Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 295 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,8%

  • Ukupno glasača
    310
Ako ovako nastavi gsp sa gubljenjem polazaka, kupovinom škart vozila i odlivom vozača, nije isključeno da u budućnosti krenu putem ATP Pančevo, vozila koja smo dobili su samo na izgled lepa ali će se raspasti brže nego kinezi. A nikad vise autobusa po garazama a nikad gore stanje na ulici a sta nas tek čeka bog samo zna.
 
Na 307 novi red vožnje, ukinut šesti polazak gde je radio najbolji Higer na 307, 3531 koji je radio i poslednji polazak na liniji. Reda vožnje nema nigde, ni na okretnicama, kao ni na sajtu busevi.com i bgprevoz i zbog toga što nema reda vožnje sam kasnio na posao. Gužve su osetno veće i ovo je sramotno šta se radi na potezu 300, ali bitno je da se daju vozila na 3A, 21A, 40 i sad 96, a nama redukuj red vožnje iz 2015, a svi znaju koliko sad više stanovnika ima u Beogradu.
Edit: upravo sam našao red vožnje i ovo je stvarno sramotno, 2015 na liniji 307 je imalo 93 polazaka, sada ih ima samo 73. Ali samo nek ukidaju, kao narod nismo ništa bolje zaslužili. A vidim i da mi iz Vinče nismo jedini koji su zakinuti za red vožnje, menjan je red vožnje na još 305, 306 i 308​
Sa ovim baš i ne mogu da se složim. Kao što se zna, jesam za poboljšanje prevoza na potezu 300 (Grocka), i uvek podržavam predloge za to, ali nisam za to da se problem rešava na uštrb drugog problema. Ovo se odnosi na zamenu trolejbusa autobusima na linijama 21 i 40. Tačno je da je loše stanje sa trolejbuskim podsistemom, ali ono treba nekako da se reši, dok ne stignu novi trolejbusi. Umesto da se zagovara nabavka novih trolejbusa, ovde se zagovara ukidanje linija 21 i 40, zato što trpe linije sa poteza 300. Sam problem datira daleko pre ovako katastrofalnog stanja sa trolejbusima, i treba insistirati na tome da se problemi rešavaju tako da se ne ugrožavaju ni trolejbuski podsistem, ni potez 300, jer jednog dana će se doći do toga da ne bude dovoljno troli ni za linije 41 i 29, koje su glavne linije čitavog podistema. Zato je bitno da se što pre nabave novi trolejbusi, jer trenutno stanje nikome ne ide u korist.
Nemojte prijavljivati "sitnice" jer to sto na jednom busu ne rade vrata, znaci da ce oni sa druge linije skinuti vozilo i onda se haos samo prebacuje sa linije na liniju. Samo kuka i motika nam mogu pomoci, zna se i gde, u centru.​
Nemojte uopšte da prijavljujete kvarove (male, velike ili srednje) niti bilo šta na vozilima gradskog prevoza, žaliti na red(ove) vožnje, na vozače i sl., jer će se skidati vozila sa drugih linija i tako unižavati prevoz. Budite srećni što uopšte imaju vozila koja vas voze. Svaki dan se pod obavezno po buđenju zahvalite svima u gradskom i državnog vrhu što su nam omogućili ekološka vozila, nabavili ogroman broj kineskih solo vozila, rešili problem vozača dovođenjem radne snage sa Dalekog istoka, što su započeli gradnju metroa, što će da Stari savski most zamene sa novim i da izgrade tunel u produžetku do Bul. despota Stefana, što rešavaju probleme poplava postavljanjem tabli sa obaveštenjima o kritičnim lokacijama, što problem zagađenog vazduha rešavaju sadnjom novih sadnica, što probleme sa energertskom krizom rešavaju povećanjem cena gasa i struje, kao i ograničavanjem novogodišnje rasvete na raspon od svega mesec dana... , i to sve u eri nikad većeg budžeta grada.​
 
