U svako od oko 1.200 vozila gradskog prevoza biće ugrađen sistem za globalno
pozicioniranje (GPS) i kombinacija interneta i mreže mobilne telefonije (GPRS).
Ovi sistemi će omogućiti da se sa jednog mesta lociraju i prate sva vozila
Kada se govori o modernizaciji javnog prevoza u Beogradu, više se ne misli samo na
kupovinu novih vozila i rekonstrukciju elektromreže i šina. Ubrzan razvoj novih tehnologija
koje, gle čuda, nisu zaobišle ni našu zemlju, omogućava da gradski prevoz budu usavršen
“sitnicama“ o kojima smo do sada mogli samo da sanjamo.
Nijedna od tih novotarija, doduše, još se nije ni primakla vozilima Gradskog saobraćajanog
preduzeća “Beograd“ i privatnika, ali se o njima već mesecima govori, a gde ima dima ima i ...
Prvi dimni signal, koji svedoči da sve neće ostati samo dobra ideja, pojavio se pre nekoliko
dana, kada je Direkcija za javni prevoz obelodanila konkurs za javnu nabavku i implementaciju informacionog sistema za daljinsko praćenje vozila javnog prevoza.
Za ovu nabavku u gradskom budžetu izdvojena su i sasvim ozbiljna sredstva od 130 miliona dinara,
što je dokaz da gradske vlasti ovoga puta misle ozbiljno.
Kompletna slika
O čemu se zapravo radi? Zamisao je da u svako od oko 1.200 vozila gradskog prevoza
(autobusa, tramvaja, trolejbusa) bude ugrađen sistem za globalno pozicioniranje (GPS) i
kombinacija interneta i mreže mobilne telefonije (GPRS).
Ovi sistemi će omogućiti da se sa jednog mesta lociraju i prate sva vozila, kao i da sa
njihovim vozačima bude uspostavljena komunikacija. Centralni kompjuterski monitoring
verovatno će biti smeštan u Direkciji za javni prevoz Sekretarijata za saobraćaj.
Ovaj sistem trebalo bi da donese višestruke koristi kako gradskim vlastima tako i putnicima.
Tako bi saobraćajni stručnjaci na jednom mestu imali kompletnu sliku gradskog prevoza u
svakom trenutku, od momenta kada vozila izađu na linije, pa do povrataka u garaže.
To praktično znači da bi gotovo trenutno bili obavešteni o svakom eventualnom kvaru na vozilima,
nepredviđenim zagušenjima i svakom drugom poremećaju u saobraćaju.
Dispečeri bi potom preusmeravali vozila na rezervne trase, povećavali ili smanjivali broj vozila
u zavisnosti od potrebe, naređivali vozačima da malo uspore ili ubrzaju kako bi se ispoštovao
red vožnje i slično.
Ovaj sistem će stručnjacima pružati i sijaset drugih informacija, kao što su broj pređenih
kilometara, potrošnja goriva, približan broj putnika, vremenski interval koji je vozilu potreban
da obiđe jedan krug...
Sve to će im pomoći da sa velikom preciznošću odrede stvarno potreban broj vozila na
jednoj liniji, najracionalniji red vožnje, opravdanost uvođenja ili ukidanja pojedinih linija.
Korist za putnike biće očigledna. Red vožnje više neće biti samo mrtvo slovo na papiru, a čak i
u vanrednim situacijama neće ostati bez prevoza. U slučajevima kvara na vozilu više se neće
čekati po sat vremena da stigne interventna mehaničarska ekipa, a zahvaljujući tome što će
informacija o iskakanju vozila iz sistema odmah biti prosleđena dispečerskom centru, “majstori“
će stići u roku od nekoliko minuta.
Shvativši prednosti ovog sistema GSP “Beograd“ je još pre nekoliko meseci raspisao konkurs
za nabavku GPS uređaja za 40 servisnih vozila, ali rezultati tog posla još nisu saopšteni.
Korak napred
Kada će ovaj sistem zaživeti? To najpre zavisi od tenderske procedure, koja, iskustvo nas
uči, ume da se oduži u nedogled. Kako je u pitanju više od 1,5 miliona evra, nema sumnje da
će se na konkurs prijaviti sijaset zainteresovanih domaćih i stranih kompanija, a to obično
podrazumeva nekoliko žalbi onih koji posao ne budu dobili.
U svakom slučaju, kada ovaj sistem jednom bude proradio biće mnogo lakše nadograđivati
ga nekim još savremenijim rešenjima. Tada već neće biti nemoguće na svakom autobuskom, tramvajskom ili trolejbuskom stajalištu instalirati displej uređaje putem kojih će putnici u
svakom trenutku moći da saznaju gde se nalazi njihov prevoz i za koliko minuta će stići.
Jedna od mogućnosti je da putnici putem SMS poruke dobiju informaciju o tome kada će
vozilo prispeti na njihovu stanicu.
Pre nekoliko meseci rukovodstvo GSP “Beograd“ najavilo je zanimljive “elektronske“ novine
kada je reč o plaćanju karte u javnom prevozu. Jedna od mogućnosti koja se pominjala bilo
je plaćanje karte putem SMS poruka.
Putnik bi pri ulasku u vozilo poslao SMS poruku na određeni broj, a sa njegovog računa bi se
automatski skidao iznos u visini cene karte, o čemu bi vrlo brzo dobio i povratnu poruku.
“Telekom Srbija“ je saopštio da je spreman da podrži ovakav sistem naplate prevoza, ali ni do
danas on nije zaživeo. GSP “Beograd“ je, doduše, planirao da ovaj sistem najpre isproba u
noćnom prevozu, ali je noćni prevoz baš nekako u to vreme prešao u nadležnost privatnih
prevoznika, pa je možda i to razlog odustajanja. Sličnu “stvar“ je još pre nekoliko godina
usvojio “Parking servis“ čiji korisnici parking plaćaju i putem SMS poruka.
U posednje vreme čelnici GSP “Beograd“ najavljuju plaćanje karte putem elektronskih platnih
kartica, poput onih za telefoniranje sa javnih govornica. U svakom vozilu bili bi postavljeni
elektronski uređaji kroz koje bi se ove kartice provlačile i koji bi automatski sa njih skidali
potreban novčani iznos. Da li će ovaj sistem stvarno proraditi, ostaje da se vidi.
Optimisti tvrde da je razvoj novih tehnologija nezaustavljiv i da one sigurno neće zaobići ni ovaj
vid naših života, dok su pesimisti skloni da tvrde da u našim tramvajima, autobusima i
trolejbusima ima mnogo prečih stvari da se popravi (npr. grejanje, prozori, ventilacija), pre nego
što u njih “uđe“ elektronika. Istina je, verovatno, opet negde na sredini.