Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 298 94,6%
  • BMC

    Glasovi: 17 5,4%

  • Ukupno glasača
    315
Kao što je bvb napisao, kvalitet vremenom sve više opada, pa tipa 2008 razlika između niskopodnog Citara i niskopodnog Conecta u kvalitetu je bila minimalna, kada su izbacili C2 izbacili su nešto kasnije i noviju generaciju Conecta i tu je definitivno sve krenulo nizbrdo.
S tim da to nije privremena faza, već trajni proces koji zna se gde vodi. Varšava je odličan primer, jedino Budimpešti odgovara. Mali gradovi koji trenutno navaljuju brzo će se opeći. Zakasnili su celu deceniju.

E nesrećni Beograd iz istih razloga trpi još veće posledice (po eksploataciji se nikako ne izravnava sa Temišvarom).

S obzirom da nema još reči o električnoj verziji Conecta, a da je E Citaro već duže vreme na tržištu govori mi da ni oni sami nisu sigurni šta će raditi sa Conectom u budućnosti.
Luksuz je danas imati 2 modela u istoj klasi, jer je Auto industrija u velikoj krizi, nekako se taj odnos i vidi u ratio Conecto / Citaro.
Pitanje šta će biti sa gradskim programom, imajući u vidu srednju, odnosno dugoročnu isplativost na prezasićenom matičnom tržištu.

Mercedes u Turskoj proizvodi kamione i autobuse (gradske i međugradske, sa akcentom na drugim) u različitim pogonima, tako da Conecto nije primarni proizvod.

Dugoročno, možda će gradski program premestiti na zapadni Balkan (nearshoring, tu treba biti vrlo oprezan sa državnom politikom i politikom lojalnosti brendu od najvišeg državnog vrha budući da nas primenom friendshoringa mogu lako zaobići smeštajem proizvodnje u obližnjoj Mađarskoj ili Hrvatskoj).

P.S. Što se tiče kritičnosti, mislim da ona preizlazi zbog velikog broja Turskih autobusa, jednostavno želimo da vidimo i nešto drugo.
Verujem da je tako ne samo zbog Turske kao zemlje porekla, samim tim i pogoršane reputacije više lokalnih proizvođača, nego većim delom i zbog viđenja šta su zapravo i to u kom obimu (veliki broj je relativan pojam, međutim dominantan strani krš kao zamena za donedavno domaći lako budi osećaj frustracije i nezadovoljstva).

Kada se tome pridruži više nego dobro iskustvo sa (u odnosu na ukupan inventar) svojevremeno malim (viđenim kao nedovoljnim) brojem Solarisa, a posebno nakon nabavki inferiornih modela i pored kroz eksploataciju stečenih pozitivnih stavova po pitanju kvaliteta i odnosa cene i kvaliteta, više je nego jasno zašto javnost oseća da nadležni teraju inat.
 
1000004164.jpg

(pokušaj da ugradim spojler)
Zglob 3013 na liniji 58. Kada je to toliko puna 58-ica pa da eto ubace solarisa?
 
Ganc novi zglobni gasni BMC (C&LC) je sinoć lipsao preko puta Mega Maxi-ja na Adi. Više sati su ga opravljali.

Nova Akia Banbus na 51, jedan far ne radi i to kao led.

Knjiga bi mogla da se napiše sa svim nedostacima tzv. "novih" autobusa. Ali nisu turci krivi nego naši prevoznici. Za svaki nedostatak bi im seo na kičmu, dobro bi zapamtili kad su uzeli da prave autobuse za Srbistan.

Ako već GSP pravi kombinacije sa turcima, pa zašto to i privatnici rade? Verujem da je zbog lenjosti i nesposobnosti. Ne mogu da poverujem da je tolika razlika u ceni između npr. SOR-a ili Solaris-a ili Iveco-a i ovih "temu" buseva, pogotovu ako bi se uzimali na veliko.
Зашто би приватници куповали квалитеније бусеве, када постоји старосна граница?! Лакше им је овако да са овим одраде ту старосну границу и онда купе ново опет.
Ne radi se ovde o odnosu GSP / Privatnici već o samom autobusu.

