Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 293 95,1%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,9%

  • Ukupno glasača
    308
Poenta je što se ovde radi o pranju para i korupciji preko tih 100 zglobnih BMC-a. Tome svedoči činjenica da se taj tender nameštao a čak mislim i otkazivao sve dok ga nije dobio BMC kome je bio i namenjen. Nije samo BMC lošeg kvaliteta, već generalno mnogi turski proizvođači imaju vozila dosta lošijeg kvaliteta od evropskih, a na našem tržištu ih prodaju po komadu za mnogo više novca nego što košta autobus nekog evropskog proizvođača. Takođe, mi u tenderskoj dokumentaciji nismo ni imali neke specijalne uslove koliko se sećam. Najbitnije je bilo da BMC dobije tender, a sve ostalo je bilo manje važno. Možda ta vozila po turskim standardima i nisu uopšte lošeg kvaliteta, ali za naše podneblje i beogradski javni prevoz jednostavno nisu namenjeni. BMC deluje kao neki brzinski sklepan autobus koji nije namenjen za ogroman broj putnika, za razliku od na primer MAN-ovih vozila gde se vidi da se vodilo računa bukvalno o svemu, do najsitnijeg detalja. Imao sam priliku da se vozim u vozilima nekih evropskih proizvođača širom Evrope i samo mogu reći da ono što se kod nas smatra novim i najboljim poput BMC-a, to tamo ne bi uzeli ni na poklon ako je sudeći po vozilima u kojima se voze.
Nikako ne bih rekao da je BMC teška kršina od autobusa, ali daleko je od nekog kvaliteta. Da je bar cena opravdala taj kvalitet, pa da kažemo da smo uzeli nešto najjeftinije što je bilo, a mi smo u stvari uzeli najskuplje sa najgorim kvalitetom. Opet kažem - korupcija i pranje para.
Guleruz kobra turski je nešto najbolje što prevozi u beogradu pored solarisa i man japanaca i pokojeg još volva, serija iz 2004 i 2011 fantastične su bile dizajn odvratan ali sve ostalo po meni ekstra,
U kobri čovek koliko god da je visok može lepo da smesti noge pa čak i kod sedišta unazad pa napred, Ima dosta mesta za stajanje, dok kod higera temsi je toliko skucen prostor, jedino što su ove najnovije lošije po završnoj obradi unutra, vidi se i kod kobre nažalost opadanje kvaliteta, da je kupljeno 200 i kusur solo kobri za gsp bila bi neuporedivo bolja situacija evo kod privatnika rade po ceo dan i ne primećujem da se nešto isključuju uz pristojno održavanje jedina mana je malo slabije grejanje zimi i to se primeti, ali i za vozača i za putnika je autobus zaista dobar udoban i prijatan, i velika je šteta ako vlast ne želi solaris mb ili man, što nisu uzeli kobre mesto ovih higera i bmc
 
Sinoć sam kod Ade čekao 37-cu od 20:50 do 21:10. Na kraju me je izdalo strpljenje, pa sam otišao 23-kom. Inače, za svo to vreme nije prošla nijedna 37-ca čak ni u suprotnom smeru prema Banovom Brdu, a u oba smera se naređala gomila nekih žgnj buseva koji su po redu vožnje ređi od 37-ce: 51, 55, 91, 92.

Čak su za tih 20 minuta koliko se sećam prošle samo dve 23-ke(u drugu sam ušao). Pitam se da li su i za vreme hiperinflacije 1993. busevi išli ovako retko? Da Vesić, Mladenović i ekipa nisu još 2013/14 slagali da će prva linija metroa biti gotova do 2021. godine, ja bih od Ade Ciganlije do Dunav Stanice stigao za maksimalno <15 minuta a ne 50, koliko mi je trebalo od dolaska na stajalište do izlaska iz 23-ke.
 
@Užice
23 uveče ide na 10 minuta i nema ni potrebe da ide češće. 37 takođe, ali naravno da nije funkcionisao kako treba.

A savet za inače, ne uzdaj se u 37.
 
