Šta je novo?

Air Serbia

Ер Србија доласком АТРа у флоту има тренутно 32 авиона и 4 наручена (2 ембраера и 2 А330). Знамо да је све комбинација "сувог" и "мокрог" изнајмљивања. Међутим са неких 34-36 авиона колико ће бројати флота до краја године, треба озбиљно разматрати набавку властитих нових летелица. Било је разговора у министарству финансија о неким моделима финансирања набавке "окоснице" флоте, што значи А320 породица. Буде ли Ер Србија расла 10% п.а. онда то значи да ће на 100. годишњицу постојања компаније имати око 45 авиона у флоти. Звучи невероватно али је све изгледније. Пошто ће у тој години и да се реализује ЕКСПО онда знамо да ће можда у једном тренутку имати и 50 летелица у флоти, што би Ер Србију приближило Аустријану!!! Стога руководство већ сада да планира набавке флоте да не би доживели фиаско!
 
Ер Србија доласком АТРа у флоту има тренутно 32 авиона и 4 наручена (2 ембраера и 2 А330). Знамо да је све комбинација "сувог" и "мокрог" изнајмљивања. Међутим са неких 34-36 авиона колико ће бројати флота до краја године, треба озбиљно разматрати набавку властитих нових летелица. Било је разговора у министарству финансија о неким моделима финансирања набавке "окоснице" флоте, што значи А320 породица. Буде ли Ер Србија расла 10% п.а. онда то значи да ће на 100. годишњицу постојања компаније имати око 45 авиона у флоти. Звучи невероватно али је све изгледније. Пошто ће у тој години и да се реализује ЕКСПО онда знамо да ће можда у једном тренутку имати и 50 летелица у флоти, што би Ер Србију приближило Аустријану!!! Стога руководство већ сада да планира набавке флоте да не би доживели фиаско!

Bravo za rast Air Serbia!

Ali, malo je preterano porediti ih u ovom (i doglednom) periodu sa Austrian-om koji ima 68 aviona (66 svojih, i 2 wet-lease):

  • Embraer 195 – 17 aviona
  • A320neo – 4 aviona
  • A320 – 29 aviona
  • A321-100 – 3 aviona
  • A321-200 – 3 aviona
  • B767-300 – 3 aviona
  • B777-200 – 6 aviona
  • B787-9 – 1 avion
  • ATR 72 (wet lease) - 2 aviona

Austrian je prošle godine imao 13.9 miliona putnika. Air Serbia je prošle godine imala 4.2 miliona putnika. Ovo je impresivan rast od čak 52% u odnosu na prethodnu godinu za Air Serbia. Austrian je povećao broj putnika u istom periodu za 22%.

Austrian je imao prihode od 2.4 milijardi evra. Air Serbia je imala prihode od 627.9 miliona evra. Zarada Austrian-a je bila 127 miliona evra, a Air Serbia 40.5 miliona evra.

Lepo je navijati za Air Serbia (i treba), ali treba biti i realan. Ne da Air Serbia nije blizu, nego ni daleko od toga da u dogledno vreme stigne Austrian.
 
Istinu zboriš, Ostrijan je negde 3 do 3,5 puta veći po glavnim ciframa.

Ima li neko ovakav spisak za trenutni flotu Er Srbije, po tipu aviona i po tipu lizinga?
 
Bravo za rast Air Serbia!

Ali, malo je preterano porediti ih u ovom (i doglednom) periodu sa Austrian-om koji ima 68 aviona (66 svojih, i 2 wet-lease):

  • Embraer 195 – 17 aviona
  • A320neo – 4 aviona
  • A320 – 29 aviona
  • A321-100 – 3 aviona
  • A321-200 – 3 aviona
  • B767-300 – 3 aviona
  • B777-200 – 6 aviona
  • B787-9 – 1 avion
  • ATR 72 (wet lease) - 2 aviona

Austrian je prošle godine imao 13.9 miliona putnika. Air Serbia je prošle godine imala 4.2 miliona putnika. Ovo je impresivan rast od čak 52% u odnosu na prethodnu godinu za Air Serbia. Austrian je povećao broj putnika u istom periodu za 22%.

Austrian je imao prihode od 2.4 milijardi evra. Air Serbia je imala prihode od 627.9 miliona evra. Zarada Austrian-a je bila 127 miliona evra, a Air Serbia 40.5 miliona evra.

Lepo je navijati za Air Serbia (i treba), ali treba biti i realan. Ne da Air Serbia nije blizu, nego ni daleko od toga da u dogledno vreme stigne Austrian.
Зато што су део Луфтханзе а пре тога су имали духове од преко 4 милијарде евра. Ер Србија ће 2027. године прећи 50 авиона у флоти, од тога можда 6 широкотрупних. А видећемо како ће се развијати Аустриан до тада 😉. Рекао сам да можемо да им се приближимо!
 
Hvala za listu. Možda je rano da poredimo flotu Er Srbije sa LOT i Austrian ali možemo da poredimo 2024 sa 1988 kada je JU bio na ili blizu vrha. Uračunao sam i wet i dry lease, i dva Embraera E195 i dva A330 koji uskoro dolaze.

Rezultati su neverovatno slični, osim što su brojevi za regionalne mlaznjake i turbopropove otprilike zamenili mesta između 1988 i 2024.

