Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 294 95,1%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,9%

  • Ukupno glasača
    309
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić,gostujući u emisiji ,,Fokus,, na B92 govoreći o mnogobrojnim problemima u gradu,posebno se osvrnuo na katastrofalno nasleđeno stanje u Gradskom prevozu,
-U toku svog mandata grad će uvesti niz mera kako bi se unapredio gradski prevoz:
1.Hitno da se naplata prevoza vrati pod gradsku upravu .
2,Sva vozila GSP moraće da imaju ispravno grejanje i klimu .
3.Biće zabranjeno reklamiranje na autobusima GSP reklamama koje pokrivaju staklene površine.
4.Obratiće se ubuduće pažnja na kvalitet novih autobusa koji se kupuju za Beograd jer do sada kupljeni novi autobusi su skoro u istom stanju kao oni koji su stari 6 godina.
5.Neće se kupovati autobusi na Gas sve dok se u pogonima ne naprave Gasne stanice...i ova prva kupovina od 100 komada je apsurdna jer će biti problema oko punjenja .

Veoma zanimljiva je stavka pod brojem četiri, konačno da je neko iz vlasti priznao da su kupovali kanturine koje su u istom, ako ne i gorem stanju od Ikarbusa 112le, od kojih su pojedini obrnuli i preko milion kilometara
 
Ispravno grejanje i klima u svim vozilima nema šanse da će se ikada ispuniti. Niti će se GSP i Grad ikad odreći profita od reklamiranja preko celog vozila.

A za ovo odustajanje od gasnih bojlera i šporeta na neko vreme, mogu samo da kažem:


P.S.
Lukavo su prećutali da GSP ne označava ceo prevoz. To jest izjava ''GSP će ovo, GSP će ono'', sve i da se sva obećanja ispune, ne znači da se sve to može očekivati i od privatnika.
 
Poslednja izmena:
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić,gostujući u emisiji ,,Fokus,, na B92 govoreći o mnogobrojnim problemima u gradu,posebno se osvrnuo na katastrofalno nasleđeno stanje u Gradskom prevozu,
-U toku svog mandata grad će uvesti niz mera kako bi se unapredio gradski prevoz:
1.Hitno da se naplata prevoza vrati pod gradsku upravu .
2,Sva vozila GSP moraće da imaju ispravno grejanje i klimu .
3.Biće zabranjeno reklamiranje na autobusima GSP reklamama koje pokrivaju staklene površine.
4.Obratiće se ubuduće pažnja na kvalitet novih autobusa koji se kupuju za Beograd jer do sada kupljeni novi autobusi su skoro u istom stanju kao oni koji su stari 6 godina.
5.Neće se kupovati autobusi na Gas sve dok se u pogonima ne naprave Gasne stanice...i ova prva kupovina od 100 komada je apsurdna jer će biti problema oko punjenja .

Veoma zanimljiva je stavka pod brojem četiri, konačno da je neko iz vlasti priznao da su kupovali kanturine koje su u istom, ako ne i gorem stanju od Ikarbusa 112le, od kojih su pojedini obrnuli i preko milion kilometara
1. Grad bi nad sopstvenim sistemom naplate imao potpunu kontrolu, ali ne treba zaboraviti alternativno rešenje poput bestarifne naplate (dodate stavke JLPP u sklopu računa za Infostan). Na taj način bi sprečili švercovanje i rashod Grada u svrhu obavljanja naplate, što obuhvata i štampanje i pravljenje kartica, ugradnju automata i finansiranje kontrole. Taj ušteđen novac (ustvari manji rashod) bi se mogao racionalnije iskoristiti za unapređenje JGP.

2. I u razvijenim zemljama dolazi do kvarova, ali tamo se zavisno od klimatskih uslova standardni kip-lufteri uglavnom ne smatraju zamenom za klimu (ne poistovećuju se sa brojnim krovnim lufterima koji su bili najefikasniji u starim vozilima bez klime), nego samo kao pomoćno sredstvo u svrsi postizanja prihvatljivog komfora u rano proleće ili ranu jesen kada ponekad može doći do gužve, ili rano ujutru ili kasno uveče ili noću tokom kasnog proleća ili leta. Zbog toga je sve primetniji trend nulte tolerancije kvarova nabavkom vozila bez ikakvih luftera (neispravna klima=neispravno vozilo).

