Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 294 95,1%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,9%

  • Ukupno glasača
    309
Odredjene jedinke nazalost vise nisu ni za remont...odsluzili su svoje i to je to.

Razumem i njih jer je ko zna koliko Higera u kvaru,ali ovo je komicno.
Išli su i FAP-ovi još kao novi tako, a Conecta ima dobrih, recimo 190 je bolji od bilo kog Higera kao novog vozila. O matorim Japancima i da ne govorim. Trebalo je da ih proberu pre remonta. Sve što nije bilo za remont trebalo je otpisati, a novac za remont otpisanih uložiti u kvalitetniji tretman preostalih boljih. Mislim da bi takav potez predstavljao racionalnu investiciju u nedostatku ispravnih novih vozila. Al džaba kad se neznalice vode klišeom novo=bolje. Žali bođe novca nas poreskih obveznika.
Dobro, neka bude i linija koja ima (pretežno) ekoloska vozila. To je divno. Ali zašto mora da se zove EKO? Linija je kao i svaka druga, treba da ima obican broj jer presmesno izgleda kad ubace ovako neki autobus koji nije “ekoloski”.
Pominjali smo već na forumu Inovationslinie 109 u Hamburgu. Bilo da isteraju parnjaču ili vodoničku šklopociju pored alternativnih pogona može da se nađe i ozloglašeni dizelaš kad zagusti. Jednostavno linija za testiranje alternativnih pogona - linija inovacija. Jasno je da je to sve ovde jedan veliki marketing koji mi finansiramo, na sopstvenu štetu. Niko ih do sada nije tužio za zloupotrebu javnog novca, odnosno iracionalno raspolaganje istim u svrhu podmirivanja sopstvenog interesa.
Za sad:
  1. Krš turski displeji, napred, jedan mali sa strane iza prednjih vrata (u prikolici sa desne strane nema), i jedan mali sa brojem pozadi.
  2. Unutrašnji displeji ne postoje
  3. Punjače koji su bili u tenderskoj dokumentaciji nisam video
  4. Plastična siva sedišta ista kao u Higerima
  5. Grejalice na rendom mestima u prostoru za stajanje putnika
Ostale detalje saznaćemo kad počnu da rade na linijama
Takva konfiguracija pokazivača pravca bi trebalo da bude dovoljna za diskvalifikaciju na tenderu iz prostog razloga što pogoduje sistemu isključivog ulaza na prva vrata (sa sve izlaženjem s testerastih mesta na terminusima poput onih na Lastinoj stanici kojih ima i u Torontu u sklopu metro stanica, poput parkinga u sklopu garaža) a ujedno otežava primenu u uslovima masovnijeg prevoza kao što je to slučaj kod nas. Poput nabavke neadekvatnih vozila sa četvora vrata i manje od 40 sedišta za prigradski saobraćaj (dobro poznat zakonski neregulisan Lastin fenomen) ni ne treba da nas čudi što je BMC sa takvom ponudom pobedio na tenderu. I pored očiglednih nedostataka grad mu je progledao kroz prste.

Eto, i bez ulaženja u pravnu tematiku mogu samo da konstatujem da je bilo mesta za mali displej (pokazivač broja linije) između zgloba i trećih vrata.

Plastična sedišta su praktičnija za planiranu namenu, dok recimo tapacirana više odgovaraju Lasti, i to samo u slučaju vozila koja pokrivaju duže linije, odnosno obavljaju duže vožnje.

Vidim da sad imaju zaštitu šrafova prednjih točkova ali kolor šema nije "ispravljena". Svi su tako opfarbani, solo GSP i privatni, i Lastini zglobni. Crveni natpis na boci je suvišan. Nisam video enterijer, pretpostavljam da je još sterilniji od solo s plavim tapaciranim sedištima.
Ni meni se ne dopada ovaj nagli prelaz na CNG i što ih sve trpaju u jedan pogon, a da nemaju ni spremnu punionicu. Ne vidim šta bi bio toliki eko problem da su nastavili da uzimaju Euro 6 dizelaše. Cena CNG-a je dosta poskupela u odnosu na period od pre par godina kada je bila poput žvake (sad je negde na blizu 100 din/kg), pitanje je da li se uopšte i isplati prelazak tolikog voznog parka GSP-a na CNG.