Mislim, meni je potpuno svejedno šta će biti sa Conectom, ali to ne bi trebalo da je svejedno samom Mercedesu.
Kao što je bvb napisao, kvalitet vremenom sve više opada, pa tipa 2008 razlika između niskopodnog Citara i niskopodnog Conecta u kvalitetu je bila minimalna, kada su izbacili C2 izbacili su nešto kasnije i noviju generaciju Conecta i tu je definitivno sve krenulo nizbrdo.

Brend na kraju krajeva vuče i neke obaveze, kada kupuješ GLS ne očekuješ kvalitet Dustera.
U redu je imati konja za Istočno tržište, ali taj konj mora ispred svih tih konkurenata, a ne da životari na nekoj slavi iz prošlosti i bude prosečan.
Što je najgore nisu jedini Zapadnoevropski proizvođač u Turskoj, razlika je samo u tome što imaju 2 modela.

S obzirom da nema još reči o električnoj verziji Conecta, a da je E Citaro već duže vreme na tržištu govori mi da ni oni sami nisu sigurni šta će raditi sa Conectom u budućnosti.
Luksuz je danas imati 2 modela u istoj klasi, jer je Auto industrija u velikoj krizi, nekako se taj odnos i vidi u ratio Conecto / Citaro.


P.S. Što se tiče kritičnosti, mislim da ona preizlazi zbog velikog broja Turskih autobusa, jednostavno želimo da vidimo i nešto drugo.
Слажем се да је опао квалитет, ал ето надам се да ће тендер гсп следеће године бити ипак нека друга марка, неће нам ваљда цео возни парк вити дупли бмц и отокари 😅
 
Зашто би приватници куповали квалитеније бусеве, када постоји старосна граница?! Лакше им је овако да са овим одраде ту старосну границу и онда купе ново опет.
Potpuno pogrešno pitanje. Pravo pitanje je: zašto postoji starosna granica?
 
Можда глупо питање, јел зглоб може да скрене десно из Булевара у Мите Ружића? Карабурма се укључује преко Миријева на 31 с тим што скрећу лево без проблема, десно јесте проблем.

Послато са Mi 9T помоћу Тапатока
 
Viđam ih i da tuda idu do Karaburme kad se isključuju s Konjarnika. Tesno je, ali uspevaju da skrenu.
 
Зашто би приватници куповали квалитеније бусеве, када постоји старосна граница?! Лакше им је овако да са овим одраде ту старосну границу и онда купе ново опет.
zato što za masne pare koje dobijaju po pređenom kilometru moraju da kupuju nešto što neće da se raspadne, zapali ili eksplodira.

ja bi lično njima uveo trećestepenu diskriminaciju. hoćeš da budeš štrokav? važi, dobijaš 25% cene po pređenom kilometru od one koju dobija čisto vozilo. da, ne 75%, nego 25%. hoćeš da voziš bez displeja, gps-a, tahografa? važi, više od 30% normalne cene po pređenom km ne možeš dobiti. i to ti je mnogo kad ne poštuješ propise. hoćeš da kupuješ šund proizvođače sa bliskog istoka? može, ali će MAN, Solaris i ostali kvalitetniji autobusi dobijati 2-3 puta veću cenu po pređenom kilometru.
i da, naravno, zaboravih. hoćeš da budeš šit prevoznik i da otaljavaš svoj posao? važi, dobijaš 20% cene po km i imaš rok od 3 meseca nakon određene količine žalbi popraviš status, inače LETIŠ IZ GRADSKOG.

isto važi i za vozače. vozač koji ne poštuje red vožnje? -30% plate. vozač sa mobilnim ili cigaretom? -50% plate. vozač koji vozi prazan? suspenzija mesec dana. JESTE DRAKONSKI, znam, ali mora tako. što bi naši imali više "gledanja kroz prste" nego švajcarci ili nemci. da, nije ovo švajcarska, ali opet treba bar da se ugledamo ili ličimo na takve, kojima funkcioniše bolje nego nama.

kraj rasprave. dosta se davalo njima kontrole i odlučivanja. sad mora malo regulative.
 