3. Postoji kompromisno rešenje u vidu reklama sa isečcima na staklenim površinama ili trakama koje prekrivaju samo nekoliko dužnih metara vozila (perforirane preko prozora, ali mnogo kraće, obično naspram drugih i trećih vrata na zglobnim vozilima gde nema ili ima malo sedišta). Reklame se mogu lepiti ili postavljati na panel ispod prozora, kao i na poklopcu motora. Što se ovog drugog tiče u tom slučaju treba obratiti pažnju na kolor šemu, odnosno položaj logoa prevoznika i garažnog/identifikacionog broja vozila koje se stavlja iznad prozora kako bi se izbegla kamuflaža ili obrezivanje reklame. Brojni su primeri od Madrida do Hamburga. Ne treba zaboraviti da prihod od reklama ublažava rashod Grada.

4. Hvala Bogu, evo i iz Laste se žale na problem sa nameštanjem tendera, ali ne treba izgubiti iz vida ni strukturalne promene voznog parka, kao i mreže linija. Potrebno je mnogo više zglobnih vozila, više varijanti solo u smislu dužine, broja vrata i sedišta, a dugačke dijametralne, tangencijalne i radijalne linije kojim je dodeljen najveći udeo vozila i osoblja adaptirati u preskakački ili ekspres režim (dijametralne i tangencijalne skip-stop a radijalne ekspres sa lokalnim režimom na periferiji, a preskakanjem čitavih deonica bliže centru), sve u cilju povećanja srednje brzine i smanjenja broja vozila radi postizanja predviđenog takta.

5. Prelazak na gas zahtevao je prethodno planiranje i dugoročno testiranje ne samo različitih vozila u raznim uslovima eksploatacije, već i više vrsta komprimovanog gasa propraćeno merenjem emisija štetnih materija. 200-300 na biodizel i biogas bi nas spaslo jer bi postigli veći kapacitet po vozaču i manje zagađenje čak i u slučaju lako prepravljenih polovnjaka.
Stokholm osim na biogas ima pozamašan broj i vozila na biodizel, posebno novih. Kada se obezbede punionice može se nastaviti sa gasom, i to biogasom u cilju smanjenja zavisnosti od poremećaja lanaca isporuke stranog gasa.

Italijanske Holštajnke pokreću tamošnje gradove decenijama (od prevoza do odnošenja smeća). Biogas je otpadna materija u prozvodnji mleka koja bi u suprotnom neiskorišćena završila u atmosferi. Taj obnovljiv izvor domaće energije na dohvat ruke ne treba zanemariti. PKB je imao 12000 krava, a sada Al Dahra ima manje od 7000 koje užasno izrabljuje, pri čemu je stočarstvo, posebno mlečno govedarstvo pred samim kolapsom.
 
Najlepsi😍
IMG_20220704_204226_012.jpg
 
Niti će se GSP i Grad ikad odreći profita od reklamiranja preko celog vozila.
Evo brat Dejan Aleksić iz Politike se pozabavio ovime i potvrdio sumnje. Prenosim deo teksta, ostatak je na linku:

Kако сазнајемо од превозника са којима смо разговарали, град неће моћи да у потпуности забрани рекламирање зато што би таквом једном одлуком прекршио уговорне обавезе којима је предвиђено да превозници могу да изнајмљују и унутрашњи и спољни део возила за рекламе. То подразумева, како нам је речено, и уговор који град има са приватним превозницима, али и онај са ГСП „Београд”. Како појашњавају превозници, рекламирање на и у возилима је њихово стечено право тим уговорима, а приход који од тога добијају, додају, није занемарив, поготову сада када све цене и трошкови расту.