Poslednja izmena:
Sa ovim baš i ne mogu da se složim. Kao što se zna, jesam za poboljšanje prevoza na potezu 300 (Grocka), i uvek podržavam predloge za to, ali nisam za to da se problem rešava na uštrb drugog problema. Ovo se odnosi na zamenu trolejbusa autobusima na linijama 21 i 40. Tačno je da je loše stanje sa trolejbuskim podsistemom, ali ono treba nekako da se reši, dok ne stignu novi trolejbusi. Umesto da se zagovara nabavka novih trolejbusa, ovde se zagovara ukidanje linija 21 i 40, zato što trpe linije sa poteza 300. Sam problem datira daleko pre ovako katastrofalnog stanja sa trolejbusima, i treba insistirati na tome da se problemi rešavaju tako da se ne ugrožavaju ni trolejbuski podsistem, ni potez 300, jer jednog dana će se doći do toga da ne bude dovoljno troli ni za linije 41 i 29, koje su glavne linije čitavog podistema. Zato je bitno da se što pre nabave novi trolejbusi, jer trenutno stanje nikome ne ide u korist.

Nemojte uopšte da prijavljujete kvarove (male, velike ili srednje) niti bilo šta na vozilima gradskog prevoza, žaliti na red(ove) vožnje, na vozače i sl., jer će se skidati vozila sa drugih linija i tako unižavati prevoz. Budite srećni što uopšte imaju vozila koja vas voze. Svaki dan se pod obavezno po buđenju zahvalite svima u gradskom i državnog vrhu što su nam omogućili ekološka vozila, nabavili ogroman broj kineskih solo vozila, rešili problem vozača dovođenjem radne snage sa Dalekog istoka, što su započeli gradnju metroa, što će da Stari savski most zamene sa novim i da izgrade tunel u produžetku do Bul. despota Stefana, što rešavaju probleme poplava postavljanjem tabli sa obaveštenjima o kritičnim lokacijama, što problem zagađenog vazduha rešavaju sadnjom novih sadnica, što probleme sa energertskom krizom rešavaju povećanjem cena gasa i struje, kao i ograničavanjem novogodišnje rasvete na raspon od svega mesec dana... , i to sve u eri nikad većeg budžeta grada.​
Ako si procitao moju zadnju recenicu rekao sam da mora da se digne kuka i motika, a ne da neko treba da bude zadovoljan. Konstatovao sam da su njihova resenja za male kvarove prevljenje haosa u saobracaju, jer skidaju vozila lako kao carape.
 
A ja sam konstatovao da se stalno kuka na te prijave na vozilima od strane jednog dela ljudi. Kako drukčije rešiti te stvari, nego konstantno prijavljivati iste stvari, dok se ne reše. Izlazak na ulicu ne vidim kao rešenje u ovom slučaju, već za stvari poput ukidanja 28. Tako je trebalo da bude i sa Vračarskim trolejbusima, ali tamo su se ljudi nedovoljno angažovali i prihvatili priču da je bolje imati samo 29 do centra, nego sve linije, i da je bolje na Slaviji trčati od stanice 29 i 31 do početne 19, 21 i 22 i obrnuto, da bi se uhvatilo prvo vozilo koje naiđe.​
 
Vozim se jutros novom 17. U jednom trenutku puče nešto ispod poda pri sredini i krenu da šiklja neka rozikasta tečnost iz otvora za grejače i iz spojeva na podu.

Pouzdani su kao … prosto ne znam sa čime da ih poredim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vozim se jutros novom 17. U jednom trenutku puče nešto ispod poda pri sredini i krenu da šiklja neka rozikasta tečnost iz otvora za grejače i iz spojeva na podu.

Pouzdani su kao … prosto ne znam sa čime da ih poredim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Puklo crevo za rashladnu tecnost - a to roze je antifriz.
 
