Jastuci su na autobusima (a u novije vreme i na kamionima) ono sto su na automobilima, motorima , skuterima opruge. u jastuku se nalazi pritisak vazduha tako da na njemu vozilo stoji.
prednosti sistema sa vazdusnim jastukom su u tome da vozilo bez obzira na opterecenje (naravnou granicama dozvoljenog opterecenja) stoji na jednakoj visini.
takodje zahvaljujuci ovom sistemu i ventilu visine (vise komada) vozilo je stabilnije u krivinama, jer sistem redukuje pritisak na strani koja je rasterecenija, a dodaje na stranu koja je pod opterecenjem.
primer:
Kada Autobus skrece u desnorasterecena je desna strana a opterecena leva jer vozilo po inerciji tezi da se nagne i naginje se na levo.
tada ventili visine detektuju te razlike i redukuju pritisak vazduha u desnom jastuku, a dopumpaju vazduh u levi vazdusni jastuk.
Naravno, ovo je najprostija varijanta, a postoje i elektronski kontrolisane koje uzimaju jos dodatnih parametara.
Kvaliteti vazdusnih jastuka na trzistu su vrlo sarenoliki.
to zavisi od proizvodjaca ali i od konstrukcije samog jastuka.
na vozilima marke SETRA najnovije generacije, trap je realizovan tako da se delimicno zakrece u zavisnosti od nagiba. samim tim i jastuk izlazi iz ose kretanja, ali za puko cudo ne spada.
Inace mala digresija, ali zanimljiva.
Svojevremeno je GSP kada je krajem `80 godina proslog veka narucivao MAN zglobne autobuse od slovenacke AVTOMONTAZE, trazio da na pogonskoj osovini budu dupli jastuci, znaci 4 umesto 2 komada.
samim tim do kvarova na jastucima kod tog modela gotovo da nije dolazilo, ali je voznja u njima bila manje humana
U godinama koje su usledile (vesele) `90 kada je izuzetno mali broj vozila izlazio na ulice, i guzve bile neopisive(ali bukvalno) ovo se ispostavilo kao cist pogodak.
I ko sad moze da kaze da u GSP ne umeju da pravilno naprave procenu :laugh:
ovo moze biti do vazdusnih jastuka