U razgovoru sa par prevoznika koji rade sa kamionima i koji su razmišljali o prelasku su mi pomenuli da motori na CNG i LNG naspram dizela kao manu imaju generalno kraći vek trajanja - usled visoke temperature pri sagorevanju gasa brže je dolazilo do topljenja i krivljenja glave motora i delova unutar motora. Drugi hendikep je na račun povoznosti, dosta teže vuku kada su natovareni, uspone teže savladavaju i mora dobro da se računa na nivo gasa i potrošnju (nije retkost da ostanu bez gasa na koji km pre punionice), tako da su pogodni samo za neki lokalni prevoz (distribucija za Deleze, Lidl i sl) i po mogućstvu ravnica.

GSP mimo svega toga će imati i organizacionih problema - gde sve rasporediti 100 BMC-a. Za liniju 65 je pitanje da li uopšte može da skrene u Severni bulevar sa Zvezdare i da se popne na Zvezdaru, za 23 da li uopšte može da izdrži ceo dan rada zbog dugačkih turaža i silnih uspona, za 31 da li može da izađe iz okretnice kod Studentskog trga na prvom skretanju (gde inače izlaze) itd. Možda i bude neka razmena linija sa NBG pogonom kako bi to sve prevazišli, ali opet treba napuniti 100 komada svake večeri, a punjenje traje...
Juče sam u Toplice Milana video polovni crveni troosovinski Mercedes Econic NGT 2628 Gradske Čistoće (pogledajte samo naslov na linku :rolleyes:) kako ulazi u krug pogona Medaković. Dere se ko usisivač. Dok sam čekao 70 prođe jedan isti, samo beli ka Vinči. I on ko usisivač, ali ide kao zmaj (isto kao Citaro ili Conecto NGT). Oba imaju poklopac za boce između prve i druge osovine. Dosad je Čistoća imala par komada dvoosovinskih 1824 (Mercedesova oznaka za nosivost 18t, snagu 240ks) koji su kupljeni kao novi, i to standardno narandžasti. Svi su, kao i originalni stari tip sa pravougaonim farovima.

Kupili ljudi nekoliko gasnih polovnjaka, novijih i većih od starih dizela da testiraju. Iako je Čistoća već imala taj model u dizel varijanti nije imala u CNG, a nisu ništa prepustili slučaju. Da GSP kupuje polovne primerke za testiranje ne bi se tako zaletali s neproverenim modelima. Ali ne leži vraže, nabavljaju vozila na drugi pogon i bez obezbećene infrastrukture a kamoli opsežnog testiranja.

Ajde što su GSP i JGSP kao nebo i zemlja, ali dva javna preduzeća u istom gradu? Možda zvuči čudno, jeste da su u pitanju različite oblasti poslovanja, ali ovde se očigledno radi o glomaznosti neefikasnog sistema. Čistoća je manja, a GSP je, ovakav kakav je preveliki zalogaj (sa ovim obimom subvencija i trošenja na ostale gradske službe). Jedan od važnih stubova velegrada vidno trpi.
 
Našao sam ovu fotku koju sam slikao pre nešto više od pola godine i ne mogu čudom da se načudim na šta liči ovaj bus. Ne mogu da opišem više koliko sam očajan na šta nama liči javni prevoz sa ovakvim vozilima u 2022. godini.


 
Poslednja izmena:
Završio je karijeru taj 357 🤓 Bio je kriv na sve strane, prokišnjavao je.. Ostao je čini mi se i bez motora pre oko godinu dana ali su mu ubacili sa nekog drugog pa je odradio još nekih 6 meseci ali pre nepunih mesec je definitivno završio karijeru.
 
Zaboravih juče da pomenem da je prekjuče u 3124 i 3158 klima pored urlanja ipak uspevala da *greje* na čak 1 cm od otvora. Paklene kočije. U LE nikad klima ne radi, Higeri već u drugom obrtu doživljavaju metamorfozu iz hladnjače u furunu.

