Šta je novo?

Air Serbia

Narod nije lud :

Low cost airline Wizz Air has recorded an increase in passenger numbers at Belgrade Nikola Tesla Airport during the first half of the year despite a spat over fees and charges, which have seen it steadily reduce operations from the Serbian capital since May. The budget carrier handled 217.978 travellers on flights to and from its Belgrade base, up 13.6% compared to the same period last year. As a result, Wizz Air maintains its position as the second busiest airline in Serbia ahead of Lufthansa (down 8.4% on last year) and Montenegro Airlines (down 7.5%). However, the no frills airline has seen its passenger share decline slightly from 12.7% in the first half of 2013, to 11% this year.
 
vranac":5oi8py5j je napisao(la):
Evo malo informacija o do sada najboljem realizovanom ugovoru sa Arapima:

Miša Brkić
19/08/2014 |
Državno nedonošče




Šta bih ja napravio od Jata da sam mogao Vladi Zorana Đinđića ili Zorana Živkovića da nametnem ovakve obaveze. Gde bi mi bio kraj?

Kažu da se ovako drugarima u jednoj vračarskoj kafani vajkao Predrag (Draško) Vujović kad su zajedno „pročešljali“ Transakcioni ugovor države Srbije, Etihada i Er Srbije. Taj Vujović je onaj legendarni direktor Jata koga je posredno na konferenciji za štampu spomenuo premijer Vučić kad je posebno naglasio da je Jat poslednji put pozitivno poslovao 2003. godine. Do tada je Jat vodio Predrag (Draško) Vujović. Kad je Velja Ilić oterao Vujovića počeo je poslovni sunovrat Jata koji je trajao do prošle godine. Svaki novi direktor posle 2003. godine bio je partijski aparatčik neke od stranaka vladajuće koalicije koji nije bio poslat u Jat da unapredi poslovanje. Naprotiv.

A šta je to što ima u Ugovoru a falilo je tom Vujoviću što bi mu omogućilo da vodi Jat a „da mu nema kraja“?

Ko pročita Ugovor, sve će mu odmah biti jasno.

Dakle, jednostavno rečeno – subvencije. Državne subvencije.

Tih subvencija u Ugovoru srpske Vlade, Er Srbije i Etihada od 31. jula 2014. godine ima „k’o pleve“. Kad se decidirano pobroje sve finansijske obaveze Vlade Srbije, ona treba Er Srbiji da pokloni – 97 miliona dolara, plus za tri stavke za koje se još ne zna tačna suma.

U paragrafu 2.5. država Srbija obavezuje se bez ograničenja da će do 31. decembra 2016. godine sa 42 miliona dolara finansirati, uključujući davanja, potrebe Er Srbije u pogledu manjka obrtnog kapitala – gotovine. Pored toga, država Srbija se obavezala da 2014. i 2015. godine pomogne Er Srbiji sa još 40 miliona dolara da joj smanji troškove poslovanja.

Država Srbija ima obavezu da finansira poboljšanje i povećanje kapaciteta Keteringa (10,1 miliona dolara) i Su-Porta (sa 4 miliona dolara).

Biser je da, na primer, za otpremnine viška zaposlenih budžet Srbije snosi troškove u ukupnom iznosu (znači ne samo onaj zakonski minimum) i ta obaveza države postoji i za otpuštanja koja će se dešavati sve do kraja 2016 godine.

Ono što napadno pada u oči kad se pročita ceo tekst je „duh Ugovora“ u kome dominiraju (80 odsto) obaveze ili „nalozi“ vladi Srbije.

Nezapamćeno je ovako drsko davanje naloga Vladi jedne države (aerodrom, Direktorat, poreska uprava…). Ako negde i postoji takav naredbodavni ton, nigde nije saopšten u ovakvom pismenom i obavezujućem obliku. Prva asocijacija je da takav ton drugoj strani može (a i ne mora) predstavljati, u slučaju neispunjenja obaveza/„naloga“ prve strane, dobar razlog da jednostrano raskine Ugovor.

