Šta je novo?

Air Serbia

Oporavak :laugh: :lool: :laugh: mnogo puta izvedena fora za novo drpanje
 
pa kada stavljaju nesposoban kadar na upravljačko mesto. mada, verovatno je i najbezbolnije rešenje da se JAT stavi u stečaj a da se osnuje nova kompanija
 
hazard":28wqkzti je napisao(la):
Jat ne treba prodati nekome ko ce od njega da pravi feeder za neki aerodrom u regionu....vec nekome ko ce od njega da pravi nesto vise.

Npr. ako Jat ode Turkishu, Istanbul je dovoljno blizu da mu Jat bude samo feeder. Zaboravite odmah bilo kakav let u Aziju (emirati npr., gde su se u proslosti skupljali putnici iz Australije/NZ), a i verovatno bi i cela istocna Evropa onda isla preko Istanbula (Turkish leti za nekoliko destinacija u Rusiji npr.). Bilo kakvo upostavljanje prekookeanskih letova direktno iz Beograda takodje zaboravite. Kao i Afriku.
Zašto ga tačno ne treba prodati za u feedere?

Šta tačno gubim time što JAT više ne leti ka tim destinacijama? Evo ja npr. letim baš za bliski istok, južnu Aziju i istočnu Afriku. Nikada nisam leteo JAT-om, jedino kada sam baš morao IST-BEG ali isključivo to. Šta ja kao prosečan putnik konkretno gubim ako JAT ne leti na istok?

Ovo samo pitam, možda nešto ne kapiram ali bih ostavio prostora da mi neko objasni stvari.

A moje mišljenje je trenutno sledeće:

Kao građanin/poreski obveznik Srbije čini mi se da mnogo dobijam ukidanjem JAT-a. Ja sam jako osetljiv na ovaj otimački mentalitet koji vlada u zemlji, gde je sasvim normalno da ti izdržavaš druge ljude i njihovu decu, pod parolom „to je naše”! JAT, Telekom, EPS, čitav državni aparat i sve firme, kompletno. ZU ovom trenutku potpuno su mi strane priče kako mi npr. moramo da imamo nacionalnu avio kompaniju, iz prostog razloga što nisam čuo ni jedan razlog (a kamoli racionalan razlog) zašto mi to moramo da imamo. Svaki put kada bih čuo tu priču kako moramo da imamo nacionalno nešto, od devedesetih naovamo, neko je zavlačio ruku u moj džep i uzimao koliko je mogao.

Takođe, sve priče ŠBBKBB su zaista suvišne, "treba dovesti poštene ljude” i sl. Da je tako nešto moguće onda uopšte ne bi ni bilo ovakvo stanje u zemlji, pa ni u JAT-u. Mislim, da ja nekoga izdržavam još pet godina, samo zato što je „naš”, kako bi se nakon pet godina ispostavilo da ni to neće upaliti i kako bih ponovo čuo: moramo da probamo još pet godina… Ono, Ajnštajn je rekao nešto na temu ludila…

Izvinite zbog ranta, pitanja stoje.
 
Zasto ne treba? Evo ovako:

Prvo, Jat, takav kakav je, niko nece da kupi. Bio tender, propao. Preveliki su dugovi. Jedina varijanta je nekakvo restrukturiranje uz pomoc drzave kroz stecaj, ili osnivanje nove kompanije koja ce da zauzme mesto Jata. Okreni obrni, ko god da je inostrani partner, to ce se raditi uz pomoc drzave, dal finansijsku, dal na neki drugi nacin.

Dakle da li postoji interes drzave da finansira ili pomaze transformaciju Jata u npr. BEG-MUC/FRA/VIE feedera i nista drugo?

Ne postoji.

Kada bi nacionalna aviokompanija (uz sve priviligije, zvanicne i nezvanicne, koje kao takva ima) postala feeder, bili bi upravo na gubitku putnici jer bi se smanjio broj direktnih letova iz BGa za druge destinacije. Ili ako hoces da letis direktno bilo gde osim za par velikih aerodroma, moras npr. preko MUC, FRA ili VIE. A to je nesto sto vec moze da se radi i ovako!

Drugo, BG aerodrom postaje drugorazredni aerodrom ako je dominantna aviokompanija feeder nekom drugom. I razvoj aerodroma moze da pati.

