Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 295 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,8%

  • Ukupno glasača
    310
Браво момци, то је то, хвала :)

WL1g7yO.jpg
 
MAN 890 ili IK5

1.jpg

2.jpg


3.jpg

slike sa autobusi.net

sad samo da nađem i prethodnika SANOS-a Mercedes O317
 
Mercedes Benz /Sanos O317



[YouTube]https://youtu.be/AXf0EY6f7sA[/YouTube]



 
Bio je sanos 115 stvarno moćna mašina. Još kad su ga po zahtevu GSP nafilovali firmiranim delovima mb i zf, ni po čemu nije zaostajao za konkurencim sa zapada. Jedino mu je nedostajao neki usporivač jači od motorne. Još čujem onu škripu zagrejanih kočnica niz Maksima Gorkog ili pored Zvezdinog stadiona.
Žika će se bolje setiti, ali čini mi se da je na startu iz mesta ik bio brži nekoliko sekundi zbog ekstremno kratkog diferencijala, dok bi poslesanos odneo prevagu. Tamo gde je ik tražio 6. sanos bi iz 4.prelazio u 5. Zato su mnogima bio blokiran pristup 6. Njima je na pločici sa rasporedom brzina 6.bila označena isprekidanim linijama.
A na tu platformu pozadi moglo je da stane desetine ljudi. Vrata su retko pravila probleme. Ali, ko se u gužvi nađe na sred platforme nije imao za šta da se drži. Zavisio je samo od svoje veštine balansiranja i ljudi okolo.
Voleo sam i druge sanose. 314/415 bio je dugo osnovni i najzastupljeniji autobus u dobrom delu SFRJ, bez obzira na verziju - gradski, prigradski, međugradski (konfiguracija vrata i sedišta) i motore (famos ili mb). Sa domaćim se zbog dugog diferencijala mučio sa dužim uzbrdicama, ali zato na ravnom ni 140 nije bilo nedostižno. E, sa mb je bilo bolje, ali se prava razlika videla tek posle više stotina hiljada km kada bi famos počeo da posustaje, a mb u rukama pametne posade gurao i do 2 miliona bez otvaranja.
RIP!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=785092#p785092:2g0kphoh je napisao(la):
branik » Pon Okt 19, 2020 12:15 pm[/url]":2g0kphoh]
A na tu platformu pozadi moglo je da stane desetine ljudi. Vrata su retko pravila probleme. Ali, ko se u gužvi nađe na sred platforme nije imao za šta da se drži. Zavisio je samo od svoje veštine balansiranja i ljudi okolo.
Ovo jeste tačno, ali daleko više važi za većinu modela današnjih niskopodnih autobusa u prostoru ispred drugih vrata. Tu možeš da uparkiraš automobil koliko prostora ima, ali samo oni uz prozor i uz vrata imaju za šta da se drže. Ovi između eventualno mogu da se drže za bližnjeg svog ili tuđeg. Još jedan od primera koliko smo nezadrživo uznapredovali u ergonomiji vozila.
 
Не знам, мени је тај спартански ентеријер непревазиђени одговор за ондашње београдске кркљанце (потпуно има смисла Жикино објашњење да је у питању немачки дизајн, ипак је то добро промишљено), што кажеш позади су могли да стану од локалног бенда са инструментима, преко омањег синдиката удруженог рада, до деце са санкама, лако за чишћење, тешко уништиво, лако поправљиво...
 
Branik

Ono što se meni, tada još kao detetu, urezalo u sećanje vezano za Sanose 115, jeste taj vrlo karakterističan i prepoznatljiv zvuk. I vrata su ga izdvajala od ostalih proizvođača sa prostora bivše Jugoslavije. Kakve su gužve tih 90-tih mučile ondašnje Sanose, Ikaruse i Avtomontaže, nešto je čega se nevoljno sećam. Kad si niskog rasta, Sanos je zaista umeo da bude nezgodan, pogotovu na pomenutoj zadnjoj platformi, i stoga sam se kao klinac bolje osećao u Ikarusima, i naravno Avtomontažama, iako su znale dobro da poskakuju kad nisu bile opterećene, al zato zvuk MAN-ove mašine pogotovu pri većim brzinama, opet je nešto što mi zaluđenici :mrgreen: dobro pamtimo.