Pa od čega je to crevo kad je uspelo da pukne posle ravno 2 nedelje?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da budem iskren, ne znam otkud ova slika na mom računaru, dal sam je preuzeo sa nekog sajta ili nešto treće... Uglavnom da je u pitanju starija slika koja datira iz vremena kad nam pojmovi "BMC" i "Higer" , na svu sreću, nisu bili poznati. Siguran sam da su ik-201 mnogima od nas obeležili detinjstvo i da je njihov rashod u neku ruku i rastanak sa nečim što je obeležilo jedan deo naših života. Mislim da će se još mnogo godina pričati o ovim vozilima i da će zauvek ostati u sećanju. U vreme kad su bili išarani raznoraznim reklamama, priznajem, bili su mi najzanimljiviji, a specifičan zvuk njihovih motora nikada neću moći da zaboravim. Koliko mi je samo kao klincu to zvučalo tako moćno :)

Da se prisetimo kako je to nekad izgledalo, kad su nam ik-201 sa reklamama bili svakodnevnica. U ovom slučaju mislim da je u pitanju reklama za "Bingo".

Linija 101, garažni broj i godina nepoznati :)
101
 
Poslednja izmena:
Vozim se jutros novom 17. U jednom trenutku puče nešto ispod poda pri sredini i krenu da šiklja neka rozikasta tečnost iz otvora za grejače i iz spojeva na podu.

Pouzdani su kao … prosto ne znam sa čime da ih poredim.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Moglo je biti i gore.

Baš sam pre par meseci pročitao vest da je u jednom busu na liniji 16 pukla cev na krovu, i jedan putnik je završio u bolnici jer mu se antifriz prolio po licu. Ne znam da li su na kraju uspeli da mu spasu vid.

Upotreba javnog prevoza u Beogradu je postala opasna po život. Strah me je i da uđem u neki od ovih novih turskih krševa, jer ne samo da ne znam da li ću zbog prečestih kvarova stići na vreme tamo gde sam se zaputio, nego ni da li ću iz busa uopšte izaći čitav.
 
Poslednja izmena:
samo danas sam video 4 ik 201 na 703/73 i 2 japanca na 17, toliko o novim autobusima i rashodovanju starih 😂
U zemunu se mnogima ne radi pa isključuju vozila kako god im se cefne i traže sitnice, 73/706 je i dalje horor nasta liči prevoz jer red vožnje i dalje ne postoji, a vozila se mahom mogu videti za garažu i to ona najnovija dobijena.
 
Moglo je biti i gore.

Baš sam pre par meseci pročitao vest da je u jednom busu na liniji 16 pukla cev na krovu, i jedan putnik je završio u bolnici jer mu se antifriz prolio po licu. Ne znam da li su na kraju uspeli da mu spasu vid.

Upotreba javnog prevoza u Beogradu je postala opasna po život. Strah me je i da uđem u neki od ovih novih turskih krševa, jer ne samo da ne znam da li ću zbog prečestih kvarova stići na vreme tamo gde sam se zaputio, nego ni da li ću iz busa uopšte izaći čitav.
Jao da, sećam se te vesti. Evo ga

Pretpostavljam da je po načelima GSPa i tu bio kriv putnik što se vozio autobusom u tom trenutku.
I naravno - GSP nema saznanja™ niti ih je ikad objavio, šta je bilo sa povređenom osobom. Klasika. ☺️
 
Da budem iskren, ne znam otkud ova slika na mom računaru, dal sam je preuzeo sa nekog sajta ili nešto treće... Uglavnom da je u pitanju starija slika koja datira iz vremena kad nam pojmovi "BMC" i "Higer" , na svu sreću, nisu bili poznati. Siguran sam da su ik-201 mnogima od nas obeležili detinjstvo i da je njihov rashod u neku ruku i rastanak sa nečim što je obeležilo jedan deo naših života. Mislim da će se još mnogo godina pričati o ovim vozilima i da će zauvek ostati u sećanju. U vreme kad su bili išarani raznoraznim reklamama, priznajem, bili su mi najzanimljiviji, a specifičan zvuk njihovih motora nikada neću moći da zaboravim. Koliko mi je samo kao klincu to zvučalo tako moćno :)

Da se prisetimo kako je to nekad izgledalo, kad su nam ik-201 sa reklamama bili svakodnevnica. U ovom slučaju mislim da je u pitanju reklama za "Bingo".

