Šta je novo?

Arheološka istraživanja i prezentacije

Iskreno, dosadašnji nalazi nisu tog karaktera da bi se racionalno predlagalo odustajanje od projekta podzemne garaže. U stvari koliko sam ja upoznat, na tom lokalitetu do sada nema nalaza koji bi po mom mišljenju zahtevali prezentaciju na mestu pronalaska. Taj vodovod može da bude isečen, premešten, sazidana garaža i vraćem i prezentovan u gornjim etažama nove građevine.
Drugačija je situacija sa Rajićevom gde je morao biti prezentovan trg i ulice tamo gde su i otkriveni, naročito stoga što su se nalazili na mestu koje je inače predviđeno i na kraju koje je postalo trg.
Drugaćija je situacija i sa Stambol kapijom, koja je mogla biti prezentovana u okviru postojećeg trga.
Sad očekujem da me popljujete, ali da bismo izgradili društvo u kojem se zaista vrednuju spomenici kulture ne smemo da lažemo. Mislim na nas kojima je to struka. Tako da ne smem da vas lažem da bih bio spreman da se borim za odustajanje od izgradnje garaže zbog dosadašnjih nalaza, kada za to nema stručnih opravdanja.
 
Zasto ovakav preyentacija nije moguca u Beogadu?
Zasto smo umesto ovakvog ishoda, dobili terme koje su sad izlozene svemu i svacemu plus su js odbojne, a kopleks u okviru Stdenaka je ostavljen zakopan.

 
Непостојање политичке воље код доносиоца одлука, које истовремено одликује озбиљан мањак општег образовања и озбиљан мањак професионалног искуства.
Музеј града Београда, Београдска тврђава и Косанчићев венас су три примера које бих увек могао да наведем као кључне аргументе, а који опет стоје у прилог мојој тези већ више од педесет година, па самим тиме не морам даље да елаборирам. Терме у Студентском парку су само један од прилога овој тези.
У сва три случаја је неприхватљив статус. тренутно стање у којем се налазе.
У Чачку очекујем да видим шта ће се догодити са новооткривеним утврђеним простором у дворишту зграде Музеја. Односно да ли ће се новим пројектом који не узима у обзир постојеће римске остатке, уништити исти ти остаци. Град Културе такође није на било који начин осмислио икакво улагање у презентацију највећег археолошког локалитета - град из 6. века, односно Градину на Јелици.
У целој Србији је иста ситуација, резултат широко заступљене необразованости целе популације из које се методом негативне селекције регрутују доносиоци одлука, који су опет најнеобразованији, најнеспособнији, најподобнији.
 
Када погледам историјат односа према споменицима културе код нас, од оснивања државе пре два века, нема никакве позитивне слике који бих могао да сагледам. Јесте да смо имали веома рано основан Народни музеј, али његова функција је била прикупљање онога што донесу продавци или добротвори. Никаквог суштинског улагања у истраживање и презентацију није било. Увек су се у Србији појединци борили за дизање нивоа, али је то живо блато у које те увлачи сурова реалност увек било јаче. После другог светског рата има неких примера, али су они директно повезани са тиме да су већа улагања била повезана конкретно са човеком који успева у политичким круговима нешто да испослује - нпр истраживања Ђердапа приликом изградње Ђердапа 2.
У данашње време то је иста ситуација са Виминацијумом који је једини пример да се нешто позитивно догађа и има прави смер. Важно је знати да на Виминацијуму Републички завод за заштитут споменика културе нема приступ, осмишљавању, истраживању, конзервацији и презентацији.
Можда бих могао да кажем да је републички завод за заштиту споменика културе некако постао главни узрок пропасти споменичког наслеђа у Србији, односно Градски завод у Београду. У те две институције су некомпетентни људи добили позиције још осамдесетих.
 
Ovde su bile, ovako su izgledale, i to je sve što je ostalo prikazano od Rimskih termi u Studentskom parku.

IMG_6070.JPG


IMG_6071.JPG


IMG_6072.JPG


Raspored prostorija, cr - IMG_6071.JPG
 
Poslednja izmena:
Презентацији терми у Студентском парку треба приступити тек након сагледавања свих искустава са презентацијом терми на Косанчићевом венцу. Испоставило се након публикације налаза са Косанчићевог венца да аутори сматрају да су у питању терме, па их зовем термама. https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/1450-605X/1997/1450-605X9701135V.pdf
ово је један од предлога презентације
https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/1450-605X/1997/1450-605X9701135V.pdf мада знам да је на архитектонском факултету у раду са студентима осмишњен читав низ пројеката презентације.
Уколико би се испоставило да функционише презентација и да се о локалитету води рачуна и да се не распада као сз бедем каструма на БТ (Код чесме Мехмед паше), а за чију презентацију су дати милиони динара, има смисла урадити пројекат ревизионих истраживања, конзервације и презентације терми у Студентском парку.
Ево сад добих инфо да је комисија закључила да локалитет у дворишту Народног музеја у Чачку треба да буде затрпан након завршетка истраживања.
 
Zaboravljena istorija. Kako su Evropljani postali Evropljani? Odakle su došli? I kakvu je ulogu teritorija današnje Srbije imala u tome? Analiza vremenske sekvence DNA mutacija u raznim grobnim nalazima, kao što su ovi kod Skupštine, polako počinje da otkriva jednu davno zaboravljenu epohu seoba i naseljavanja sveta. Ovu su samo suve liste podataka, za sada, ali svejedno, jasno je kakva su fantastična ljudska iskustva morala da stoje iza njih. Jer ovakvi podaci od nas prosto zahtevaju se zapitamo kako li je to izgledalo kad su klimatske promene obećavale svetlu budućnost, za razliku od ovih danas, u vreme kad su lednici počeli da se povlače iz Evrope otkrivajući našim precima jedan beskrajno bogat i ogroman svet stepa i šuma?

