Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 270 95,4%
  • BMC

    Glasovi: 13 4,6%

  • Ukupno glasača
    283
Svi ti Nibus troosovinci i zglobovi su prerađeni Sanosi i Ikarusi. Nađu neki, uzmu, vide istrulio neki deo šasije, iseku, spoje sa nekim drugim i tako nastane Nibus troosovinac. Jedini proizvodi Nibusa koje su pokušali plasirati na tržište (neki mali broj su i uspeli prodati nekim prevoznicima u Srbiji) jesu bile serije 300, 350, 400 i njihov minibus.

Njihov minibus je najgora stvar u kojoj sam se provozao u životu, a platio sam 500 din za 30 km vožnje u tom smeću. 🤮💩

Generalno ja Nibus nikad nisam ni smatrao fabrikom, meni je to nekako bila radionica za spašavanje starih autobusa za svoje potrebe. Par puta sam to pomenuo po mrežama nekim inženjerima iz Nibusa, bili su jako uvređeni, ne daju reći da su prepakovali. Navodno su ti preprakovani autobusi posle ispitivanja dobijali nove brojeve šasija kao potpuno nova vozila. Voleo bih da neko to malo detaljnije opiše ako zna istoriju Nibus proizvodnje.


Inače prespajanje i rekaroseriranje autobusa je radio i Janjušević u Priboju ali ti busevi nisu predstavljani kao novi proizvod. Bila su dva IK 160 skraćena do druge osovine bez zadnje prepusta (horor) i Graf N Steyr prepravljen u solo, navarivanjem zadnjeg prepusta. Korekrno je izgledao spolja. Bila je i Dubrava visoka rekaroserirana, pa izgledala ko pokušaj Mercedesa. Pokušaću da nađem slike Ikara...

Svojevremeno na forumu Autobusi.net niko nije smeo ništa da kaže protiv njihovih autobusa zbog pojedinih članova, "Niš Ekspres svedoka".

Turistički program je bio OK, malo zastareo unutra, škripalo je, ali je moglo proći, meni je bila najgora tabla kod vozača, ostala u 90te.

Kao prevoznik, ne verujem da će biti najgori po održavanju, ali njihov odnos prema prevozu je užasan, biće veselo sa vozačima na 56ci npr.
 
Evo ga iz garaže, uključuje se u Terminus kao 302.
Dokle će, videćemo.

#3211 opet odvozi dan dva i ne može više, stalno se kvari, dok #3212 potraje duže.

Radujem se da ih nećemo više viđati za mesec dana, iskreno.
Ja se ponadao sa su ga sklonili tokom leta zbog klime, kad ono eto ta jutros ope na liniji. Jedva čekam da ih sklone, a sledeće godine rashod, stvarno su u jako lošem stanju.
 
Stariji slikan u Pancevu
370.jpg

I noviji na Lepenskom viru, ne znam kakva im je tabla, meni je ovaj drugi izuzetno lep autobus, samo me jako nervira ovaj prvi prozor posle vrata, to je moglo nekako lepse da odrade... Podseca me na neki autobus ne mogu da se setim odakle su to kopirali. Kako god, bar je bio nas proizvod.
425 (3).jpg
425 (2).jpg

Kad sam spomnuo Pancevo, 6 vozaca je u isto vreme dalo otkaz u Pantransport, i po pricama u planu je jos njih, ne znam sta se desava.
 
Ovaj bi mogao na 26
Ne bi mogao da skrene na par mesta.


Inače nikad nisam razumeo poentu trosovinskih solo gradskih autobusa (od 15 metara), bar kod nas u Srbiji.

