I biće to kao kada čoveku koji je umro na sahranu dođu oni koji su ga ogovarali ili s njim uopšte nisu pričali.
Čast izuzecima, ali ovde i kada bi se izustilo nešto pozitivno o tim autobusima, bilo bi mahom u kontekstu da je to savršen autobus za našu stoku i tako te neke stvari iz kategorije Ej druže, aj bolje nemoj da me braniš. Na kraju krajeva, i ovih 10-ak primeraka koji su se mogli videti u poslednje vreme su nekima smetali, do te mere da su se preglumljivale, ali i izmišljale neke stvari. Mislim da ćemo to čitati sve dok se i poslednji ne istrebi. Za mene su svakako već istrebljeni, jer na 23 i drugim linijama koje svaki dan koristim nažalost više nema nijednog.
Što se mene tiče, stvar je potpuno obrnuta - (održavan, ako to uopšte treba da se ističe) IK-201 mi je odličan autobus baš zato što sebe ne smatram stokom i zato što smatram da prevoz treba da bude dostojanstven. Obrazlagao sam već, pa da se ne ponavljam. Van zemlje sam se vozio raznim modelima autobusa i putnički salon u njemu mi je i dalje ostao ubedljivo na prvom mestu. Ulazak u taj autobus mi je bio kao ulazak u kuću koju sam sam planirao i uredio, boravak u većini današnjih u špicu je jedna trajna neprijatnost i napor.
Uostalom, mi ovde čitamo o manjku autobusa, gomili problema sa BMC-om i ukidanjima polazaka na ionako retkim prigradskim linijama usred zime, a da pritom niko uopšte ne razmatra da se neki od tih zglobova (i IK-201 i Japanaca) koji su u voznom stanju uklonjeni pre dve nedelje vrate u saobraćaj. To dovoljno govori o tome gde su danas prioriteti i putnika i GSP-a. I to je sve legitimno, samo bih ja nekako ipak radije da ne moram da budem talac takvih prioriteta.
Dok ovo pišem, gospodin Nikodijević (u trećem mandatu) na RTS-u kaže kako stvari s novim vozilima funkcionišu besprekorno. Ni reči ni o kvarovima, ali ni o ukidanju polazaka, kaže povećavamo. Mada ga niko nije ni pitao za te tako nebitne stvari, nije bilo vremena, trebalo da se priča o dočeku. Nesuptilno saopštio voditeljki da nije mlada, možda ga sledeći put dočeka malo naoštrenija.
Znam od ranije da imaš jake emocije prema IK-201 ali ovo već pomalo prelazi u patetiku. Meni su IK-201 isto jako dragi, 20 godina sam se vozio s njima i za mene su svojevremeno bili pojam i omiljen prizor na ulicama. Ključna reč: svojevremeno. Onda sam em malo odrastao, em naučio neke stvari, em video nešto sveta. Em se i mnogo toga u međuvremenu izmenilo.
IK-201 su bili odlični autobusi za svoje vreme i za uslove u kojima su nastali. I jesu se dobro pokazali u drugim aspektima eksploatacije, u kojima bi neki drugi dobrano omanuli. Međutim, nije mi jasno kako ne možeš da prihvatiš da sve na ovom svetu ima svoj rok trajanja, pa tako i ti autobusi. Uz to, njihove mane i nedostaci za moderne uslove i potrebe su više nego očigledni i dobro poznati:
1) visokopodni su - ovo ne zvuči kao nešto bog zna šta dokle god čovek ne uporedi efikasnost i komfor ulaženja i izlaženja visokopodnog i niskopodnog vozila
2) najbučniji su od svih autobusa koji su vozili Beogradom - ovo je sjajno kad si klinac ranih 2000ih i nemaš šta drugo da radiš u toku vožnje osim da slušaš izuzetno glasan zvuk motora za koji misliš da je pokazatelj izuzetnog kvaliteta autobusa i tehnološke naprednosti. Ali kada si student ili zaposleni i prošle su te ''petrolhead'' faze a imaš već dovoljno stresova i zamora u životu, poslednje što želiš da slušaš u toku vožnje kući jeste arlaukanje motora od kog ne čuješ misli
3) Zimi su uvek bili ledeni, zato što su im grejači uvek bili van funkcije ili radili na jedvite jade
4) Završna obrada je bila loša - paneli su im trulili, lasjne otpadale, sijalice crkavale jako brzo, i uopšteno sve u toku vožnje se treslo i ljuljalo preko svake mere
To je što se tiče mog zapažanja kao putnika, ostali upućeniji članovi slobodno neka dodaju i druge probleme i nedostatke, a znam da ih je bilo.
Tvoju nostalgiju prema IK-201 delim i ja i ona ne bi bila nikakav problem da to ostaje na umerenoj nostalgiji. Umesto toga, ti kao da patroliraš temama čekajući idealnu priliku da nakon 20 godina od uvođenja IK-201, uletiš i kažeš ''lepo sam vam rekao da nikad ništa ne može da bude bolje od IK-201 i da ne treba da se izbacuju a vi nećete da me slušate''. Kao da to što su BMC i Higeri kršine znači da su IK-201 idealni za Beograd 2002, 2022 i 2042. Kao da 20 godina nije više nego dovoljan period da nešto postane zastarelo i prevaziđeno u svetu autoindustrije odnosno putničkog prevoza. Kao da ti IK-201 nisu imali nikakve mane, nego samo prednosti. Kao da je visoki pod sa šipkama posred stepenica prednost i superiornost u odnosu na niskopodni - nivelisani ulaz, a ne obrnuto. I za kraj - kao da Ikarbus fabrika i dalje radi i puca od narudži i profita, pa je stvarno nelogično kupovati strane autobuse kada ovde imamo autobuskog giganta sa proverenim kvalitetom. I kao da je povlačenje Ikarbusa sa Beogradskog tržišta proces koji je sad tek pred odlukom, pa se trenutno veća o tome i slušaju sve zainteresovane strane i predlozi. A ne nešto što je postalo svršen čin još pre nekoliko godina, i što i nije bilo neko iznenađenje za svakog ko je uvideo poslovnu (ne)kulturu koja je važila u tom preduzeću, istu onu koja je svojevremeno važila i u famoznoj Zastavi. Poslovna kultura ''kakva meni plata, takva tebi vrata''.
IK-201 ne bi imao šta danas da traži na Beogradskim ulicama sve i je Ikarbus ostao u funkciji i nastavio da pravi delove do danas. A kamoli sa aktuelnom realnom situacijom, a i potrebama grada, ta vozila nemaju šta da traže na ulicama osim kao zamenska ili rezervna. I opet ću da kažem, to što su BMC i Higer kršine neopisive, ne znači da bi Ikarbus u današnje vreme bio idealan. Žaljenje i čuđenje zašto vozila jednog ispodprosečnog proizvođača ne saobraćaju više po Beogradu nakon 20 godina upotrebe i nekoliko inovacija i promena u praksi i tehnologijama je u rangu onih čuđenja zašto je VS izbacila iz upotrebe avione stare pola veka i tenkove stare 60/70 godina.