 
Pre nedelju dana počela je "kompletna rekonstrukcija" parkirališta pored Vidin kapije, neposredno pored K-Distrikta.


Ne izgleda da se nešto radikalno menja,

ffe944edc92834f84784d405200c21e5_7183591631.jpg


ali ono što se menja i kopa je nažalost skoncentrisano upravo na ostacima bivšeg, izuzetno važnog revelina ispred Vidina kapije, zbog čega su on i spoljni bedemi oko njega u velikoj opasnosti da budu uništeni ili oštećeni zajedno sa mogućnošću da se kasnije rekonstruišu. Ovo je međutim i velika šanasa da se snimi tačna pozicija i stanje ostataka, da bi se na vreme pripremili za buduću rekonstrukciju i da bi bilo jasno na kojim se površinama oko K-distikta ne smeju predviđati nove instalacije.

Revelin je struktura koje se stavlja ispred tvrđavske kapije, kao najslabije tačke obrane, da bi onemogućila da topovi napadača imaju bilo koju poziciju sa koje bi mogli direktno da gađaju samu kapiju.

Nazivi delova tvrdjave, revelin.jpg


Zbog čega je upravo revelin Vidin kapije izuzetno važan za Beograd? Sve do modernog doba glavni metod transporta robe su bile reke, zbog velike nepouzdanosti, cene, teškoća i dugog trajanja prevoza lošim putevima. Zbog toga je maltene sav robni transport za Beograd i dalju okolinu dolazio do Savskih pristaništa. Pošto je visina Kalemegdanskog i Terazijskog grebena bitno iznad nivoa obale, svakodnevno dizanje tako velikog obima robe dizalicama do tvrđave i varoši nije dolazilo u obzir, isto kao i korišćenje stepenica i nosača. Zbog toga se sva roba koja nije bila za Donji Grad prvo u pristaništu tovarila na zaprežna kola koja su je zatim zabilazno, preko Dunavske obale i Doćola, vozila naviše, do visine varoši i tvrđave. Pošto je sa strane Dunava uspon do Varoši i Tvrđave blaži od uspona sa Savske strane, roba je prolazila uglavnom baš kroz Vidin kapiju, pa preko njenog mosta (plan mosta Vidin kapije),

1790. Suteren plan, Vidin Kapija 4.jpg


na revelin, odakle se put račvao u više pravaca. Na taj način je upravo revelin Vidin kapije stotinama godina bio glavno transportno čvorište Beograda. Sve što je bilo za naselje, za okolinu, ili je išlo dalje ka unutrašnjosti i Stambolu, prolazilo je upravo kroz ovih nekoliko kvadratnih metara raskršća unutar revelina Vidin kapije. To se lako vidi na starim mapama, pa čak i danas, pošto se sve podužne glavne ulice u Dunavskom priobalju zrakasto šire baš sa revelina Vidin kapije. Naprimer

Glavne ulice u donjem delu grada na mapi iz 1789.

Trase ulica cija je polazna tacka revelin Vidin kapije, r.jpg


Ista konvergencija glavnih pravaca ka Vidin kapiji se vidi i na ulicama danas (označene ulice unutar šanca nisu menjale poziciju od 1738.)

Beograd 1738. 6 1. Ulice sa identicnom trasom, c, r.jpg


To znači da se na svaki način moramo potruditi da sačuvamo ostatke revelina kao glavnog transportnog čvorišta grada kroz čitav srednji vek i kasnije. Uostalom, sama lokacije je upravo to verovatno oduvek i bila, jer se topologija grada nije menjala otkad ljudi ovde žive. Pri tome imamo izuzetnu sreću da je njegova pozicija na takva da je to izgleda i dalje moguće bez previše promena trenutnih planova i zatečenog stanja.

Da bih dobio preciznu lokaciju spoljnih priobalnih bedema i revelina Vidin kapije, mapirao sam dva stara plana na ortofoto snimak ovog prostora.

Suteren plan iz 1790.

Prostor parkinga pored Vidin kapije 1r.jpg


Plan tvrđave iz 1920.

Prostor parkinga pored Vidin kapije 2r.jpg


Iz njih se dobija precizna pozicija kontura spoljnog priobalnog bedema na Dunavskoj strani, samog revelina i njihov odnos prema parkingu i zoni predstojećih radova.

Prostor-parkinga-pored-Vidin-kapije-3.jpg


Vidin kapija sa nedostajucim revelinom i spoljnim bedemom, r.jpg


Konture spoljnog i unutrasnjeg bedema kod Vidin kapije, cr.jpg


Ovakvo pozicioniranje je potvrđeno i činjenicom da je odmah sa druge strane zida, u zoološkom vrtu, ostao sačuvan nastavak spoljnjeg priobalnog bedema, pa nema sumnje da je on zaista baš tu. On tamo čini jedan od dva zida velikog rova, što se lepo vidi na slikama. Tu čak i danas postoji ukrasno jezero kako potsetnik na vodu koja je bila ispod mosta od Vidin kapije do njenog revelina. Dakle ovakvo određivanje pozicije bedema i revelina nije upitno. Kad bude na redu rekonstrukcija - ako se sada ne unište delovi ostataka ovih bedema - kopanje treba samo nastaviti na mestu prekida bedema iz zoološkog vrta.