Svojevremeno na forumu Autobusi.net niko nije smeo ništa da kaže protiv njihovih autobusa zbog pojedinih članova, "Niš Ekspres svedoka".
🤣🤣🤣

oh-god-praying.gif
 
Stariji slikan u Pancevu
Pogledajte prilog 208011
I noviji na Lepenskom viru, ne znam kakva im je tabla, meni je ovaj drugi izuzetno lep autobus, samo me jako nervira ovaj prvi prozor posle vrata, to je moglo nekako lepse da odrade... Podseca me na neki autobus ne mogu da se setim odakle su to kopirali. Kako god, bar je bio nas proizvod. Pogledajte prilog 208013Pogledajte prilog 208012
Kad sam spomnuo Pancevo, 6 vozaca je u isto vreme dalo otkaz u Pantransport, i po pricama u planu je jos njih, ne znam sta se desava.
Za ovo drugo pitanje, podseća na MAN Lions Coach ;). Mada koliko se sećam, on i ima MAN-ovu šasiju?
 
@Bender Rodriguez
Mislim da je @stex_pb bio sarkastičan. Nije da ne bi bilo linija i za troosovince u Beogradu, za pojedine gde rade solaći, trocifrene pogotovu, mada tamo gde oni mogu da prođu i okrenu, obično može i klasičan zglob. No, troosovinac je jeftiniji i u nabavci, i u održavanju, a ipak jeste pomak u odnosu na solo bus od 12 metara. Kod nas u Beogradu teško da će ih ikada biti. Mi smo sebe ograničili na 12 i 18 do 18.75m i to je to, a nije da nema mnogo čega ispod, preko i između. Koliko je manje opterećenih linija za solaće od 10.5 metara, na primer. U većini evropskih gradova je diverzitet vozila po dužini i transportnom kapacitetu dosta veći, al to je previše komplikovano za nas. Neka makar kupuju više zglobnih autobusa, a za ostalo manje više.
@tbni
Ja koliko znam Nibus je radio svoje samonoseće rešetkaste konstrukcije. Obično kad se koriste tuđe šasije, to vozilo nosi i obeležja proizvođača te šasije. Nije to tako baš u 100% slučajeva, al u većini ipak jeste.
 
Mislim da u Beogradu i nema potrebe za autobusima drugih dužina izvan 12 i 18 metara.

Na linijama poput 24 i 66 uveli su kombije kao minibuse i po meni su ta tri sasvim dovoljna za sve potrebe i probleme u Beogradu - minibus veličine Sprintera, solo autobus od 12 i zglobni autobus od 18 metara.
 
Ne može da prođe više, Grad i Parking servis su natrpali parking mesta na kolovozu po Neimarskim ulicama. A uz to u Njegoševoj večito bahato parkiraju i staju po kolovozu da je to već postala tradicija. Kad god se danas pomisli na Njegoševu, pomisli se na Vračarsku Strahinjića Bana. Meni nekads drage i lepe ulice, a sada stecišta seljanije i kriminalštine.

Meni je sam koncept midibusa često jako jako usko primenjiv, jer je malo mesta i uslova u svetu gde baš ne može da prođe autobus od 12 m dužine i 2.5 m širine, a mogao bi da prođe autobus od 10 m i 2.5 m širine. Više mi imaju logike midibusi koji su i UŽI (i MINIbusi) pa mogu da se zavuku tamo gde je uže od 2.5 m. Ali midibusi širine 2.5 m su mi uvek bili nekako ni tamo ni vamo.

Takođe je lakše održavati vozni park koji ima 3 vrste i dužine nego više. Naravno, svako održava svoje ( GSP autobuse a privatnik kombije-minibuse), ali na kraju dana svi su oni u istom timu i koriste iste dobavljače. Bolje je kad neki grad i sistem JGP ima 3 tipa vozila nego 4 ili 5.
 