Ako drzava ne moze da nadje aranzman za Jat drugaciji od toga da on postane feeder za nekog drugog, onda je bolje da pusti Jat da jednostavno ode u stecaj i likvidaciju. Nema svrhe sufininsirati drzavnim parama ekspanziju nekog drugog avioprevoznika u nasoj zemlji, oni to mogu i bez para poreskih obveznika Srbije.
 
što bi Crnogorci rekli, svaka ti ka' u Njegoša.
@ Sotona: ti što ne voliš JAT, to je druga priča, ne volim ga ni ja mnogo, ali bih voleo da je jak kao nekada, a ne da bude feeder Turkishu i drugim kompanijama
 
@hazard
Sve stoji sto si napisao ali prodaja JATa nema dodornih tačaka sa aerodrom Beograd ovaj Nikole Tesle sem što JAT i nj.oduvek duguje pare
za usluge prih. i otpreme te ostale avio kompanije će i dalje da sleču i nece uticati na kategoriju aerodroma. Sve ostalo stoji što si napisao
za i protiv prodaje.
 
Slicnu situaciju ima Croatia Airlines koja je otkako je postala clanica Star Alliance ogranizacije predstavlja prakticno samo vezu do Nemackih aerodroma. Rezultat je da se danas iz Beograda direktno i mnogo jeftinije leti za skoro sve destinacije u Evropi nego iz Zagreba odakle ima duplo manje direktnih letova i karte su skuplje...

Druga je stvar sto je nemoguce naci partnera koji ce da od JAT-a napravi ono sto je nekada bio - nacionalnu kompaniju u punom smislu te reci, jer se trziste drasticno smanjilo. JAT je nekada imao Boinge 747, DC9-tke, leteo preko Okeana itd. To sada nije vise izvodljivo iz jasnih razloga i samim tim tesko da ce JAT biti profitabilan tek tako i imati dovoljno veliki profit sa sam finansira sopstveni razvoj...

Uostalom i Croatia Airlines redja gubitke iz godine u godinu, tako da povezivanje sa velikima samo po sebi ne znaci nista... Imate i primer BJRM koja je takodje ostala bez nacionalnog prevoznika pa sada sve cesce vidjam Makedonce kako lete iz npr. Franktufra za BG ili cak Podgoricu, pa odatle busom u Skoplje...
 
Najbolje resenje je formiranje "starog" JAT-a na jednakim osnovama - jake balkanske avio-kompanije koja bi ukljucila bosance, hrvate, crnogorce, makedonce i eventualno bugare... ali znamo da se to nece desiti.
 
I da resurectujemo Tita,jovanome ne zelim da te vredjam ali moramo ziveti u realnosti :)
 
boca-ica":1t1y0bag je napisao(la):
@hazard
Sve stoji sto si napisao ali prodaja JATa nema dodornih tačaka sa aerodrom Beograd ovaj Nikole Tesle sem što JAT i nj.oduvek duguje pare
za usluge prih. i otpreme te ostale avio kompanije će i dalje da sleču i nece uticati na kategoriju aerodroma. Sve ostalo stoji što si napisao
za i protiv prodaje.
Pa ima ako Jat ostane nacionalna aviokompanije ali se pretvori u feeder, tj. ako drzava udje u partnerski odnos recimo sa Lufthansom. Onda ce Jat i idalje da ima povoljan tretman u odnosu na druge kompanije, zadrzace najbolje slotove na AB i tako dalje. Da je Jat privatna firma koju bi neko mogao da kupi i pretvori u feedera ti bi bio skroz upravu, ovako bi to ipak moglo da ima uticaj na AB.
 
Erysimum Cheiri":1awl01g5 je napisao(la):
Slicnu situaciju ima Croatia Airlines koja je otkako je postala clanica Star Alliance ogranizacije predstavlja prakticno samo vezu do Nemackih aerodroma. Rezultat je da se danas iz Beograda direktno i mnogo jeftinije leti za skoro sve destinacije u Evropi nego iz Zagreba odakle ima duplo manje direktnih letova i karte su skuplje...
Eto a nisu morali da je (Croatiu) prodaju Nemcima, bilo je dovoljno samo da postanu prirepak Star Alliance.

