Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 284 95,0%
  • BMC

    Glasovi: 15 5,0%

  • Ukupno glasača
    299
Dorcolski44":28xoccem je napisao(la):
Шта је овим Космајцима?Откуд им М серија?
daf55579e992125a95901e5fcfa2dafc.jpg

Ovo nije M serija, ovo je IK-112N, čak nije ni zglobni, već je solo vozilo u pitanju.
Čak nemaju ni sličnu zadnju stenu :D
Ovaj bus
498.jpg


IK-218M
 
Бекс,
знам то него ме занима шта ће овај М у Космају и још на 408?
 
laki72":2rvufguz je napisao(la):
A buduci da si tako nacitan (i treba pozdravljam to) budi ljubazan pa evo meni kao laiku ali ljubitelju objasni na koji nacin retarder smanjuje potrosnji goriva (jer upravo tako je receno u nekom od prethodnih postova).
Ja ne tvrdim da to nije tako, ali takodje nikada do sad nisam ni cuo da je to tako.
Čekaj da nam Žika održi predavanje, da se smejemo još malo, pa ćemo ti reći :mrgreen: :lol:

Šalu na stranu, takođe laički gledano, retarder kao sistem omogućava "prijatnije" stajanje vozila, sama upotreba retardera omogućava da se kočnica što manje koristi, na dužim putovanjima skoro i da se ne koristi, letos sam radio more kao kondukter, znalo se desiti da do granice otprilike i ne pipa kočnicu, retarder je extra stvar za nizbrdice, tipa kao što je silazak sa Rudnika, spust od Zlatibora ka Užicu, spust kroz Kanjon morače i sl. Samim tim, upotrebom retardera nema naglih promena brzine koje utiču na potrošnju goriva, kod automatika je to isto bitno jer naglim kočenjem i smanjivanjem brzine vozilo trza, baca u više obrtaje i samim tim "srče" više goriva. Isto tako vožnjom "gas-patos", tačnije upotrebom kick downa, maksimalnim izvlačenjem snage iz vozila u određenom stepenu prenosa, terate motor da "pije" više, Dakle, njegovom upotrebom održava se izvesni tempo kočenja, samim tim obrtaji se drže u normali, pa motor ne traži više goriva, to je neko moje laičko mišljenje, a sad da čujemo "profesora" Žiku sa svojom filozofijom.
 
Dorcolski44":wz2avwef je napisao(la):
Бекс,
знам то него ме занима шта ће овај М у Космају и још на 408?
Onda si trebao da citiraš moj post, tek sad sam skontao da si komentar na sliku u citatu dao ispod :D
A, da te razočaram ni to nije M :D Ovo je serija pre, IK-218, moj novi miljenik tačnije :mrgreen:
Prekomanda sa 78, nema Kosmaj dovoljno vozila za rad, pa su pala 2 kruga na 408ci :D
 
bazinga":1aql9alc je napisao(la):
@Zika
Ne matori, ja sam masinski inzenjer za motorna vozila a ti bi mogao da se dogovoris sa sobom sta pises, jer si za 5 postova okrenuo pricu. Prvo za kickdown prekidac, on i dalje postoji kao sto rekoh, ali se lagano izbacuje iz upotrebe zbog davaca polozaja pedale gasa koji ga zamenjuje, a drugo on vraca u stepen prenosa koja odgovara brzini kretanja a sa maksinalnom snagom motora. Tacka.
A o prici za retarder, da nisi uskoumna zadrta sofercina otisao bi na sajt nekog od proizvodjaca i procitao nesto. Mada sta je Voithov razvojni i opitni centar naspram takve velicine u svetu tehnike kao sto je sofer Zika sa Beobuilda. Evo cujem veceras je sednica upravnog odbora i Voitha i ZFa, prica se o nekim smenama posle ovih tvojih postova punih cinjenica ovde...
Ti mašinski inžinjer ?
Da se spustimo na tvoj nivo obrazovanja. Ti si jedno govedo nevaspitano bez trunke znanja o motornim vozilima.
Šofer Žika će vrlo lako da te ubedi da njegova shvatanja nisu uskoumna već širokogrda i lepo ću da ti ostavim opciju ili kod mene u Actrosu ali da te upozorim na vreme nije Mega space ili da čekamo ortaka da se vrati sa DAF-om (kod njega ima puno više prostora) pa da te lepo uputim u kulturno obraćanje na forumu (posteljina čista stoji kao rezerva). Probleme sa hemoroidima na duži period nećeš imati. Obećavam. Potpisujem.
Nigde ne vidim da sam bilo šta menjao u mojim postovima vezano za kick down.
 
