Аутобус на батерије превозиће Београђане
http://www.politika.rs/rubrike/Beograd/ ... ne.sr.html
Тренутно је у престоници на тестирању возило кинеске компаније „Бид”, које ће бити укључено у јавни превоз на линији 26. – Уколико задовољи критеријуме саобраћајних стручњака у градској управи, биће набављено још неколико аутобуса на струју
Аутобуси кинеског произвођача део су јавног превоза и у Њујорку
Путнике на линији број 26 ускоро ће превозити аутобус на батерије које се пуне електричном енергијом. Ово возило кинеске компаније „Бид” налази се у депоу Градског саобраћајног предузећа „Београд” на Дорћолу, а пре изласка на улицу мора да прође неопходне тестове и да буде регистровано.
Угљеша Митровић, директор Дирекције за јавни превоз, каже да ће тестирање трајати најмање месец дана.
– Тестираћемо колико ново возило струје троши, како се понаша на саобраћајницама и да ли су путници задовољни. Аутобус веома лепо изгледа. Реч је о новој генерацији еколошких аутобуса високе технологије, чија употреба значајно умањује трошкове одржавања и повећава квалитет ваздуха, јер нема емисије штетних гасова – каже Митровић.
У „Бид” возила уграђена је напредна технологија, укључујући еколошке јон-фосфатне батерије, погон на главчини точка и складиштење енергије добијене приликом кочења. Уколико задовољи критеријуме саобраћајних стручњака у градској управи, највероватније ће бити купљено неколико возила. Цена једног електричног аутобуса је око 400.000 евра, а Београд је аутобусе типа „Соларис Урбино 18”, популарне „пољаке”, с комплетом резервних делова плаћао 320.000 евра по комаду.
Угљеша Митровић истиче да „кинески” електрични аутобус покреће батерија која се пуни пет сати и да с једним пуњењем возило прелази до 300 километара. Кинески аутобус прошао је пробу у многим европским и америчким градовима и налази се у њиховим возним парковима. Међутим, аутобуси на струју нису баш практични у свим условима, а тестирање треба да покаже да ли је њихово увођење оправдано.
Највећи градски превозник је пре нешто више од две године почео да на појединим линијама уводи аутобусе на гас. Према европским директивама, до краја 2020. требало би да повећамо учешће биогорива у јавном транспорту. То истовремено подразумева и постепен прелазак на хибридна и возила на електрични погон, која смањују загађење и буку.
Хибридни аутобуси најзаступљенији су у Северној Америци, где путнике превози њих око 6.200. У Америци се користе од почетка деведесетих, док су се први аутобуси те врсте у Европи појавили 2007. године, и то прво у Лондону.
-------------------------------------------------------------------------------
Дневно се потроши 100.000 литара бензина
Главним градом у време шпица вози око 700 аутобуса, који дневно у просеку пређу око 208.000 километара. Свако возило троши 50 литара горива на 100 километара, па је укупна потрошња у ГСП-у, радним данима, око 100.000 литара.
-------------------------------------------------------------------------------
Предност хибридних возила:
• нижи ниво емисије штетних гасова
• мања потрошња дизел горива
• нижи ниво буке
Недостаци
• висока цена возила
• знатно су тежи од класичних аутобуса
• век батерије је ограничен и захтевају посебно одржавање и додатне мере опреза, јер раде под високим напоном од око 600 волти
Д. Спаловић
објављено: 26.03.2014.