Linija 101, garažni broj i godina nepoznati :)
101
U pitanju je 1083. Nasao sam po tablicama.
 
Juce u Nikole Dobrovica stajao pokvaren Bmc 3599, mislim na liniji 65 i to u sred uzbrdice, dok jutros u 6:45 stoji još jedan pokvaren, čak je već stigao i servis i otvorili su mu poklopac iza
 
Da budem iskren, ne znam otkud ova slika na mom računaru, dal sam je preuzeo sa nekog sajta ili nešto treće... Uglavnom da je u pitanju starija slika koja datira iz vremena kad nam pojmovi "BMC" i "Higer" , na svu sreću, nisu bili poznati. Siguran sam da su ik-201 mnogima od nas obeležili detinjstvo i da je njihov rashod u neku ruku i rastanak sa nečim što je obeležilo jedan deo naših života. Mislim da će se još mnogo godina pričati o ovim vozilima i da će zauvek ostati u sećanju. U vreme kad su bili išarani raznoraznim reklamama, priznajem, bili su mi najzanimljiviji, a specifičan zvuk njihovih motora nikada neću moći da zaboravim. Koliko mi je samo kao klincu to zvučalo tako moćno :)

Da se prisetimo kako je to nekad izgledalo, kad su nam ik-201 sa reklamama bili svakodnevnica. U ovom slučaju mislim da je u pitanju reklama za "Bingo".

Linija 101, garažni broj i godina nepoznati :)
101
Sramota bi bila da se jedan od ovih legendi ne sačuva. Tolike godine u službi GSP-u, koji je poznat po svom vrhunskom održavanju, samo su dokaz o kakvim mašinama se radi.
 
Плашим се да неће сачувати ни један Ик-201/203. Али зато имамо фејк реплику првог трамваја застакњену на Дорћолу.
 
Vrlo verovatno da neće, jer prosto nema ko u GSP-u time da se bavi, niti sam GSP radi ne znam kakvu restauraciju vozila. Nema ni pravog programa za očuvanje tog i takvog tehničkog nasleđa. Veliko preduzeće sa još većim problemima, i konstantnim nedostatkom novca, jer realno i nema neke svoje direktne izvore prihoda. Treba imati u vidu da se i na Zapadu vozila često očuvaju privatnom inicijativom, a ni toga ovde nema da se ne lažemo. Kod nas je i tržište oldtajmera smešno. Skup je to hobi, i to baš skup, plus uslovi za čuvanje. Navodio sam Češku često po tom pitanju, a realno treba istaći i Poljsku, možda malo i Mađarsku. Nisu baš to sad prebogata društva, al su dosta aktivni na očuvanju starovremenih vozila svih vrsta. Nemačka toga ima tek na pretek, al ne moramo biti baš ni Nemačka, što gore pomenuti primeri potvrđuju. Prosto, malo je i do lokalne kulture i mentaliteta. I u jednoj Grčkoj se može naći dosta komercijalnih vozila, bukvalno očuvanih do najsitnijih detalja, naravno u voznom stanju. Kod nas toga jednostavno nema, sem možda malo poljoprivrednih i vatrogasnih vozila.
 
У Русији постоје сачувани тролејбуси из 50их и 60их праве скупове олдтајмера јавног превоза. ГСП нек поклони онда аутобусе за сечење музеју Жеравица, за сада је то најадекватнији технички музеј у држави.
 