Ajd i ja da udarim po BMC. Utisci su sledeći.

Eksterijer se najviše ističe po nedostatku drugog bočnog dipleja, ali i nisko postavljenim prvim na prozoru. Harmonika je spolja crna kao i kod Lastinih i novosadskih. Lufteri su veći i ima ih više nego na drugim modelima, ali displej je pojeo i taj iznad prednjeg točka koji bi svakako imajući u vidu manjak krovnih luftera u slučaju ugašenog ili neispravng klima uređaja leti učinio vožnju makar malo prijatnijom na tim prvim sedištima. Spoljno osvetljenje dobro osvetljava ulazište što je veliki plus. Osim rešenja displeja i promašene kolor šeme koja "krasi" i solo dizel verziju izgleda savremeno, i zbog utegnutog zgloba bolje od solo varijante. Da su mu ugradili klizna vrata (makar druga s automatskom platformom) predstavljao bi turski analog španske Castrosue bar što se spoljašnjosti karoserije tiče (onako kako sam zamišljao nesrećni Ikarbus). Na prvi pogled takav utisak odaje, neiskorišćen potencijal. Već su previše fragmentovali vozni park ali ne bi voleo da ih vidim više u ovom obliku, bar ne na važnijim linijama (ajde recimo na slabim mešovitim fiderima koje su sada lokalne solo poput 512 ili 521 ako uopšte može da okrene u Taraišu). Mišljenja sam da ipak novih 200 urbina treba da pokrije primarne linije umesto BMC i starijih urbina, a starih 199 sekundarne (uključujući i postojeće solo poput 27E, 37, 75, a što da ne i devijaciju 25B preko Autokomande).

Enterijer karakteriše dugačak prolaz između udaljenih drugih i trećih vrata, komotan prostor napred, više prostora iza zgloba sa leve strane zbog jednog podužno postavljenog sedišta (nema prolaza kao na IK218M ili original M.A.N-ovima, niti 4 sedišta levo kao kod starog Solarisa), ali kao i kod solo verzije primetno manje prostora kod motora što taj deo vozila čini klaustrofobičnim i pri manjim opterećenjima. Unutrašnji displej povučen ka sredini prednjeg dela vozila ne samo što onemogućava pregled informacija sa svih prednjih sedišta, već nije dovoljno vidljiv i u zadnjem delu vozila.

Ergonomiju kvare previsoke šipke u srednjem i zadnjem delu vozila (napred su normalne) isturene ka prolazu, kao i mali broj visećih rukohvata čime je značajno smanjen broj mesta za pridržavanje većini putnika prosečno viših od Turaka, što je paradoksalno imajući u vidu zemlju proizvodnje. Jasno je da u uslovima Beograda podužne šipke na (Srbima) odgovarajućoj visini nemaju alternativu. Prostor za noge iznad prve i druge osovine je veći od Ikarbusa ali manji od Solarisa i Otokara, a posebno je nabijen kod onih uglavljenih sedišta između drugih vrata i druge osovine. To mi pored povučenog zgloba (koji za dlaku onemogućava montažu jednog longitudinalno postavljenog sedišta više) konceptualno najviše bode oči jer su vrata trebala da budu ispred komotnog osovinskog modula L=180cm, bez tih usiljenih sedišta sa desne strane. Prostor prekoputna trećih vrata ima kalorifer koji smeta pri stajanju (Šomi je inače slikao). Kome ne progledaju izgažene kurje oči, odnosno izađe čiste obuće taj će biti na konju. Vertikalnih šipki ima dovoljno, osvetljenje je odlično i grejanje (bar u 3576) dobro radi, ali ima samo jedan šiber, i to onaj iza klime koja ometa strujanje vazduha. Vidljivost desnog dela unutrašnjeg displeja ometa ogromno ogledalo.
 
Poslednja izmena:
Ne vozih se BMC zglobom, ali ono sto mogu da procitam iz komentara ostalih je da pored mnogobrojnih anomalija, ima problem i sa uzbrdicama.
Zanima me, kako se 23- ka izbori sa usponom u Vojvode Micka Krstica?
 
