Šta je novo?

Air Serbia

Interesantan intervju. Pomenuo je tabu temu, zašto je Čikago izabran kao destinacija umesto Toronta. Kaže da je Čikago izabran ne samo zato što Toronto ima izraženu razliku u broju putnika između letnje i zimske sezone već i zato što je ekstremno jednosmerni saobraćaj. Prvi i poslednji povratni let u sezoni bi bili prazni kaže Marek.

Ne znam dokle će da ponavljaju iste izlizane izgovore kad sve ukazuje da razlozi nisu bazirani na činjenicama.

Njujork je takođe izraženo sezonski pa nikom ništa, detaljne brojke se objavljuju još od 2017. Niko ne sme da prizna da će biti još ekstremnije sa Čikagom, samo im smeta Toronto.

Što se tiče jednosmernosti, skoro svi sezonski letovi su praktično prazni u drugom smeru na prvom i poslednjem letu te sezone. To važi za skoro sve avio kompanije i sva sezonska odredišta ne samo Toronto, pa što se pravi problem samo za Toronto? Drama se pravi i oko toga što kao Er Srbija hoće letove koji imaju celogodišnji a ne sezonski potencijal, što naravno pada u vodu na primeru najavljenih sezonskih letova za Havanu. Taj prvi let od preko 10 sati koji se bude vraćao iz Havane za Beograd biće prazan, pa to im ne smeta, a smeta im kad je u pitanju Toronto?

Rešenje je naravno u sezonskim letovima za Toronto, onako kako se radi sa mnogim drugim turističkim ili letovima pretežno za dijasporu od Kanade za Evropu. Biće urnebsno ako posle prve godine letova za Čikago Er Srbija odluči da taj let pretvori u sezonski!
 
Poslednja izmena:
Ništa krupno. Čikago-Toronto, potejto-potato. Biće na kraju i jedno i drugo, cilj im je 5 širokotrupaca, dotad će imati 50 aviona i biti održivi. Kompanija je živa, ima inicijativu i strategiju rasta. To je bitno.
 
Poslednja izmena:
Ne misli se tu na samo jedan prazan let, tj. prvi i poslednji u sezoni, nego kapiram da je hteo da kaže da bi npr. u maju i junu bili prazni letovi ka Torontu, a u avgustu i septembru prazni ka Beogradu... kad dijaspora početkom leta dolazi na Balkan i kada krajem leta idu nazad u Kanadu..

Za Čikago verovatno imaju drugačija očekivanja.
 
Brojeve o tome koliko putnika ide na jednu stranu a koliko na drugu, na mesečnom nivou, objavljuje američko ministarstvo svakog leta za prethodnu godinu. Od 2017 za let Er Srbije do Njujorka važi to pravilo, na početku leta svi navale za Srbiju a pred kraj idu nazad. Nije to specifično samo za Toronto, tako je stalno za Njujork, tako će biti i za Čikago pa nije problem. Osim za Toronto, tu im svaka dlaka smeta.

A da će sigurno jednog dana Er Srbija za Toronto, pa nisam siguran. Prvo može da ih strefi grom iz vedrog neba tj da krenu kanadske kompanije da lete za Beograd. To znači da ako je Er Srbija do sad bila gadljiva na Toronto, tek ima da im se smuči pokretanje te linije kad bi imali direktnu konkurenciju. Drugo, sve te lepe priče o pet širokotrupaca, a reci koliko smo čekali od prvog do drugog? Retoričko pitanje, čekali smo 6 i po godina. Sad ako krene neka recesija sve se pomera još dalje pa tih 5 aviona možda kad budu gotove sve tri linije metroa...

Nego moram da vas pitam da li vama Purger briše komentare, pa onda iskoristi informacije iz obrisanog komentara da jednog dana napravi njegovu šatro analizu ili članak o tome? Mislim stvarno je užas takvo ponašanje ali ne znam da li ste imali takvo iskustvo?
 
Nisam, mada, u poslednje vreme mi briše većinu komentara. Mislim, čovek je dokazivao da Atina nije na moru...

Glede kanadskih kompanija, njima je, verovatno iz operativnih razloga (kraći let) uvek na meti bio Zagreb. Još osamdesetih je Air Canada letela tamo, a ne za Beograd.
 
Ali Air Serbia je kompanija koja ne prevozi samo P2P putnike, vec su vecina njih transferi. Napravili su hub u Beogradu i imaju klasican hub&spoke model. Naravno da ce leti imati vise frekvencija nego zimi, ali tako mora. Tako rade sve kompanije. Tako je bilo i na liniji za JFK, bice i na Chicagu. Ali definitivno da sa svojom feeder mrezom mogu nakupiti putnika za 2pw preko zime i 4-5pw preko leta. Problem je sto im se verovatno sada vise isplati da lete za Chicago, ali sledeca destinacija mora biti Toronto. Necu da ulazim u njihove razloge, ali razlog koji je naveo CEO je u najmanju ruku glup. Razlozi su druge prirode, a verovatno ih ne sme izneti u javnost.