Poslednja izmena:
@Bender Rodriguez
Razumem tvoj stav, jer gledaš da to bude što jednostavnije, jer na kraju krajeva, navikli smo se na to. Al činjenica da bi se sa više različitih tipova autobusa mnogo više približili potrebnim, odnosno stvarnim kapacitetima za svaku liniju posebno. Na duge staze, tu bi imali i dosta velike uštede na gorivu, prilikom održavanja, pri plaćanju naknada operaterima itd. Autobusi normalne širine, a dužine između 10.5 i 10.8 metara, i nisu baš mali, tj klasični midibusi. Midibus je tipa vozilo dužine 9m, a širine između 2.2 i 2.3m. Solaris Urbino 8.9, na primer. Znači i to što je bus kraći preko metar, jer upravo prepusti predstavljaju veliki problem pri manervisanju, a i svako skraćenje međuosovinskog rastojanje znači mnogo. Da ne idemo sad posebno po linijama, al baš ih ima i za manji tako midibus od 9m, a malo više za kraći normalan bus. Ništa to posebno ne komplikuje održavanje operaterima. A što se tiče tih prepravljenih kombija, iskreno, meni su oni nužno zlo. Realno loša vozila za putnike, dok za vozače i bože pomozi. Postoje ozbiljnije izvedbe na IVECO šasijama, pošto su to možda i jedine prave šasije U profila na tržištu, al generalno je tu problem i mehanika. Smešni motori od 2 do 2.2L najčešće, teško pokriju i rad klime, a kamoli da se bore sa većom masom proširenih nadgradnji. IVECO valjda tu opet ima malu prednost, ako i dalje imaju motor od 2.8L. Ovo pominjem jer i novi TP Sprinteri dosta loše hlade. Dok su novi ok su, al opet ti gibnjevi ubijaju na zadnjoj osovini. O teskobi klaustrofobičnog enterijera tek da ne trošim reči. Autobus treba da bude autobus. Znači normalna kutijasta konstrukcija, ravan patos, nizak naravno, normalni točkovi, a motor pozadi, sem ako je električar u pitanju, a oni uveliko uzimaju primat kod manjih autobusa, pogotovu minibusa, a dosta midibusa se i ne nudi više sa dizel motorom. Mislim na one isključivo namenjene za grad.
 
Stariji slikan u Pancevu
Pogledajte prilog 208011
I noviji na Lepenskom viru, ne znam kakva im je tabla, meni je ovaj drugi izuzetno lep autobus, samo me jako nervira ovaj prvi prozor posle vrata, to je moglo nekako lepse da odrade... Podseca me na neki autobus ne mogu da se setim odakle su to kopirali. Kako god, bar je bio nas proizvod. Pogledajte prilog 208013Pogledajte prilog 208012
Kad sam spomnuo Pancevo, 6 vozaca je u isto vreme dalo otkaz u Pantransport, i po pricama u planu je jos njih, ne znam sta se desava.

Bili su OK, uspeli su da omoguće Niš Ekspresu opstanak 90tih, ali svakim novim modelom sve su više i više kaskali.
Razvoj novog turističkog autobusa nije nimalo jeftin i kraj je bio neminovan.
Poslednji Nibusi su bili 95.08 nastali u saradnji sa Higerom 2013, imali i Kineski motor, sledeće godine oni očajni minibusi i to je bilo to od njih.

Što se tiče komandne table, ovo su oni izbacili 2011., jednostavno jako loše i veoma nepraktično za vozača.
DSC01328.jpg


Za ovo drugo pitanje, podseća na MAN Lions Coach ;). Mada koliko se sećam, on i ima MAN-ovu šasiju?

Na poslednjoj generaciji iskopirali su MAN-a pozadi, skinuli su ISUZU štopaljke, i IRIZAR masku napred. Ta zadnja generacija je lepo ispala spolja, unutra manje više sve isto kao i na prethodnim.
Imali su Cummins motore E4 norme & neki malo ranije polovne MAN E3 norme (opet su debelo kaskali za svetom), nisu hteli nove MAN-ove, jer su im bili skupi, toliko o tome.

Bilo kakva tačka o proizvodnji stavljena je kada ih je Mišković iselio na Čamurliju.

@tbni
Ja koliko znam Nibus je radio svoje samonoseće rešetkaste konstrukcije. Obično kad se koriste tuđe šasije, to vozilo nosi i obeležja proizvođača te šasije. Nije to tako baš u 100% slučajeva, al u većini ipak jeste.