Сликовито указују – месец дана рекламе на целом соло возилу је око 300 евра, а на зглобном 600 па и више, с тим што, како наводе, готово нико не изнајмљује простор само за месец дана, него на неколико месеци.

Како прецизирају упућени у јавни превоз, град свакако може да одлуком ограничи део простора на који се стављају рекламе, на пример да не може преко прозора, али ниједном одлуком не може да потпуно забрани рекламе на возилима јер би тим маневром прекршио уговоре са превозницима. Ако дође до усвајања нове градске одлуке на ову тему и заиста буде забрањено рекламирање преко стакала, убудуће ће зарада за 30 до 40 одсто бити мања од рекламирања. Али, додају превозници, решење би могло да буде да се рекламне агенције приволе да преко стакала стављају прозирније фолије.

Тешко је веровати да ће град у потпуности забранити рекламирање чиме би, јасно, прекршио уговоре са превозницима, али шта ће бити коначно решење за ЕПП на точковима показаће тек наредне седмице.

Ова тема свакако није нова. Одлука о томе где могу да иду рекламе на возилима више пута је мењана. Прво је било дозвољено рекламирање преко целих возила (изузев предње и задње стране возила), онда је једно време било забрањено рекламирање преко стакала. Тада су се побуниле рекламне агенције па је враћена могућност лепљења реклама преко целих возила.


Sviđa mi se što je pomenuo i čuvenu SNS anketu o boji vozila gde su poslednje noći krali i nameštali glasove. :D
 
Realno, malo je za pokretnu reklamu. Za zglobni 600 i više zvuči kao realnija cena. Plus, meni (lično) i ne smetaju reklame preko stakla kada su onako rupičaste jer štite od sunca leti poprilično.
 
Lično nemam ništa protiv reklama na autobusima, čak mi je i žao što ih nema kao ranije. Reklame se više ne stavljaju kao ranije, a pod tim mislim da ako je nekada reklama bila u plavoj boji, to je značilo da se i prednji i zadnji deo autobusa farbaju u plavo. Sad kakva god da je reklama u pitanju, prednji i zadnji deo su u crvenoj boji, pa mi dosta vozila deluje poprilično bezveze. Nekada, ne tako davno, mnoge reklame su činile da vozila izgledaju moćno. To je bilo vreme kad nam gradski prevoz nije bio toliko monoton kao danas. Nikada neću zaboraviti kako su reklame lepo stajale modelima poput ik-201, ik-206 i ik-218. Svako vozilo je bilo unikatno, a moji miljenici su bile 206-ice sa reklama za Telenor, G-energy, Office Shoes, Halo oglase, CBT, Ideu Extra. Ima tu još dosta, al da ih ne navodim sad sve haha.
 
Галерија подова, Клипси Макс, Swatch, Сунђер Боб, Пепси, Фриком, Кока Кола, Бонати, Цицибан, Делта Сити, и најјача реклама из тог периода за ZX750 патике.
 
Da li si ikada nešto što reklamiraju zaista koristio / posetio, baš zbog reklame, ili nešto od toga koristiš / posećuješ odavno?
Pa iskreno ne znam da li sam nekad svesno video reklamu i rekao da ću baš zbog te reklame nešto posetiti/kupiti. Meni ne smetaju reklame na vozilima dokle god ne prelaze preko prozora, tada je katastrofa.

Ali realno, 300e je baš malo.
 
