Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 298 94,6%
  • BMC

    Glasovi: 17 5,4%

  • Ukupno glasača
    315
Ne znam šta predlažete ti i ostali koji imaju ovakav stav. Treba da vratimo higere na 83?
I zašto “radi loše”? Kasne? Nema autobusa? Ne ostvaruju se polasci?

Iskreno, ja nisam stekao utisak da linija ne funkcioniše dobro. Jednom mi se desilo da autobusa nije bilo duše od 11-12 minuta (na koliko treba da ide), za vreme radova na Vračaru, kada su verovatno zbog te izmene i kasnili. Ostalo - svaki put sve super.

Što se tiče “skidanja zglobnih za 83” sa drugih linija - mislim da je to stvar vremena, i da će dolaskom BMC problem biti rešen.

Takođe, istom tom logikom će i 89 raditi loše sa zglobnim autobusima.
Pa da
...predlazem da se veate Higeri jer je linija bila češća i korisnija,koristio sam je vrlo često...jel to problem što sam rekao....zglobova ima manje,vozilo je veće,ali ne u onom broju koliko ima solo buseva na 83.....svi to vide realno,samo ne kažu...evo ja rekao...i šta ćemo sad...

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока
 
Ne znam zašto se pola foruma ponaša kao deca i igra "moj je veći i bolji igre".
Kičmu prevoza nam čine Solarisi iz 2013. koji se sve više raspadaju.
Danas 3188 pokvaren na 31, 3195 nešto lupa na trapu kao da će svakog trena da se polomi na delove, BMC, Japanci i M na 17, na 31 4 N zgloba svakog dana + Higer.
Dajte ljudi, hoćemo stvarno da ga merimo sada?
Prosto, najveći budžet grada u istoriji: kupite nova vozila i povećajte plate vozačima, očas posla rešen problem bez ikakvog polemisanja. Šta, hoće neko reći da grad ne bi našao svrhu u 400 novih Solarisa?
 
GB 194 radio danas na liniji 36, i još uvek je u "omraženoj" kolor šemi. :D
Жути су увели праксу партијског префарбавања аутобуса, тога пре њих није било. Црвена боја рецимо нема никакве везе са комунизмом, већ је била традиционална шема београдског ЈГСа. Ови из ДСа су 2003. први у историји наредили да се сви аутобуси префарбају у боје њихове партије.
 
Pa da
...predlazem da se veate Higeri jer je linija bila češća i korisnija,koristio sam je vrlo često...jel to problem što sam rekao....zglobova ima manje,vozilo je veće,ali ne u onom broju koliko ima solo buseva na 83.....svi to vide realno,samo ne kažu...evo ja rekao...i šta ćemo sad...

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока
Zglobnih autobusa sada ima 11, dok su tamo radili solo autobusi po standardnom redu vožnje na liniji je radnim danima radilo do 15 vozila,
Interval je bio otprilike 8 minuta, sada je oko 11.

Znači, tri minuta veći interval omogućen je vozilima koja su 50% veća. Ne bih govorio o tome da su higeri koji su skoro samo tamo i radili jako nepraktični za gradske linije zbog smanjenog prostora.

Ne mislim da lažeš i naravno da nije problem što si rekao, samo me zanima zašto si stekao takav utisak i šta nije u redu :)
 
Mislim da linije koje je Kosmaj opsluživao na Novom Beogradu (67,70,83 i 89) su imale najmanje iskakanja iz redova vožnji,jednostavno sama činjenica da su mu dodeljene prvi put ove linije pokazala je da je to bio pravi potez...o kvalitetu samih autobusa ne bih trošio reči,to je druga tema...prosto imaš linije koje su u nekom pogonu veći,a neke manji prioritet....koristeći liniju 83 i 89 stekao sam utisak da to Kosmaj ozbiljnije radi nego Novi Beograd,kad god da sam čekao bus,nisam ga dugo čekao pre 1 septembra...i nije svaki bio pun...a sada na 83 veci autobus,vise putnika...i malo više čekanja...eto o tome se radi Filipe...

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока
 
@solaris52
Hvala ti što si mi objasnio detaljnije
Zanimljivo mi je zbog toga što se godinama mnogi žale na Kosmaj na 83 i 89, dok ti imaš suprotno mišljenje, što je naravno okej, svako ima svoju percepciju i gleda stvari na svoj način.

