Evo šta je Etihad "spremio" za Jat
Beograd -- Plan koji je trenutno u fazi razrade mogao bi da bude poslednja i u isto vreme najbolja šansa za Jat, piše vazduhoplovni portal Tango Six blog.
Kako se navodi, nacionalna avio-kompanija Ujedinjenih Arapskih Emirata Etihad, želi da postavi svoj operativni menadžment kojim bi efektivno vodila Jat, ali bi Srbija i dalje ostala većinski vlasnik Jata sa 51 odsto vlasništva.
Prema pisanju ovog portala, osnovne pretpostavke i plan “menadžment akvizicije” Etihada nad Jatom zvuče više nego dobro. Naime, kako Tango Six ekskluzivno saznaje osnovni uslovi Etihada su postavljanje svog operativnog menadžmenta kojim će oni efektivno voditi Jat kao avio-kompaniju. Ta činjenica će se ogledati u formi 49 odsto vlasništva, dakle država Srbija ostaje većinski vlasnik Jata.
"U menadžment strukturi Etihad bi trebalo da ima CEO-a, CFO-a i COO-a. Predsednik upravnog odbora će biti Srbin koji će predsedavati nad tri člana odbora iz Srbije i tri člana odbora iz Etihada što će državi kao vlasniku obezbediti većinu za strateške odluke. Dnevno i operativno vođenje kompanijom, kadrovska politika i svi detalji koji su nekada bili u ingerenciji politike i aktuelnih političkih okolnosti biće na minimum pet godina kompletno prepušteni menadžmentu Etihada. Etihad će, pod uslovom da država preuzme sadašnje dugove, obezbediti operativni kapital i preuzeti deo obaveza iz ugovora Jata sa Erbasom", piše Tango Six.
Posle sastanka srpskog ministra finansija sa Džejmsom Hoganom u Abu-Dabiju započeto je due diligence skeniranje Jata koje će trajati između četiri i šest nedelja. Nakon toga će se potpisati konkretni ugovori i planirana struktura upravljanja će efektivno započeti.
Kako Tango Six saznaje, direktor Jata je juče potpisao odluku o školovanju pilota za Erbasove. Planirano je da prvi piloti počnu svoju type rating obuku već 25. aprila koja bi, uz podršku Erbasa, trebalo da traje 25 radnih dana.
Planirani codeshare ilustruje ozbiljnost namere i najavljuje sve perspektive koje se na taj način otvaraju Jatu. Za početak, Jat će po prvi put od devedesetih pod svojim JU kodom moći da prodaje sedišta svog novog partnera na interkontinentalnim rutama po svojim tarifama. Ne postoji bolji praktični način razrade interkontinentalnih linija ukoliko Jat za koju godinu konačno bude u stanju da realizuje svoj let sa svojom ili iznajmljenom letelicom, navodi portal.
Ono što Jat dobija u miraz sa partnerom kao što je Etihad su zajednički, veoma povoljni, ugovori za handling, znatno jeftinije gorivo, pogodnosti za putnike kao što su loungevi, frequent flyer programi, piše Tango Six.
Jat će se tako dugoročno vezati za Erbas jer je Etihad jedan od najvećih mušterija evropskog proizvođača putničkih aviona. Ono što je možda najzanimljiviji detalj je ponuda Etihada da u okviru novog partnerstva oni plate tzv. pre-delivery payment (prvu stavku nakon koje Erbasovi u Jatovom vlasništvu mogu sleteti u Beograd) i da preko banaka u Emiratima Jatu daju kredit za otplatu njegovih aviona po kamatnoj stopi koja je možda najniža trenutno u svetu. To bi, ukoliko se realizuje, bilo razrešenje potpisanog ugovora o kupovini novih Erbasova za Jat iz 1998. godine koji će zbog navedenog statusa Etihada kod Erbasa verovatno biti realizovan efikasnije i brže.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2013&mm=04&dd=12&nav_id=704350