Na 11 privatnika s neispravnom klimom, 51 Lasta i 101 GSP! Ajde Šapiću na loge lagane ne šalji inspekciju nego izađi malo iz kola, vidi čime se voze pre svega vozači celu smenu, pa onda i putnici satima gde god da krenu. Nit manje gužve nit dužih putovanja (zbog značajne redukcije takta bez garancije obavljanja 97% predviđenih polazaka, što razbacana stajališta koja prave problem čak kada ima više linija u krugu od 100m samo pogoršavaju). Smanji cenu prevoza leti zbog svega navedenog, a zimi zbog tiskanja u solo konzervama.

Ne trpi samo grad, i to ne samo usled nedostatka klimatizacije. Territizovana 560 terorizuje Barajevčane. Jedan KENT C zglobni našli u garaži. Bravo! Kakav uspeh! A on s 36 sedišta i ogromnim prostorom za stajanje prati Territo s 50 sedišta (i još 30 straphengera od kojih 10 visi na vratima!) i samo prostorom za prolaz.

Ni s 591 se danas ne pretrgoše. SOR (mislim 8162) se u 08:00 ka Vraniću napunio i to u samom selu (u lokalu), bez upaljene klime naravno (već mi se nekoliko puta to događalo ovog leta, stopostotno u Sorovima), dok se u 12:15 ka Banovom Brdu "nacrtao" prazniji Otokar Kent C Articulated 7277 sa "blagom klimom" (stavio na 30C pa je radila short cycling/paljenje-gašenje samo da održi tu temperaturu, ujedno izbegavši zamrzivač, i uštedivši gorivo). To je bilo prijatno iskustvo (još bi bilo prijatnije da umesto visokopodnih SOR-ova voze samo niskopodni zglobni), posebno u poređenju sa 3070 s 85 koji kao da je sinoć dovezao izbeglice iz napadnute Vinice. Nisam odavno video gori Solaris, možda je šok usledio pored presedanja s 7277 koji je još uvek kao nov, ali Novi Beograd je očigledno dotakao dno, zajedno s ostalim delikventnim pogonima.

7277 ima čist pod, plafon i iznenađujuće - tapacirana sedišta, harmoniku ko iz fabrike, ali mestimično prljave bočne panele ispod prozora, odnosno crne poklopce šipke za vrata i radni prostor vrata. Za razliku od njega Solaris krasi štroka na svakom milimetru bilo koje površine, salata od harmonikeTM (čitaj izbegavanje zamene dotrajale posle 10 godina ludačkog sedenja i iživljavanja), i konstantna zvonjava u ušima od lupanja zanjih vrata. Ide, drnda ko taljige, ali spolja dobro izgleda i to je to.

Tačno je da starost i težina eksploatacije idu u prilog lastinim vozilima, ali opet to su jeftinija vozila. Solaris ne bi trebao da bude doveden u takvo stanje. Ako se Lasta ne bude nemarna mogli bi dugo da posluže. A GSP-ovim vozilima, Solarisima ili BMC - crno se piše. Jasno je da GSP ne ispunjava ni najniže standarde održavanja u tako teškim uslovima eksploatacije. Samo da se kotrlja, ali evo Šapiću ptičice cvrkuću na grani da mu jedan Solaris leži nepokretan između Zmijice i Toplane Cerak na sred famoznog magistralnog puta 22 poznatijeg kao E-763. Ni to više nisu kadri.

Na kraju, a ništa manje bitno Rakovica šeeeset pet klepetuša ko Lukašenkova trola na 23. Pa za to čudo je 190 svemirski brod! Osim konstrukcije šta valja možeš nabrojati na prste jedne ruke. Nije truo, vrata ne ispadaju, kotrlja se al se dere, klepeće i krivi se. A to nažalost nije ništa novo. Mnogi Japanci su takvi godinama unazad, i pored nazovi remonta.
 