Sad mi je jasno sto me zoves ribom, mala ti kabina pa nema gde da se 'radi', ko zna kakve te jos muke naterale na to... E moj prijatelju, posle tolikog pisanja ne videh odgovor od tebe, eto ja sam priznao koliko znam,ajde udostoji nas da svog odgovora o sistemu retardera, njegovoj upotrebi, svrsi koriscenja. I samo da ti kazem, kod Actrosa kojeg tvrdis da vozis prvi stepen je retarder i motorna kocnica, a ostali stepeni su samo retarder, kod buseva nema kombinacije motorna +retarder ;)
Toliko od mene glupandera, aj sad ti...
 
Becks, ne zovem te ribom nego glumiš dobru ribu.
Čisto čoveku sa nzv diplomom da dokažem da nisam uskogrud.

becks89":2mfjjkzt je napisao(la):
laki72":2mfjjkzt je napisao(la):
A buduci da si tako nacitan (i treba pozdravljam to) budi ljubazan pa evo meni kao laiku ali ljubitelju objasni na koji nacin retarder smanjuje potrosnji goriva (jer upravo tako je receno u nekom od prethodnih postova).
Ja ne tvrdim da to nije tako, ali takodje nikada do sad nisam ni cuo da je to tako.
Čekaj da nam Žika održi predavanje, da se smejemo još malo, pa ćemo ti reći :mrgreen: :lol:

Šalu na stranu, takođe laički gledano, retarder kao sistem omogućava "prijatnije" stajanje vozila, sama upotreba retardera omogućava da se kočnica što manje koristi, na dužim putovanjima skoro i da se ne koristi, letos sam radio more kao kondukter, znalo se desiti da do granice otprilike i ne pipa kočnicu, retarder je extra stvar za nizbrdice, tipa kao što je silazak sa Rudnika, spust od Zlatibora ka Užicu, spust kroz Kanjon morače i sl. Samim tim, upotrebom retardera nema naglih promena brzine koje utiču na potrošnju goriva, kod automatika je to isto bitno jer naglim kočenjem i smanjivanjem brzine vozilo trza, baca u više obrtaje i samim tim "srče" više goriva. Isto tako vožnjom "gas-patos", tačnije upotrebom kick downa, maksimalnim izvlačenjem snage iz vozila u određenom stepenu prenosa, terate motor da "pije" više, Dakle, njegovom upotrebom održava se izvesni tempo kočenja, samim tim obrtaji se drže u normali, pa motor ne traži više goriva, to je neko moje laičko mišljenje, a sad da čujemo "profesora" Žiku sa svojom filozofijom.

Becks položi , preleži bubuljice i prestani da konobarišeš po vozilima, to što pomeraš vozila ne čini te prof vozačem. I ja sam Skaniju preparkiravao i vozio sa 12 godina i opet bio daleko od prof. vozača. To što slušaš priučene i prekvalifikovane vozače koji nemaju blage veze o autobusima ili teretnim vozilima neću dalje da komentarišem.
Retarder nije sistem , nije stvar .
I kako , sunce ti tvoje bacanje u visoke obrtaje, kakvo crno srkanje goriva. Lupetaš , lupetaš i lupetaš.
Da ti objasnim prostu stvar onog trenutka kad skloniš nogu sa pedale gasa (u toku vožnje) prekida se ubrizgavanje goriva. Dakle NULA, nema potrošnje goriva imao ti retarder ili nemao. Tako da prof. Žika ti ostavlja još malo prostora da napišeš kako retarder smanjuje potrošnju goriva prilikom kočenja.
 
De de pa nije sve za brisanje sta vise pokusao sam nesto iz postova i da naucim i zakljucim mada nije lako. Jedno vreme sam cesce koristio ove mini buseve i primetio sam kako je vozac konstantno kocio tj smanjivao brzinu rucicom na dole tj predpostavljam retarderom i pitao sam se da li je to ispravno ili je to samo on tako odlucio da mu je lakse.
 
becks89":dkf6lsum je napisao(la):
To si u pravu, MAN uvek traži još, jednostavno ne ide da voziš MAN na 1000-1500 obrtaja, prosto te tera da ga razvučeš ;) :D
Neobusi imaju 310 konja u solo varijanti, pa ga ipak odvaljuje isti takav MAN sa istom konjažom, samo u zglobnoj izvedbi :D
Što se tiče grada, nije to realno po konjima, puno toga zavisi od menjača i kombinacije menjač motor, šta vredi Ikaru 320 konja na novim IK-112 kad mu menjač udavi sve to i ne vuče nikako :D

Svi motori se sada voze upravo u tom području 1000 - 1300 o/min. Preko 1500 su se vozili krajem 70-tih i početkom 80-tih do šire upotrebe turbo motora.
Jedno pitanje kada se pali turbina na tim MAN motorima pa treba da se toliko nateruje u obrtaje. I gde je tu onda ekonomična vožnja o kojoj pričate ?
 