Drastičan primer su paragrafi Ugovora u kojima se kaže da „Republika Srbija (RS) prima na znanje da će Er Srbiji (AS) biti neophodna stalna podrška RS vezana za finansijsku sposobnost Društva“. Zatim, „Ulaganja RS u Jat i stalna obaveza RS prema AS-u biće u formi davanja i obaveza uključujući kombinaciju kapitala, zajmova i drugih finanansiranja i/ili aranžmana finansiranja, kako bude zajednički dogovoreno“. I na kraju se objašnjava šta znači reč „davanje“: „Namera je Strana (u Ugovoru) da svako finansiranje koje obezbedi RS bude obezbeđeno od strane RS u svojstvu Vlade RS, a ne u svojstvu akcionara AS-a i da se izvrši tako da se isto ne računa ni kao povećanje kapitala, niti obaveza za AS“.

Kome je promaklo u čitanju, evo suštine: Vlada Srbije treba stalno da daje pare Er Srbiji i koliko god da daje, to se ne računa kao povećanje državnog kapitala u kompaniji, niti kompanija ima obavezu da taj novac vrati.

Takav vid „podrške“ države, odnosno taj nivo subvencija nije dozvoljen pravilima i standardima Evropske unije. Biće zanimljivo posmatrati kako će Vlada Srbije na svom evropskom putu uspeti da se odbrani od zahteva iz Brisela da prestane s dotacijama za Er Srbiju.

To je što se tiče obaveza u novcu. Ali tu nije kraj „naloga“ koje država Srbija treba da ispuni.

U paragrafu 7.5. od Vlade Srbije traži se da učestvuje u kupovini slotova (mesta za „pristajanje“ aviona) na nekim inostranim aerodromima. E, ova želja mogla bi posebno da zainteresuje vazduhoplovne vlasti u Evropskoj uniji, čime Srbija reskira da dobije još nekoliko packi iz Brisela.

Linijsko održavanje (paragraf 7.8.) ukazuje na tendenciju preuzimanja Jat tehnike (naravno bez plaćanja) gde opet Vlada treba da učestvuje sa 14 miliona dolara u nabavci opreme koju će da koristi – zna se ko. Reklo bi se da je zbog toga u tišini smenjen dosadašnji (uspešan) direktor Srđan Mišković koji je do sada tvrdo insistirao na plaćanju zaostalih obaveza Er Srbije prema Jat tehnici.

Ali, svakako najopasniji, najsumnjiviji i najintrigantniji deo Ugovora je onaj u kome Etihad (kao manjinski partner) daje naloge i obaveze srpskoj Vladi da Er Srbiji i Etihadu obezbedi monopolski položaj na aerodromu Nikola Tesla. Koliko je opasno praviti tu vrstu monopola već se videlo u prethodna dva meseca kad su dve niskobudžetske kompanije – German wings i Wizzair – jednostavno otišle s beogradskog Aerodroma zbog neravnopravnih uslova poslovanja. Da li je to najava odlaska i ostalih avioprevoznika?

Zatim, u Ugovoru jasno piše da srpska Vlada oprašta Er Srbiji lanjski dug od 13 miliona dolara za usluge aerodroma Nikola Tesla. Biće zanimljivo pratiti s koliko će „radosti“ takav otpis dočekati veliki inostrani prevozioci kao što su Lufthansa, Swiss, Austrian, Turkish airlines…

Nadalje, iz Ugovora se neskriveno vidi da Er Srbija traži popuste od aerodroma Nikola Tesla i da te olakšice treba da joj obezbedi Vlada Srbije. Er Srbija i Etihad traže još i – poseban terminal, poseban prostor za kargo i pravo da se bave poslovima iz delatnosti koje je do sada obavljao Aerodrom (prihvat i otprema putnika stranih kompanija), poseban parking za svoje putnike na aerodromu, učešće države u troškovima rekonstrukcije, popust od 50 odsto na takse i prenos imovine Aerodroma na Su-Port (kako bi mogao da obavlja poslove za koje sada nije licenciran).

Zašto sve to?

Odgovor se krije u – „duhu“ Ugovora. A on ukazuje na jaku želju Etihada da uz svesrdnu pomoć Vlade Srbije preuzme aerodrom Nikola Tesla a ne da ga kupi.

Šta bi mogao da bude efekat tog monopola?

Odlazak stranih kompanija jer one više neće moći normalno da posluju na aerodromu Nikola Tesla i kada znaju da za sve što traže od Vlade Srbije, to isto će Vlada morati da obezbedi i Air Srbiji.

I za kraj, ima jedan mnogo zanimljiv recidiv iz naše (socijalističko/samoupravne) prošlosti. Ugovorom se zahteva od srpske Vlade da naredi svim zaposlenima u državnoj administraciji da moraju da putuju Er Srbijom. To nije postojalo, ako se dobro sećam, ni u Jatu u vreme najgoreg centralnog planiranja.