Najbolja sedista za Beogradske uslove i potrebe, bila i ostala. Udobna, izdrzljiva, jeftina i laka za proizvodnju, laka i za odrzavanje i ciscenje. Ova konkretno su uslikana u nekom od Mazova (ili Bikova?) na liniji 26. Sa sve starim poznatim natpisom "Bucje Priboj".

Da ima pameti, ova i sedista nalik ovim bi bila standard za JGP u Beogradu.
_IMG_000000_000000.jpg
Naravno, fabrika je raskantana, stecena, pa prodata nekoj NN firmi pre dve godine.
 
Ta sedišta kao dubak su najneudobnija od svih sedišta u javnom prevozu.
 
Meni najviše odgovaraju tapacirana, nisu hladna zimi i udobnija su.
 
Sedišta iz Priboja su jedina sedišta iz kojih čovek ne izleće kada vozač zaleti autobus u krivinu ili kada koči ili daje gas kao manijak. Što je uobičajena pojava danas u 90% vozila.
Iz svih drugih sedišta bez tapacirunga se stalno klizi. Iz Solarisovih se klizi, iz Ikarbusovih ''tobogana'' se tek izleće, ona su oduvek bila na lošem glasu zbog toga.

A što se tiče tapaciranih...

Uz to su ova Pribojska vrlo udobna (s obzirom da nemaju tapacirung) a laka za održavanje i čišćenje.

Solarisova bi bila idealna kada bi bila samo malo više udubljena. Ovako se previše klizi iz njih i sedenje u njima se pretvori u kalisteniku za kvadricepse. To i kruto vešanje su moje dve jedine i najveće zamerke Solarisima za ovih 10 godina službe.
 
Poslednja izmena:
Nisu bila izdržljiva, to je činjenica. Čitavi komadi plastike znaju da fale sa njih. Šterove stolice nigde okrnjene posle godina i godina, ni kod Solarisa, ni kod Ikarbusa.

Za mene lično, Bučje stolice su dosta udobne, s tim što su ponegde postavljene visoko, pa kad ti u njima vise noge, zna da bude baš neudobno i neprijatno. Nisu ni dovoljno atraktivne, tj moderne za nova, opet, moderna vozila. I da, verovatno nisu baš udobne za ljude krupnije građe.

A za tapacir sam pričao i ranije, i dobar je snimak Bender stavio kao primer. Ježim se od njih, kada znam koliko se retko čiste i peru, a stoji što Igor kaže da nisu hladna zimi, i da su prosto udobnija, plus ne klizaš se u njima.
 
Bučje su imala problema sa nedostatkom anti-vandal zaštite, redovno su bila paljena sa zadnje strane i puna rupa od istopljene plastike.
Nisu bila izdržljiva, to je činjenica. Čitavi komadi plastike znaju da fale sa njih.
To je istina. Ali se moglo rešiti uvođenjem nove, bolje plastike.
I da, verovatno nisu baš udobne za ljude krupnije građe.
Ja sam krupnije građe, i uvek su mi bila udobna. I kao klincu u tada najnovijim IK-201 i danas kao odraslom u ovim privatničkim MAZovima što ih i dalje imaju.

Istina je da bi nekad umela da budu postavljena previsoko ali to je onda do proizvođača samog autobusa. Jer evo u ovom MAZu na 26ici su idealne visine. I definitivno više volim takva sedišta gde se ''zavalim'' i fiksiram nego razne tobogane iz kojih klizim non stop. A verujte mi, to se dešava stalno, evo bukvalno sinoć u Solarisu na 31 ja stojim uz prozor prekoputa 3. vrata i gledam ženu koja sedi tik pored vrata i drži se za šipku ispred sebe dok Solaris skreće kod Trga Republike, da ne ispadne iz sedišta a i sa onog podijuma na kome je.

To se prosto nije dešavalo sa Bučje sedištima. Uvališ se u njega i nema šanse da ispadaš, niti da se samim tim pribijaš na osobu koja sedi ili drugu koja stoji pored tebe.