Elem, jedino se ne bih baš mogao složiti da krajem 80-tih i početkom 90-tih, 115-ice ni po čemu nisu zaostajele za autobusima većih evropskih proizvođača. Bio je to i dosta pre toga već zastareo koncept, iako u suštini funkcionalan. No, početkom 90-tih niskopodni autobusi savremenog dizajna i eksterijera i enterijera uveliko zauzimaju ulice evropskih gradova. I sa tom činjenicom sa strane, treba imati u vidu da je naslednik 0317K došao već 1969 u vidu čuvene 305-ice, a od sredine 80-tih stižu i 405-ice. To su ipak daleko modernija i funkcionalnija vozila, uz savremena tehnička rešenja za ono vreme, plus je tu i bolja ergonomija i vozačevog radnog mesta, i dela predviđenog za putnike. Motor pozadi, ravan pod sa dva stepenika za lakši pristup putnika, automatski menjači još od sredine 70-tih, i kao što i sam kažeš, uz prisustvo retardera, bar kod VOITH-ovih menjača, dok je Mercedes koristio i automatike iz sopstvene proizvodnje u kombinaciji sa motornom kočnicom. U svakom slučaju, naša autobuska industrija gubila je polako korak s vremenom od, ajde da kažem, početka 80-tih. S druge strane, mogli smo se još takmičiti sa velikim proizvođačima istočnog bloka. Nedugo po isporuci poslednje serije 115-ica GSP-u, Ikarbus pravi prototip 410 po VÖV standardu, na osnovu kog je FAP proizvodio A537 dobrih 20 godina, što govori dosta o našem kaskanju za dobrim delom Evrope. Znači po ugledu na ondašnje MAN-ove SL i 405-ice, na primer, mi pravimo prototip tek 1993 ako se ne varam, u vreme kad se niskopodni autobusi uveliko nalaze u ponudi nemalog broja evropskih proizvođača. Doduše, treba pomenuti i TAM, koji je prvi u Jugoslaviji 80-tih radio zglobne pušere 18 metara duge.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=785092#p785092:nc5mzjut je napisao(la):
branik » Pon Okt 19, 2020 11:15 am[/url]":nc5mzjut]Bio je sanos 115 stvarno moćna mašina. Još kad su ga po zahtevu GSP nafilovali firmiranim delovima mb i zf, ni po čemu nije zaostajao za konkurencim sa zapada. Jedino mu je nedostajao neki usporivač jači od motorne. Još čujem onu škripu zagrejanih kočnica niz Maksima Gorkog ili pored Zvezdinog stadiona.
Žika će se bolje setiti, ali čini mi se da je na startu iz mesta ik bio brži nekoliko sekundi zbog ekstremno kratkog diferencijala, dok bi poslesanos odneo prevagu. Tamo gde je ik tražio 6. sanos bi iz 4.prelazio u 5. Zato su mnogima bio blokiran pristup 6. Njima je na pločici sa rasporedom brzina 6.bila označena isprekidanim linijama.
A na tu platformu pozadi moglo je da stane desetine ljudi. Vrata su retko pravila probleme. Ali, ko se u gužvi nađe na sred platforme nije imao za šta da se drži. Zavisio je samo od svoje veštine balansiranja i ljudi okolo.
Voleo sam i druge sanose. 314/415 bio je dugo osnovni i najzastupljeniji autobus u dobrom delu SFRJ, bez obzira na verziju - gradski, prigradski, međugradski (konfiguracija vrata i sedišta) i motore (famos ili mb). Sa domaćim se zbog dugog diferencijala mučio sa dužim uzbrdicama, ali zato na ravnom ni 140 nije bilo nedostižno. E, sa mb je bilo bolje, ali se prava razlika videla tek posle više stotina hiljada km kada bi famos počeo da posustaje, a mb u rukama pametne posade gurao i do 2 miliona bez otvaranja.
RIP!
Sanos je imao bolje raspoređen menjač i bolje je potezao od Ikarusa. Ikarus je daleko više cimao ali u suštini Sanos je odlazio. Sanos IV je išao do 50 dok Ikarus samo 40 a naročito je bilo problematična velika razlika IV i V gde Ikarus na usponu nije mogao da prihvati. Najbolje se to videlo uz Banjicu ili uz Banovo Brdo-
Mečkin zvuk je bio vrhunski, dok je kod Ikarusa zvuk diferencijala nadjačavao bilo šta u krugu od 100 metara. Zvuk i vibracije pa rezonance limova. Noću se Ikarus čuo bar 10 minuta pre nego što dođe. :bash:

Što se tiče rasporeda sedišta tu je Sanos pobednik, izuzetno dobar raspored prilagođen za dobru prohodnost, brzu izmenu putnika i ogroman kapacitet. Kaoacitet kao zglovni autobus zahvaljujući i zadnoj platformi koja je stvarno primala veliki broj ljudi. Radnih ljudi.
Samo Rakovički basen je imao blizu 30 000 radnika i to je Sanos lepo iguravao.
Jeste zastareo ali ergonomski daleko ispred Ikarbusa, sa daleko boljim voznim karakteristikama. Precizniji na volanu, sa boljim kočnicama a udobnost koju je znao samo Mercedes da ima. Kao putnički auto, dok je Ikarus ševrdao po putu i poskakivao i često znao da neprijatno udari. Često gubili visine pri opterećenju.
Avomontažin MAN je bio čvrst kao stena, najtvrđi ali i najstabilniji.
Odžavanje i popravke Sanosa su bile daleko lakše i pristupačnije nego Ikarusi.
 