За 23 могу да кажем да вуче мало слабије од Солариса уз Благоја Паровића и Кошутњаку.

Sent from my LGL322DL using Tapatalk
 
One visoke šipke sa par rukohvata su baš promašaj, posebno za ovakve preopterećene linije, ja generalno mrzim te rukohvate i uvek hvatam šipku i kad imaju rukohvati (mogu jer sam visok) jer je sa njima prilično teško držati ravnotežu sa prosečnim vozačem gsp-a koji leti po ulicama, pritom ovde su još sami rukohvati baš visoko stavljeni.
 
Nastavak prethodnog posta.

Kvalitet je posebna priča. Slabi bočni plafonski paneli uvijanjem na sredini manje-više udaraju o podužnu plastiku iznad prozora čak i pričvršćeni (ni u jednom vozilu kojim sam se vozio nije bilo nepričvršćenih, a svi su se tresli). Na svim vratima lupaju spoljni poklopci ručica (više nego u Higerima), a pojedina krila zapinju neposredno pre potpunog zatvaranja kada još i jače lupe. Na moje razočarenje to je neujednačeno, pa recimo kod 3580 lupa desno krilo trećih, a kod 3576 drugih vrata. Najviše se tresu paneli iznad vrata sa onim za tako slabu plastiku "teškim" senzorima. Sama plastika deluje kvalitetno, ali je jako tanka.

Neujednačenost nije toliko i na isti način izražena kao kod Higera, ali moram priznati da tome najviše doprinosi sklop plastičnih panela oko zgloba. Da je autobus solo ne bi ni blizu toliko krckao jer su ti zazori bez gume ili čičak trake između unutrašnjeg rama zgloba i krovnih longitudinalnih panela glavni izvor buke. 3580 krcka manje-više celom dužinom i pri manjim neravninama, a 3576 najviše oko zgloba i to pri većim. Taj mi je najzategnutiji od ta tri. 3568-icom sam se vozio jednu stanicu ali to je bilo dovoljno da primeti krckanje po šinama i trešenje trećih vrata po vertikali. Interesantno da se vrata ne uvijaju po horizontali ni na jednom, zglob ne škripi/cvili, niti zveckaju pregradna stakla kao na Higeru i ostalim vozilima (jer ih hvala Bogu ni nema), a konstrukcija je primetno čvršća od konkurencije što je osim izgleda možda i najveći adut ovog modela. Ne znam ko je proizvođač sedišta ali ni ona se ne tresu niti se krive, a izostanak staklenih pregrada je pun pogodak jer je na taj način izbegnuto zveckanje/drndanje karakteristično za Higere i Ikarbuse, pa i ostala vozila, čak i Solarise posle decenije primanja udaraca propraćenog lošim održavanjem.

Kiksnuli su očito na gomili sitnica. Jako loš tehnički kadar u odeljenju za elemente enterijera (neusaglašeni timovi rezultiraju nedoslednom kvalitetu različitih delova), i još manje zainteresovan naručilac koji se ponaša kao da kupuje limenku na trafici. Kada vidite takvo vozilo ne morate obilaziti fabriku ili naručioca da bi znali koliko su jedni ili drugi manje ili više aljkavi.

Najbolje ide za kraj. Nastaviće se.
 
Čujem i od vozača da su poprilično nezadovoljni i da pričaju kako je to kopija i pokušaj autobusa. Autobusi su stvarno sklepani najjeftinijim materijalnom i ko zna kakva je tu muljavina bila sa Turcima i ko se tu sve ugradio. Toliko su postali bahati da nema dalje, za policiju, komunalce i sns kadrove se uzimaju Škode, a za putnike se uzima kinesko i tursko đubre
 
Pre neki dan na 33 videh novog vozača iz Šri Lanke (Arriva) i prisustvovao sam stvarno ludoj situaciji, nekom liku se na samom stajalištu zaglavila patika u vratima i ceo bus viče vozaču da otvori vrata da bi oslobodio nogu, on nema pojma šta se dešava i tera dalje, vozio se tako sa nogom u vratima do sledeće stanice. Inače nevezano za to nemam zamerku na njegovu vožnju, ali nepoznavanje srpskog može da bude priličan problem u raznim sličnim situacijama.
 