Samo N35O, osmislio ga je Dragoslav Stefanović, bilo ih je samo 8.
Onda su nakon 350 uspeli da osmisle i Nibus 400 generacija 200 (famozni odvratni Smederevac) delimično sklapan i u MIN-u. Tu je bio MAN E2 koji se ugrađivao i u kasnije modele kao polovan.
FB_IMG_1723481216655.jpg

Sve ostalo je bilo neko skarabudženje, tipa dizali su S-515ce itd itd..
Tim dizanjem su dobijene legendarne "Ajkule" (MAN 420ks), imali su i amblem MAN-a ispod amblema Nibusa ispod.
Evo jednog primerka, lako se raspoznaje da je bivši Sanos po krovu.
Screenshot_20240812_183905_Chrome.jpg


Garantovano sam nešto preskočio, jer ja mislim da osim fanatika niko ne zna baš sve o njihovim autobusima.
 
Ne može da prođe više, Grad i Parking servis su natrpali parking mesta na kolovozu po Neimarskim ulicama. A uz to u Njegoševoj večito bahato parkiraju i staju po kolovozu da je to već postala tradicija. Kad god se danas pomisli na Njegoševu, pomisli se na Vračarsku Strahinjića Bana. Meni nekads drage i lepe ulice, a sada stecišta seljanije i kriminalštine.

Meni je sam koncept midibusa često jako jako usko primenjiv, jer je malo mesta i uslova u svetu gde baš ne može da prođe autobus od 12 m dužine i 2.5 m širine, a mogao bi da prođe autobus od 10 m i 2.5 m širine. Više mi imaju logike midibusi koji su i UŽI (i MINIbusi) pa mogu da se zavuku tamo gde je uže od 2.5 m. Ali midibusi širine 2.5 m su mi uvek bili nekako ni tamo ni vamo.

Takođe je lakše održavati vozni park koji ima 3 vrste i dužine nego više. Naravno, svako održava svoje ( GSP autobuse a privatnik kombije-minibuse), ali na kraju dana svi su oni u istom timu i koriste iste dobavljače. Bolje je kad neki grad i sistem JGP ima 3 tipa vozila nego 4 ili 5.
Evo sad ćemo videti kako će to jednostavnije funkcionisati, jer su se Gsp i privatnici odlucili za svega nekoliko modela od istih dobavljača, pa ćemo videti.
 
@Bender Rodriguez
Razumem tvoj stav, jer gledaš da to bude što jednostavnije, jer na kraju krajeva, navikli smo se na to. Al činjenica da bi se sa više različitih tipova autobusa mnogo više približili potrebnim, odnosno stvarnim kapacitetima za svaku liniju posebno. Na duge staze, tu bi imali i dosta velike uštede na gorivu, prilikom održavanja, pri plaćanju naknada operaterima itd. Autobusi normalne širine, a dužine između 10.5 i 10.8 metara, i nisu baš mali, tj klasični midibusi. Midibus je tipa vozilo dužine 9m, a širine između 2.2 i 2.3m. Solaris Urbino 8.9, na primer. Znači i to što je bus kraći preko metar, jer upravo prepusti predstavljaju veliki problem pri manervisanju, a i svako skraćenje međuosovinskog rastojanje znači mnogo. Da ne idemo sad posebno po linijama, al baš ih ima i za manji tako midibus od 9m, a malo više za kraći normalan bus. Ništa to posebno ne komplikuje održavanje operaterima. A što se tiče tih prepravljenih kombija, iskreno, meni su oni nužno zlo. Realno loša vozila za putnike, dok za vozače i bože pomozi. Postoje ozbiljnije izvedbe na IVECO šasijama, pošto su to možda i jedine prave šasije U profila na tržištu, al generalno je tu problem i mehanika. Smešni motori od 2 do 2.2L najčešće, teško pokriju i rad klime, a kamoli da se bore sa većom masom proširenih nadgradnji. IVECO valjda tu opet ima malu prednost, ako i dalje imaju motor od 2.8L. Ovo pominjem jer i novi TP Sprinteri dosta loše hlade. Dok su novi ok su, al opet ti gibnjevi ubijaju na zadnjoj osovini. O teskobi klaustrofobičnog enterijera tek da ne trošim reči. Autobus treba da bude autobus. Znači normalna kutijasta konstrukcija, ravan patos, nizak naravno, normalni točkovi, a motor pozadi, sem ako je električar u pitanju, a oni uveliko uzimaju primat kod manjih autobusa, pogotovu minibusa, a dosta midibusa se i ne nudi više sa dizel motorom. Mislim na one isključivo namenjene za grad.
Pored jednostavnosti i koncepta težnji ka što većem stepenu standardizacije (3 veličine naspram 5), jedan od razloga što ja preferiram aktuelni model je i to što ne volim situacije gde mi neko u sitna crevca broji svaki parametar i onda me pakuje u svoje kalupe, u ovom slučaju vozila, po svom nahođenju i slepo sledeći podatke sa papira. A toga je danas pun svet, u svakoj sferi i svakoj disciplini.