Kad sam rekao da s 115 u drugoj polovini osamdesetih nije zaostajao za evropskom konkurencijom, mislio sam da su komponente koje su ugrađivane bile aktuelne i kod drugih proizvođača (konkretno mb) — motor, menjač, osovine, volan... O konceptu, dizajnu i dometima proizvođača nisam razmišljao. To je neka druga priča.
Inače, sećam se jedne subote kad su zbog radova na Slaviji trolejbusi bili isključeni, smene koju sam proveo na 21 na sanosu. Bilo mi je žao kad se završilo. Moćno!
 
Lagan za vožnju bukvalno dete može da ga vozi.
Sedište AGIS (licenca Bremshey), retrovizori napred / sve u vidnom polju, nema pomeranja glave, pregledan, dve zavesice kao zaštita od sunca, grejač odmah do vozača (a ne kao u Ikarusu bukvalno kod vrata i dok dođe topao vazduh on već hladan), ručna odmah do volana i sva potrebna dugmad na dohvat ruke / ne mora da se isteže ili ustaje kao u Ikarusu. Najbitnije da šoferka nikad nije maglila što je rak rana Zemunskim busevima.
Jeste bio ružan kao đavo i tabla sa instrumentima je tražila unapređenje (stara iz O 302) i možda automatik.
 
Oj, stvarno je ik tabla bila šampionski bezidejna. Prekidači raspoređeni u red, skoro metar, pa tasteri za vrata sve nekako traljavo, pravolinijski, skoro amaterski... Pa i volan je bio praistorijski kao i ručica migavaca, ona kao menjač na tristaću. Godibama to grejanje vozača nisu mogli da reše, već je odmah pravljen usmerivač.
Ali, sve to je ništa u poređenju sa šetanjem po putu, uvijanjem, ljuljanjem i mukom vozača da ga održi u pravcu. Kočenhe je bilo posebna priča, jedino malo olakšano uvođenjem eletromagnetne.
Vreme sanosa se poklapa sa ulaskom automatika kod nas. Da je gsp tražio, verovatno bi i to napravali. Ali, kako su dosta radili i na trocifrenim linijama, pretpostavljam da taj automatik nije bio prioritet. Kad je došlo vreme za drugu generaciju i unapređenja, vrv na bazi o405, pukla je i država, i GSP i "11.oktomvri". Nakon rata i sankcija, ništa više nije bilo kao pre.
Sadašnja poplava modela i proizvođača u gradskom prevozu rezultat je diletantskog upravljanja tim ogromnim sistemom. Politika i sitni intereai pojedinaca mnogo kvare. Sve što je bilo jeftinog, a sumnjivog kvaliteta, sjurio se u Beograd. Zato sad na solarise gledamo kao na pravi autobus, posebno u poređenju sa kinesko-persijskim-turskim improvizacijama. Dobar autobus mora da se plati dobro, a on će to vratiti kasnije u eksploataciji na razne načine.
 
Отприлике је Санос (ФАП-ФАМОС) ишао здравом логиком копирања провереног док је Икар измишао топлу воду, боље да су узели лиценцу за следећу генерацију МАНа па у њу буџили Рабине делове ако је то већ било политички условљено.
 
Икарус би ушао у ФАП ФАМОС да се није форсирала сарадња са Мађарима односно са фирмом РАБА. После кад су уведене санкције Икарбус је направио серије 103/201, а ФАП два прототипа 537 за ГСП Београд и Аутопревоз Чачак. Свакако Икарбус се боље снашао од ФАПа али опет у односу на коцкице грбе су биле мизеран напредак.
 