Mozda bi ti hteo i kod tebe da konobarisem? Vidim bas ti utice to na nervni sistem...
Nisi ni sad mnogo dalje odmak'o od tada, treba izgleda da slusam tebe koji sam sa sobom nisi nacisto o cemu pricas?! E moja Srbijo ko se sve danas vozacem nece zvati, burazeru bruka si za profesiju, evo stidim se sto cu sa takvima deliti hleb...
A drugi deo posta nebih komentarisao, sve si rek'o. A tvoje izbegavanje odgovora dovoljno govori o tvom znanju, upravo si napisao da vozilo na leru ne trosi gorivo, meni je ispod nivoa sa takvim strucnjacima da se prepucavam...
Zelim ti svako dobro i srecan put, meni je ovde kraj diskusije sa tobom!
 
To nikako , ja sam u busu imao fino i kulturno osoblje.
Lepo smo počeli, nemoj da vrdaš. Ko je napisao na leru ?
Tamo stoji kada skloniš nogu sa pedale gasa i u zagradi u vožnji. Toliko valjda znaš da čitaš i dovoljno si inteligentan da ukapiraš šta je napisano. Ako si pametan koliko tvrdiš koje su tada količine goriva koje se ubrizgavaju ?
Žalostan dan kad ti budeš dobio dozvolu D kategorije.
 
Somi303":2l2p1s99 je napisao(la):
нисам у току, зашто је бекс риба? :D
glup razlog samo zato sto se druzi sa vozacima autobusa :twisted:
 
E bre Somi, sad si me razocarao :D
Stojim sa vozacima, je*******i ga, strucnjak mi nadenuo dijagnozu, moram da se pomirim sa tim :D
Ziko, kao sto rekoh diskusija zavrsena!
 
Bolje priznaj da lupetaš i da nemaš blage veze. Ni o retarderima ni o ubrizgavanju goriva.
Taman si me zagrejao za diskusiju.
Samo mi odgovori za turbinu na tom MAN motoru ? Kada se uključuje , na koliko obrtaja pa mora da se toliko nateruje ?
Vrlo lako može da bude problem do turbine.
 
@ Zika
O tome kakav sam ja inzenjer su sudili i sudice i u buduce profesori i moje kolege INZENJERI ne vozaci ili mehanicari.
Dakle
Kick down se koristi za snažna ubrzanja i tada se motor nateruje u više obrtaje tj kasnije šalta, a kod među ubrzanja menjač prebacuje u najniži prenos koji odgovara brzini kretanja.
Pa onda ipak salta u nize stepene prenosa
Putnička vozila recimo Merc sa sedmostepenim menjačem po naglom stiskanju pedale (i pre položaja kick) šalta naniže menjač. Tako je programirana elektronika kako bi se održala dinamika vožnje.
Za retarder i da ne pricam, ja sam napisao da retarder smanjuje potrosnju misleci da njegova upotreba smanjuje potosnju goriva, ne da sama njegova pojava na vozilu sluzi da smanji potrosnju.
Sa sajta Voith
Retarder VR 120 E

Technical data

Voith Local China Retarder 120 E for Buses and Trucks
Max. braking torque at the retarder shaft 2 200 (2450)Nm
Maximum speed at the propshaft 3 000 rpm
Standard operation hand-brake switch with function v-constant (downhill cruise control) option: foot control
Operating medium oil (see fuel specifiation)
Fill rate (oil change) 4.2 l
Control medium compressed air
Unit weight incl. flange,
heat exchanger,
without operating medium approx. 59 kg
Nominal voltage 24 V
CAN-bus-specific electronic control system VERA

Features and benefits

Higher average speed
Fewer visits to workshops
Reduction of vehicle operating costs
Less service brake overhauls and tires
Fast amortization
Fuel saving by rotor displacement
Hydrodynamic Retarders are more fuel-saving than electro-magnetic Retarders
Advantages for a vehicle resale
Znaci odmah sutra da zoves Voith, i da im objasnis da lupaju gluposti.
@Laki
Nije meni Zika prvi vozac koji misli da je zato sto vozi 20 i kusur godina popio svu pamet o mehanici na vozilu. On je samo jedan u moru sveznalica za volanom.
I ne vidim razlog zasto bi se brisalo, nek stoji odraz njegove kulture.
 