Spoljni bedem u zoolskom vrtu 1, r.jpg


Spoljni bedem u zoolskom vrtu 2, r.jpg


Iz ovakvog mapiranja se lepo vidi i jedna srećna okolnost. Trasa dela bedema pored K-Distrikta (ako tada nije uništen, a ne deluje da je kopano tako blizu ulice) izgleda da ide tačno po travnjaku između trotoara i ulice pored zgrada K-Distrikta. Ako je stvarno tako, što kad se ukloni asvalt treba proveriti iskopavanjima, predlažem da se taj deo spoljnog priobalnog bedema sa druge strane ulice dozida do visne od nekih 70 cm iznad trotara i tako postane ne samo vidljiv, nego dobije i modernu funkciju. Otprilike ovako

IMG_3487adr.JPG


Tako bi poslužio kao linearna klupa za sedenje i druženje tinejdžera iz bloka, ili ograda do ulice za decu, a istovremenu bi bilo vidljivo da je to nerazdvojni istorijski par bedema sa dve stane ulice, tj druga strana nekadašnjeg rova između unutrašnjeg i spoljnog priobalnog bedema. Ulica je ustvari originalno provučena baš tako da ide po bivšem rovu, između dva bedema (naravno da će i onaj levo i onaj desno biti vidljiviji kad se poprave). Zato spoljni bedem i jeste na samoj ivici ulice. Time bi se vratilo nekadašnje stanje i umanjila vizuelna dominacija neprimerenog modernog objekta blizu tvrđave.

Postoji znatna verovatnoća da je ovaj deo tvrđave (revelin i spoljni bedem) uglavnom očuvan, i da mu se ostaci nalaze tik ispod zemlje. To nam sugerišu ove dve fotografije.

Prva je iz vremena prvog svetskog rata. Vidimo da je tada još uvek ovaj kompleks bedema ispred Vidin kapije postojao u pristojno očuvanom stanju. Vidi se i početak ulice Cara Dušana koja ustvari počinje baš od revelina Vidin kapije, koji joj je odredio i početak i trasu, sve to u vreme kad na čitavom potezu još ništa nije građeno jer je bio vlasništvo vojske.

Beogradadska Tvrdjava iz vazduha, cr.jpg


Druga je iz perioda između 1924. i 1931. Deo bedema na desno (sada pored K-Distrikta) i dalje postoji dok je sam revelin odsečen do nivoa zemlje, kao danas.

1924.-1931 Panorama Donjeg Grada iz aviona - IMG_7894cr.jpg


Nažalost, plan radova na rekonstrukciji parkinga predviđa najveće kopanje upravo na mestu revelina Vidin kapije. Spominju se radovi na "na hidrotehničkim, elektro, telekomunikacionim i signalnim instalacijama" kao i "dva mesta sa punjačem za vozila na elektropogon". To zahteva obimne radove na podzemnim instalacijama nekoliko različitih vrsta (jer sada, uz samu tvrđavu, nema nikakvih), i to upravo na mestu revelina, pošto se upravo tu gradi nadstrešnica i nekoliko infrastrukturnih objekata. Ovo je render tog mesta i sve ovo će biti prekopano i zbog temelja i zbog vodovodnih, kanalizacionih, kišnih, signalnih i energetskih instalacija (stanice za punjenje električnih automobila i drugo).

86d2334de2875254651da44cd454e160_1148262540.jpg


Slično je i sa druge strane ulice. Uobičajeno mesto za polaganje novih podzemnih instalacija je trotoar i travnjak pored njega. Ispod zgrade (K-Distrikta) ne može, a ispod ulice se kopanje izbegava. Dakle šta god da se ubuduće kopa pored zgrada K-Distrikta, kopaće se baš na samom spoljašnjem bedemu koji je ispod tog travnjaka.

Zbog svega toga apelujem na sve koji to mogu, a pogotovo na one kojima je to posao, da učine sve da se trenutni radovi na parkingu iskoriste u najmanju ruku da se detaljno istraži i snimi gde se tačno nalaze i šta je ostalo od tvrđavskih bedema posle K-Distrikta, kao i na prostoru parkinga (bivšeg rova između priobalnih bedema), a zatim da se planovi prilagode tako da se ne nastavi uništavnje tvrđave koje je započeo K-Distikt. Valjda tamo ima dovoljno parking mesta? Moraju li se uništavati i delovi tobože zaštićene tvrđave? Naši preci su sve to do sada čuvali koliko su mogli. Moramo li baš mi da uništimo ono što je ostalo? I zbog čega? Zbog jednog parkinga gde mu nije mesto?
 
Poslednja izmena:
Да је било памети, простор иза зграде Беко би био велики паркинг, а паркинг код капије укинут.
 
Glavna ulica u Zemunu je vrlo verovatno trasirana još u vreme Rimljana kao glavna ulica Taurunuma. Zato je svih 2000 godina bila glavno mesto za šetnju, parade, svečanosti, pokazivanje i bitke svih vrsta. Od Rimskih centuriona, vojnika Dunavskog limesa, mornara Rimske Panonske flote čije je sedište bilo upravo u Zemunu, krstaških vojski na putu ka Jerusalimu i čitave lepeze naroda posle njih, tokom kompletne istorije Srba i Srbije na Balkanu, u Zemunu su svi, svo to vreme, šetali i stajali upravo OVDE. Zbog toga je trenutak kada se polako približava vreme kopanja kroz dugu istoriju Glavne ulice potencijalno toliko zanimljiv i svakako važan.

Potvrda je što je već i prvo kopanje ove zone, popreko na pravac pružanja ulice, pokazalo da ispod Glavne ulice postoji veliki, kvalitetno ozidani tunel!

I uz to, da je Hotel Central imao prilično zanimljivi deo u podzemlju.

Kao potsetnik, Hotel Central je napravio Franjo Štrajher iz stare Zemunske porodice, 1894. godine. Napravljen je na mestu ranijeg objekta "Romančićeva bašta" iz 1838. gde su se i pre "Centrala" održavale predstave putujućih držina, muzički koncerti, balovi i druge priredbe. Štrajher je samo nastavio tradiciju te lokacije podižući je na do tada nezapamćeni nivo. Hotel Central je imao struju i pre nego što je u Zemunu postojala električna centrala, zatim parno grejanje, kao i veliko kupatilo na prvom spratu. Pa je jasno zašto je ubrzo postao centar društvenog života. Evo šta kaže pozivnica za otvaranje hotela iz januara 1894. godine:

1894.01. Oglas o otvaranju hotela Central - 10338762_10152808806656282_1207385392343637074_n.jpg


Slika iz 1918. godine.