Ali, ni tu nije kraj – država avionske karte za svoje činovnike mora da plaća preko Etihadovog sistema i za to je već formirana posebna agencija Eagle Travel čije je sedište u bivšoj Jatovoj robnoj agenciji u beogradskoj ulici Vojvode Dragomira.

Biće posebno zanimljivo posmatrati reakciju mnogobrojnih putničkih agencija jer više neće biti slobodne konkurencije kad svi putnici po naredbi Vlade moraju da kupuju karte kod Eagle Travela.


Peščanik.net, 18.08.2014.
http://pescanik.net/2014/08/drzavno-nedonosce/

Eto malo sazvakano sta se kaze u ugovoru, a svako od vas moze i sam da procita ugovor pa da vidi sta u njemu pise
 
^^Tvoj post sve puca od argumenata. Tuzno je samo sto si vec dobio dve pohvale a kako stvari stoje dobices ih jos vise.
 
bojan87":3ttec4vt je napisao(la):
Eto malo sazvakano sta se kaze u ugovoru, a svako od vas moze i sam da procita ugovor pa da vidi sta u njemu pise

Ja sam ugovor pročitao a to bih preporučio i tebi jer ako ga pročitaš videćeš da ovo "malo sažvakano" ne prikazuje iole objektivno ono što piše u ugovoru nego umesto toga nabacuje senzacionalističke zaključke a ima i materijalnih neistina. To nije ništa novo kada je ovaj autor u pitanju, apsolutno svaki tekst koji on izbaci na temu Er Srbije je veća blamaža od prethodne.

Ako hoćeš da ozbiljno diskutuješ o ugovoru, pročitaj ga pa da pričamo.


U međuvremenu, ako bi mogao da mi odgovoriš na ranije postavljena pitanja:

Gde se u ugovoru navodi da će neko terati konkurenciju?

Ko je oterao Wizz? (ove nedelje redovno obavljaju 29 letova sa BEG i opslužuju 10 destinacija)

Gde u ugovoru piše da će neko imati popust od 100%?
 
Milance":kdgec2zs je napisao(la):
^^Tvoj post sve puca od argumenata. Tuzno je samo sto si vec dobio dve pohvale a kako stvari stoje dobices ih jos vise.
Možda ne ovaj post, ali u prethodnih par dana sam izneo sve moje stavove na temu privatizacije JATa. Voleo bih da znam i tvoje argumente, naravno, ako je moguće uz malo manje arogancije.
 
Neko je spomenuo da je umesto prodaje "trebalo naterati JAT da posluje tržišno". To je vrhunska besmislica. Čak i da se ne krade ni cent, JAT nije imao nikakve šanse da opstane na dugi rok iz bezbroj razloga npr. mali broj putnika da bi konkurisao bilo kojoj evropskoj kompaniji, skuplje gorivo u odnosu na velike kompanije, zastarela flota, užasno loš imidž... Ne ložite se, Alitalija je jedva opstala, Malev je pukao, Croatia je pred bankrotom itd... JAT je leteo sa krševima i znamo svi koliko su "dežurni kritičari" tada kritikovali staro osoblje, užasnu hranu u JAT-u, loše avione, a svršavali na nekakve nove avione Croatia Airlines-a i Lufthanse... btw letim puno, za današnje uslove Lufthansa je često - ništa spec, AirSerbia često ima bolju uslugu i avione.

JAT bi u čistim tržišnim uslovima (dakle bez dotiranja i subvencija) pukao kao zvečka za par meseci i to je nemoguće popraviti, jer da je moguće to bi uradili Italijani, Slovenci, Hrvati, Mađari itd...

Takav je biznis - ili imaš jeftino gorivo, jer si ogroman kupac (ili si u vlasništvu Šeika) ili ti troškovi daleko premašuju zaradu. Isto važi i za ostale stvari tipa uslovi finansiranja obnove flote, zakupa slotova na aerodromima itd. Low cost je druga priča, jer se tu leti na alternativnim aerodromima gde su troškovi niži itd... Mislim, ko ozbiljan može da veruje u to da je JAT mogao da opstane i postane odjednom tržišno orijentisana kompanija koja bi sama obnovila flotu? WTF? Taj je verovatno očekivao i neki budući Yugo.

Zaista besmisleno.
 
