Uopšte ne pretpostavljam da su ljudi dve vere živeli u ljubavi. Pokušavam da izdvojim koje su to zajedničke karakteristike potrebne da se moglo reći da su neka dva čoveka istog etniciteta (dakle ETNIČKE pripadnosti, ne političke ili religiozne). Znači šta je najvažnije za idenitifikaciju sa takvim grupnim identitom, a šta je sporedno. Pri tome mislim na neku ipak opštiju i objektivniju etnološku definiciju, a ne šta konkretan čovek sam za sebe kaže da je. Šta je to osnovno što imaju zajedničko recimo Srbi, ili Mađari, ili Hrvati, da bi neko sa strane mogao da zaključi kome oni pripadaju. Ja mislim da je za takvu klasfikaciju sasvim sporedno šta ko veruje o apstraktnim filozofsko-teološkim pitanjima tipa ko je stvorio svet, Alah ili hrišćanski Bog, koji su simboli verovanja u neko božanstvo, šte neke "svete" knjige kažu da je jedna važna osoba rekla drugoj pre 2000 godina, vrsta uglavnom automatskih verskih rituala o kojima se posle 1000-tog puta više i ne razmišlja i slično. Ili šta je neki pojedinac iz ko zna kojih trenutnih ekonomskih ili psiholoških razloga rešio da tvrdi za svoju pripadnost. To je bilo maltene nebitno u svakodnevnim životu običnog naroda, ako u takve bitne karakteristike računamo ono što formira ličnost i način života, što uobličava zajednicu. Daleko je važniji jezik kojim pričaju, prirodna sredina u kojoj žive i šta ona čini nužnim da bi se ljudi prehranili, kakve dnevne običaje imaju, šta misle o pravim vrednostima (koji je postupak za njih "dobar", a koji "loš"), kakve priče imaju, šta im je smešno ili tužno, itd, dakle ono što zaista formira jedan skup sličnih reakcija na svakodnevne životne probleme. To određuje za koju grupu ljudi može reći da su slični, da su po tome jedan etnicitet. A ko je u kom društenom položaju, ko je sluga a ko gospodar, šta vlast uliva u glavu jednoj socijalnoj grupi, a šta drugoj, to nema mnogo veze sa stvarima koje zaista formiraju etnički kompaktnu grupu. Razlike u imovnom stanju, u tome ko kome naređuje, i šta su razne profesionalne Public Relations grupe zadužene za "medijsku propagandu" po crkavama, trgovima i velikaškim dvorovima narodu govorile da je filozofska, teološka ili istorijska "istina", to nema mnogo veze sa svakodnevnim životom koji uobličava etničku pripadanost. Srbi koji su primili Islam i oni koji su verovali u Hrista su i dalje živeli na istom mestu, smejali se istim vicevima, pričali istim jezikom. Ko je na vlasti je manje važno u pogledu tako osnovnih određenja jedne velike zajednice koja ima tako ogromnu kulturnu inerciju. Da li ste ti i Vučić iste etničke pripadnosti? Ko tu nije Srbin? Zašto i ko to kaže? Da li su posle ovih ratova ljudi iz Bosne islamske veroispovesti jednim potezom postali "Turci" (ne mislim na ritualne uvrede tipa ustaša, četnik i turčin, nego na nešto što stvarno uobličava temeljne karaktiristike čitavog naroda)? Tim činom su kao naglo prestali da budu isti kad je u pitanju ono što je važno? Ja uopšte ne kažem da ne postoje i značajne razlike, ali da li su one dovoljne da bi obična deklaracija (često i prisilna ili po automatizmu) o pripadnosti nekom etnicitetu, te ljude stvarno i pretvorila u nešto bitno drugačije? U drugi narod koji na život reaguje drugačije? Ne verujem u to, i retko ko od akademskih stručnjaka kojima je to profesija veruje tako nešto.
Pri svemu tome je ova rasprava je pogotovo ovde suvišna jer sve ono na našoj teritoriji, bilo čije da je, sada jeste naše nasleđe, naša istorija, i mi moramo bar znati šta se gde nalazi i šta se sve dešavalo na mestu u kome generacijma živimo. Ako su naši preci svaki dan prolazili, ne pored islamske džamije, nego pored Marsovskig vasionskog broda na cvetom na vrhu, i to je bila okolina u kojoj su oni živeli i rodili nas koji smo danas živi. Zato moramo da znamo sve što možemo o tome. To je funkcija istorije i arheologije i oni to moraju da rade.