Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
Užički manovi na cng rade 3 smene sa jednim punjwnjem, s tim da im ostane da mogu da odu do Čačka na punjenje. 30kg na 100 potroše, s tim što linija na kojoj rade ima oko 50%trase i vangradskog puta. Pre neki dan jedan je stao i napravio kolaps na magistrali, dok nije organizovana vuča. Strogo moraju da vode računa o preostaloj autonomiji, jer zamislite kakva je muka vući ga do Čačka
kolko znam te cng manove imaju i u Šapcu,Čacku,Jagodini zeleni su?
 
Ima ih svuda, mislim da je 100 komada Dewaco prodao po Srbiji, ima Zelenih, ima Crveno belih. Bili su i u Požarevcu jedno vreme.

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Koja je tu matematika, to uštedi na razlici dizel/CNG, potroši na nultu kilometražu. Krug Ue-Ča je cca. 100km...

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
Nema matematike. Grad insistra na formi zbog ekologije. Punionica nwćw proraditi bar do septembra, i to u Sevojnu. Garaža za održavanje mora da ima otvarajući krov. Nema veze, jedva što i imaju ikakav prostor za korektivno održavanje i servise.
I GSP će se suočiti sa prostornim problemom održavanja. Isto tako, punjenje traje mnogo duže nego dizela, pa će trebati i više točećih mesta.
Ima li GSP prostor za sve to?
Inače, užički su, kao i čačanski crveno - beli (uslovno beli, krem).
Vozači se žale da su nejaki i da su puno prešli (uglavnom oko 900 000km).Pohvalno je što masa na krovu ne utiče na ljuljanje i naginjanje
 
Uz adekvatnu organizaciju metan može doneti lepu uštedu, al kod nas se prvo kupe vozila, pa tek onda radi ostala logistika.

Bilo bi stvarno tragedija da MAN ljulja zbog boca. Bar je taj brend uvek polagao dosta na upravljivost i povoznost. E sad što se snage tiče, činilo mi se da su zglobni Lion's city na gas pomalo slabi na papiru, al čudi me za solo. Trebalo bi da ih pogoni G2866 sa oko 300ks. Nije malo, opet, na papiru. Zavisi i od menjača naravno. Ne znam koliko će konja i obrtnog momenta gurati BMC na gas kod nas. Verovatno Cummins ISL od 9L. U Lasti sa istim motorom, al na dizel 370ks. Viđam ih da idu dosta dobro Ibarskom. Ako je već morao BMC bolje da su uzeli klasične dizelaše, pa kad se adekvatno pripremi teren za gasne, polako uvoditi i njih na pogodne linije.
 
Pa u odnosu na običan solo autobus verujem da teži neku tonu više zbog boca.
Metan kao alternativa, podržavam, ali mislim da metan kao metan treba postepeno menjati, dok se uhodaju svi, od infrastrukture (nije isto za 10 i za 100 vozila) preko ljudstva, vozači, održavanje, posle se lako dodaju nova vozila. Beograd kao i uvek bez plana i cilja, na prepad, pa ko preživi pričaće.
Novi Sad mi bez obzira što je mnogo manji sistem, dosta pametnije uveo vozila na alternativni pogon.

@branik Gde beše održavanje Bečeju, ja pamtim neke stare hale i da se negde spolja radili servisi, na otvorenom. Nego ne mogu da se setim u kom delu grada je?

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
 
Za sad:
  1. Krš turski displeji, napred, jedan mali sa strane iza prednjih vrata (u prikolici sa desne strane nema), i jedan mali sa brojem pozadi.
  2. Unutrašnji displeji ne postoje
  3. Punjače koji su bili u tenderskoj dokumentaciji nisam video
  4. Plastična siva sedišta ista kao u Higerima
  5. Grejalice na rendom mestima u prostoru za stajanje putnika
Ostale detalje saznaćemo kad počnu da rade na linijama
F11D25D1-F2EA-4789-B076-5E93E24D8106.jpeg
135EC140-9EB8-4079-8DD6-2897157B3A5C.jpeg
34B95AE7-9167-46E6-86B7-09C9C93D00BB.jpeg
4CCD3597-CF68-4FC2-B149-FF618A9AF3D1.jpeg
F24A1196-B7E9-45EF-B73F-BE387CD2DB32.jpeg
 
Ovde su papir i toner potrebni i sa displejima koji rade, s obzirom na to da su jako nečitljivi. Pritom, što se tiče displeja sa strane, od putnika se očekuje da gleda 15 metara unapred na autobusu, pritom na duplo manjem displeju od novatronikovog na solarisu.