Mislim, kapiram zašto razne Miše Brkići pričaju takve gluposti i vređaju zdrav mozak, ali mi nije jasno šta ovi neki drve po forumu takve gluposti, a niko ih ne finansira da to rade. Očito da te investicije u razne Miše Brkiće nisu baš bez efekta.
 
Low cost ne bi postojao bez subvencija, bar ne u obliku u kome ga danas znamo. Aerodromske takse su mnogo manji trošak od najma aviona i goriva. Na njima se ne uštedi mnogo.
Erysimum Cheiri":3tulqang je napisao(la):
Mislim, kapiram zašto razne Miše Brkići pričaju takve gluposti i vređaju zdrav mozak, ali mi nije jasno šta ovi neki drve po forumu takve gluposti, a niko ih ne finansira da to rade. Očito da te investicije u razne Miše Brkiće nisu baš bez efekta.
Aplauz za post, kratko i jasno.
 
Nadam se da će se vrati JohnnyLee, a do tada evo malo vesti iz Air Serbia.


Air Serbia promotivna akcija "Srećni petak"

Air Serbia nastavlja sa ponudom promotivnih cena karata za različite destinacije u svojoj globalnoj mreži u okviru promotivne kampanje "Srećni petak".
Ovog petka, 22. avgusta, srpska nacionalna aviokompanija ponudiće specijalne promotivne cene za povratne letove iz Beograda ka sledećim popularnim destinacijama:
Ljubljana počev od 99 evra*
Cirih počev od 139 evra*
* Navedene cene uključuju sve takse osim usluge za izdavanje karte. Putovanja vikendom podležu doplati od 10 evra po pravcu. Popust na decu i bebe neće se primenjivati.
Karte će po ovim promotivnim cenama biti na raspolaganju samo u petak, 22. avgusta 2014, i važiće za putovanja počev od 1. oktobra do 10. decembra 2014. godine.
Kupovina karata moguća je:
pozivanjem broja Air Serbia Call Centra 0800 111 528 (besplatni pozivi u okviru fiksne i mobilne telefonije Srbije),
ili pozivanjem broja +381 11 311 21 23 za pozive iz inostranstva,
posetom nekoj od Air Serbia poslovnica ili putem ovlašćenih turističkih agenata, kao i
putem web sajta http://www.airserbia.com.

Izvor: Air Serbia
 
Ne kapiram, šta je JAT bio, sveta krava pa da je bilo zabranjeno da propadne?

Malev je pukao i šta sad? I dalje se iz Budimpešte može do svih gradova kao i iz Beograda (i još više od toga) po cenama koje su prilično niže, nekad i više nego duplo nego ove iz Beograda.
 
Mair":2b4yhmd9 je napisao(la):
Nadam se da će se vrati JohnnyLee, a do tada evo malo vesti iz Air Serbia.

ја сам сво време ту, само што заиста нећу да се упуштам у јефтино политиканство и демагогију која се овде води (част изузецима). од толиких прича око уговора и сличних глупости, једноставно нема места за конкретне вести, као на пример да ТАП појачава Београд на 4 недељна лета (два директна и два комбинована са Будимпештом). или да се Изиџет повлачи са руте Београд - Рим јер му је мала попуњеност (негде око 40%). чак је и вест да Ер Србија покреће Београд - Тирана прошла незапажено услед прича о уговорима и политици. а и био сам на одмору, па нисам био много редован на форуму (једном у три, четири дана)
 
Kartograf":12mc03o9 je napisao(la):
Ne kapiram, šta je JAT bio, sveta krava pa da je bilo zabranjeno da propadne?

Malev je pukao i šta sad? I dalje se iz Budimpešte može do svih gradova kao i iz Beograda (i još više od toga) po cenama koje su prilično niže, nekad i više nego duplo nego ove iz Beograda.

Avio prevoznik spada u one firme koje države veoma nerado puštaju niz vodu, iz raznoraznih razloga. Svi će uvek pokušati da ga spasu a pustiće ga u večna lovišta samo ako mu je za funkcionisanje potreban ogroman keš kao što je bio potreban Malevu (jer su iznajmljivali avione, nisu ih imali u vlasništvu).

Sada kada nema Maleva, polovinu saobraćaja na BUD čine lowcost prevoznici. Sa jedne strane Budimpešta je postala lowcost centar istočne Evrope ali sa druge strane legacy putnici moraju da idu u čvorišta Star Alijanse na presedanje jer sada ima manje legacy linija. Uz to, BUD je izgubio transferne putnike i dugolinijske letove.