1918. Hotel Central - VF_21020.jpg


Međutim kad su radnici otkopali toplovod

IMG_5045.JPG


evo šta je postalo vidljivo

IMG_5078.JPG


IMG_5077.JPG


IMG_5022.JPG


IMG_5043.JPG


1689517954-IMG_20230716_160807_b.jpg


Po mojoj slobodnoj proceni čista, unutrašnja širina tunela, je negde između 1,2 do 1,3 metra, a originalna visina možda 1,7 metara. Debljina zida je jedna puna Austrijska cigla (verovatno oko 31 cm). Grubo sam skicirao najverovatniji oblik i položaj tunela, bar koliko se to ovako na brzinu i bez merenja može zaključiti.

Tunel kod Hotela Central.jpg


Ne znam koliko ste puta ušli u prodavnicu Maksi, ili u prethodnim decenijama u bioskop Central, budući da je Maksi napravljen od njegove biskopske sale, hola za kupovinu karata i prilaznog hodnika. Teško da je ikom palo na pamet da je manje od metra ispod tog ulaza (i vrlo malo udesno) veliki tunel.

IMG_5030.JPG


Tunel nije deo nekadašnje kanalizacije jer su cigle i dalje savršeno čiste, pravilno slagane i neoštećene (sem tokom provlačenja toplovoda pre par godina). Relativno je širok, visok i dobro očuvan. Ovo je očigledno prolaz za ljude. Uz sam Central izgleda da ide i jedan krak tunela pored samih temelja zgrade i paralelno sa njima. Drugi deo ide ukoso negde do, verovatno, sredine Glavne ulice, i zatim duž nje u pracu Muhara. Ne znam dokle. Teško je reći i čemu je služio. Međutim pošto se ovde skupljalo toliko važnih ljudi, možda je to bilo nešto vezano za bezbednost i evakuaciju (požar, bombardovanje)? Ili skriveni tuneli za vojsku? Ili nešto kuda su provlačene cevi za prvobitno parno grejanje, vodu ili struju? Zanimljivo je i što je krak koji ide ka Centralu izgleda pod istim uglom pod kojim je i duža osa zgrade Centrala iskošena u odnosu na osu Glavne ulice. Tj kao da se tunel produžavao ispod Centrala pa je ZATO ovaj njegov segment popreko na Glavnu ulicu išao paralelno dužim dvorišnim zidovima Centrala (što nije pod 90 stepeni u odnosu na osu Glavne ulice). Mada deluje da se sada ne nastavlja dalje ispod Centrala? Međutim bez da neko ode dole i to detaljno pregleda i izmeri, i bez eventualne dokumentacije iz arhiva, ako postoje, teško je reći bilo šta sa sigurnošću.

To je i najbolji zaključak. Neko bi svakako trebao da se potrudi da ovo ispita, da tačno izmeri i pokuša da sačuva od bagera koji se neumoljivo približavaju. Zemun je posle čitavih decenije bez svog muzeja zaslužio bar toliko pažnje. A pogotovo kad na red dođe centralni deo ulice i srce Rimskog Taurunuma. Videćemo kakav će pristup naši arheolozi da imaju prema nadzoru dubokog mašinskog kopanja duž nečega što se na raznim jezicima zvalo Glavna ulica poslednjih 2000 godina (jer kopanje ide 4 metra u dubinu, dakle prosecaju se, i u širini kanala, uništavaju, SVI arheološki slojevi Zemuna na dužini od čak 800 metara).


 
Ovaj tunel mi liči na onaj koji se nalazi na kalvariji, gde smo se igrali kao klinci. Dugo nisam prošao tamo, baš me zanima šta se desilo sa tim.
 
Baš sam unazad raspravljao sa poznanicima Zemuncima da li će se šta naći ispod Glavne gde je većinsko mišljenje bilo da je sve to odavno prekopano i zarušeno.

Urbex ekipu verovatno svrbe šlemovi i lampe od ovakvih vesti.
 
I dalje postoji šansa da se u Glavnoj ulici mogu naći mnoge stvari. Tačno je da je ona mnogo puta kopana. Ali su sva ta kopanja rađena samo zbog provlačenja nekih instalacija DUŽ Glavne ulice. Dakle paralelno sa osom Glavne ulice (sem priključaka ka zgradama i račvanja na raskršćima). A tada se ne kopa šire nego što je neophodno za cev ili kabl. Pošto je u pitanju širina ulice od nekih 15 do 18 metara, a rovovi su bili recimo 1 metar (plus što su se sigurno trudili da drže razmak), i dalje postoji značajna verovatnoća da su između rovova za te instalacije ostali delovi zemljišta koji nisu kasnije prekopani zbog polaganja uličnih instalacija.

Postoji i drugi ohrabrujući faktor, dubina tih starih kopanja. Sve do nedavno rovovi za instalacije su kopani ručno i nije bilo nikakvog razloga da se one duboko ukopavaju. Pa tu imamo sreće. Najvredniji nalazi bi bili oni iz Rimskog perioda, iz Taurunuma. A oni su duboko. Možda tri ili četri metra ispod površine. Minimalno dva. A na takvoj dubini kroz istoriju uopšte nije bilo puno kopanja Glavne ulice. Tako da je sasvim moguće da nađemo upravo te, najvrednije, Antičke nalaze.

