O cemu ovde pricamo, kakva zastarela MAN A24 sasija? Sasija na kojoj MAN pravi i dan danas svoje autobuse, i Ikarbus koji moze da bude ponosan sto je MAN dozvolio da zbog visedeceniske saradnje bude jedna od retkih fabrika koja moze da sklapa bus tog tipa.
Sasija je odlicna, bolje se pokazala od Ikarbusove, ali ne i sve ostalo sto je Ikarbus napravio. Pogledajmo prve IK iz 2008, raspad sistema, zalosno, 100 komada, za probu pravljeni izgleda..a vec 2012, taj potpuno isti autobus, razlika nebo i zemlja.
Gsp je trebao da kupi takvih 200 autobusa, ili 400 za cenu 200 Solarisa, jer je IK218 2012god ponudjena cena bila oko 160.000eur, dok je Solaris 320.000eur. a nudi relativno isto, uz to da se unapredio na manama iz aspeta putnika i vozaca, kao i Gsp-a, te dovede do savrsenstva, a IK 218M je bilo dovoljno napraviti 10 komada, pa za godinu dana kad se vide nedostaci i sve, napraviti 100 put bolje i utegnutije vozilo, sa njim izaci na trziste kao seriski proizvod.
Problem Ikarbusa nisu samo radnici koji ne zavrcu srafove, vec i pametne glave u kancelarijama, koje nisu prvo ispitale cvrstocu materijala, vibracije, dilataciju, naprezanja, pa prema svemu tome izabrala odredjenu debljinu/duzinu srafa, preporucen momenta zavrtanja kao i koja epoksi smola/lepak da se koristi za mazanje prilikom zavrtanja, da bi se onemogucilo odvrtanje.
Ima tu mnogo toga, ali setimo se hapsenja celnika Ikara, kad su uzimali provizije za prodaju vozila, i kupovali motore iz MAN-a preko posrednickih firmi za dosta vise para...
I sadasnje rukovodstvo ne radi.
Kazemo da kupimo domace? A sta je to domace? Novi Ik ima uvoznu sasiju, uvozne limove, uvozne cevi (od firme koja ih je uvezla od preko), stakla uvezena, ni to ne znamo, rukohvati uvezeni za vrata, led diode, farovi, sedista...da li neko moze da mi kaze sta je tu domace na tom busu, i kako pare ostaju u zemlji?
Branim IK, i zeleo bih da nam on pravi autobuse, te da iste izvozi, ali najradije da ga kupi neko, pa da nasa industrija proizvodi za njega cevi, limove, sedista, stakla, i sve, pa nek uzme stranac 10% na vozilo zarade, i nek iznese iz drzave, ko mu brani, ali bi u tom slucaju najveci deo ostao u Srbiji.