Žika se spusti na tvoj nivo i odgovorio ti kako dolikuje. Tačno se vidi diploma.
Možemo i normalno da komuniciramo , nigde nema podatka 5-12 litara goriva smanjene potrošnje na 100 km.

 
Evo i sam sebe da citiram.
Ja sam naveo podatak koji se odnosi na kamion sa i bez retardera i to je od 5 litara, a svi proizvodjaci (Voith, Alison, ZF) u svojim katalozima navode kao jednu od prednosti smanjenje potrodnje od 1 do 5 %.

I sad dolazimo do toga da ipak smanjuje jel tako? I samo jos jedna stvar, ja sam izneo svoje misljenje o tebi, ti si pokusao da pretis, o tvom nivou toliko.
 
Samo rešavam zdravstvene probleme neznalicama i nekulturnom probisvetima.
 
1-5% ili od 5 litara , pa koliko taj kamion potroši ?
 
@Bazinga

Nemoj me pogresno shvatiti molim te, ali

" ... Fuel saving by rotor displacement<br />Hydrodynamic Retarders are more fuel-saving than electro-magnetic Retarders"...

je klasicna MARKETINSKA FORA proizvodjaca. On je naveo nesto za sta ce se neko naivan mozda upecati, ali stvar je u sledecem.
Proizvodjac tvrdi da retarder vise stedi goriva nego sto je 'stedla' recimo telma. (!)
Naravno, ovu tvrdnju mu niko ne moze osporiti, zato sto ni telma nije sluzila za ustedu goriva.
Ti kao ozbiljan inzenjer svakako znas da ni najveci proizvodjaci nisu 'operisani' od manipulacije za mnogo vaznije tehnicke karakteristike, ali ovo je klasican spin proizvodjaca u propagandne svrhe.

Al to je sve sad postalo nebitno iz prostog razloga sto mi umesto da citamo iskustva vozaca, i analize mas. inzenjera, prisustvujemo ulicarskom prepucavanju po sistemo 'samo sam ja pametan'.

Eto ja bih bas voleo da mi ovde raspravljamo re imo o hibridnim autobusima sa hidro ili elektro motorom na pogonu, a dizel motorom i generatorom (ili hidro pumpom) kao izvorom energije.
Nemam vremena koliko nekad da pratim, ali mislim da je to jako interesantno resenje.
Sta ti kao inzenjer mislis o takvom sistemu?
 
Laki , to može da bude samo prebacivanje loptice. Jer elektromagnetni retarderi su bili baš masivni i imali puno ograničenja u odnosu na hidrodinamičke. Prvo za svoj rad su zahtevali puno struje, znači i puno jače alternatore (koji opet su uzimali danak potrošnji) dalje rotor koji je direktno bio vezan za kardan vozila imao je određenu masu koju je takođe trebalo okretati. Dalje su postojala ograničenja jer se nisu smeli koristiti kod vozila koja su prevozila opasne materije. To su rešili kasnije sa hlađenjem rashladnom tečnošću a sve je to opet dodavalo na masu praznog vozila i na uštrb nosivosti. Postojali su i elektromagnetni retarderi za osovine prikolice.
Elektromagnetni retarderi koji su hlađeni vazduhom imali su problem pregrevanja namotaja / magneta i nisu se smeli dugo držati u položaju za usporavanje dok nesumljiva prednost im je bila što su delovali do skoro samog zaustavljanja vozila.
Za razliku od el. mag. retardera hidrodinamički nisu patili od velikih težina, imali su fantastične sile usporavanja (prvi hidrodinamički retarder je napravila nemačka firma Voith za američke lokomotive mislim 50 godina) problem odvođenje toplote koja se razvija usporenjem rešavali su ili sopstvenim hlađenjem tečnošću ili integrisanjem u rashladni sistem vozila. Hidrodinamički retarder pokazuje najveću efikasnost na većim brzinama tj traži veće obrtaje turbine unutar sklopa pa su početkom devedesetih izbacili model sa dodatnim parom zupčanika tzv hoch treib. Dalje se u ceo posao uključio i ZF sa svojim integrisanim retarderom. Dakle retarder i menjač su činili jedan sklop i delili zajedničko ulje. Ono što sam naveo za prednost el. mag. suprotnost je bila za hid. din. retardere dakle sa smanjenjem brzine sanjivala se efikasnost usporenja.
Zanimljivo da je FAP tj fabrika motora iz Hrasnice FAMOS izbacila odličan sistem motornog retardera koji su kasnije krenuli da izbacuju i vodeći proizvođači. Prvi među njima je bio Mercedes u njihovoj familiji motora OM 441 / 442/ 443 tzv konstant drossel.
Ko je voljan možemo i o ovom sistemu NORMALNO da diskutujemo.
 
Vrh