A 70 zapravo, po onome što ja vidim (a koristim je skoro svakodnevno) vrlo često ne radi kako treba. Pre neki dan je u jednom trenutku oko 5 popodne bila rupa od oko sat vremena između dva polaska. Trasa je problematična (zbog auto-puta) i kosmajski autobusi koji rade na njoj su, blago rečeno, podložni kvarovima…

A to što kažeš za prioritet zapravo ima smisla. Isto tako su se na 83 u glavnom gurali “najbolji” autobusi. Samo što, svakako stojim pri tome da na toj liniji treba da rade zglobni. Ako ne funkcioniše dobro - treba raditi na tome, ali ne i uvoditi više manjih vozila. To nije dobro ni sa ekonomske, ni sa ekološke tačke gledišta, kao i zbog potrebnog većeg broja vozača.
 
Pa kad se daju autobusi i za liniju 40 sad. Ne znam trenutno ni šta sve od trolejbuskih linija radi, pošto se to stalno tumba i menja u zadnje vreme. Treba stalno kopati vozila da pokrivaju tramvajske i trolejbuske linije, i najčešće to radi baš Kosmaj. Ne čudi me što, pored svega ostalog, često ni solo autobusa nema dovoljno. Samo se odredi da se trole zamene autobusima, a dal ih ima za to koga to briga. Pokrivaj, krpi, samo da nekako ide, i tako do ko zna kad. Nabavka novih vozila, pa to je evolucijski proces kod nas, pogotovu kad su trole i tramvaji u pitanju.
 
Вероватно да стигне свих 100 како би владајућа гарнитура могла да се слика?
Oni mogu da se "slikaju" sa načinom na koji organizuju gradski prevoz, uključujući i situaciju sa vozačima, na čelu sa "Da šefe" pticom.

Drugo ti podaci o brojanju putnika su potpuno apsurdni. Ako neka linija ima duplo vise vozila, polazaka i zglobne autobuse, naravno da ce imati vise putnika od neke koja je namerno unistena (redom voznje) i kapacitetom vozila, jer nece niko da ceka autobus 15 minuta i onda u njega ne udje zbog guzve, kao sto je slucaj sa 89, vec trazi druge alternative, prebacuje se donekle, preseda. Cim je linija nepouzdana, ne dodje nekada ni 40 minuta (vise puta je licno cekao), nece niko na nju ni da se oslanja, vec trazi sigurniju alternativu.
Lepo ja kažem da oni samo sa korekcijom reda vožnje i / ili broja vozila, a u nekim slučajevima i sa trasom, mogu da određenu liniju našteluju da dobiju željene rezultate. A hvala bogu ljudi koji bi radije da se ukine 19 zarad većeg broja vozila na 29, ili da se uvede (i) linija koja bi išla od Kruševačke do Učiteljskog naselja, zarad većeg broja vozila na 29, ima sasvim dovoljno da podrži njihovo igranje, umesto da se traži poboljšanje prevoza u pomenutim krajevima / linijama. I tako je na dobrom delu linija, odnosno delovima grada.​
 
Жути су увели праксу партијског префарбавања аутобуса, тога пре њих није било. Црвена боја рецимо нема никакве везе са комунизмом, већ је била традиционална шема београдског ЈГСа. Ови из ДСа су 2003. први у историји наредили да се сви аутобуси префарбају у боје њихове партије.
A kada se prešlo sa zelene boje autobusa u crvenu i zbog čega?
 
Биле су фотографије старих МАНова од пре Другог светског рата у црвеној шеми, боја шљиве ако се добро сећам. На зелену се прешло почетком педесетих ваљда, а црвена се вратила осамдесетих. Е сад не знам који је био повод мењања боје тада, једино што знам је да то тада није било до те мере партијски форсирано као ово префарбавање 2003. године.
 
Poslednja izmena:
Jeste kolor šema bila u bojama DS-a, al ne zaboravi i kako se tačno došlo do toga da se pomenuta primeni na sve autobuse GSP-a. Japanci su došli u tim bojama, i to slučajno. Bili su naručeni, dal od strane donatora ili koga već, al za sarajevski GRAS. Sticajem, ne sećam se tačno kojih, okolnosti sva ta vozila bivaju donirana Beogradu. Uslova je bilo raznih, a među njima i onaj da moraju ostati u toj boji, bez da se lepe reklame na njih. Mada bilo je kasnije slučajeva da ih je par ponelo reklame. Tako dobiše dobar razlog za promenu kolor šeme, koja im se eto poklopila sa partijskim bojama. Da nije bilo te čuvene donacije Japana, vrlo moguće da kolor šema GSP-ovih autobusa ne bi bila dirana sve do danas.
 
Velika je glupost bila to za kolor šeme na MANovima, odnosno ta zabrana prefarbavanja. Baš velika glupost.
Isto kao i zakoni, i ugovori se prave za ljude, od ljudi, sa idejom da mogu da se dorade i dopune. Ne da stoje upuvani i nepromenjeni hiljadu godina.
 