Samo kad bi neko hteo da organizuje aktivan i neprekidni arheološki nadzor dok se bude kopao najvažniji, centralni deo Taurunuma, od Doma Vazduhoplovstva do Muhara. Da prijava nalaza ne zavisi bilo od priučenih fizičkih radnika bilo od predradnika koji su svi od reda veoma svesni činjenice da je njihov očigledan interes da se ne nađe ništa jer se onda radovi zaustavljaju na ko zna koliko, pa do ko zna kad za njih više nema ni para ni posla.

Predložio sam ideju vanrednog i kontinualnog arheološkog nadzora tamo gde treba i naišao na potpuno nerazumevanje. Pa samo zbog toga ne gajim velike nade. A ne zbog toga što dole ništa nije ostalo. Objasnio sam zašto verujem da JESTE ostalo. Ali mi, daleko sa strane, iza ograde, nećemo videti šta je u rovu, oni će to brže bolje zatrpati, ili prosto neće prepoznati šta gledaju jer to često ni ekspertima nije lako (zemlja se iza kašike bagera odmah delom obrušava sa gornjih nivoa i ponovo prekriva i onih par delova prelomljenih cigli koje tek počinju da se vide), i to će biti kraj priče. Nažalost. Zbogom Taurunumu. A bila je ovo prilika koja se pruža jednom u 100 godina. Nešto što se neće ovako besplatno i "na tanjiru" ponuditi čitavim generacijama arheologa: Arheološka sonda 800 metara dugačka i 4 metra duboka! Kroz samu sredinu Rimskog naselja u sred Beograda o kome praktično ne znamo ništa!!!

Kakvo užasno, neverovatno traćenje.
 
Pre nedelju dana počela je "kompletna rekonstrukcija" parkirališta pored Vidin kapije, neposredno pored K-Distrikta.


Ne izgleda da se nešto radikalno menja,



ali ono što se menja i kopa je nažalost skoncentrisano upravo na ostacima bivšeg, izuzetno važnog revelina ispred Vidina kapije, zbog čega su on i spoljni bedemi oko njega u velikoj opasnosti da budu uništeni ili oštećeni zajedno sa mogućnošću da se kasnije rekonstruišu. Ovo je međutim i velika šanasa da se snimi tačna pozicija i stanje ostataka, da bi se na vreme pripremili za buduću rekonstrukciju i da bi bilo jasno na kojim se površinama oko K-distikta ne smeju predviđati nove instalacije.

Revelin je struktura koje se stavlja ispred tvrđavske kapije, kao najslabije tačke obrane, da bi onemogućila da topovi napadača imaju bilo koju poziciju sa koje bi mogli direktno da gađaju samu kapiju.



Zbog čega je upravo revelin Vidin kapije izuzetno važan za Beograd? Sve do modernog doba glavni metod transporta robe su bile reke, zbog velike nepouzdanosti, cene, teškoća i dugog trajanja prevoza lošim putevima. Zbog toga je maltene sav robni transport za Beograd i dalju okolinu dolazio do Savskih pristaništa. Pošto je visina Kalemegdanskog i Terazijskog grebena bitno iznad nivoa obale, svakodnevno dizanje tako velikog obima robe dizalicama do tvrđave i varoši nije dolazilo u obzir, isto kao i korišćenje stepenica i nosača. Zbog toga se sva roba koja nije bila za Donji Grad prvo u pristaništu tovarila na zaprežna kola koja su je zatim zabilazno, preko Dunavske obale i Doćola, vozila naviše, do visine varoši i tvrđave. Pošto je sa strane Dunava uspon do Varoši i Tvrđave blaži od uspona sa Savske strane, roba je prolazila uglavnom baš kroz Vidin kapiju, pa preko njenog mosta (plan mosta Vidin kapije),



na revelin, odakle se put račvao u više pravaca. Na taj način je upravo revelin Vidin kapije stotinama godina bio glavno transportno čvorište Beograda. Sve što je bilo za naselje, za okolinu, ili je išlo dalje ka unutrašnjosti i Stambolu, prolazilo je upravo kroz ovih nekoliko kvadratnih metara raskršća unutar revelina Vidin kapije. To se lako vidi na starim mapama, pa čak i danas, pošto se sve podužne glavne ulice u Dunavskom priobalju zrakasto šire baš sa revelina Vidin kapije. Naprimer

Glavne ulice u donjem delu grada na mapi iz 1789.



Ista konvergencija glavnih pravaca ka Vidin kapiji se vidi i na ulicama danas (označene ulice unutar šanca nisu menjale poziciju od 1738.)



To znači da se na svaki način moramo potruditi da sačuvamo ostatke revelina kao glavnog transportnog čvorišta grada kroz čitav srednji vek i kasnije. Uostalom, sama lokacije je upravo to verovatno oduvek i bila, jer se topologija grada nije menjala otkad ljudi ovde žive. Pri tome imamo izuzetnu sreću da je njegova pozicija na takva da je to izgleda i dalje moguće bez previše promena trenutnih planova i zatečenog stanja.

Da bih dobio preciznu lokaciju spoljnih priobalnih bedema i revelina Vidin kapije, mapirao sam dva stara plana na ortofoto snimak ovog prostora.

Suteren plan iz 1790.



Plan tvrđave iz 1920.



Iz njih se dobija precizna pozicija kontura spoljnog priobalnog bedema na Dunavskoj strani, samog revelina i njihov odnos prema parkingu i zoni predstojećih radova.







Ovakvo pozicioniranje je potvrđeno i činjenicom da je odmah sa druge strane zida, u zoološkom vrtu, ostao sačuvan nastavak spoljnjeg priobalnog bedema, pa nema sumnje da je on zaista baš tu. On tamo čini jedan od dva zida velikog rova, što se lepo vidi na slikama. Tu čak i danas postoji ukrasno jezero kako potsetnik na vodu koja je bila ispod mosta od Vidin kapije do njenog revelina. Dakle ovakvo određivanje pozicije bedema i revelina nije upitno. Kad bude na redu rekonstrukcija - ako se sada ne unište delovi ostataka ovih bedema - kopanje treba samo nastaviti na mestu prekida bedema iz zoološkog vrta.