Mislim da će se još mnogo godina pričati o ovim vozilima i da će zauvek ostati u sećanju.
I biće to kao kada čoveku koji je umro na sahranu dođu oni koji su ga ogovarali ili s njim uopšte nisu pričali.

Čast izuzecima, ali ovde i kada bi se izustilo nešto pozitivno o tim autobusima, bilo bi mahom u kontekstu da je to savršen autobus za našu stoku i tako te neke stvari iz kategorije Ej druže, aj bolje nemoj da me braniš. Na kraju krajeva, i ovih 10-ak primeraka koji su se mogli videti u poslednje vreme su nekima smetali, do te mere da su se preglumljivale, ali i izmišljale neke stvari. Mislim da ćemo to čitati sve dok se i poslednji ne istrebi. Za mene su svakako već istrebljeni, jer na 23 i drugim linijama koje svaki dan koristim nažalost više nema nijednog.

Što se mene tiče, stvar je potpuno obrnuta - (održavan, ako to uopšte treba da se ističe) IK-201 mi je odličan autobus baš zato što sebe ne smatram stokom i zato što smatram da prevoz treba da bude dostojanstven. Obrazlagao sam već, pa da se ne ponavljam. Van zemlje sam se vozio raznim modelima autobusa i putnički salon u njemu mi je i dalje ostao ubedljivo na prvom mestu. Ulazak u taj autobus mi je bio kao ulazak u kuću koju sam sam planirao i uredio, boravak u većini današnjih u špicu je jedna trajna neprijatnost i napor.

Uostalom, mi ovde čitamo o manjku autobusa, gomili problema sa BMC-om i ukidanjima polazaka na ionako retkim prigradskim linijama usred zime, a da pritom niko uopšte ne razmatra da se neki od tih zglobova (i IK-201 i Japanaca) koji su u voznom stanju uklonjeni pre dve nedelje vrate u saobraćaj. To dovoljno govori o tome gde su danas prioriteti i putnika i GSP-a. I to je sve legitimno, samo bih ja nekako ipak radije da ne moram da budem talac takvih prioriteta.

Dok ovo pišem, gospodin Nikodijević (u trećem mandatu) na RTS-u kaže kako stvari s novim vozilima funkcionišu besprekorno. Ni reči ni o kvarovima, ali ni o ukidanju polazaka, kaže povećavamo. Mada ga niko nije ni pitao za te tako nebitne stvari, nije bilo vremena, trebalo da se priča o dočeku. Nesuptilno saopštio voditeljki da nije mlada, možda ga sledeći put dočeka malo naoštrenija.
 
Poslednja izmena:
Sramno je kako pričaju kao da je sve savršeno i kao da mi nemamo oči i uši pa ne vidimo svakodnevno pokvarene Bmc kante i ne čujemo konstantne razgovore vozača gde su veoma nezadovoljni vozilima i video sam vozača na 17-ici koji je bas pobesneo zbog Bmc-a 3536, a danas su se takođe žalili vozači u Bmcu 3538 na 17 pri razmeni smena
 
Moglo je biti i gore.

Baš sam pre par meseci pročitao vest da je u jednom busu na liniji 16 pukla cev na krovu, i jedan putnik je završio u bolnici jer mu se antifriz prolio po licu. Ne znam da li su na kraju uspeli da mu spasu vid.

Upotreba javnog prevoza u Beogradu je postala opasna po život. Strah me je i da uđem u neki od ovih novih turskih krševa, jer ne samo da ne znam da li ću zbog prečestih kvarova stići na vreme tamo gde sam se zaputio, nego ni da li ću iz busa uopšte izaći čitav.
Eto prednosti gomile solo privatnika. Iz njih makar izlaziš suv u istoj boji - zasad. Doduše možda bez glave jer bilo je eksplozija boca za vazduh. Pravi crni humor, nema šta.