Jeste kolor šema bila u bojama DS-a, al ne zaboravi i kako se tačno došlo do toga da se pomenuta primeni na sve autobuse GSP-a. Japanci su došli u tim bojama, i to slučajno. Bili su naručeni, dal od strane donatora ili koga već, al za sarajevski GRAS. Sticajem, ne sećam se tačno kojih, okolnosti sva ta vozila bivaju donirana Beogradu. Uslova je bilo raznih, a među njima i onaj da moraju ostati u toj boji, bez da se lepe reklame na njih. Mada bilo je kasnije slučajeva da ih je par ponelo reklame. Tako dobiše dobar razlog za promenu kolor šeme, koja im se eto poklopila sa partijskim bojama. Da nije bilo te čuvene donacije Japana, vrlo moguće da kolor šema GSP-ovih autobusa ne bi bila dirana sve do danas.
Добро да си се овога сетио. То за МАНове заборавих, врло могуће да је тако. Иначе неко овде рече да му је мука да се боје везују за партије на власти, тј. да их ови присвајају.
 
Velika je glupost bila to za kolor šeme na MANovima, odnosno ta zabrana prefarbavanja. Baš velika glupost.
Isto kao i zakoni, i ugovori se prave za ljude, od ljudi, sa idejom da mogu da se dorade i dopune. Ne da stoje upuvani i nepromenjeni hiljadu godina.

I meni je to pomalo čudno, da ne kažem bezveze, mada sa druge strane vozila se bojom ističu, a poenta jeste da budu prepoznatlljva. Opet, nose obeležja u vidu zastava, al to im izgleda nije bilo dovoljno. Isto tako ni Švajcarci ne smeju da menjaju svoje kolor šeme BVB-a i BLT-a. Mnogi su imali gore table da su donacija Bazela, al boje su činjenica mnogo upadljivije. Kad se primaju pokloni, moraju se ispoštovati uslovi, iako se čine nekada suludim, odnosno, bolje rečeno preteranim.
 
Pisao sam o tome već. Između dve opcije:

1) MAN doniran od strane Japanaca u crveno-beloj kolor šemi sa novim, obnovljenim nalepnicama ''Donacija Japana gradu Beogradu''
2) MAN doniran od strane Japanaca u staroj žuto-plavoj šemi, olinjao, raspadnut, prljav i sa poskidanim ili izbledelim nalepnicama


ja bih uvek odabrao ovo prvo. A isto tako bih predočio i samim Japancima. Da li im je bitnije raspoznavanje po kolor-šemi koju niko više i ne pamti (baš neka baba pamti u 2022. da je to onaj ''Japanac'' iz 2003. godine) ili da vozila budu komplet sređena i da im nalepnice budu osvežene i ponovo čitljive i upadljive.

Nego ili je neko u GSPu bio lenj pa ga mrzelo da piše email Japancima, ili je negde, na bilo kojoj strani, i GSP i Japanskoj ambasadi, bio postavljen neko ko ne ume da razmišlja kao čovek nego samo kao mašina, pa je bukvalno shvatio ono da ako su autobusi donirani u plavo-žutoj boji, da to mora tako doveka da bude.

Ja sam se uvek gnušao takvih robotskih glava koji misle da čim je nešto zapisano na papir, to mora da ostane tako u večnost. Ljudi koji ne kapiraju da se zakoni prave sa vizijom da se dorađuju i da služe ljudima, a ne da ljudi budu njihovi taoci. I za ugovore važi isto. Valjda je bitno pogodno i logično rešenje za obe strane, a ne šta je bilo pre 20 faking godina...
 
Iskreno, ne znam kako te stvari funkcionišu. Takođe, donacija bi po meni trebala biti vidno obeležena tih nekih sedam, osam, eventualno do deset godina. Posle toga, ne znam dal je i kome je to posle više bitno. U svakom slučaju, naravno da je bolje da vozila uvek izgledaju sveže koliko je to već moguće prema godinama, nego li da izgledaju ofucano u orginalnoj kolor šemi. Mada, farbani su Japanci do sada više puta, zamazivani i dobijali su nalepnice nove s vremena na vreme. Inače, kako sam i ranije pisao, ispostavilo se da je prethodna kolor šema zadržavala koliko toliko svež izgled vozila i posle višegodišnje eksploatacije, a za razliku od jako osetljive crvene boje. Četke je pojedu brzo. Izbledi, risevi su vidljivi na kilometar itd. Crvena je doduše jako prisutna kao kolor šema mnogih prevoznika po evropskim gradovima, al ja joj naprosto nisam neki fan. Čak i na vozilima svega nekoliko meseci starim se i te kako mogu videti gore pomenit risevi, obično praćeni matiranjem i efektom potpuno ispranog laka. Bela bi, takođe, bolje podnosila godine i surova svakodnevna ribanja vretenima. Ok, svetle boje više izgledaju prljavo, tj više otkrivaju prljavštinu, al su i vidljivije po lošije osvetljenim ulicama, što je opet prednost za vozila javnog prevoza.
 
