završetak AP batočina-KG i pravljenje 2+2 preljina-kraljevo, to su sitne deonice ali dosta znače.
 
Danas sam video u proputovanju pa nisam mogoa da slikam, gradi se nikad intenzivnije, ibarska i lokalni putevi su zakrčeni kiperima, kiperi su apsolutno svuda tako da usporavaju saobraćaj, a prašina je kao u pustinji iako je do pre dva dana padala kiša podižu je mašine, mislim da nije moguć veći intenzitet radova od ovog.

Koliko sam čuo asfaltiranje od Ljiga ka severu je već počelo. Regulacija toka reke Ljig je gotova i sad se samo radi na samom putu i pripadajućim objektima. Problem na ovoj deonici jesu srpski fušeraj i aljkavost 1. naši majstori i imdžinjeri skarabudže svoj posao (konkretan slučaj armaturna mreža za stubove nadvožnjaka), 2, dodje nadzornik po nalogu investitora, inače Francuz i šokira se, zahteva da se sve radi ispočetka. To zahteva dodatno vreme i probijanje rokova, a svakako i budžeta. Sličan problem je bio i sa tipom kamena na podlozi koliko sam razumeo, stavljali su pogrešnu granulaciju.
 
hehe ne bi me čudilo da sipaju one granulacije koje imaju viška na separaciji :roll:
 
Meni se cini makar na osnovu svih slika i snimaka, da se K11 pravi da bude perfektan, ravan po EU standardima (kao autoput npr u HU, HR ili DE), dok K10 izgleda kao da se pravi po nasim standardima. Dakle cim bude gotov bice valovit ili naboran kao deonica npr Zednik - Subotica gde je bio valovit asfalt cim je bio gotov put. Ne znam kako je uspeo da prodje kontrolu kvaliteta?
Postoji velika razlika izmedju novog autoputa pve i druge ili trece klase. On bude nov ali sa neravninama, dok ovi bolji budu novi ali bez neravnina i kao da smesa bude drugacija.
Pre neku godinu je kod nas bio kombi koji ima uredjaje za analizu puteva i cini mi se da je samo 3% autoputeva u Srbiji bilo prvoklasno.
Da li preduzece Putevi Srbije imaju makar jedno ovakvo vozilo ili i dan danas puteve pustaju u saobracaj odokativnom metodom (uz koju rakiju i mito)?
laser_RST_eng_webb.png
 
@Далматинац, такво возило има Ауто Мото Савез Србије већ дуже време. "Путеви Србије" користе услуге тог возила, као и многе друге државе у Европи, најчешће користе Холанђани, а мислим да су снимали и неке од путева и аутопутева у Немачкој.


Novi radarski sistemi na AMSS vozilu za snimanje puteva
PETAK, 11 OKTOBAR 2013 19:34
Inženjeri AMSS Centra za motorna vozila konstruisali su nove uređaje koji će omogućiti da specijalno AMSS vozilo za snimanje puteva ima mnogo širu i kvalitetniju primenu. Do sada je ovim vozilom snimljeno preko 3000 kilometara puteva po Srbiji, ali i više hiljada kilometara puteva po Holandiji, Ukrajini, Rusiji, Moldaviji i Sloveniji.
Pogledajte prilog 1

http://www.amss.org.rs/index.php?option ... &Itemid=90
 
Vrh