Druga je stvar sto je nemoguce naci partnera koji ce da od JAT-a napravi ono sto je nekada bio - nacionalnu kompaniju u punom smislu te reci, jer se trziste drasticno smanjilo. JAT je nekada imao Boinge 747, DC9-tke, leteo preko Okeana itd. To sada nije vise izvodljivo iz jasnih razloga i samim tim tesko da ce JAT biti profitabilan tek tako i imati dovoljno veliki profit sa sam finansira sopstveni razvoj...
Paradoksalno mislim da se prekookeansko trziste zapravo povecalo, 90ih je dijaspora rasla ohoho, sada ima vise nasih ljudi u S. Americi i Australiji. Jat moze da uzme jedan dugolinijski avion (ne mora da kupi, moze da iznajmi) i da leti jedanput nedeljno za Njujork, jedanput nedeljno za Cikago (dvaput u letnjoj sezoni) i dvaput nedeljno za Toronto (triput u letnjoj sezoni). Avioni bi bili puni, pa cak i kada bi karta bila za nijansu skuplja od neke sa presedanjem (evo pouzdano mogu da kazem da su ljudi spremni da plate i do 100-200$ vise ukoliko mogu da lete direktno). I onda se potpisu ugovori za prodaju vezanih karata sa nezavisnim severnoamerickim prevoznicima, npr. Southwest u SAD i Westjet u Kanadi (oni imaju siroke i razgranate mreze). To bi tek bio pogodak, jer bi nekome ko ide negde iz zapadne ili srednje amerike to bilo jedno presedanje manje; umesto da idu recimo Vankuver-Toronto-Pariz-Beograd isli bi Vankuver-Toronto-Beograd. Ovo i Jatu znaju i par puta su pokusali da uspostave direktnu vezu sa S. Amerikom ali su bili blokirani iz politickih razloga. Plus mogli bi tako da se nadmecu za putnike iz regiona, Bugarske, Rumunije, Albanije, Makedonije, pa cak i Grcke. Uz neku odgovarujucu bliskoistocnu destinaciju mozda bi mogli da pridju i tom trzistu. Lupam, mozda bi let za Teheran bio dobar pogodak - u Kanadi npr. ima dosta Iranaca i dosta njih leti nekim kombinacijama Toronto-London-Dubaj-Teheran (ugl. sve preko Dubaja). Ne mora cak ni da leti Jat, mogu Iranci, bitno je da se kupe ti putnici. Inace u Aziji Jat treba da leti do Dubaja i da odatle skuplja putnike koji dolaze iz Australije i NZ, kao sto je donedavno i radio btw.
 
Erysimum Cheiri":35klh4fj je napisao(la):
JAT je nekada imao Boinge 747
JAT nikada nije imao 747. lomila su se koplja 70ih oko toga da li da se uzme DC-10 ili 747-200, ali je izbor pao na DC-10 zbog povoljnijeg aranžamana. posle je JAT trebao da bude i launch customer MD-11, ali se desilo šta se desilo, a avion je otišao Finnair-u. inače, JAT je prvi u Evropi imao 737-300, 1985. godine (koja spada u tzv. zlatne godine JAT-a)
i za kraj, jedna reklama iz 1989-e (najbolje JAT-ove godine):
[video]http://www.youtube.com/watch?v=38U0FyWvH-k[/video]
 
tek sam sad video tvoj post, dok sam otkucao prethodni

hazard":24ji88wv je napisao(la):
Jat moze da uzme jedan dugolinijski avion (ne mora da kupi, moze da iznajmi) i da leti jedanput nedeljno za Njujork, jedanput nedeljno za Cikago (dvaput u letnjoj sezoni) i dvaput nedeljno za Toronto (triput u letnjoj sezoni).
za tu frekvenciju bi mu trebala tri aviona.

hazard":24ji88wv je napisao(la):
I onda se potpisu ugovori za prodaju vezanih karata sa nezavisnim severnoamerickim prevoznicima, npr. Southwest u SAD i Westjet u Kanadi (oni imaju siroke i razgranate mreze).
i jedni i drugi su low-cost, tako da bi teško postigli neki dogovor sa njima. inače, ne bi bilo teško da naprave code-share sa velikim kompanijama (pogotovo ako bi se učlanio u neku alijansu)

hazard":24ji88wv je napisao(la):
Jat treba da leti do Dubaja i da odatle skuplja putnike koji dolaze iz Australije i NZ, kao sto je donedavno i radio btw.
to i dalje radi. ali, ako bi iznajmljivao avione za let ka Americi, ne vidim zašto ne bi angažovao i jedan za nedeljni let ka Melburnu. ionako postoji interes (dosta naših bi najradije letelo direktno za Beograd da ima veza, pričao sam sa ljudima)
 