Iz ovakvog mapiranja se lepo vidi i jedna srećna okolnost. Trasa dela bedema pored K-Distrikta (ako tada nije uništen, a ne deluje da je kopano tako blizu ulice) izgleda da ide tačno po travnjaku između trotoara i ulice pored zgrada K-Distrikta. Ako je stvarno tako, što kad se ukloni asvalt treba proveriti iskopavanjima, predlažem da se taj deo spoljnog priobalnog bedema sa druge strane ulice dozida do visne od nekih 70 cm iznad trotara i tako postane ne samo vidljiv, nego dobije i modernu funkciju. Otprilike ovako



Tako bi poslužio kao linearna klupa za sedenje i druženje tinejdžera iz bloka, ili ograda do ulice za decu, a istovremenu bi bilo vidljivo da je to nerazdvojni istorijski par bedema sa dve stane ulice, tj druga strana nekadašnjeg rova između unutrašnjeg i spoljnog priobalnog bedema. Ulica je ustvari originalno provučena baš tako da ide po bivšem rovu, između dva bedema (naravno da će i onaj levo i onaj desno biti vidljiviji kad se poprave). Zato spoljni bedem i jeste na samoj ivici ulice. Time bi se vratilo nekadašnje stanje i umanjila vizuelna dominacija neprimerenog modernog objekta blizu tvrđave.

Postoji znatna verovatnoća da je ovaj deo tvrđave (revelin i spoljni bedem) uglavnom očuvan, i da mu se ostaci nalaze tik ispod zemlje. To nam sugerišu ove dve fotografije.

Prva je iz vremena prvog svetskog rata. Vidimo da je tada još uvek ovaj kompleks bedema ispred Vidin kapije postojao u pristojno očuvanom stanju. Vidi se i početak ulice Cara Dušana koja ustvari počinje baš od revelina Vidin kapije, koji joj je odredio i početak i trasu, sve to u vreme kad na čitavom potezu još ništa nije građeno jer je bio vlasništvo vojske.



Druga je iz perioda između 1924. i 1931. Deo bedema na desno (sada pored K-Distrikta) i dalje postoji dok je sam revelin odsečen do nivoa zemlje, kao danas.



Nažalost, plan radova na rekonstrukciji parkinga predviđa najveće kopanje upravo na mestu revelina Vidin kapije. Spominju se radovi na "na hidrotehničkim, elektro, telekomunikacionim i signalnim instalacijama" kao i "dva mesta sa punjačem za vozila na elektropogon". To zahteva obimne radove na podzemnim instalacijama nekoliko različitih vrsta (jer sada, uz samu tvrđavu, nema nikakvih), i to upravo na mestu revelina, pošto se upravo tu gradi nadstrešnica i nekoliko infrastrukturnih objekata. Ovo je render tog mesta i sve ovo će biti prekopano i zbog temelja i zbog vodovodnih, kanalizacionih, kišnih, signalnih i energetskih instalacija (stanice za punjenje električnih automobila i drugo).



Slično je i sa druge strane ulice. Uobičajeno mesto za polaganje novih podzemnih instalacija je trotoar i travnjak pored njega. Ispod zgrade (K-Distrikta) ne može, a ispod ulice se kopanje izbegava. Dakle šta god da se ubuduće kopa pored zgrada K-Distrikta, kopaće se baš na samom spoljašnjem bedemu koji je ispod tog travnjaka.

Zbog svega toga apelujem na sve koji to mogu, a pogotovo na one kojima je to posao, da učine sve da se trenutni radovi na parkingu iskoriste u najmanju ruku da se detaljno istraži i snimi gde se tačno nalaze i šta je ostalo od tvrđavskih bedema posle K-Distrikta, kao i na prostoru parkinga (bivšeg rova između priobalnih bedema), a zatim da se planovi prilagode tako da se ne nastavi uništavnje tvrđave koje je započeo K-Distikt. Valjda tamo ima dovoljno parking mesta? Moraju li se uništavati i delovi tobože zaštićene tvrđave? Naši preci su sve to do sada čuvali koliko su mogli. Moramo li baš mi da uništimo ono što je ostalo? I zbog čega? Zbog jednog parkinga gde mu nije mesto?
Prilikom iskopa za podzemne instalacije nije se naišlo ni na kakve elemente bastionih foritfikacija. Samo nasip u rovu.
 
Prilikom iskopa za podzemne instalacije nije se naišlo ni na kakve elemente bastionih foritfikacija. Samo nasip u rovu.

To je zato što su do sada instalacije ukopavali samo u delu gde je ranije bio duboki rov između unutrašnjeg i spoljnog priobalnog bedema. Tu i nema ništa. Spoljni priobalni bedem (spoljnu granicu rova) treba tražiti u nastavku očuvanog dela tog bedema koji je sada unutar zoološkog vrta kao i u produžetku ivice Dunavske ulice pored trotorata K-Distrikta. Ostaci revelina i dve ulice koje su iz njega izlazile su severoistočno od tog dela spoljnog bedema.

Prostor-parkinga-pored-Vidin-kapije-3.jpg


Uprošćena 3D rekonstrukcija nekadašnjeg izgleda (revelin je bio bitno komplikovaniji, što se delimično vidi na planovima).

3D rekonstrukcija bedema ispred Vidin kapije 2, BVG.jpg


3D rekonstrukcija bedema ispred Vidin kapije 1, BVG.jpg


Napravio sam par slika poslednjeg dela koji nije bio prekriven (sada se više ne vidi ni on), pa evo, da ostane bar za uspomenu.

IMG_5329.JPG


Ovo je definitivno postojeći i neporušeni zid neke vrste. Ili bolje reći da je njegov gornji deo BIO neporušen do sad.