Lično nemam ništa protiv reklama na autobusima, čak mi je i žao što ih nema kao ranije. Reklame se više ne stavljaju kao ranije, a pod tim mislim da ako je nekada reklama bila u plavoj boji, to je značilo da se i prednji i zadnji deo autobusa farbaju u plavo. Sad kakva god da je reklama u pitanju, prednji i zadnji deo su u crvenoj boji, pa mi dosta vozila deluje poprilično bezveze. Nekada, ne tako davno, mnoge reklame su činile da vozila izgledaju moćno. To je bilo vreme kad nam gradski prevoz nije bio toliko monoton kao danas. Nikada neću zaboraviti kako su reklame lepo stajale modelima poput ik-201, ik-206 i ik-218. Svako vozilo je bilo unikatno, a moji miljenici su bile 206-ice sa reklama za Telenor, G-energy, Office Shoes, Halo oglase, CBT, Ideu Extra. Ima tu još dosta, al da ih ne navodim sad sve haha.
Pa kad bi imali neku složeniju kolor šemu a ne običnu uniformu, vozila ne bi bila monotona. Ukusi su različiti, ali više volim da vidim i tako prostu kolor šemu nego nekog papagaja koji liči više na putujući cirkus nego na vozilo JGP. Uostalom koja bi bila poenta kolor šeme ako je većina vozila oblepljena reklamama? Da su kupljena u svrhu reklamiranja bila bi bela ili srebrna. I ovakva kakva je, postojeća šema predstavlja tradicionalni imidž grada, a šteta što nema istorijskih verzija (poput raznih zelenih i crvenih varijanti) na nekolicini vozila. Iz tog razloga se metroi retko oblepljuju reklamama, ali autobusi su u neku ruku još i važniji jer se kreću po površini (isto važi i za tramvaje i trolejbuse). Dobri su panoi, ali zahtevaju bušenje karoserije, tako da mislim da je lepljenje ispod prozora na određenoj dužini dobar kompromis.

Što se ograničenja ugovora tiče, isti uvek može da se raskine, samo se postavlja pitanje koliko se gradu isplati da uplati nadoknadu.
 
Ja samo ne volim kada je ceo prozor prekriven pa ne vidiš spoljašnjost od toga.
Ovako mi ne smeta, neka su vozila I lepša kada imaju reklamu.
 
Eto vidiš, zato cena i jeste 300€.
Pa ne bih se složio. Svaki marketing je dobar marketing. Mi verovatno nismo svesni da su te reklame ipak uticale na nas, podsvesno. Određuje se ciljna grupa, pa prema tome i način reklamiranja. Što bi se reklo, svaki lonac nađe svoj poklopac, pa tako i svaka reklama nađe svog kupca (bukvalno i figurativno).
 
Onda je i puknuta cev u Kraljice Marije dobar marketing za Zamenika zamenika gradonačelnika. ;)
 
Pomenuo na temi o naplati karata kompromitovanje privatnog prostora putnika koji utiče na percepciju kvaliteta usluge pa bi pomenuo da ublažavanje osećaja gužve može biti postignuto i bez obaranja opterećenja vozila promenom odnosa stajanje/sedenje, odnosno povećanjem površine za stajanje. Milanski Citaro G ima manje sedišta od Higera koji ima 32, pa zamislite koliko bi solo varijanta bila komotnija na kratkim relacijama do metro stanice.

Osim broja sedišta i površine prostora za stajanje na prostranost utiče i raspored sedišta a na opšti konfor i ergonomičnost i rešenja rukohvata. Higer ispred drugih vrata ima 2+2 raspored sa uskim prolazom koji teoretski služi isključivo za prolaz, a u praksi za stajanje i probijanje do vrata što dovodi do neprijatnog guranja svaki čas. Dakle autobus je napravljen tako da sa 80 putnika već deluje prepunjen i neudoban za dužu vožnju, a treća vrata služe da se brže sklanja sa kratkih stajališta koja koristi više frekventnih linija, odnosno radi izbegavanja formiranja kolona zbog neuvučenih stajališta u uskim ulicama. Ova vozila su nepraktična u našim uslovima eksploatacije. Za razliku od njega BMC sa 5 sedišta manje jeste komotniji ali ni on nema optimalan raspored zbog velike površine pod duplim sedištima na kutijama iza drugih vrata (pomerenih napred) što smanjuje površinu za fleksibilan raspored prednjeg dela vozila ispred pogonske osovine. BMC ima 1,5 standardni modul ispred prvih vrata umesto dva, a iza ima pola modula na kutiji sa dva sedišta koja ne mogu da se pretvore u prostor za stajanje. I pored toga bolje je rešen od Higera s kutijom i s leve strane, ali daleko od zapadnih modela.