Mislim da gore nije moglo što se toga tiče, IK-218N su 2008. imali bolju opremu.

O unutrašnjim displejima ne bih ni da pričam. Dno dna.
 
@branik Gde beše održavanje Bečeju, ja pamtim neke stare hale i da se negde spolja radili servisi, na otvorenom. Nego ne mogu da se setim u kom delu grada je?

Poslato sa Huawei Mate 20 Pro uz pomoć Tapatoka
Krčagovo, radionica bivše kasarne. Jedna dizalica i jedno mesto na kanalu. Za ozbiljnije stvari voze ih negde - Plana, Bečej...
Jedva čekam da vidim gužvu na punjenju kad stignu konačno ti BMC.
 
Ni meni se ne dopada ovaj nagli prelaz na CNG i što ih sve trpaju u jedan pogon, a da nemaju ni spremnu punionicu. Ne vidim šta bi bio toliki eko problem da su nastavili da uzimaju Euro 6 dizelaše. Cena CNG-a je dosta poskupela u odnosu na period od pre par godina kada je bila poput žvake (sad je negde na blizu 100 din/kg), pitanje je da li se uopšte i isplati prelazak tolikog voznog parka GSP-a na CNG.


U razgovoru sa par prevoznika koji rade sa kamionima i koji su razmišljali o prelasku su mi pomenuli da motori na CNG i LNG naspram dizela kao manu imaju generalno kraći vek trajanja - usled visoke temperature pri sagorevanju gasa brže je dolazilo do topljenja i krivljenja glave motora i delova unutar motora. Drugi hendikep je na račun povoznosti, dosta teže vuku kada su natovareni, uspone teže savladavaju i mora dobro da se računa na nivo gasa i potrošnju (nije retkost da ostanu bez gasa na koji km pre punionice), tako da su pogodni samo za neki lokalni prevoz (distribucija za Deleze, Lidl i sl) i po mogućstvu ravnica.

GSP mimo svega toga će imati i organizacionih problema - gde sve rasporediti 100 BMC-a. Za liniju 65 je pitanje da li uopšte može da skrene u Severni bulevar sa Zvezdare i da se popne na Zvezdaru, za 23 da li uopšte može da izdrži ceo dan rada zbog dugačkih turaža i silnih uspona, za 31 da li može da izađe iz okretnice kod Studentskog trga na prvom skretanju (gde inače izlaze) itd. Možda i bude neka razmena linija sa NBG pogonom kako bi to sve prevazišli, ali opet treba napuniti 100 komada svake večeri, a punjenje traje...
 
Poslednja izmena:
Ni meni se ne dopada ovaj nagli prelaz na CNG i što ih sve trpaju u jedan pogon, a da nemaju ni spremnu punionicu. Ne vidim šta bi bio toliki eko problem da su nastavili da uzimaju Euro 6 dizelaše. Cena CNG-a je dosta poskupela u odnosu na period od pre par godina kada je bila poput žvake (sad je negde na blizu 100 din/kg), pitanje je da li se uopšte i isplati prelazak tolikog voznog parka GSP-a na CNG.


U razgovoru sa par prevoznika koji rade sa kamionima i koji su razmišljali o prelasku su mi pomenuli da motori na CNG i LNG naspram dizela kao manu imaju generalno kraći vek trajanja - usled visoke temperature pri sagorevanju gasa brže je dolazilo do topljenja i krivljenja glave motora i delova unutar motora. Drugi hendikep je na račun povoznosti, dosta teže vuku kada su natovareni, uspone teže savladavaju i mora dobro da se računa na nivo gasa i potrošnju (nije retkost da ostanu bez gasa na koji km pre punionice), tako da su pogodni samo za neki lokalni prevoz (distribucija za Deleze, Lidl i sl) i po mogućstvu ravnica.

