Šta je novo?

Air Serbia

Mislim da je to samo sargarepica za veoma brzi ulazak u one world...kažem obično nije povezano ali ko zna šta je u pozadini.
 
Je li postoji neki presedan u kom dve kompanije objave interline malo pre codeshare-a. Vise mi se cini da ce ovo ostati na interline-u jos neko vreme
Nedavno je objavljen kodšer Air Serbia-Qatar a da pre toga, koliko mi je poznato, nije bilo interlajna. Možda grešim ali mi ne miriše da će biti skoro kodšer sa AA.

Šta se dešava sa najavljenom saradnjom tj Joint Venture sa Turkish Airlines?
 
Najverovatnije nece biti codeshare-a, barem ne sada. Ne bi objavljivali prosirivanje interline-a ukoliko ce potpisati codeshare. Nisam video da to iko radi, a nije kao da isto ima neke logike.

U svakom slucaju, ovo je jedan od najboljih interline ugovora koji JU ima, cene su vrlo konkurentne i trebalo bi da donese odredjen broj putnika. Do sada je vecina interline ugovora koje JU ima bila daleko od konkurentne cene, ali ovaj sa AA je bogami dobro napravljen. Takodje, idalje postoji sansa da ce codeshare potpisati sa JetBlue-om sa kojim vec imaju veliki interline, mada smo vec konstatovali da je AA bolji izbor.
 
Koja je tačno razlika između codeshare i interline?
Interline znaci da mozes da kupis kartu na jednom itinerary-ju i da ne moras dva puta da se cekiras, vec ce kofer biti cekiran do krajnje destinacije. Kod interline-a AirSerbia nema svoj kod na letu partnerske kompanije, pa ce na karti pisati, na primer, JU506 BEG-ORD, AA1769 ORD-LAX.


Codeshare je visi nivo, tada kompanije dodaju svoje kodove na letove partnerskih kompanija i tada bi imao, na primer, JU506 BEG-ORD, JU9XXX ORD-LAX (operated by AA). Tada kompanije delimicno i uskladjuju redove letenja kako bi se omogucila bolja konektiranost.


Najvisi nivo je joint-venture, tada kompanije totalno uskladjuju redove letenja, cene, FF program, kolicinu prtljaga, itd... Manje-vise kao da je to ista kompanija.
Doduse, JV je kod JU moguc jedino sa Turkishem, to je i spominjano nedavno. Naravno, tu je i sveti "skoro pa JV" koji imaju Croatia i Lufthansa, naravno po recima samoproglasenog analiticara i nediplomiranog pravnika :)
 
Joint venture predstavlja najviši oblik saradnje aviokompanija, a da nije u pitanju spajanje kompanija.

Joint venture podleže strogim pravilima, zbog zaštite konkurencije na tržištu, i shodno tome podleže odobrenje nadležnih organa. Joint venture se može napraviti i samo na određenim linijama.

Između Evrope i Severne Amerike postoje tri velika joint ventura, koja pokrivaju te linije, a koje su dobile odobrenje od regulatora. To su:
- American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia
- Air France - KLM, Delta, Virgin Atlantic
- Air Canada, Lufthansa, United

Svi ovi joint venture sporazumi su dobili odobrenje kako od američkih, tako i evropskih vlasti.

Kada se dogovara joint venture, dolazi do potpunog usklađivanja svih aktivnosti između aviokompanija na datim letovima. To podrazumeva:
- usklađivanje reda letenja
- usklađivanje kapaciteta na linijama
- usklađivanje prodajnih aktivnosti
- usklađivanje cena na datim linijama
- i što je najbitnije, deljenje troškova i ostvarenog prihoda, tj. profita na ovim joint venture linijama. Jednoj aviokompaniji je potpuno nebitno da li će oni ili druga kompanija da prevezu putnika na datim linijama, nešto što se na engleskom zove "metal neutral"

Iskreno, ne znam na kojim tržištima bi tako nešto bilo moguće za Air Serbia, i kome bi bilo u interesu da se "pomuči" da takav sporazum sklopi i dobije sve neophodne dozvole...

Što se code-share (kao i interline) ugovora tiče, postoje različiti oblici istog, u zavisnosti šta su aviokompanije dogovorile. Teško je za nekoga ko nije insider da zna da li je takav ugovor dobar ili loš za samu kompaniju. Ono što treba shvatiti je da nešto što se čini da je dobro za samog putnika, nije uvek i najbolje za aviokompaniju.
 
Dva sam teksta pročitao vezano za te sekundarne sankcije i oba kao kaznu spominju samo zabranu pristupa njihovom finansijskom sistemu, što mi jedino logično i zvuči, pošto to jedino i mogu da urade.
"Non-US entities with business relationships in the US must comply with secondary issues. If they are in violation, they may be restricted partially
or totally from participating in the US financial system, including import or export restrictions. US persons who are found in violation of sanctions may find themselves on the Specially Designated Nationals and Blocked Persons (SDN) list"
Kakav crni zatvor...da hapse strane građane po svetu zato što su van njihove teritorije radili nešto što se njima ne sviđa bi bilo previše i za njih.

Ovo me je podsetilo na primer sa nama, svojevremeno, kada je Bobi Fišer prekršio sankcije prema SRJ, odlučivši da igra meč protiv Spaskog na Svetom Stefanu 1992, zbog čega je izgubio državljanstvo i bio gonjen preko pola sveta
 
Joint venture predstavlja najviši oblik saradnje aviokompanija, a da nije u pitanju spajanje kompanija.

Joint venture podleže strogim pravilima, zbog zaštite konkurencije na tržištu, i shodno tome podleže odobrenje nadležnih organa. Joint venture se može napraviti i samo na određenim linijama.