Nadležni iz GSP rekoše da se neki kvarovi ne mogu predvideti pa ostadoše živi. Čuj ne može se predvideti da će tečnost iscuriti ako se dobro ne poveže spoj ili ne zavije ventil? Priča za malu decu.

Inače to što masovno curi antifriz u Solarisima i BMC (dakle bez obzira na starost) nema veze s proizvođačem jer doskora nije curio ni u Solarisima. Zapravo da su BMC stigli ranije ne bi imali taj problem koji je posledica naglo popuštenog održavanja uoči krize što svakako od juče. Počelo je vodom iz, i rashladnom tečnošću za klimu, preko rashladne tečnosti za motor u boji evrodizela (što me navelo da mislim da je gorivo), sada i rashladne tečnosti za gorivo iste boje (dakle sve neke rashladne tečnosti za ovo ili ono) a videćemo na čemu će se završiti. Još nije bilo teških povreda usled eksplozija vazduha za vrata (što se dešavalo privatnicima), ili ne daj bože gasa. Zapravo na svakom koraku se može zapaziti javnosti nepriznato pribegavanje prečicama. Tako će biti dok ne završe na sudu i izgube postupak. Taj čovek nek izađe na sud po svaku cenu. Ne sme im se progledati kroz prste dok se neko još ne ubogalji. Bolje sprečiti nego lečiti.

Плашим се да неће сачувати ни један Ик-201/203. Али зато имамо фејк реплику првог трамваја застакњену на Дорћолу.
Čisto sumnjam da će da se bakću s time kad nisu kadri ni ovo na ulici da održe u pristojnom stanju. Kako se sećam sedenja prekoputa zadnjih vrata na 23 u pola 1 uveče petkom ili pola 4 ujutru subotom, ili guranja u 53 sa Zelenjaka na poslednjem polasku u 15 do 12 subotom. Ili stajanja pored single sedišta naspram drugih ili trećih vrata bez bojazni da ću nekom sesti u krilo, da ću se otklizati sa ostalima ili da će mi neko gurnuti smrdljivu mišku na nos.

Niskopodni autobusi su, bar u konfiguracijama primenjenim kod nas osim na visini pristupa podbacili na ostatku ergonomije, počev od nedostatka razdelnih šipki u zoni vrata (izuzev drugih s platformom ili jednostavno sa asimetrično postavljenom na drugim), preko izostanka dodatnih šipki naspram drugih vrata do češće upotrebe rasporeda sa single sedištima sa leve strane, a prostorom za kolica ispred drugih vrata desno.

Odradili su oni svoje, ali to ne znači da je era pullera gotova. Tačno da taj osećaj visokopodnog pullera ne može dočarati rekonfigurisan niskopodni pušer, iako bi bio kudikamo praktičniji iz stanovišta putnika. Onaj koji može da dočara, bar u zadnjem delu jeste niskopodni puller. Ikarbus eto nije iskoristio priliku, "komšika" Budimpešta skoro sve pokupila s malog tržišta, međutim ako se ne varam ostalo je 53 od 54 komada u Đenovi (jedan otpisan zbog oštećenja) i to novijih što je sasvim dovoljno za 26, 302 i 405 pokrivene Kosmajem (ili i 25 bez 25P, a 302 i 405 mešano). Inače, prosto je neverovatno koliko je zadnji deo đenovske varijante prostran, a čak i u prednjem nema sedišta ispred drugih vrata tako da je gubitak zbog motora napred minimiziran. Sušta suprotnost od onih budimpeštanskih nabavljenih iz Torina i Brisela. Druga vrata asimetrična tako da i ispred okretnih može slobodan prostor bez prevelikog obilaženja. Taj autobus je udžbenički primer rezultata raspisanog tendera za nabavku vozila prilagođenih lokalnim uslovima eksploatacije, i to onog koji i Beogradu ogovara više od modela koje sam grad godinama i nabavlja. Dakle te iz Đenove nek ne gube iz vida da im Budimpešta opet ne bi "maznula" ispred nosa. To bi bio pun pogodak za Kosmaj, imajući u vidu da su poslednju priliku za remont i doniranje preostalih IK201 Kosmaju lako propustili.
 