Ne moraju sva sedišta da budu tako duboka kao ova Bučje, ali onda na svojim površinama treba da imaju zazore da bi bilo trenja i da osoba ne bi stalno ispadala iz njih. Ili da budu tako oblikovana da postoji NEKO udubljenje, a ne da bude tobogan. Ovo je jedan primer kako treba da se pravi, ako je celo od plastike:
lightweight-plastic-marine-seating21201264917.jpg

Sad uporedite to sa ovima u Solarisu. U njima čak i ako vozač vozi normalno, moram svakih par minuta da se namestim i uspravim, jer oblik je takav da te ''gura'' na dole, da te stalno pušta da kliziš sam od sebe. A još kada vozač cima ili zanosi (što je standard danas), pa letiš sa ovog tobogana ko od šale.
HTB1I2GTmyMnBKNjSZFz763_qVXa1.png
 
Klizam se i ja na stolicama u Solarisu. Što rekoh pre, Šter radi stolice jako kvalitetno, al sedalni deo mi se čini prekratkim, plus podloga jeste takva da će čovek klizati u većini odevnih predmeta. Nije glatka skroz, al opet kliza, pa stvarno ne bi bilo loše da je blago povijeno u sredini sedalnog dela. Možda se tako rade zarad lakšeg održavanja, šta ga znam. U suštini bitnije da stolice budu izdržljive, jer ipak se ne sedi satima na njima, a svakako bez pojasa ni jedna stolica nas u gradskom autobusu neće zadržati u mestu u slučaju naglih kočenja, udesa itd. Opet, lepo bi bilo da čovek može da sedi, a da se svako malo ne vraća nazad kad klizne, plus da možemo sedeti malo opuštenije u krivinama.
 
Pominjao sam nekoliko puta ova španska plastična sedišta:

Stari model:
stock-photo-turin-italy-circa-september-interior-of-a-public-transport-bus-seen-with-fisheye-lens-328077638.jpg


Novi model:
stock-photo-seats-of-an-articulated-bus-in-spain-135087065.jpg

stock-photo-seats-of-an-articulated-bus-in-spain-132784181.jpg

Kao što vidite sva su sa udubljenjima a jednostavna za održavanje. Postoji i tapacirana varijanta. Zagreb ima tanko tapacirana (kao CAF tramvaji) i stara i nova u Mercedesima i M.A.N-ovima. Stara su u starijim serijama, nova u novijim. Prozvođač je Compin-Fainsa, a kineski Tepkos nudi svoje varijante.

Bilo je moguće unificirati enterijer sa različitim modelima na taj način što bi niskobudžetna vozila bila nabavljana sa kineskom, a visokobudžetna sa španskom varijantom.

I u Americi imamo plastična sedišta sa udubljenjima:
the-interior-rear-of-one-of-new-york-citys-new-articulated-accordion-buses-traveling-west-on-34th-street-in-midtown-manhattan-R8W80R.jpg


Ovde se nikad nije davala pažnja praktičnosti iz ugla potreba putnika, isključivo prevoznika, prvenstveno usled nedostatka propisa. Klizali smo se i sa drvenih na nizbrdici i pored toga što su bila nagnuta ka unutra, a evo pre neki dan sam se klizao u Solarisu i po ravnom, i pored blage hrapavosti plastičnog uloška. Osim ugrožavanja bezbednosti korisnika JLPP klizavim sedištima sa obrnutim nagibom horizontalnog dela ne obraća se pažnja ni na potrebu tapacirunga na dužim prigradskim linijama. Po potrebi upadaju vozila bez obzira na opremu upravo zbog neregulisanosti pomenutog.
 
Najbolji autobusi u pogonu Kosmaj, sva ostala vozila izgledaju sjajno osim gb. 194 koji još nije remontovan i jako loše izgleda
 
Evo ga Conecto #194, na liniji 304,pokvaren stoji blizu Kaluđerice.
Nikad ga nisam video u kvaru, ali s obzirom koliko je vozio proteklih meseci, nije ni čudo.
Treba mu remont, može još dosta da vozi.
 
On je radio gotovo svaki dan, jedno vreme je bio redovan i na 305, odličan bus, jedan od najboljih iz serije, samo treba da ide na remont
 
Vrh