Između Evrope i Severne Amerike postoje tri velika joint ventura, koja pokrivaju te linije, a koje su dobile odobrenje od regulatora. To su:
- American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia
- Air France - KLM, Delta, Virgin Atlantic
- Air Canada, Lufthansa, United

Svi ovi joint venture sporazumi su dobili odobrenje kako od američkih, tako i evropskih vlasti.

Kada se dogovara joint venture, dolazi do potpunog usklađivanja svih aktivnosti između aviokompanija na datim letovima. To podrazumeva:
- usklađivanje reda letenja
- usklađivanje kapaciteta na linijama
- usklađivanje prodajnih aktivnosti
- usklađivanje cena na datim linijama
- i što je najbitnije, deljenje troškova i ostvarenog prihoda, tj. profita na ovim joint venture linijama. Jednoj aviokompaniji je potpuno nebitno da li će oni ili druga kompanija da prevezu putnika na datim linijama, nešto što se na engleskom zove "metal neutral"

Iskreno, ne znam na kojim tržištima bi tako nešto bilo moguće za Air Serbia, i kome bi bilo u interesu da se "pomuči" da takav sporazum sklopi i dobije sve neophodne dozvole...

Što se code-share (kao i interline) ugovora tiče, postoje različiti oblici istog, u zavisnosti šta su aviokompanije dogovorile. Teško je za nekoga ko nije insider da zna da li je takav ugovor dobar ili loš za samu kompaniju. Ono što treba shvatiti je da nešto što se čini da je dobro za samog putnika, nije uvek i najbolje za aviokompaniju.

Kad smo već kod tog Joint Venture-a, šta se događa sa odavno najavljenim JV Er Srbije sa Turkišem? Vest je od prošlog leta ali nisam čuo ništa zvanično o napretku:

https://www.exyuaviation.com/2022/06/air-serbia-and-turkish-airlines-eye.html

Ako su loše vesti obično tiho nestanu i kao da nikad nisu ni postojale. Recimo kao najavljeni letovi za Kubu, Toronto itd. Da li je ovaj JV mrtav?
 
Poslednja izmena:
Pa jedino sto su rekli je: “We are exploring a possibility of joint venture”. Nije nista zvanicno najavljeno, polako sa time. To je ozbiljna stvar koja se ne radi preko noci.
 
To su zvanično obe strane rekle pre više od 7 meseci, što znači da su nezvanično o tome pričali verovatno pre godinu dana. Znam da tako nešto traje dugo i treba da overe i jedna i druga strana. Ali ako postoji BILO KAKAV napredak, neko bi do sada već dao izjavu tipa "Dogovor o JV napreduje i očekujemo da bude ratifikovan do kraja godine" ili do sredine iduće godine. Ili do kraja 2024. Pa ne treba 5 godina za JV!!!

Ali nema ništa od takve izjave. Zato ovu priču o JV između Er Srbije i Turkiša nije nerazumno staviti u isti koš sa recimo ovakvim najavama iz 2016 o najavi letova između Beograda i Astane tokom 2017 godine. Sada u 2023 valjda je fer priznati da je to bila 100% laž:

https://www.exyuaviation.com/2016/11/belgrade-astana-service-expected-by-mid.html
 
Ja iskreno navijam da sklope bilo kakav dogovor, jer je Turkish opasno dobra kompanija. Kupili su me dezertom na liniji BEG-IST :D
 
Kaze ExYu da ce Sarajevo produziti radno vreme na 24 sata ovog leta jer Ryanair zahteva to kako bi otvorio bazu. Ako je to istina, onda treba ocekivati da JU pokrene nocne letove za Sarajevo koji bi se kacili na jutarnji talas. Na taj nacin bi postali dosta konkurentniji za transfere iz Sarajeva preko Beograda.
 
YU-ARB danas leteo na JU374/375 do Ciriha
Nazalost je leteo. Nije bilo drugog aviona slobodnog, pa je morao da uleti. Ne zelim ni da zamisljam kakav je LF bio...

Van saobracaja su: YU-APA, YU-APB, YU-APD, YU-APK.
Od Dan Air-ovih aviona, YR-URS je na C checku u Rumuniji, dok je YR-DSE takodje u Rumuniji, ali u kvaru.
Trenutno Air Serbia odrzava saobracaj sa samo 6 A319, 2 A320, 1 ATR75, 5 ATR76 i 2 A332. To je samo 16 aktivnih aviona!
 
Za koji dan ide jos YU-ARC na D check tako da ce biti samo jos vise zeznuto..
 
Ово већ постаје толико неозбиљно са испадањем авиона из флоте да је то страшно. Џаба им светла тачка у компанији звана Марек ако им се менаџмент и операције распадају. Компанија која планира минимум 20 нових дестинација и десетине хиљада нових путника не може константно да изнајмљује авионе и тако да решава проблем мањка авиона у флоти. Данас су изнајмили нови А320 од Трејд Ер. Када оде Пупин на одржавање, опет ће да изнајме А330 од Вамоса. Осим што је непрофесионално ово и озбиљно кошта компанију јер у последњој секунди уговарају закуп летелица. Свака иоле озбиљна авиокомпанија би се прво позабавила тим питањем...
 
Da li stvarno mislite da ne razmisljaju o avionima, a uvode milion novih destinacija, dok postojece pojacavaju?
Verovatno su pregovori u toku. Eventualno, nesto zapinje u svemu tome. A ni cene dry lizinga nisu povoljne kao pre godinu ili dve.
Nije to trotinet pa skeniras QR kod i vozi.
 
31.1. let JU1327 Keln-Niš je divertovan za BEG, jer je jednom putniku pozlilo, a kasnije je kako javljaju, preminuo.
Kasnije je avion odleteo za Niš.
 
Vrh