[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=512229#p512229:3r4u4act je napisao(la):
Express » Mon Jan 29, 2018 8:16 pm[/url]":3r4u4act]E ljudi moji zar ne vidite da nije problem u nestabilnom sistemu već u krutosti uslova konkursa. Broj putnika opada i raste kako se menjaju društveno-tehnički uslovi trase. Međutim oni raspisuju konkurs za linije - ne za slotove.
Zamislimo da je sistem javnog prevoza prenatrpan aerodrom Hitrou sa ograničenim brojem slotova. Hoće da puste Er Srbiju da sleti po istoj tarifi takse ili ne? Mislim da će pre biti ovo drugo. Er Srbija ima više izbora - da plaća skup slot i bude gubitaš, da ukine liniju i opet bude gubitaš, da ukine liniju i potpiše ugovor sa lupam Er Fransom koji u svojoj floti ima veće avione pa da opet bude gubataš (jer mora da plaća konkurentu da prevozi njene putnike), da preusmeri liniju na hab i opet bude gubitaš (neće da se cimaju/presedaju pa se smanjuje broj putnika što rezultira još manjim brojem putnika sve dok ne ukinu i tako se vrate na drugi scenario ove liste) ili će ipak da prodaju male avione i kupe veće?
Svaka normalna aviokompanija će kupiti veće, ali samo za zagušene aerodrome sa velikim brojem putnika a malim brojem dodeljivih slotova koji zbog toga imaju astronomsku cenu istih. I surprise, surprise Er srbija je normalna aviokompanija - u jednoj Srbiji - zemlji seljaka na brdovitom Balkanu. Kupili su veće A320 za opterećenije destinacije kao i one sa skupljim slotovima. Neće tamo da lete sa A319 valjda? Pitajte menadžment i odgovoriće vam da nisu ludi to da rade.
Slot je prazno mesto za poletanje-sletanje koje je sa postojećim stanjem aerodromske infrastrukture posmatranog aerodroma svakako ograničeno.
Ovo što sam naveo jeste svakako ekstrem u avijaciji ali je kao dobar dan u gradskom prevozu.
E sad šta radi naš presveti DJP?
Uslovi se menjaju u smislu da ulice postaju sve zagušenije (propusna moć manja) uz istovremeno povećanje broja putnika (ne obavezno ljudi već putovanja, u smislu da jedan čovek koristi više puta dnevno prevoz) što znači da sa manjim brojem polazaka (samim tim i vozila) treba da prevezeš veći broj putnika. Drugim rečima potrebna ti je drugačija struktura voznog parka (odnos solo/zglob) što bi u slučaju Beograda značilo više zglobnih a manje solo s tim da su ovi drugi isključivo na slabijim linijama. Može solo da upadne na jaku liniju nedeljom i praznikom ali zglob ne može da vozi za lupam za Rogaču dva puta dnevno kada je potreban Rakovici. To je iracionalno korišćenje raspoloživih resursa.
Linije su iovako podeljene na tri kategorije pa zaista ne vidim izgovor za to da kategorija 1 ne treba biti 100% zglobna, kategorija 2 50/50 a kategorija 3 solo s tim da evo kada pogledamo kako uvode minibuseve koji prevoze po "fenomenalnih" 1000 ljudi dnevno po obodu grada trebalo bi uvesti i kategoriju 4 - minibus.
Gospoda koristi solo na 38, 38L umesto minibus. Slabe linije bi upotrebom manjih vozila imale veći broj polazaka a jake bi upotrebom zglobnih bile manje preopterećene. Mislim da se "one size fits all" pristupom dodvoravanja privatnim lobistima treba stati na put. Što pre to bolje.
Kada su uslovi takvi da nemaš dovoljno slotova onda ne treba da razmišljaš samo o broju potrebnih vozila, već i o kapacitetu istih. Ali ne, pamenjakovići su raspisali konkurs za linije, ne za slotove sa adekvatnim tipom vozila (zglobnim po potrebi) tako da kada privatnici uđu u sistem mogu da se šetaju po linijama kao što to rade sa GSP pogonima, a sve po potrebi u zavisnosti od promene uslova na posmatranim linijama.
I eto, džaba gospodi što je uvela i brojače kad sada nemaju čime da pojačaju GSP zbog toga što su privatnicima brzopleto i nepromišljeno uslišili molitve da voze sa solo vozilima a Lastu oterali sa zglobnim.
Srpska posla.