Bas sam sad pogledao snimke tih buseva i izgledaju odlično za Beograd, stvarno me taj prostor u zadnjem delu podseti na Ik 201, samo kad bi neko imao ovo da kaže našim pametnim na vlasti
 
I biće to kao kada čoveku koji je umro na sahranu dođu oni koji su ga ogovarali ili s njim uopšte nisu pričali.

Čast izuzecima, ali ovde i kada bi se izustilo nešto pozitivno o tim autobusima, bilo bi mahom u kontekstu da je to savršen autobus za našu stoku i tako te neke stvari iz kategorije Ej druže, aj bolje nemoj da me braniš. Na kraju krajeva, i ovih 10-ak primeraka koji su se mogli videti u poslednje vreme su nekima smetali, do te mere da su se preglumljivale, ali i izmišljale neke stvari. Mislim da ćemo to čitati sve dok se i poslednji ne istrebi. Za mene su svakako već istrebljeni, jer na 23 i drugim linijama koje svaki dan koristim nažalost više nema nijednog.

Što se mene tiče, stvar je potpuno obrnuta - (održavan, ako to uopšte treba da se ističe) IK-201 mi je odličan autobus baš zato što sebe ne smatram stokom i zato što smatram da prevoz treba da bude dostojanstven. Obrazlagao sam već, pa da se ne ponavljam. Van zemlje sam se vozio raznim modelima autobusa i putnički salon u njemu mi je i dalje ostao ubedljivo na prvom mestu. Ulazak u taj autobus mi je bio kao ulazak u kuću koju sam sam planirao i uredio, boravak u većini današnjih u špicu je jedna trajna neprijatnost i napor.

Uostalom, mi ovde čitamo o manjku autobusa, gomili problema sa BMC-om i ukidanjima polazaka na ionako retkim prigradskim linijama usred zime, a da pritom niko uopšte ne razmatra da se neki od tih zglobova (i IK-201 i Japanaca) koji su u voznom stanju uklonjeni pre dve nedelje vrate u saobraćaj. To dovoljno govori o tome gde su danas prioriteti i putnika i GSP-a. I to je sve legitimno, samo bih ja nekako ipak radije da ne moram da budem talac takvih prioriteta.

Dok ovo pišem, gospodin Nikodijević (u trećem mandatu) na RTS-u kaže kako stvari s novim vozilima funkcionišu besprekorno. Ni reči ni o kvarovima, ali ni o ukidanju polazaka, kaže povećavamo. Mada ga niko nije ni pitao za te tako nebitne stvari, nije bilo vremena, trebalo da se priča o dočeku. Nesuptilno saopštio voditeljki da nije mlada, možda ga sledeći put dočeka malo naoštrenija.
Znam od ranije da imaš jake emocije prema IK-201 ali ovo već pomalo prelazi u patetiku. Meni su IK-201 isto jako dragi, 20 godina sam se vozio s njima i za mene su svojevremeno bili pojam i omiljen prizor na ulicama. Ključna reč: svojevremeno. Onda sam em malo odrastao, em naučio neke stvari, em video nešto sveta. Em se i mnogo toga u međuvremenu izmenilo.