Imali smo cirkus sa SMART planiranjem i merama, tokom kojih su išli brojači po vozilima i brojali ljude. I onda ljudima poput Tice dostavljali sirove podatke. Ali ti sirovi podaci kažu samo da u solo ili zglobnom vozilu na liniji toj i toj, se od 14 do 15 h našlo toliko i toliko ljudi. Ti podaci ne zalaze u to koje je to vozilo - da li prostrana Temsa sa puno mesta za stajanje ili Higer sa čak 32 mesta za sedenje. Da li je IK-218N sa lakim cirkulisanjem ljudi ili glupi BMC zglob koji je prepun prepreka i uskih grla. Ne zalaze u druge sate izvan brojanja. Ne zalaze u druge linije koje nisu popisane. Ne zalaze u to da li megde ima dosta ljudi sa koferima (npr linije oko Autokomande) ili su uglavnom ljudi praznih ruku. I onda dođu Tica i ljudi poput njega, koji se nisu kao putnici vozili javnim prevozom 30 godina, uzmu te sirove podatke, sprovedu kroz Excel tabele i svoje računice, i odluče da: na liniji toj i toj mož' se ukine zglob. Na liniji toj i toj može da se prorede polasci i onda će vozila umesto sa 80% kapaciteta, voziti sa 100% (čitaj - stišnjeni ko sardine, a leti i skuvani). A znam te ljude o kojima govorim, predavali su mi a znam ih i van toga, i znam koliko su u nekim stvarima operisani od realnosti i od stanja na terenu. A pride sujetni do koske.

E zato ja ne volim to detaljisanje i seckanje da svako i sve ima svoju kategoriju, svoju računicu, svoju nišu, svoju dužinu vozila... Jer znam da to u praksi znači da ako sam u nekom vozilu svoja putovanja u toku špica provodio normalno stojeći sa dovoljno mesta i vazduha oko sebe, sutradan ću nakon raznih SM(A)RT analiza i "optimizacija" provoditi stojeći zbijen u gužvi i znoju. Jer je npr. neko rešio da umesto Connecta od 12 metara, na moju liniju stavi Connecta od 10, iako će time na kraju godine uštedeti jako malo, a i nama putnicima a i sebi stvoriti nove, dodatne probleme i izazove.

Stoga mislim da je za Beograd, a i mnoge druge gradove, što se autobusa tiče, sasvim dovoljno imati: minibuse, solo od 12 i zglobna vozila od 18 metara. Što se tiče varijanti dužih od 18 metara, protiv njih sam samo zato što znam koliko često i koliko lako se ovdašnje zakržljale ulice lako blokiraju velikim vozilima. I pritom ne mislim samo na ulice poput Žičke. Nego sam prošle nedelje gledao iz autobusa kako Katice u Nemanjinoj blokiraju i parališu Sarajevsku, jer se naređa njih 3-4 pajsera na stajalištu-ostrvu, upali se semafor za Sarajevsku, oni još stoje, a automobili ne mogu da prođu od njih jer onaj napred čeka glupi semafor kod spomenika/Savske.