Poslednja izmena:
Slažem se u većini, al kako ćeš ti postaviti kriterijum za marku autobusa. Mislim, to nije baš realno, jer ako je vozilo homologovano, nema ničeg što ga konkretno može ugurati u šund proizvod. Lični utisci korisnika i vozača ne mogu biti kriterijum. Mogu se klasifikovati preko opreme na primer. Isto to što tražimo za privatnike trebalo bi da važi i za Grad/GSP. Održavanje ukupno gledano, što uključuje i čistoću, plus i sama vozila na kraju, jer se i za nas odavno kupuje ono sa samog dna kace autobuske industrije.
 
Može vrlo lako jer se sve dogovara pre tendera. Kažeš im lepo da kupe nekog od renomiranih proizvođača, inače neće dobiti tender i kraj priče. Vrlo lako može da se povuče tender koji je raspisan, a privatnici onda nek se snađu sa tim krševima koje su nabavili.
 
Kroz sam tender ne može, jer to pada kao ništa. A pre tendera je sve moguće, al opet kažem na osnovu čega konkretno da im kažeš, e moraš baš da kupiš autobuse od tog i tog proizvođača. Mislim, možeš da probaš da postigneš neki dogovor tu, al sa kojim interesom, čije strane, nas korisnika? Nema ništa od toga. Pre bi tu mogli ti isti veliki proizvođači da vrše neki pritisak, što inače i rade na mnogim tržištima, al mi smo smešni da se bilo ko posebno takmiči oko nas. Vršimo masovnu obnovu jednom u desetak godina sa više stotina vozila, a realno svi ovi veliki imaju posla. Ne jure kupce po tržištima kao što je naše, čekaju se isporuke i bez nas. Najezde turskih autobusa bi nas donekle moglo spustiti samo članovstvo u EU.
 
Potpuno pogrešno pitanje. Pravo pitanje je: zašto postoji starosna granica?
Аполсутно, али не треба нападати привантике што купују слична возила као гсп, докле год постоји непотребна старосна граница ми нећемо имати нека квалитенија возила попут Солариса или Цитара у велимом броју.
 
zato što za masne pare koje dobijaju po pređenom kilometru moraju da kupuju nešto što neće da se raspadne, zapali ili eksplodira.

ja bi lično njima uveo trećestepenu diskriminaciju. hoćeš da budeš štrokav? važi, dobijaš 25% cene po pređenom kilometru od one koju dobija čisto vozilo. da, ne 75%, nego 25%. hoćeš da voziš bez displeja, gps-a, tahografa? važi, više od 30% normalne cene po pređenom km ne možeš dobiti. i to ti je mnogo kad ne poštuješ propise. hoćeš da kupuješ šund proizvođače sa bliskog istoka? može, ali će MAN, Solaris i ostali kvalitetniji autobusi dobijati 2-3 puta veću cenu po pređenom kilometru.
i da, naravno, zaboravih. hoćeš da budeš šit prevoznik i da otaljavaš svoj posao? važi, dobijaš 20% cene po km i imaš rok od 3 meseca nakon određene količine žalbi popraviš status, inače LETIŠ IZ GRADSKOG.

isto važi i za vozače. vozač koji ne poštuje red vožnje? -30% plate. vozač sa mobilnim ili cigaretom? -50% plate. vozač koji vozi prazan? suspenzija mesec dana. JESTE DRAKONSKI, znam, ali mora tako. što bi naši imali više "gledanja kroz prste" nego švajcarci ili nemci. da, nije ovo švajcarska, ali opet treba bar da se ugledamo ili ličimo na takve, kojima funkcioniše bolje nego nama.