U svakom slučaju, naravno da je bolje da vozila uvek izgledaju sveže koliko je to već moguće prema godinama, nego li da izgledaju ofucano u orginalnoj kolor šemi.
To ti kažem.

Ma najverovatnije je bilo do nečije lenjosti u GSPu ili Gradu ili je prosto bio posredi neki autistični pravnik kome nije palo na pamet da autobus može...

(dramatična muzika)...

da se prefarba i da mu se onda stave nove, sveže nalepnice... :oops:

😄
 
Jeste kolor šema bila u bojama DS-a, al ne zaboravi i kako se tačno došlo do toga da se pomenuta primeni na sve autobuse GSP-a. Japanci su došli u tim bojama, i to slučajno. Bili su naručeni, dal od strane donatora ili koga već, al za sarajevski GRAS. Sticajem, ne sećam se tačno kojih, okolnosti sva ta vozila bivaju donirana Beogradu. Uslova je bilo raznih, a među njima i onaj da moraju ostati u toj boji, bez da se lepe reklame na njih. Mada bilo je kasnije slučajeva da ih je par ponelo reklame. Tako dobiše dobar razlog za promenu kolor šeme, koja im se eto poklopila sa partijskim bojama. Da nije bilo te čuvene donacije Japana, vrlo moguće da kolor šema GSP-ovih autobusa ne bi bila dirana sve do danas.
Imao sam diskusiju sa Sarajlijama u vezi te priče o GRAS-ovim Japancima koji su naodno završili u Beogradu. Oni su tu priču demantovali. Japanci su autobuse nabavljati tako što su prvo radili analize gradskog prevoza u gradovima gde su vršili donacije. U Sarajevu je analiza obavljena tokom 1997. godine i kao rezultat te analize došlo se do zaljučka da se treba kupiti 60 autobusa i 25 minibusa. Nakon toga se raspisivao tender u kome su traženi uslovi do kojih se došlo na osnovu sprovedene analize. U Sarajevu je tender dobio MAN i 1998. godine su isporučeni MAN SL222 i MAN SG312. U Beogradu je 2001. godine spovedena ista takva analiza, čiji je zaključak bio da se treba kupiti 93 vozila, 75 zglobnih i 18 solo. Raspisan je tender i pobedio je MAN. Tako su u Beograd došli SG313 i SL223. U slično vreme je i u Mostaru vršena analiza i na tom tenderu je MAN pobedio sa SG313 i SL223, ali su tamo uslovi tendera bili malo drugačiji, pa je recimo traženo da solo vozila imaju dvoja, a zglobna troja vrata. Da ne zaboravim da je krajem devedesetih i u Banjaluci vršena analiza, a na tenderu su pobedili MAN i Karosa. Imao sam prilike da vidim te analize i tendere, a ako budem u mogućnosti da ih pribavim okačiću ovde. Sarajevo takođe ima SG313 i SL223, ali su oni kupljeni sredstvima GRAS-a. Predpostavljam da je žuta boja bila kao boja donacije, nešto po čemu će se prepozanti da je japanska donacija, ali to je samo moja predpostavka obzirom da su u Banjaluci vozila iz donacije farbana u belo-crvenu kolor šemu.
 
Hvala za info. Pisao sam ono što sam od kolega mogao davno da čujem, i imalo mi je logike, jer stvarno što su onda došli u kolor šemi, skoro pa indetičnoj GRAS-ovoj. Da su nosili plave trake dole, pa ajde da su s namerom poručeni tako. Ne znam koji su sve solaći poručivani za Mostar i Sarajevo. Proletos sam u Mostaru video dosta tih solaća, žuti i dalje, i izgledali su većinom blago je reći ofucano. Za Beograd su naručeni, pa kako god, SL283, što će reći D0836 u varijanti sa 280ks. Ne bi valjalo da je manje za naše uslove. Em malolitražni motor, još sa 220ks, recept za katastrofu pod stalnim opterećenjem. Nije mi ni za Sarajevo baš autobus slabog motora, al opet, niti je tema, niti treba iko ovde da razmišlja o tome. Iskreno, nisam ni znao da su se tih godina solaći još opremali motorima od tek malo preko 200ks.
 
Vrh