IMG_5330c.JPG


IMG_5326.JPG


IMG_5335.JPG


IMG_5343.JPG


IMG_5344.JPG


IMG_5347c.JPG


IMG_5349c.JPG


Odmah sam, na samoj površini, uočio dva veoma zarđala metalna dela koja se obično ugrađuju u zid kao ukrućenje. Ko zna šta su sve odneli kamioni, a pogotovo šta je ispod.

IMG_5337.JPG


Dakle, jasno se vide čitavi kvadratni metri površine na kojoj je odmah ispod ili i dalje očuvani zid, ili delimično porušeni vrh zida, ili ogromna gomila ostataka nekog zida ili zgrade. Isto su ovako izgledali i svi susedni delovi zemljišta koji su na ovim slikama već bili prekriveni lomljenim kamenom. Naravno da se ovako ne može reći da li su to ostaci tvrđavskog bedema ili neke kasnije građevine, a još manje šta je sve ostalo očuvano ispod te građevine (ako je ovo drugo). Međutim tvrđavski bedem, revelin i eventualni objekti na njemu JESU bili otprlike tu, pa je, kad su bageri već prisutni, u najmanju ruku moglo biti provereno šta je ovo što se vidi na samoj površini, a uz samo malo više truda i gde se bedem tačno nalazi, i šta je od njega ostalo. Treba li to da otkrivamo tek kad počnu da kopaju i ostali deo kanalizacije, onaj KROZ bedeme i revelin?

IMG_5827.JPG
 
Poslednja izmena:
To je zato što su do sada instalacije ukopavali samo u delu gde je ranije bio duboki rov između unutrašnjeg i spoljnog priobalnog bedema. Tu i nema ništa. Spoljni priobalni bedem (spoljnu granicu rova) treba tražiti u nastavku očuvanog dela tog bedema koji je sada unutar zoološkog vrta kao i u produžetku ivice Dunavske ulice pored trotorata K-Distrikta. Ostaci revelina i dve ulice koje su iz njega izlazile su severoistočno od tog dela spoljnog bedema.



Uprošćena 3D rekonstrukcija nekadašnjeg izgleda (revelin je bio bitno komplikovaniji, što se delimično vidi na planovima).





Napravio sam par slika poslednjeg dela koji nije bio prekriven (sada se više ne vidi ni on), pa evo, da ostane bar za uspomenu.



Ovo je definitivno postojeći i neporušeni zid neke vrste. Ili bolje reći da je njegov gornji deo BIO neporušen do sad.















Odmah sam, na samoj površini, uočio dva veoma zarđala metalna dela koja se obično ugrađuju u zid kao ukrućenje. Ko zna šta su sve odneli kamioni, a pogotovo šta je ispod.

Pogledajte prilog 168354

Dakle, jasno se vide čitavi kvadratni metri površine na kojoj je odmah ispod ili i dalje očuvani zid, ili delimično porušeni vrh zida, ili ogromna gomila ostataka nekog zida ili zgrade. Isto su ovako izgledali i svi susedni delovi zemljišta koji su na ovim slikama već bili prekriveni lomljenim kamenom. Naravno da se ovako ne može reći da li su to ostaci tvrđavskog bedema ili neke kasnije građevine, a još manje šta je sve ostalo očuvano ispod te građevine (ako je ovo drugo). Međutim tvrđavski bedem, revelin i eventualni objekti na njemu JESU bili otprlike tu, pa je, kad su bageri već prisutni, u najmanju ruku moglo biti provereno šta je ovo što se vidi na samoj površini, a uz samo malo više truda i gde se bedem tačno nalazi, i šta je od njega ostalo. Treba li to da otkrivamo tek kad počnu da kopaju i ostali deo kanalizacije, onaj KROZ bedeme i revelin?
Da li možete da mi objasnite kako funkcionišu metalne grede kao ukrućenje u strukturama 18. veka? Meni nije poznata primena metalnih greda/ nosača u zidanim strukturama ovog perioda.
 
Da li možete da mi objasnite kako funkcionišu metalne grede kao ukrućenje u strukturama 18. veka? Meni nije poznata primena metalnih greda/ nosača u zidanim strukturama ovog perioda.

Izgleda da sam zbog nedostatka vremena previše skratio tekst pa se nismo dobro razumeli po nekoliko stavki. Da probam da ih objasnim po redu.

Nigde nisam rekao iz kog vremena potiču dva metalna dela čiju sam sliku poslao jer je to nemoguće reći. Odvojeni od zida i konteksta, nejasnog oblika, i na samom vrhu gomile šuta, mogli su pripadati bilo kom sloju i vremenu, i imati niz različitih funkcija. Namerno sam eksplicitino naglasio da se bez daljeg istraživanja, samo posmatranjem sa strane, ne može reći da li su ovi zidovi ostaci bedema ili kasnijih zgrada podignutih na njima. Podrazumeva se da se isto to odnosi i na bilo šta nađeno među tako izmešanim ostacima tih zidova, pa i na ova dva komada metala.

img_5337-jpg.168354


Zatim, da citiram šta sam tačno napisao kao jedini komentar ove slike: "dva veoma zarđala metalna DELA koja se OBIČNO ugrađuju u zid kao ukrućenje". Znači nisam rekao ni metalna greda ni metalni nosač (zida). Sad vidim da se to može tumačiti na razne načine, ali nameravani smisao je bio sledeći. Problem je što se na toj slici metal jedva nazire. Izuzetno je korodirao i još je potpuno obavijen malterom. To su verovatno dve metalne traka oko 5 mm debele i oko 4 cm široke. Da bih ljudima pomogao da shvate šta na toj slici ustvari vide, dodao sam tu jednu jedinu rečenicu opisa na kojoj ih samo potsećam na nešto za šta verujem da bi onima koji se za ovakve stvari interesuju moglo biti najpoznatije. Kad se novi zid podiže pored tik starog, pa ih treba spojiti ali bez potrebe da se prezida stari zid, zidari obično u stari zid ubace jednu ovakvu čeličnu traku, pa onda njen drugi kraj uzidaju u novi zid. Tako se brzo i lako mehanički povezuju dva zida koji bi inače bili nepovezani. Altenativno, ako recimo zid pukne, razdvojeni delovi se mogu brzo ponovo povezati ako se u oba dela ubaci i umalteriše čelična traka. Dakle neka vrsta brze sanacije napuklih zidova. Takođe, ovakava metalna traka u zidu može biti nosač nečega što treba da stoji na bočnom, vertikalnom delu zida, itd.