jovanovm":2vo1mfdx je napisao(la):
Najbolje resenje je formiranje "starog" JAT-a na jednakim osnovama - jake balkanske avio-kompanije koja bi ukljucila bosance, hrvate, crnogorce, makedonce i eventualno bugare... ali znamo da se to nece desiti.
To je jedini nacin da JAT opstane kao aviokompanija, vece domace trziste, nekoliko domacih aerodroma, zajednicka proslost i jos vaznije zajednicki interesi, nijedna on balkanskih aviokompanijica ne moze samostalno da opstane. Ionako polako vaskrsavaju Jugoslovenske zeleznice, pardon, Cargo 10.
Neka JAT ponovo poprimi svoje prvobitno znacenje Jugoslovenski Aerotransport i postane profitabilan ili neka crkne. Ovakav kakav je samo je teret drzavi i gradjanima a skuplji je od konkurencije. Nikako mi nije jasno kako je na relaciji Pariz-Beograd-Pariz JAT uvek 15/20% skuplji od Air France.

Ili jos bolje, neka se JAT transformise u jugoslovensku lowcost kompaniju sa jeftinim lokalnim letovima (tipa Skopje-Zagreb ili Dubovnik-Beograd) i evropskim letovima. Pa kada pocne da zaradjuje neka se siri i do Amerike ako treba. Stize Wizzair pa neka se ugledaju na njih, imace iskustvo na Surcinu iz prve ruke.
 
hazard, JohnnyLee,

Možda se nismo najbolje razumeli, mene ne interesuje da JAT bude/ne bude feeder, bude/ne bude u ovoj ili onoj alijansi, bude/ne bude prodat, bude/ne bude ugašen… To su tehnikalije, mene interesuje da mu urade šta god je potrebno da ja više ne izdržavam te ljude tamo. Mislim da bi ovo trebao da bude cilj svakoga ko ne radi u JAT-u.

I dalje mi nije jasno zašto mi kao država moramo da imamo nacionalnu avio kompaniju? Iz moje perspektive od toga korist imaju samo privilegovani, od najnižih (ZED karte i sl.) do najviših nivoa u kompaniji i stranačkoj državi. Ja kao korisnik nemam ama baš nikakve koristi, naprotiv, ja im plaćam te privilegije.

Za aerodrom ne brinite, aerodrom je tu zbog putnika, a ne zbog avio kompanije. Biće ko će da vozi te ljude i drži kategoriju aerodroma, jer to je privatni kapital i doći će po novac, ne brinite ništa.

JohnnyLee,

+1 za reklame :kk:
 
pa i ja sam za to da se JAT proda. ali pošteno da se proda. a od toga nema ništa. inače cela ova Suljova priča je obično prodavanje magle, jer Turci nisu ni zainteresovani za tako nešto, a kao što se zna, naša država ni ne planira ništa u vezi prodaje JAT-a. evo detaljnije
inače, država sprema još jednu garanciju JAT-u za kredit za kupovinu Airbus-eva.
 
JohnnyLee":h38cx7ti je napisao(la):
za tu frekvenciju bi mu trebala tri aviona.
Sto? Ima 7 dana u nedelji, a ovo je manje od jednog leta dnevno. mislim na 1 ned. cikago, 1 ned. nyc, 1 ned. toronto.

Npr.

subota BEG-YYZ s polaskom oko 1 popodne, stize se u Kanadu do 5-6 popodne po lok. vremenu.
subota YYZ-BEG polazak oko 7-8-9 stize se u Beograd ujutru/prepodne u nedelju po lok. vremenu
nedelja BEG-ORD popodne, stize se popodne/predvece po lok. vremenu u Cikago
nedelja ORD-BEG predvece, stize se ujutru u Beograd u ponedeljak po lok. vremenu

utorak BEG-JFK
utorak JFK-BEG, stize se u sredu
sreda BEG-YYZ
sreda YYZ-BEG stize se u cetvrtak

petak BEG-ORD
petak ORD-BEG, stize se u subotu

Zasto ne moze sa jednim avionom?
 
za tu frekvenciju je ok, ali će taj avion biti stalno u vazduhu zbog layover-a, koje je minimum 4 sata koliko ja znam. ali za treći ka YYZ, definitivno treba još jedan avion
 
hazard":cd2g4gpa je napisao(la):
Erysimum Cheiri":cd2g4gpa je napisao(la):
Slicnu situaciju ima Croatia Airlines koja je otkako je postala clanica Star Alliance ogranizacije predstavlja prakticno samo vezu do Nemackih aerodroma. Rezultat je da se danas iz Beograda direktno i mnogo jeftinije leti za skoro sve destinacije u Evropi nego iz Zagreba odakle ima duplo manje direktnih letova i karte su skuplje...
Eto a nisu morali da je (Croatiu) prodaju Nemcima, bilo je dovoljno samo da postanu prirepak Star Alliance.