Da, Purger brise svaki komentar koji mu se ne svidja, koji ga ispravlja, koji se kosi sa njegovom logikom koja masu puta nema nikakvog smisla i slicno. I da, mnogo puta iskoristi podatak iz komentara, napise clanak na osnovu njega i potpise se kao autor. Uradio je to dva puta sa informacijama koje sam mu napisao u komentaru koje je obrisao jer je pomenut neki drugi portal, jer je pomenuto da je govorio suprotno i pogresio i slicno. Jedno vreme sam pisao za njegov "portal", ali kako nije umeo da ceni to i kako je prepravljao i cenzurisao moje tekstove odustao sam od istog. Zatim sam i prestao da pisem komentare tamo nakon jedne poduze rasprave o long-haul linijama iz regije gde sam mu izneo tonu podataka i brojki, a on se na sve to oglusio i pisao svoje floskule o EU i NATO, vredjao me, govorio da 'kajgotarim' a sam nije izneo niti jednu jedinu brojku i odgovarao mi sa 'ma kajgot', 'sad ste bas provalili' i slicno.
 
Znači strašno. Govorim o komentaru bez jedne psovke, uvrede, sve korektno i generalno vezano za temu ali obrisano bez pardona zato što čoveku nešto ne odgovara. Sigurno će za koji dan biti tekst na osnovu obrisanog komentara. Ne treba trošiti više reči o takvom ponašanju.
 
Meni nije brisao, ali ja i ne iznosim neku ekskluzivu, a retko i komentarišem.

Mada, iako sam laik, često prepoznajem da se baš nalupa sa „analizama“ koje uopšte nisu analize i da ima neki problem sa prihvatamjem činjenica i drugačijeg mišljenja. Primer od danas je kada je ubedjivao ljude da je razlika izmedju Bg i Zg u odnosu na prva 3 meseca isključivo zahvaljujući ekspanziji AirSerbia-e i da zabrsne ulaska u Nemačku koje su vazile par meseci nisu uticale na to da razliak bufe dosta manja.

Povodom Toronta, to je svakako jedan od prioriteta makar sezonski. Iskreno ne verejum u priču o 5 širokotrupaca uskoro. I 3 bi bio ogroman uspeh. Inače spomenuo je da do kraja godine mozemo očelivati code-share sa nekom od SAD firmi.
 
Zar nije bila prica da bi samo za Kinu mogli da iznajme 3 komada? Svakako ce biti sve lakse i lakse da se doda sirokotrupac. Dodaj na 3 destinacije po nedeljnu frekvenciju i uvedi jednu novu i eto posla za jos jedan avion.
 
Meni nije brisao, ali ja i ne iznosim neku ekskluzivu, a retko i komentarišem.

Mada, iako sam laik, često prepoznajem da se baš nalupa sa „analizama“ koje uopšte nisu analize i da ima neki problem sa prihvatamjem činjenica i drugačijeg mišljenja. Primer od danas je kada je ubedjivao ljude da je razlika izmedju Bg i Zg u odnosu na prva 3 meseca isključivo zahvaljujući ekspanziji AirSerbia-e i da zabrsne ulaska u Nemačku koje su vazile par meseci nisu uticale na to da razliak bufe dosta manja.

Povodom Toronta, to je svakako jedan od prioriteta makar sezonski. Iskreno ne verejum u priču o 5 širokotrupaca uskoro. I 3 bi bio ogroman uspeh. Inače spomenuo je da do kraja godine mozemo očelivati code-share sa nekom od SAD firmi.
Ipak mu je danasnji tekst o tome kako bi Croatia trebalo da ima baze u Skoplju i Sarajevu hit. I ljudi mu iznose cinjenice da to nijedna kompanija ne radi jer se to generalno i ne radi nego se lepo napravi hub i omoguce 1 stop konekcije, a on na to odgovara kako je Turkish kupio Air Albaniu, pa je samim tim Tirana Turkishova baza sto znaci da eto Turkish ima bazu van svoje zemlje. Glupost godine, tj. kajgot.

Nece Toronto ici sezonski, nema sansi, ali ce zimi biti 2pw kao sto je JFK bio do sada. Leti sigurno 4pw. Bogami 5 sirokotrupaca uopste nije nerealno. Evo i zasto: JFK je 7pw, Chicago ce kad tad ici na 6-7pw, Toronto 4pw i kineske linije u zbiru 6pw. To je nekih 23pw za sta moraju imati 4 sirokotrupca. Ali do tada ce proci jos godina, budimo srecni ako sledece godine pokrenu jos neku long-haul, mada bih pre ocekivao da ce na prolece 2024. godine pokrenuti Toronto. Sledece godine ide verovatno ekspanzija za Kinu, valjda ce se vise otarasiti svoje zero-covid politike.
 
Види им зурке! Све к'о виле Равијојле!