Brojke za 1988 sam uzeo sa ove vintage slike sa exyuaviation.com:

https://www.exyuaviation.com/p/vintage-photos-2023.html

1988JU34.jpg


1988JU2024.jpg
 
Ево ми о вуку... :)....Аустријан на 10 широкотрупаца а Ер Србија планира 8...Дај Боже!
 

С тим што треба рачунати да је стари ЈАТ опслуживао државу од 21 милион становника и био лишен конкуренције. Данас је ЕС домицилна за мање од 1/3 територије бивише државе, са базеном од свега 7 милиона становника.

Ок, поредим бабе и жабе, али кад већ слажемо цифре.
 
Kako je Jat 'bio lišen konkurencije', kad je Jugoslavija imala tri aviokompanije (neko vreme i četiri), čak je Srbija imala dve? A i stranci su leteli ovamo.
 
Ево ми о вуку... :)....Аустријан на 10 широкотрупаца а Ер Србија планира 8...Дај Боже!
Mislim da je potencijal Austriana za dalji rast prilicno ogranicen (da ne kazem-sto je rastao rastao je). Mozda O&D putnici, ali neki preterani razvoj haba pored Lufthanze i ojacalih Lota i Air Srbije...tesko.
Sa druge strane, mislim da Air Srbija ima ogroman potencijal u letovima na istok. Neka me neko ispravi ako gresim, ali Turkish ima ogranicenja sa EU zato sto nije u Open skies sporazumu i ne moze bas sav saobracaj na tu stranu sveta preuzeti. Air Srbija moze postati mini Turkish, jedino sto se, za razliku od njih, ne moze oslanjati na ulaganje drzave. Medjutim, verujem da je dovoljno da se postavi taj model i dokaze da funkcionise (proof of concept) i da ne bi bio problem naci strateskog partnera. Navijam za Air France-KLM.
 
Kako je Jat 'bio lišen konkurencije', kad je Jugoslavija imala tri aviokompanije (neko vreme i četiri), čak je Srbija imala dve? A i stranci su leteli ovamo.
Па били су билатерални споразуми, а те авиокомпаније су биле у другим нишама ангажоване и нису биле државно чедо.
 
Не баш. Јат нпр. није имао монопол на одлазне чартере, као што га сад Ер Србија има.

Све су те компаније биле државна чеда: Јат државе Србије, Адриа Словеније, Генекс... републичке Удбе :)

А што се тиче међународног саобраћаја и билатералних споразума, треба рећи да је Јат ту углавном уништавао страну конкуренцију (Ер Франс је био много слабији за Париз, Бритиш није ни летео од раних осамдесетих... заправо је слично као и сад).
 
хм, па како има монопол, кад и немамо још једну компанју која би летела само чартере? То није монопол, просто нема конкуренције.
 
ЈАТ велике Југославије и Ер Србија нису упоредиве категорије, првенствено због развоја саобраћаја и конкуренције, те нискотарифних компанија. Данас свако може да приушти себи путовање авионом а у време оног ЈАТа то није било могуће. Много тога се променило, међутим да ми данас разговарамо о нашој националној авиокомпанији која је дефакто једина прва национална авиокомпанија на Балкану (Таром, Кроација, Булгарија и Ер Албанија су смејурија) и која без неке алијансе остварује сјајне резултате је стварно за сваку похвалу. Аустриан има јаку базу у Бечу, једном од водећих туристичких центара Европе у земљи од готово 10 милиона становника и припада највећој ваздухопловној алијанси у Европи. Колики је животни стандард у Аустрији а колики у Србији? Дакле у овим условима је Ер Србија далеко боља компанија у односу на Аустриан ако поредимо стартне позиције. Дакле будимо реални, Мареков тим је изузетан и људи знају шта раде! 2030. година није далеко а тада ћемо "измерити снаге" са Аустријаном :)
 
Много је конкурентније тржиште тамо, ни то није упоредиво.
Добар је Чех, нека ради само даље.
Конкурентније како? Аустриан чини 45% свих летова и путника у Бечу, Ер Србија је на око 50% на Тесли...или мислиш на нешто друго?
 
Sinoc sam putovao AS iz Stokholma za BG.
Ono sto je dobro - load factor 100%, gotovo svi putnici su stranci i najveci deo njih preseda. Po razgovoru i informacijama posade najvise ih je presedalo na letove za Atinu i Larnaku.
AS sendvici su bili odlicni. Govedja prsuta u nekoj bavarskoj kifli. Ovo je mnoogo bolje nego sendvice koje sam jeo kod njih pre mesec, dva. Osoblje je bilo ljubazno.

Ono sto nije ok - avion je kasnio 1h u dolasku za Stokholm, a u povratku 80 minuta. Placanje u avionu je moguce samo kesom!!! Gledam mucene svedjane koji su porucili nesto i ne razumeju da moze samo kesom :) ( u Svedskoj je kes gotovo egzotika). Avionima treba pod hitno refresh (a319 flota). I dalje idu one iritantne snimljene poruke za 'ponasanje' u avionu koje su tako agresivne i tako glasne. Taman covek zadrema i onda ga zadesi spinalni sok :)
 
Ni ja takodje nisam mogao poslednjih nekoliko puta da platim karticom, već samo kešom. Verujem da su im kartice puno jednostavnije jer stjuardese ne moraju da vode računa o novcu, vraćanju kusura....
 
Vrh