Procvat lowcost prevoznika na BUD takodje je direktno povezan sa turističkim značajem Budimpešte u Evropi. Beograd nije ni blizu tog značaja i ni u snu ne bi mogao da računa na toliko prisustvo stranih prevoznika.
 
Prvo wizz pa sad easy nas ispalili za Rim... A dzabe karte bile
 
Pa ne vredi, nisu mogli da se kolju sa Alitalijom i Er Srbijom koje obe drže po dva dnevna leta i dampuju cene. To Easy nije mogao da isprati jer sa prtljagom i kod njih dodješ na istu cifru, a vremena poletanja su im manje atraktivna. Zato su imali slabu popunjenost a Alitalija je na toj liniji umlatila i njih i ove naše.

Sad kad su oni izašli Alitalija i Er Srbija će verovatno ujednačiti cenu na oko 150 evra.
 
beowl":2p7z7fxz je napisao(la):
Neko je ostavio review na airliners.net i napisao kako je njegov saputnik naručio vegetarijanski obrok i dobio neku katastrofu u vidu par kriški voća a on je dobio odličan standardan obrok.

Па добро тражио је вегетаријански оброк и добио га је. Опција наручивања оброка је пре свега намењена онима који држе неки посебан режим исхране, било то из здравствених разлога или неког верског или другог убеђења и то је ок.

На шта би личило кад би била опција као у ресторану па треба спремити 100 различитих оброка и исте разделити у авиону.
Иако није суштинска ствар несумњиво је да је храна неупоредиво боља, али као и за остало наће се неко ко ће да каже како ништа не ваља.
 
a zašto bi to bio problem sa savremenim informacionim sistemima? Putnik prilikom kupovine karte naruči specijalan obrok, Ketering dan pre leta dobije nalog, a neposredno pre leta stjuardesa od handlinga dobije spisak putnika sa spec obrocima i njihovim mestima u avionu.
 
Слажем се, савремене информационе технологије омогућавају да се за сваког путника евидентира да ли нпр. жели слатки или слани оброк. Ако жели слани да ли жели црну, белу или интегралну кифлу, да ли као салату жели парадајз или краставац итд. Није велики проблем направити веб апликацију у коју би се ове жеље једноставно унеле, сваки оброк се запакује и на осноку броја седишта да путнику.
Друга је ствар да ли ово има смисла да се ради, ја мислим да нема.
 
prvo neka reše kašnjenja pa ćemo leteti sledeći put, ubuduće prvo provera linije na uzorku od 10 dana pa tek onda eventualna rezervacija
 
ЕУ прети санкцијама Ер Србији уколико повећамо извоз у Русију јер компанијом управља компанија ван европе која уједно није чланица односно потписница неког споразума. Погледајте у новостима, не могу да поставим линк преко фона -.-
 
Kako ono beše: sloboda kretanja ljudi, robe, kapitala i usluga? Baš me zanima šta na ovo ludilo kažu domaći okcidentalni fundamentalisti, neoliberali, razni NGO i ostali invertebrati.

EDIT pod uslovom da u članku ima imalo istine, a obzirom na birokratsko ludilo koje vlada tom tamnicom naroda postoji velika verovatnoća da je članak istinit...
 
Ta tema nema veze sa AS tako da mozete da otvorite neku odgovarajucu temu u relax ;)
 
Gargoyle":eczo1eid je napisao(la):
prvo neka reše kašnjenja pa ćemo leteti sledeći put, ubuduće prvo provera linije na uzorku od 10 dana pa tek onda eventualna rezervacija

Nisam siguran koliko će ti takva provera pomoći. Kašnjenja tj ispadanja mogu da im se dese u bilo kom trenutku na bilo kojoj liniji što se onda lančano prenosi na linije koje se vremenski naslanjaju na nju. Možda je bolje da pokušaš da izbegneš vikende, praznike i slične "špiceve". A dok im se tačnost ne poboljša, najbolje je da uvedeš uštedu od najmanje 50 evra (ili neku drugu cifru koju smatraš vrednom rizika) kao kriterijum izbora.
 
Vučić na kzš reče da se u aide-memoireu koji je stigao iz Brisela ni rečju ne pominje Air Serbia. Cela ova priča je, uostalom, napumpana za ubiranje poena kod domaće javnosti - podignu se tenzije po novinama, AV izađe "pred narod", ugasi vatru i ispadne car... Već im je taj koncept postao izlizan.
 
Vrh