Stoga je bolje, pogotovu u ovakvim gradovima, držati stvari jednostavnim i težiti što manjoj varijaciji glede kapaciteta i dimenzija. Neće ništa biti ako 83 zglobnjak saobraća van špica sa 80% kapaciteta. Neka ga, neka saobraća. Nismo mi Indija pa da JGP služi samo da te preveze od tačke A do tačke B pa makar visio sa vrata. Nije greota da se čovek nekad oseti i kao čovek u tom vozilu, a ne kao krompir ili vakuumirano zrno kikirikija. Ne mora sve non stop da radi sa 100.00% kapaciteta i mogućnosti.

A za te pomenute Beogradaske potrebe i uslove, meni su 1) minibus kombiji 2) solo autobusi od 12 m i 3) zglobni autobusi od 18 m sasvim dovoljni dijapazon alata. Mada bih ostavio prostor i za 4) midibuse od 10 m. S tim što ne znam sada ni gde bi ih uopšte iskoristio. Jedina linija koja mi pada na pamet za midibus su linije do aerodroma. A koliko znam, one i nisu deo ITS.

P.S.
Iste stavove vezane za veličine vozila, imam i za goriva. Ova papazjanisanja sa autobusima na struju i gas, u gradu koji već ima autobuse na dizel, trolejbuse i tramvaje, su čisto zamajavanje naroda i glumatanje ekologije. Ili ostaješ na dizelima još neko vreme, ili presecaš i kažeš e ok, od danas polako menjamo sve dizelaše električnim. A ovo od svega pomalo a ništa konkretno, to je čisto majmunisanje koje na kraju donese više troškova nego koristi. A priče o ekologiji su presmešne, jer par desetina autobusa bez auspuha neće ništa promeniti u gradu gde ih inače ima još 700.000.
 
Poslednja izmena:
Mislim da u Beogradu i nema potrebe za autobusima drugih dužina izvan 12 i 18 metara.

Na linijama poput 24 i 66 uveli su kombije kao minibuse i po meni su ta tri sasvim dovoljna za sve potrebe i probleme u Beogradu - minibus veličine Sprintera, solo autobus od 12 i zglobni autobus od 18 metara.
Ja bih kombi zabranio zakonom. Samo pravi mini/midi bus. Ovi furgoni sa gibnjevima koji su prerađeni u domaćoj radinosti su još jedan korak nazad u našem prevozu, a popularni su i u provinciji, zbog svoje jeftinoće u odnosi na pravi autobus.
 
Problem je što u ovom slepačkom gradu svake godine bude sve manje ulica gde midibus širine 2.5 m može da prođe. Negde zbog bahatih bolida u automobilčinama, a negde zbog bahatih investitora i vlasti koje dozvole nakaze kao što su npr. Sunčani breg.

Štaviše, ni na nekadašnjem, nedirnutom Neimaru nisu mogli svuda da se mimoiđu Sanosi i Konektosi.
 
Treba za 24 neki midibus. Kad god sam se vozio bila je ogromna gužva da nisu svi mogli ni da uđu.
I na 34.

Meni je sam koncept midibusa često jako jako usko primenjiv, jer je malo mesta i uslova u svetu gde baš ne može da prođe autobus od 12 m dužine i 2.5 m širine, a mogao bi da prođe autobus od 10 m i 2.5 m širine. Više mi imaju logike midibusi koji su i UŽI (i MINIbusi) pa mogu da se zavuku tamo gde je uže od 2.5 m. Ali midibusi širine 2.5 m su mi uvek bili nekako ni tamo ni vamo.
Meni je nekako uvek na umu IK-107.
 
Vrh