И глушаве машнетине само да сметају, као сада уосталом
 
Ubaceni su Soci i Kazanj u zimski red letenja. Kazanj se menja na cetvrtak i subotu uz modifikovano vreme (18:30 -> 00:40 / 02:00 -> 04:00), dok Soci ostaje petak i nedelja. Novo vreme letova za Kazanj je dosta bolje, smanjice kasnjenja, a ujedno i skratiti vreme konekcija.

Sto se tice Trsta, poslednji let je 28. septembra. Ostaje da vidimo hoce li ga vratiti u martu kao sezonsku liniju. Venecija se takodje obustavlja sa pocetkom zimskog reda letenja.

Salzburg se takodje prekida I nece se leteti u zimskoj sezoni.

Sutra bi trebalo da objave jos jednu novu liniju.
 
Buduci da je Blue Air prekinuo sve letove i najverovatnije ce se ugasiti, logicno bi bilo da JU sada poveca Bukurest sa sadasnjih 6pw na barem 10pw. Mozda cak i da uvedu letove za Bacau koji je bio najveca baza Blue Air-a posle Bukuresta i imao letove za Brisel, Pariz, Milano, Rim, Barselonu i London.
 
Пошто је господин Марек најавио постепен прелазак са А319 на А320 као и набаку новог типа авиона капацитета између АТР-а и Ербаса, интересује ме каквог сте мишљења који би авион требало убацити у флоту?
 
Ja sam za A220-100. Njegov kapacitet (125 sedista) je tacno na sredini izmedju ATR76 (72 sedista) i A320 (180 sedista). Takodje, obuka za pilote je laksa jer su A320 i A220 jako slicni. Problem za A220 je sto je skup i nema ga na trzistu, ali pitanje je kakvo ce biti stanje za 5 godina. Za sada A220 nije rentabilna opcija, ali mozda bude za 5 godina.
 
Лука, како "није рентабилна опција"? Што би неко куповао нове авионе, ако је то нерентабилно?
 
Nije rentabilna za Air Serbiu jer bi lizing bio previse skup. Rentabilno je za velike kompanije kao sto su AirFrance, Delta, Swiss, itd... U tom smislu sam rekao da nije rentabilno. Trenutno je za 4 godine star A220-100 lizing od $245.000 mesecno. To je isto koliko placaju za A332 ($250.000).
 
И Ер Балтик је проценио да му је рентабилно.

Податак о износу лизинга ти је сасвим недовољан за било какав закључак - ако не поставиш податак колико се оперативном употребом овог авиона новца уштеди на другој страни. Данас је више од 35% трошкова авиокомпанија нпр. гориво. А далеко од тога да је то једина уштеда. Компанија, ипак, може да има другачије стратешко усмерење, као што тренутно има Ер Србија - фокус на већи основни тип авиона од постојећег - што је легитимно.

Теза "нема се пара за нове авионе" је - један типичан Шћурицизам, то је он пронео кроз јавно мњење: у Србији за то раније нисмо знали, а имали смо две авиокомпаније (ЈАТ и Авиогенекс) и оне су куповале нове авионе.
 
Air Baltic ima 36 aviona istog tipa i samo taj avion imaju u floti. To je operativno mnogo jeftinije nego kod Air Serbie koja ima 19 aviona podeljenjih na 3 tipa.

Naravno da ne mogu donositi zakljucak o ceni samo na osnovu cene lizinga, pogotovo sto ona nije fiksna. Misljenja sam da mala kompanija kao sto je Air Serbia nema resursa da kupuje nove avione direktno od Airbusa, vec da treba da uzima mlade avione u lizing. I tu smatram da budu starosti do 5 godina. Sada i da naruce nove A221, dobice ih ko zna kada. Jednostavno ih nema na trzistu i pitanje je kada ce ih biti.

Scuric ocigledno ne zna modele finansiranja kupovine novih aviona. Naravno da se nema para za kupovinu u kesu. To radi retko koja kompanija. Danas se avioni kupuju novi preko leasing kuca koje zapravo kupuju avion, a zatim ga odmah iznajmljuju kompaniji. Pritom se manje ceka na njih, dobije se bolja cena jer one narucuju po nekoliko desetina komada odjednom, a kompanija ga obicno otplacuje narednih 10 godina. I zato posle 10 godina koriscenja aviona cena lizinga bude drasticno manja jer je avion otplacen i sada samo moze donositi profit lizing kuci.

Ako JU moze da nadje A221 za lizing po dobro ceni, treba ga uzeti. Samo sam skeptican da trenutno to ne mogu, a pitanje je da li ce moci i za 5 godina. Kao sto su se zaleteli sa "narucivanjem" A320neo pa shvatili da bi ih to odvelo u bankrot, tako treba oprezno istraziti da li imaju mogucnost da nabave A221 ili E2 E190. Svakako sam misljenja da A221 treba da bude dugorocni cilj, kao i prelazak na A320neo i A330neo. Ali do tada treba sigurno jos jedno 10 godina da prodje.
 
Vrh