Mnogo je tu politike bilo. Skoplje je pretrpelo snažan zemljotres i šezdesetih trebalo ga je obnavljati. Ko zna u šta bi izrastao Ikar(b)us da je Beograd tako bio porušen šezdesetih? U toj obnovi učestvovala je cela SFRJ, i parama i radom i pameću, a pošto se taj period poklapa sa našim otklonom od istočnog socojalizma i otvarenjem prema svetu, uključila se i Evropa. Na kraju, uz svu tu pomoć, sedamdesetih i osamdesetih "11.oktomvri" izrasta u ozbiljnog proizvođača (najvećeg u SFRJ). Jeste da su bili finalizatori onoga što je ceo koncern Fap-Famos radio širom velike države, jeste da su se oslanjali na mb tehnologije, ali ipak su u svojoj klasi otud izlazila vozila solidnog kvaliteta i rešenja nalik aktuelnim originalima (o303:s315, recimo, ili s115: o317).
Ne možemo da s115 poredimo sa 0405, jer sanos nastaje kao s110 krajem sedamdesetih kao derivat o317. Ulazak o405 prekinuo je raspad države, a oni su pokušali to sa s203. Ali, manjak tržišta, njihova ekonomska kriza... uslovili su da to bude samo neuspeo pokušaj i slamka za spasavanja fabrike.
Beogradu bi najbolje bilo kada bi standardizovao 2-3 modela, a ne kao sad da sa svakom nabavkom stiže i uvodi se novi proizvođač. Preklapaju se tu i tamo neki motori i menjači, ali se tu završava svaka sličnost. Ogroman je rastur i ljudstva i tehnike, mora za nabavljače... održavanje više tipova, pa još i rasutih po pogonima. Rasipanje je počelo početkom dvehiljaditih podelom japanaca u dva pogona radi gašenja požara. Kasnije se samo nastavilo. I sad smu tu gde smo
 
Famos je uhvatio korak koperacijom sa Mercedesom. Napravljena je moderna fabrika u Priboju, velikog kapaciteta , trebalo bi10 000 kabina godišnje. Da li je bilo u planu kompletno preuzimanje NG programa ili samo pojedina vozila po zahtevu kupca opremati sa MB agregatima a osalo sa Famos motorima/menjačima ?
Videlo se već osamdesetih da prosti lokalni kamioni zadovoljavaju ali za ozbiljnije je falilo poprilično komponenti. Tu su trebali da preuzmu komplet MB motore ili barem da rade veći deo motora..
 
Danas 157 na 27E ne oduševljava, 3029 i 3034 na 77 (onaj prvi kao da je iz fabrike izašao, sav se sija, čiste felne), 3224 na 30, 3228 na 87, 3402 na 30, 3487 na 57, 1345, 3012 i 3098 na 17 (1345 i 3012 prosto lete uz Ustaničku), 3171 na 31, 3102 na 23 (ispalo drugo krilo prvih vrata iz linije graničnika, klima greje, matorci dahću), P41520 i P41525 na 59 (transproduktovi MAZ-ovi 203, prvi s klepetušom tj. dimnjakom s poklopcem, drugi dobio nov čelični savijen), 3063 isključio se sa 18, neki Higer na prevozu dece u Ustaničkoj kod Šumica, bio opkoljen kolima pa ne videh broj.

Na 58 ka gradu bio neki MAZ u očajnom stanju. Ne videh broj. Sve se živo trese i lupa, ni jedan krovni panel nije na mestu. U najkraćim crtama opisao bi enterijer kao "raskupusan". Ima jedno sedište iza drugih vrata. I sad vozim se ja kad primetim da nešto klepeće li klepeće čim se motor umiri dok stoji. Setim se da je to čuveni dimnjak sa poklopcem. Zamislite kako je vozaču kad mu tako lupa "po glavi" ceo dan.

712: https://www.lobi-info.rs/wp-content/upl ... a-2017.jpg

Orion VII: https://www.flickr.com/photos/38843073@ ... 4/sizes/l/
Orion VII NG: https://www.flickr.com/photos/38843073@ ... 6/sizes/l/

Ovaj deluje deblje od izduvne cevi na 712 a montiran je preko skraćene stare cevi. Uz to nije toliko savijen, no nije ni obrezan kao na Orionu. Ide nagore. Nešto između.

Btw. prosto neverovatno koliko je ova ogromna bela Helvetica na crnoj mat pozadini čitka. I displej desno da ga vidiš kad se natrti drugi autobus iza. Ne moraš da trčiš napred da bi video broj. Ne samo što je desno već je postavljen plitko, odmah iza stakla. Kada se duboko postavljen displej stavi na sredinu, a drugo vozilo stoji iza broj nije vidiljiv. Evo danas se na jednom IK103 na 39 na prednjem displeju pod uglom od 45 stepeni videla samo devetka zato što je trojka bila iza crnog stakla. Toliko je staklo izbočeno u odnosu na displej.
 
Штета што на 1359 нису окренули средњу маску како треба.
 
Izgleda da se #189 vratio sa remonta. Videh ga malopre na 83. Sija spolja, sređena limarija, nove lajsne, sve na svom mestu, osim znaka MB. Garažni još dobro izlepljeni kakvih ima. Unutra urađen pod, ofarbane šipke, čist.
 
Ja sam danas video Higer #3415 sa 304 pokvarenog kod Kaludjerice....strasne stvari :/

A na #181 ne mogu vrata da srede vec 2 godine.Duva kao u Vrscu.

Na 22A je danas radio #157 koji se raspada.
 
Vrh