Zar nisu znali da mu objasne bar na engleskom, a ako engleski ne poznaje, e to je onda već problem
 
Hey bro, open the f*****g door!!

Već na stajalištu čim je zatvorio vrata rekli mu šta se dešava na srpskom, ali fora što ljudi mislili neki ganci vozi a ne stranac, a posle nije verovatno hteo da se zaustavlja do sledećeg stajališta kakva god situacija bila, u ovakvim situacijama normalno bi bilo da stane, otvori i zatvori vrata i nastavi. Nije naivna situacija da je bio neki invalid, dete, starija osoba.
 
Nastavak od prethodnih postova.

Pogonski sklop je (pretpostavljam) uz eko vožnju takav da 3580 ni blizu preopterećenja mogu samo reći osrednje vuče uzbrdo (Kneza Višeslava) i to uz veliki broj obrtaja i povremeno brujanje na gasu. Mislim, nije da se raspada ali osetno se napreže. Ipak, ne mogu se ne zapitati kako će kod Beograđanke preopterećen da ne napravi još veću kolonu bez korišćenja kickdowna? Čini mi se da su MAZ-ovi s Allison menjačem bolje vukli prepunjeni na 29A kod Denkove Bašte. Takođe po klipovima se može videti da agresivnije voženi novosadski prazni na ravnom praktično lete poput Citara G NGT iz Tuluza s manjim motorom, što bi trebalo da potvrdi sumnje o eko vožnji. Kickdown definitivno obavezan, što svakako neutrališe uštedu, a manje zagađenje u odnosu na E6 dizel garantuje samo u slučaju korišćenja biogasa, kao što je to slučaj sa Citarom G NGT u Augsburgu . Osim navedenog "ne muče" kao solo, a motor je relativno tih i pri većem broju obrtaja, kako unutra tako i spolja. Tandrče u prvoj brzini ko traktor, samo što je i tada tih. Kao i ostali CNG modeli pravi čudne zvuke, u ovom slučaju svojstvene BMC što mu daje karakter u odnosu na ostatak voznog parka. Novosadski ne bruji kao naš ni sa kickdownom (3580 počeo da krči kod DIF-a na krivini, reko WTF), a na klipu se može videti da tamo vrata ne zapinju, iako poklopci ručica vrata primetno lupaju.

Estetiku kvari nedostatak kolorita u mraku evidentan i van vozila, mada moram priznati da su boje poda, plafona i bočne plastike dobro uklopljene. Međutim, iako postoji razlika između donjeg i gornjeg dela sa delienaicijom ispod prozora nijedna nijansa se ne ističe značajno u odnosu na sedišta i šipke. Na sterilnost enterijera svakako utiče najviše izbor boje sedišta i lajsni u kombinaciji sa šipkama od brušenog metala. Takoreći enterijer nije usklađen sa eksterijerom. Čak i metalne lajsne, imajući u vidu da su slične boje većine elemenata, samo doprinose tom "barebone" utisku.

^^^Rezime bi bio da se takoreći radi o vozilu koje je pored milion lako rešivih sitnih mana i par prednosti komparabilnih vozilima ponuđenim po istoj ceni (koja inače nude mnogo više) jednostavno precenjeno. Rip off što bi rekli Englezi. Spektakularno podbacili i naručilac i proizvođač, imajući u vidu koliko su blizu bili do pristojnog vozila. Dobili smo spolja gladac, iznutra jadac koji bi u solo verziji bio manje praktičan i prostiji, ali prijatniji za vožnju pri manjim opterećenjima. Po meni tako sklopljeno vozilo ne bi smelo da košta više od IK218M, ma kakvi, čak ni malo manje imajući u vidu da je isti na M.A.N šasiji.
 
Vrh