GSP mimo svega toga će imati i organizacionih problema - gde sve rasporediti 100 BMC-a. Za liniju 65 je pitanje da li uopšte može da skrene u Severni bulevar sa Zvezdare i da se popne na Zvezdaru, za 23 da li uopšte može da izdrži ceo dan rada zbog dugačkih turaža i silnih uspona, za 31 da li može da izađe iz okretnice kod Studentskog trga na prvom skretanju (gde inače izlaze) itd. Možda i bude neka razmena linija sa NBG pogonom kako bi to sve prevazišli, ali opet treba napuniti 100 komada svake večeri, a punjenje traje...

Temperatura sagorevanja CNGa je nešto višestruko veća od dizela, CNG valjda 3x veća, za LNG ako se dobro sećam podatka sa neta čak i 5x veća, što nedvosmisleno ukazuje na kraći vek motora. Cena CNGa je mislim i preko 100 za KG što sa infrastrukturom i pratećim održavanjem više nije toliko ušteda, kao ranijih godina.
GSP kao ogroman sistem morao je da uzme na testiranje CNG zgloba, obzirom na količinu koju će uzeti, podaci iz eksploatacije su bili preko potrebno, no ovde je poenta bila dati posao MPNu i šta isporuče isporučili su.

Krčagovo, radionica bivše kasarne. Jedna dizalica i jedno mesto na kanalu. Za ozbiljnije stvari voze ih negde - Plana, Bečej...
Jedva čekam da vidim gužvu na punjenju kad stignu konačno ti BMC.
Hvala, pre 5-6 godina sam bio na kratko i ostao sam tada u čudu da se tu održavaju sva vozila.
 
GSP mimo svega toga će imati i organizacionih problema - gde sve rasporediti 100 BMC-a. Za liniju 65 je pitanje da li uopšte može da skrene u Severni bulevar sa Zvezdare i da se popne na Zvezdaru, za 23 da li uopšte može da izdrži ceo dan rada zbog dugačkih turaža i silnih uspona, za 31 da li može da izađe iz okretnice kod Studentskog trga na prvom skretanju (gde inače izlaze) itd. Možda i bude neka razmena linija sa NBG pogonom kako bi to sve prevazišli, ali opet treba napuniti 100 komada svake večeri, a punjenje traje...

Zbog čega 65 ne bi mogla da skrene, ako i danas zglobni skreću? Zbog čega ne može na 31 da izađe sa Studentskog trga?

Jesu li ovi BMC zglobovi duži od Solarisa ili je nešto drugo?
 
NIsam siguran na šta je @Mićo mislio, dužina je ista kao kod Solarisa, ako je verovati specifikaciji, svakako od njih su duži IK218M za 75cm, a koliko me sećanje služi radili su i na 31 i na 65 Ik218M.
Jedina razlika je visinska, zbog boca na krovu, čini mi se pola metra.
 
BMC ima značajno duži prednji deo od zadnjeg, ali ne mislim da je to problem.
Više me zanima kako će se snaći sa reljefom (sve Karaburmine glavne linije osim 95 imaju ozbiljne uspone/padove).
 
Za Zvezdaru i 65 šta god da se posmatra može da predstavlja problem - i visina vozila, radijus skretanja, da li može da prođe a da ne zakači zglobom od Severni bulevar. Veliki je razmak između I i II osovine i to možda može da predstavlja problem. No opet možda BMC to sve prođe bez problema.

Setite se da su svojevremeno zabranili da daju Solarise na 511 zbog pružnog prelaza iznad Železnika (kod Taraiša) kada se ide ka Sremčici zbog lomljenja zgloba pa su posle liniju dolelili privatnicima i na njoj se vredno raspadaju MAZ 215.

Još da krenu da uslovljavaju privatnike da nabavljaju CNG tamo od narednog ugovora od 2026. godine i milina.
 
