subota 5.04.2014. | 10:10
Nastavlja se saga oko Viz era Izvor: Danas
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=832906 (
Beograd -- Aerodrom "Nikola Tesla" nalazi se "između dve vatre", piše Danas u današnjem broju.
S jedne strane, mađarska niskotarifna kompanija Vizer srpsku vazdušnu luku optužuje da je cene usluga koje naplaćuje tom prevozniku podigla kako bi pomogla Er Srbiji, odnosno Etihadu. S druge, medijski izveštaji tvrde da je policija pokrenula istragu protiv čelnika Aerodroma, jer su navodno do sada pomagali Viz eru tako što su mu usluge naplaćivali manje nego ostalim prevoznicima, uključujući i Jatu.
Na sve ove optužbe, u aerodromu su reagovali gotovo nemušto, kratkim saopštenjem o tome da nijedna kompanija nije bila povlašćena i da su svi popusti koji su odobravani davani u skladu sa pravilnicima koji važe za sve kompanije.
Navodno, Viz er je putničku taksu plaćao 9,6 evra po putniku, umesto 12, koliko je redovna cena. Time je, kako se navodi, Viz er profitirao 1,3 miliona evra do sada, piše Danas.
Uz to, tvrdi se i da je Aerodrom ovom prevozniku odobrio popust za osvetljenje i parkiranje aviona, što je Viz eru uštedelo još oko četiri miliona evra. U Aerodromu tvrde da je sve urađeno u skladu sa cenovnikom i pravilnikom koji definišu pod kojim uslovima kompanija može da dobije popust, "u zavisnosti od obima prevezenih putnika, terminala koji koristi i obima i izbora usluga". Viz er je, recimo, koristio terminal 1, dok većina avio-prevoznika koristi renovirani terminal 2. Ipak, Aerodrom je "zbog čuvanja poslovnih kontakata" odbio da obelodani detalje ugovora sa Viz erom.
Na drugoj strani, letimičan pogled po osnovnim cenovnicima aerodroma u regionu ukazuje da su cene u Srbiji zaista uglavnom više nego u komšiluku. Viz er tvrdi da je Beograd najskuplji aerodrom u njihovoj mreži. Međutim, Beograd je i jedan od najvećih aerodroma u okruženju i geografski privlačan za prevoznike, što bar delimično može da opravda i više cene, a činjenica je i da je "Nikola Tesla" glavni (i trenutno jedini) civilni aerodrom u Beogradu, dok niskotarifne kompanije u većini slučajeva sleću na sporedne aerodrome, koji su jeftiniji zato što su za putnike nepovoljniji. Ipak, koliko tačno plaća Viz er, a kolike Er Srbija, javnost ne zna, pa je argumente svih strana teško vrednovati. Činjenica je, međutim, da je Viz er prepolovio broj linija ka kojima saobraća iz Beograda, nakon što su mu aerodromske vlasti podigle cene za 40 odsto, pa su time smanjeni i prihodi Aerodroma.
U tom kontekstu, pitanje je da li je Aerodrom išta izgubio time što je ovom niskotarifnom prevozniku davao popuste ili su samo putnici time bili na dobitku.