IK-201 su bili odlični autobusi za svoje vreme i za uslove u kojima su nastali. I jesu se dobro pokazali u drugim aspektima eksploatacije, u kojima bi neki drugi dobrano omanuli. Međutim, nije mi jasno kako ne možeš da prihvatiš da sve na ovom svetu ima svoj rok trajanja, pa tako i ti autobusi. Uz to, njihove mane i nedostaci za moderne uslove i potrebe su više nego očigledni i dobro poznati:

1) visokopodni su - ovo ne zvuči kao nešto bog zna šta dokle god čovek ne uporedi efikasnost i komfor ulaženja i izlaženja visokopodnog i niskopodnog vozila
2) najbučniji su od svih autobusa koji su vozili Beogradom - ovo je sjajno kad si klinac ranih 2000ih i nemaš šta drugo da radiš u toku vožnje osim da slušaš izuzetno glasan zvuk motora za koji misliš da je pokazatelj izuzetnog kvaliteta autobusa i tehnološke naprednosti. Ali kada si student ili zaposleni i prošle su te ''petrolhead'' faze a imaš već dovoljno stresova i zamora u životu, poslednje što želiš da slušaš u toku vožnje kući jeste arlaukanje motora od kog ne čuješ misli
3) Zimi su uvek bili ledeni, zato što su im grejači uvek bili van funkcije ili radili na jedvite jade
4) Završna obrada je bila loša - paneli su im trulili, lasjne otpadale, sijalice crkavale jako brzo, i uopšteno sve u toku vožnje se treslo i ljuljalo preko svake mere
To je što se tiče mog zapažanja kao putnika, ostali upućeniji članovi slobodno neka dodaju i druge probleme i nedostatke, a znam da ih je bilo.

Tvoju nostalgiju prema IK-201 delim i ja i ona ne bi bila nikakav problem da to ostaje na umerenoj nostalgiji. Umesto toga, ti kao da patroliraš temama čekajući idealnu priliku da nakon 20 godina od uvođenja IK-201, uletiš i kažeš ''lepo sam vam rekao da nikad ništa ne može da bude bolje od IK-201 i da ne treba da se izbacuju a vi nećete da me slušate''. Kao da to što su BMC i Higeri kršine znači da su IK-201 idealni za Beograd 2002, 2022 i 2042. Kao da 20 godina nije više nego dovoljan period da nešto postane zastarelo i prevaziđeno u svetu autoindustrije odnosno putničkog prevoza. Kao da ti IK-201 nisu imali nikakve mane, nego samo prednosti. Kao da je visoki pod sa šipkama posred stepenica prednost i superiornost u odnosu na niskopodni - nivelisani ulaz, a ne obrnuto. I za kraj - kao da Ikarbus fabrika i dalje radi i puca od narudži i profita, pa je stvarno nelogično kupovati strane autobuse kada ovde imamo autobuskog giganta sa proverenim kvalitetom. I kao da je povlačenje Ikarbusa sa Beogradskog tržišta proces koji je sad tek pred odlukom, pa se trenutno veća o tome i slušaju sve zainteresovane strane i predlozi. A ne nešto što je postalo svršen čin još pre nekoliko godina, i što i nije bilo neko iznenađenje za svakog ko je uvideo poslovnu (ne)kulturu koja je važila u tom preduzeću, istu onu koja je svojevremeno važila i u famoznoj Zastavi. Poslovna kultura ''kakva meni plata, takva tebi vrata''.

IK-201 ne bi imao šta danas da traži na Beogradskim ulicama sve i je Ikarbus ostao u funkciji i nastavio da pravi delove do danas. A kamoli sa aktuelnom realnom situacijom, a i potrebama grada, ta vozila nemaju šta da traže na ulicama osim kao zamenska ili rezervna. I opet ću da kažem, to što su BMC i Higer kršine neopisive, ne znači da bi Ikarbus u današnje vreme bio idealan. Žaljenje i čuđenje zašto vozila jednog ispodprosečnog proizvođača ne saobraćaju više po Beogradu nakon 20 godina upotrebe i nekoliko inovacija i promena u praksi i tehnologijama je u rangu onih čuđenja zašto je VS izbacila iz upotrebe avione stare pola veka i tenkove stare 60/70 godina.
 
Poslednja izmena:
Vrh