kraj rasprave. dosta se davalo njima kontrole i odlučivanja. sad mora malo regulative.
Ја од почетка причам да ми регулативу немамо у пракси и да постоји само на папиру и то нико не спроводи. Неке ствари си претерао, ал свакако да привантици не би радили како хоће кад бих их град/секретаријат контролисао. Возачи су најмање криви и стварно има мали број возача који не поштују правила, њих треба да казни превозник свакако. Возе празни и гсп возачи, треба нам бољи ред вожње поготово (реалнији) у шпиц линијама. Мораш да укинеш старосну границу за почетак да би неко од привантика куповао возила која нису са блиског истока, али се слажем да могу на тај начин да се стимулишу да имају више таквих возила. Не исплати се приватнику да вози старосну границу и онда продао возило (попут Солариса што поклања гсп, а може уз мало ремнонта да возе још бар 4 године) које може да вози још неколико година сигурно. То што је прљав аутобус ако је време такво то није страшно, ал је проблем ако је аутобус прљав када је лепо време неколико дана.
 
Kroz sam tender ne može, jer to pada kao ništa. A pre tendera je sve moguće, al opet kažem na osnovu čega konkretno da im kažeš, e moraš baš da kupiš autobuse od tog i tog proizvođača. Mislim, možeš da probaš da postigneš neki dogovor tu, al sa kojim interesom, čije strane, nas korisnika? Nema ništa od toga. Pre bi tu mogli ti isti veliki proizvođači da vrše neki pritisak, što inače i rade na mnogim tržištima, al mi smo smešni da se bilo ko posebno takmiči oko nas. Vršimo masovnu obnovu jednom u desetak godina sa više stotina vozila, a realno svi ovi veliki imaju posla. Ne jure kupce po tržištima kao što je naše, čekaju se isporuke i bez nas. Najezde turskih autobusa bi nas donekle moglo spustiti samo članovstvo u EU.
Veruj mi da je moguće i bilo bi sasvim realno da to vlast hoće. Dogovore se sa privatnikom unapred po kojoj ceni bi nabavili određeni bus, oni taj bus kupe i završena priča. Isto tako se priča da su Bmc kupovali baš zbog toga, jer je sumnjivo da toliki broj privatnika kupi Bmc, a ranije niko nije kupovao osim Tamnave.
 
To za kupovinu BMC-a si verovatno u pravu. To smo pričali i pre. Ima tu nekog dila na višem nivou sigurno. I taj MAN i taj Mercedes mogu, ako hoće, da se bore i lobiraju za svoje proizvode, što zasigurno rade kod velikih nabavki po Evropi, al im isto tako sigurno ne pada na pamet da se kolju za smešno srpsko tržište. Naše domaće pijavice su sigurno našle interes sa Turcima na više nivoa, pa to moraju i neki privatnici sigurno da slede. Ima veze i sa ovdašnjim uvoznicima. Davao sam primer nabavke koje je Lasta sprovodila godinama, prvo da Otokarom, kasnije sa Temsom i na kraju opet famoznim BMC-om. Korisnike same tu niko ne gleda, ni jedna vlast verovatno ne bi, nego kako se nameste razne okolnosti u datom trenutku. Šta koga briga u vlasti dal je autobus MAN, Scania, Solaris, Mercedes ili BMC. Briga ih onda kad tu nađu neki svoj interes. Turci se šire svuda po Evropi, verovatno po istom principu. To što su inferiorni u odnosu na zapadnjake, sigurno gomila ovih politikanata nije ni svesna, niti ih za to briga. Kažem, tu pre može da nas čuva kreditor, EU kao štit svojih proizvođača itd. Mi sami teško. To nam je što nam je. Solarisi isto nisu došli voljom bilo koga ovde, nego putem kredita EBRD-a. A i ne ide stvarno da teramo privatnike na nešto što ni sam Grad ne radi preko GSP-a.
 