Dakle, jedino što sam tim komentarom nameravao je da čitaocima dam vizuelnu asocijaciju na njima poznati predmet da bi na slici mogli da lakše da raspozaju oblik metala skoro potpuno utopljen u malteru. Ponovo, podrazumeva se da samo na osnovu ovako izdvojenog dela, i pre čišćenja, niko ne može da zna ni čemu je to služilo, a kamoli u kom je delu zida tačno bio, ili kom je periodu taj zid pripadao. Zbog toga sam smatrao da je sasvim dovoljna samo jedna rečenica kao potsetnik. Svrha ove poruke i slika je ionako samo dokumentovanje, a ne objašnjavanje, u situaciji kad bez daljeg ispitivanja nemam na osnovu čega to da radim. Dokumentovanje je ipak važno pošto vrlo dobro znam da će već sutra gornji sloj ovog zida i zemljišta, zajedno sa dva metalna dela, završiti na deponiji i da to više niko nikad neće videti ako ja negde ne objavim slike. Pa, iako ne znamo puno, ZNAMO bar to da su upravo OVDE bili bedemi i revelin zakonom zaštićene Beogradske tvrđave, što bi u svetlu ovoliko ostataka delova nekih, za sada nepoznatih zidova, trebalo da je sasvim dovoljno kao povod za njihovo bliže ispitivanje.

Na kraju, samo kao kuriozitet pošto u ovom kontekstu nije previše bitno, da li su ovi ili slični metalni delovi uopšte MOGLI biti deo originalnih bedema tvrđave (iako ja to u prethodnoj poruci nisam tvrdio)? Da li su tada, u bedemima tog perioda, korišćeni slični metalni delovi, pa su ova dva dela potencijalno MOGLA biti njihov deo (ne ulazeći sada u njihovu funkciju jer se to samo na osnovu ovakvog nalaza ionako ne može odrediti)?

Jesu, i dokaze za to imamo samo malo dalje, u istom priobalnom bedemu, u Vodenoj kapiji 1.

Tačno ispod šarki vrata Vodene kapije se nalazi jedan poravnati horizontalni kamen u kome je nekako uglavljna metalna traka sa udubljenjem. Ovo je bio donji oslonac vertikalne osovine vrata. Velika težina vrata prenesena na malu površinu konusno završene osovine vrata bi potuno uništila mekani kamen da nema metala koji služi kao ležište. To je jedan primer korišćenja metalnih traka ovog tipa.

IMG_3774.JPG


Metal u kamenu, sa udubljenjem, kao ležište i oslonac vertikalne osovine vrata.

IMG_3793.JPG


Zatim su tu same šarke koje su napravljene od niza metalnih traka i koje su duboko uvučene u kamen dovratka Vodene kapije.

IMG_5872.JPG


Na kraju, pronašao sam nekoliko izrazito starih i korodiranih metalnih klanfi koje su tako duboku uvučene u strukturu kapije da je razumno pretpostaviti da su tu ili od samog početka, ili bar od neke tako temeljne rekonstrukcije koja je morala prvo porušti dobar deo fasade Vodene kapije da bi se one tu postavile. Klamfe su nekada takođe u osnovi bile kovane metalne trake sa posebnim šiljastim završetkom na oba kraja. Pri tome one sasvim bukvalno služe baš za ukrućenje bedema koje sam gore spomenuo samo kao ilustraciju oblika. Što znači da su i nađeni metalni delovi MOGLI biti deo tvđavskih bedema isto kao i deo eventualnih objekata kasnije podignutih na njima.

IMG_3593.JPG


IMG_3592.JPG


IMG_3584.JPG



IMG_3582.JPG


IMG_3573.JPG


IMG_3572.JPG


IMG_5886.JPG


IMG_5883.JPG


IMG_5882.JPG
 
O tunelu ispod Glavne ulice u Zemunu i mišljenju Zavoda za zaštitu spomenika o njemu (pošto je ta poruka više za ovu temu).

 
Mislim da nam treba posebna tema za arheološko nalazište Belo Brdo u Vinči kao posebna tema.

 
Koliko je meni poznato ključan problem obrušavanja profila na Vinči je nerešeno pitanje kanalizacije u modernom naselju Vinča.
Sudeći prema ovom renderu, planirana je neka betonirana eskarpa prema reci, čije postojanje negira arheološke ostatke.
Znajući iz iskustva da projektanti ne slušaju i ne uvažavaju kada im se govori da ne može da se gradi betonsko-čelična konstrukcija na priobalnom bedemu Beogradske tvrđave, ne čudi me da će deo lokaliteta Vinča u stvari biti zabetoniran.
 
The Vinča culture of Serbia is one of the first human civilisations. Possibly the first to smelt copper, one of the earliest uses of a symbolic proto-script and a hyper industrious producer of advanced ceramics including the earliest anthropomorphic life size clay busts. Yet few know of the wonders of this ancient culture. In this episode, I spoke to the historian Ben Elliott who travelled to Serbia to make a film called Quest for Vinca which aims to increase awareness of these fascinating Neolithic people.

 
Vrh