Premijer Aleksandar Vučić je objavio pojedine ugovore koji su deo sporazuma Vlade Republike Srbije i Etihad Airwaysa iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Među objavljenim dokumentima nalazi se Investicioni ugovor (na engleskom jeziku) potpisan 1. avgusta 2013, kao i amandman na ovaj ugovor od 31. jula 2014. (na engleskom i srpskom jeziku) i Okvirni ugovor o transakciji, koji je zaključen 31. jula ove godine. Nisu objavljeni: Ugovor o uslugama podrške, Ugovor o konsultantskim uslugama i Ugovor između akcionara.
U uvodnim napomenama ugovora koji je potpisan tek pre dve nedelje (31. jul 2014) stoji da su se Etihad, Vlada Republike Srbije i Društvo (Air Serbia) saglasili da tim ugovorom žele da izmene u celosti tekst Okvirnog ugovora o transakciji koji je potpisan 1. avgusta 2013. godine.
Iz objavljenih ugovora vidi se da su ulaganja Republike Srbije i Etihad Airwaysa izrazito neproporcionalna njihovom vlasničkom udelu u novoosnovanom preduzeću Air Serbia, što se vidi već u uvodnim članovima objavljenog ugovora.
U članu 1.9 navodi se da će ukupan iznos Etihadovog ulaganja biti do 100 miliona američkih dolara i to u kombinaciji kapitala, zajmova i drugih finansijskih aranžmana, dok će Republika Srbija (član 1.10) imati stalnu obavezu da ulaže u Air Serbiju i to u formi davanja i obaveza kako bude zajednički dogovoreno.
Ugovor jasno određuje makismalan iznos Etihadovog ulaganja, ali to ne čini sa ulaganjem Srbije već ga određuje kao stalnu obavezu i to bez ikakvog ograničenja po pitanju iznosa ili definisanja maksimalnog ukupnog ulaganja i obaveza.
Kasnije (u članu 1.18) se dodatno definiše da je ulaganje Republike Srbije zapravo "davanje", koje se neće računati ni kao povećanje kapitala Republike Srbije u Air Serbiji, niti kao povećanje obaveze ove kompanije prema Vladi, čime se potvrđuje da se svaki dinar ulaganja Vlade Republike Srbije smatra poklonom Air Serbiji.
Ugovorom se Vlada Republike Srbije obavezala da će preuzeti sva dugovanja i finansijske i druge obaveze Jat Airwaysa pre 1. avgusta 2013. čiji iznos nije konačan i nije utvrđen. Navedeno je da će preuzeti dugovi biti najmanje 195,5 miliona dolara od čega je oko 40 miliona dolara dug prema Aerodromu Nikola Tesla u Beogradu. Vlada Republike Srbije u prvoj fazi (do kraja 2013) je imala obavezu da obezbedi obrtni kapital prema biznis planu, koji inače nije objavljen.
Procene su da bi ove obaveze mogle da iznose do 53 miliona dolara. Takođe Srbija preuzima obaveze koje proističu od ranijih sudskih sporova koje bi mogle da iznose od 31,5 do 90 miliona dolara, obaveze prema Narodnoj banci Srbije i Ministarstvu finansija u iznosu od 63 miliona dolara.
U obaveze Srbije do kraja 2013. godine treba dodati i trošak rekonstukcije jednog od terminala na Aerodromu Nikola Tesla u Beogradu, koji prema dogovoru dve strane treba da bude dodeljen Air Serbiji na eksluzivno korišćenje i to tako da Srbija za potrebe ove kompanije izvrši kompletno renoviranje terminala o svom trošku, a prema planovima i potrebama Air Serbije i strateškog partnera Etihad Airwaysa. Ovo poslednje je trebalo da bude završeno do 1. januara 2014. ali se to nije realizovalo mada je to bio jedan od uslova da Etihad Airways tog 1. januara 2014. i zaključi sporazum, tj. da tada postane i zvanično suvlasnik kompanije.
Srbija će takođe biti u obavezi da do kraja 2016. subvencionira Air Serbiju sa po 14 miliona evra godišnje.
Otkrivanje ugovora je potvrdilo i sumnje da Air Serbia ne plaća aerodromske takse (aerodromski putnički servis) aerodromu Nikola Tesla u Beogradu. Ovim sporazumom Air Serbia (ranije Jat Airways) je između ostalog oslobođena i duga na ime putničkog servisa. Ova kompanija, kako je to inače uobičajeno u aviosaobraćaju, naplaćuje od svojih putnika aerodromski putnički servis (aerodromske takse) koje potom treba da prosledi aerodromu. Međutim Jat Airways nije taj novac prosleđivao aerodromu tako da se i taj iznos duga našao na spisku oproštenih dugova koje je Vlada Srbije na sebe preuzela. Ova praksa je nastavljena i pod imenom Air Serbije. Ova kompanija i dalje naplaćuje aerodromske takse od putnika iako je prema sporazumu sa Etihadom Vlada Srbije osobodila Air Serbiju plaćanja tih taksi aerodromu. Ukupan dug Air Serbije u 2014. godini prema aerodromu u Beogradu iznosi oko 9 miliona dolara, potvrdio je premijer Aleksandar Vučić.
Javnost je od septembra prošle godine tražila od Vlade da objavi ugovore sa Etihadom, ali je Vlada odbijala te zahteve pod izgovorom da su Ugovori tajni i da se tome protivi strani partner.
Sada kada su ugovori (delimično) objavljeni vidi se da oni zaista sadrže klauzulu o tajnosti ali je interesantno da uz nju postoji i napomena da se ona neće primenjivati ako to nalaže zakon ili ako nadležni organ ili tribunal zahtevaju drugačije.
To znači da je Ugovor držan daleko od javnosti bez ikakve osnove, tj. njegovo objavljivanje po osnovu Zakona o dostupnosti informacijama od javnog značaja i po nalogu Poverenika za informacije o javnom značaju i zaštitu podataka o ličnosti bilo je moguće bez kršenja potpisanog Ugovora.