Veruj mi da je moguće i bilo bi sasvim realno da to vlast hoće. Dogovore se sa privatnikom unapred po kojoj ceni bi nabavili određeni bus, oni taj bus kupe i završena priča. Isto tako se priča da su Bmc kupovali baš zbog toga, jer je sumnjivo da toliki broj privatnika kupi Bmc, a ranije niko nije kupovao osim Tamnave.
A zašto komplikovati, uslovljavati i zavisiti od ucena ako se može primeniti peti, ("ne-JPP hibridni") režim obavljanja javnog prevoza:

1. Vozni inventar i raspoloživa infrastruktura u isključivo javnoj svojini (GSP do uvođenja privatnika)
2. Inventar i infrastruktura u javnoj i privatnoj svojini (od pojave privatnika do do danas)
3. Inventar i/ili infrastruktura u javno-privatnoj svojini (suvlasništvo po modelu JPP)
4. Inventar i infrastruktura u privatnoj svojini (čemu teži Gangula kao pobornik "britanskog rešenja" koje uključuje i Hong Kong)
5. Inventar i infrastruktura (ili mestimično samo inventar) u javnom vlasništvu, tenderom izabrani saobraćajni kolektiv u privatnom

U Singapuru recimo ovo nije slučaj pa grad sam odlučuje ne samo od koga će da uzme najbolja vozila (kao npr. 1000 Citara, što je svojevremeno i učinio), već i kome će poveriti sprovođenje usluge, odnosno iznajmiti sopstveni inventar, tehničke baze i prateću raspoloživu infrastrukturu. Shodno lošim iskustvima može bez mešanja drugih partija blagovremeno menjati samo inventar, prevoznika bez vozila ili oba. Ukoliko privremeno nije u stanju da obezbedi povećanje kapaciteta za održavanje pribegava iznajmljivanju tehničkih baza i/ili parkinga zavisno od potrebe, shodno broju dodatih vozila.

Ovo poslednje je najizraženije upravo u dva najveća grada u zemlji, u Beogradu po kvalitativno progresivnom padu uz ugroženost identiteta, a u Novom Sadu po kvalitivnom i kvantitativnom recesijom (čitaj nijednom primenjenom metodom nije ispraćen razvoj blagovremenim delanjem nadležnih subjekata, što znači da su u našim uslovima intrinistički neadekvatne).

Lupam grad uzme 1000 Iveka i podeli ih po 200 Keolisu, Transdevu, Arrivi, Moviji, RATP-u. Ako mu se ne svidi Iveco sukcesivno će ga menjati Solarisom (kad ga već pomenu 3091 s novom harmonikom na 83, izgleda znatno novije samo zbog jednog, ali upadljivog dela), M.A.N-om ili Mercedesom (ne mora samo jedan model u tolikom inventaru), a u slučaju da Arriva ne obavlja posao kako treba ili ucenjuje može je zameniti MTR-om, TFL-om ili MTA-om.

GSP je u tom slučaju suvišan, kao i udruženi mali privatnici, pogotovo oni sa drugim delatnostima kao privatnim (međugradski prevoz, isporuka goriva, građevinatstvo). Ovaj pogon što najavljuju za 500 vozila, bolje da ga smanje na 300 (gornji limit efikasnosti), pa izgrade još dobro pozicionirana 4 za nove privatnike umesto GSP i na taj način ograniče mrtvu kilometražu. Recimo da se Bežanija pomeri na drugu stranu najavljenog tunela, odn. Čukaricu, a drugi ne bude izgrađen na Vrbinom potoku već u Košutnjaku ili Rakovici, onda mogu izgraditi još Medaković, Palilulu na Zrenjanincu i Kvantaš između Novog Beograda i Zemuna blizu perifernih terminusa).
 
To za kupovinu BMC-a si verovatno u pravu. To smo pričali i pre. Ima tu nekog dila na višem nivou sigurno.
I to se zna, samo se niko nije bavio time. Kad je propao ugovor sa kentkartom zbog gangule trgovinska saradnja sa turcima je dobila tešku ljagu, a grad beograd umesto duga od nekih 50ak miliona evra, ako se dobro sećam, kupuje sada vozila iz turske da bi oprao svoj obraz i otplatio svoj dug sultanu.
 
Vrh