Ne znam sa kojim podacima raspolažete, malo sam dokon uz kafu, pa sam istraživao i upoređivao Urbina 18 i Procity-a 18.
Urbino 18, Prva i druga osovina 5.9m
Procity 18 CNG, Prva i druga osovina 5.85m

Urbino 18, Druga i treća osovina 6m
Procity 18 CNG, Druga i treća osovina 6,01m

Prednji prepust
Urbino 18, 2,7m
Procity 18 CNG, 2,84m

Zadnji prepust
Urbino 18, 3,3m
Procity 18 CNG, 3,4m

Dolazimo do razlike u dužini od 10tak cm, ipak, Procity 18 CNG kataloški ima dužinu od 18,1m. Mada na slikama, vizuelno deluje da se radi o mnogo većoj razlici u dimenzijama prednjeg dela u odnosu na zadnji, tako da što se tiče prolaska, trebalo bi da može svuda...
 
Apropo priče o razlikama na relaciji dizel metan, stoji da je obrtni moment kod CNG motora slabiji, al verujem da ne postoji uspon gde trenutno rade zglobni autobusi, koji novajlije neće moći da savladaju pristojnom brzinom. Na kraju krajeva, Solarisi baš i nemaju neku rezervu snage, a sa 1275Nm ni naročito puno obrtnog momenta, i znaju da se razvlače na usponima. Dobro, nedostaje kickdown funkcija na njihovim Ecolife menjačima (isključena valjda). Berlin, ravan kao tacna, uzme Urbine sa istim DAF PR motorima od 9.2L, al u verziji sa 360ks, a brdoviti Beograd onu sa 310, tj 312ks. Kretenizam.

Inače, nesporno je da, što se tiče trajnosti i odnosa zapremine motora, snage i obrtnog momenta, dizel nema alternativu ni u jednom drugom gorivu fosilnog porekla. Plus i termički je dizel izuzetno efikasan. Na leru bi mogao satima da radi bez bojazni da će dići temperaturu, pod uslovom da je sve ispravno, naravno. Ušteda već, po onome što je meni poznato, može biti znatna. Cena litra dizela je preko 200 dinara, a pritom odnos potrošnje kilograma metana u odnosu na litre dizela na 100 kilometara, nije kao na relaciji benzin - plin (propan-butan). Plin se potroši više, dok metan uglavnom isto, možda i manje u poređenju sa dizelom, benzinom pogotovu. Kod automobila je odnos takav da potroši za istu relaciju, na primer, 7L benzina, dok metana spali oko 5kg. Pretpostavljam da je sličan odnos i kod autobusa, al opet treba da ponovim da je razlika verovatno manja, ako se metan koristi umesto dizela. Sve to ne znači da ja ovu nabavku apsolutno podržavam. Infstruktrura je morala biti prioritet, kao i to da se takva vozila ne forsiraju na linijama sa dugim, srednje teškim i teškim usponima. Bilo bi lepo ako neko ima info o kapacitetu boca, tj koliko kilograma metana staje u njih, i o kojim motorima je tačno reč, odnosno sa koliko snage raspolažu. Menjači su pretpostavljam ZF Ecolife. Ne sećam se tenderske dokumentacije.
 
Prema dostupnim informacijama,
Radi se o Cummins L9N E6 motoru, 8900cm ³ koji isporučuje 235kW, to je nešto više od 310ks,
U tehničkoj specifikaciji stoji da su boce ukupnog kapaciteta 1580l, radi se o dve boce kapaciteta 790l.
Menjač ZF Ecolife, šest brzina.
Za razliku od Beograda, Berlin aktivno učestvuje u probama raznih modela na različitim linijama, kako bi pronašao optimalno rešenje, naši to rade sa više osećaja, uz manje troškove :)
 
Hvala Becks🙂 Pa dobro, relativno skromno što se snage tiče. Obrtnog momenta verovatno oko 1200Nm, opet skromno. Videćemo kako će se pokazati u praksi. Zapremina boca solidna rekao bih. Otprilike u kilogramima to dođe možda i blizu 400, što može da da finu autonomiju.
 
Ako se dobro sećam, a prema bocama za kola, valjda za jedan kilogram treba oko 4L zapremine, ali nisam 100% siguran.
 
Vrh