Igor":230a50nq je napisao(la):
Dakle razlika u potrosnji po vozilu oko 5-8l+ nafte na 100km u korist Ikarbus autobusa
Mene kao poreskog obveznika kako se to popularno kaze apsolutno ne zanima da li je kriv proizvodjac tj onaj koji sklapa u ovom slucaju solaris vec onaj koji kupuje sada vec i dokazano ekonomski neisplativ proizvod po vecoj ceni od domaceg nesto manje kvalitetnog. Toliko toga govori u prilog da je ovo pogresna nabavka pritom velikog broja autobusa da je neverovatno da mnogi to ne primecuju.
Druže stari, mislim da ti je ovaj post za nijansu pregrub. Verujem da postoji jako dobar razlog zašto ovu temu doživljavaš malo emotivnije u odnosu na druge diskusije, ali ipak sam navikao da umeš da sagledaš širu sliku i uvažiš kontraargumente.
Vrlo dobro znaš da su novi autobusi kupljeni iz kredita EBRD-a. Vrlo dobro znaš kakve uslove postavlja EBRD. I vrlo dobro znaš da po tim uslovima, "Ikarbus" nikada ne bi mogao da dobije tender.
Možda smo mogli da kupimo buseve sredstvima iz budžeta. Ali vrlo dobro znamo da nam je budžet nešto više od mizernih pola milijarde evra (za grad ove veličine i ovih potreba to jeste mizerno). I dobro znamo da iz tog istog budžeta već svake godine dajemo 100 miliona evra subvencija za GSP. I isto tako znamo da veliki deo tog budžeta odlazi na kupovinu socijalnog mira - što kroz razna socijalna davanja (popusti i sniženja za komunalije, vrtiće, prevoz...), što kroz zapošljavanje partijskih funkcionera i simpatizera (a i onih koji se pretvaraju da su simpatizeri da bi dobili posao) po raznim javnim preduzečima, potrebnim i nepotrebnim agencijama, službama itd.
Naravno, ostaje pitanje - kako smo uopšte došli na ideju da u takvoj situaciji uzimamo kredit za autobuse!? Neki ljudi -koji su ili genijalci ili totalne budale - su uspeli da naprave aranžman po kojem se kod EBRD-a formalno zadužuje GSP Beograd, a ne grad. Kako će raspali GSP vraćati taj kredit, nemam pojma i nekako me taj deo najviše brine kod cele ove nabavke.
Takođe, mislim da je jasno da se problemi "Ikarbusa" ne mogu vezivati samo i isključivo za ovu nabavku. Prvo, teško je govoriti o nekoj ozbiljnijoj diskriminaciji "Ikarbusa" kada su u prethodne dve decenije imali praktično monoploski položaj kada je u pitanju nabavka autobusa za Beograd. Setićemo se npr. da su nekih prethdnih godina uslovi tendera štelovani prema "Ikarbusu" (npr. raspiše se tender za nabavku toliko i toliko autobusa sa Euro 3 motorom, onda "Ikarbus" kaže: "e, ej, ne nože tako, pa mi nemamo bus sa Euro 3 motorom!" Nema frke - grad odmah promeni uslove tendere, stavi Euro 2 motor, Ikarbus dobije posao i tako u krug).
Uostalom, u istoj godini kada su kupljeni "Solarisi", od "Ikarbusa" je kupljeno 35 autobusa. I pri tom treba imati u vidu da su to neki realni trenutni kapaciteti zemunske fabrike. Nema šanse da bi oni mogli da proizvedu 200 autobusa za manje od godinu dana.
"Ikarbusu" je potrebno sistemsko rešenje, koje je hvala Bogu, makar prema najavama u medijima, na pomolu. U godinama iza nas radilo se potpuno pogrešno. Ne može se dugoročno graditi ozbiljna fabrika autobusa, ako se oslonite samo na jednog kupca (grad Beograd). Pri tom, gde god glavnu reč vodi država, tj politika - tu su problemi. Tradicionalan nedostatak dijaloga između gradai republike, i pritisci i lobiranaj raznih interesnih grupa su uradili svoje. Doduše, jeste bilo pokušaja da se tu nešto uradi - bili smo na pragu posla sa VDL-om i oni su bili već viđeni za ovaj posao koji se danas realizuje sa "Solarisom", ali nažalost se i to neslavno završilo. Ja zaista držim palčeve za posao sa "Mercedesom" i ne samo da bih voleo da vidim nove "Ikar-Mercedese" na ulicama Beograda, već i na ulicama mnogih drugih gradova u regionu, pa i šire.
I na kraju možemo slobodno postaviti pitanje - da li nam je u ovom trenutku bila uopšte potrebna nabavka autobusa? Otkud znam, možda i nije. Ali da ostavim mudrovanje po strani - kao neko ko provodi gotovo tri sata u javnom prevozuo svakog dana, osećam se bolje kada uđem u čist, novi i komforan autobus. Ako sam zbog toga "ekonomski nepatriota" - OK.