49494038866_a75513b3f9_b.jpg

^^^Jedna kolona standardnih sedišta desno ispred drugih standardnih okretnih vrata sa povučenom šipkom, odnosno kraćom staklenom barijerom između sedišta i zone vrata. Jasno se vidi koliko su povučena u odnosu na standardnu širinu duplih sedišta iza vrata kod točka. Ima šipku naspram centra vrata koja može ometati ulazak kolica, ali šipka na sredini levog prostora za stajanje predstavlja vrlo korisno ergonomsko rešenje primenjivo kod nas (niže osobe mogu da se uhvate dole, a visoke znojave osobe ne moraju da guraju smrdljive pazuhe nižim ljudima).

22732082-723-MB-Citaro-2007-Basco-(3).jpg

^^^Varijanta 25+2 sa desnim prostorom i nosačima za prtljag. Kod nas bi bilo moguće naručiti sličnu konfiguraciju sa istim rasporedom iza drugih vrata, jednim redom single sedišta sa leve strane između vozača i druge osovine i drugim single sedištem na prednjem desnom točku okrenutim pozadi. Takva konfiguracija sa 25 fiksnih single sedišta nudila bi prostran centralni deo vozila uz podelu prostora po dužini putovanja u smislu da oni koji putuju duže stoje držeći se za šipke single sedišta sa leve strane, a oni koji idu nekoliko stanica stoje bliže vratima sa desne strane.

Poređenja radi ovako izgleda "3-door/rapid cycle, high density seating" verzija sa 32 sedišta kao kod Higera:
prigradski-autobus-MERCEDES-BENZ-Citaro-O530---1657535181616222715_big--22071113252008062600.jpg

^^^Raspored je isti kao kod higera osim pozicije vrata koja su pomerena pola dužine standardnog modula napred (red sedišta ispred vrata je kod Higera iza vrata, a prostor za stajanje prekoputa dovoljan je samo za kolica), i integrisanog jednog sedišta umesto širokog iza prvih vrata na točku. Obratite oažnju na udaljenost šipke od ivice otvorenih vrata u odnosu na prvi primer iz Francuske. Ovaj bi sa 1+2 ispred drugih vrata i povučenom šipkom imao 29 sedišta, a standardnih 27 sa produženim levim prostorom za stajanje/kolica/prtljag uz gubitak dva sedišta ispred vrata sa leve strane. Tu bi bilo poželjno dodati onu vertikalnu šipku sa prvog primera. Čak i takvo vozilo nije optimalno za 26, gde bi odgovarala milanska konfiguracija u solo izvedbi (minimalan broj sedišta, više šipki i klizna vrata).

Dakle kako bi poboljšali kvalitet vožnje trebalo bi više da se pozabave uslovima tenderske dokumentacije, a manje da razmišljaju o naprasnim nabavkama sa lagera, nameštaljkama, odabirom najjeftinijih ili standardnih, neprilagođenih konfiguracija. Eto takve sitnice mogu da naprave primetnu razliku u slučaju kašnjenja ili neobavljenih polazaka.
 
Prelepo su izgledali ik 112le sa onom žutom ikeinom reklamom, ovako crveni i reklamom samo sa strane su mi bezveze
 
Onda je i puknuta cev u Kraljice Marije dobar marketing za Zamenika zamenika gradonačelnika. ;)
Sad ne znam na koga misliš. Ali ta puknuta cev je, kako se meni čini, dobar marketing bio za Šapića. Njegov nastup i izjave su dobro iskorišćene za njegov pozitivan ishod situacije, a činjenica da je pukla cev je stavljena na stranu.
Opet, svaki marketing je dobar marketing i to je činjenica, srž marketinga.
 
Koji je najbolji nacin da se od Ulice Dz, VAsingtona stigne do Tosinog bunara, a da se izbegne guzva?
Da li je to autobus ili trba ici na beovoz?
 
Vrh