Druga je stvar sto je nemoguce naci partnera koji ce da od JAT-a napravi ono sto je nekada bio - nacionalnu kompaniju u punom smislu te reci, jer se trziste drasticno smanjilo. JAT je nekada imao Boinge 747, DC9-tke, leteo preko Okeana itd. To sada nije vise izvodljivo iz jasnih razloga i samim tim tesko da ce JAT biti profitabilan tek tako i imati dovoljno veliki profit sa sam finansira sopstveni razvoj...
Paradoksalno mislim da se prekookeansko trziste zapravo povecalo, 90ih je dijaspora rasla ohoho, sada ima vise nasih ljudi u S. Americi i Australiji. Jat moze da uzme jedan dugolinijski avion (ne mora da kupi, moze da iznajmi) i da leti jedanput nedeljno za Njujork, jedanput nedeljno za Cikago (dvaput u letnjoj sezoni) i dvaput nedeljno za Toronto (triput u letnjoj sezoni). Avioni bi bili puni, pa cak i kada bi karta bila za nijansu skuplja od neke sa presedanjem (evo pouzdano mogu da kazem da su ljudi spremni da plate i do 100-200$ vise ukoliko mogu da lete direktno). I onda se potpisu ugovori za prodaju vezanih karata sa nezavisnim severnoamerickim prevoznicima, npr. Southwest u SAD i Westjet u Kanadi (oni imaju siroke i razgranate mreze). To bi tek bio pogodak, jer bi nekome ko ide negde iz zapadne ili srednje amerike to bilo jedno presedanje manje; umesto da idu recimo Vankuver-Toronto-Pariz-Beograd isli bi Vankuver-Toronto-Beograd. Ovo i Jatu znaju i par puta su pokusali da uspostave direktnu vezu sa S. Amerikom ali su bili blokirani iz politickih razloga. Plus mogli bi tako da se nadmecu za putnike iz regiona, Bugarske, Rumunije, Albanije, Makedonije, pa cak i Grcke. Uz neku odgovarujucu bliskoistocnu destinaciju mozda bi mogli da pridju i tom trzistu. Lupam, mozda bi let za Teheran bio dobar pogodak - u Kanadi npr. ima dosta Iranaca i dosta njih leti nekim kombinacijama Toronto-London-Dubaj-Teheran (ugl. sve preko Dubaja). Ne mora cak ni da leti Jat, mogu Iranci, bitno je da se kupe ti putnici. Inace u Aziji Jat treba da leti do Dubaja i da odatle skuplja putnike koji dolaze iz Australije i NZ, kao sto je donedavno i radio btw.
Ima smisla, ali je problem taj sto ne postoji strategija sta sa JAT-om... Prodati ga ili da drzava stane iza njega i ulozi novac npr. u to iznajmljivanje aviona i slicno. Siguran sam da ko god da postane vlasnik JAT-a tj/ preuzme ga od drzave nema tu nekog razvoja u buducnosti. Jedino resenje, ako hocemo jaku kompaniju je da JAT ostane javno preduzece, a da se menadzment ne bude stranacki, ali je i to kod nas nemoguce tako da sta bude - bude :)
 
@zidar
Potpuno se slažem i sa low cost varijantom (koja je i verovatnija), ali iskreno, mislim da je to nemoguća priča.

Uostalom, kao što vučko reče.. i da rezurektujemo (hihi) Tita, slaba je tu vajda....
 
JAT ukida Ljubljanu od 25.03. kažu, neprofitabilna linija, tj. code-share sa Adriom ih je ubio na toj liniji
 
jutros je na Ex-YU pisalo da je od 25.03, ali su oni pogrešili. od nedelje. ionako se ne isplati leteti do Ljubljane. karta teško da može da se nađe ispod 250€, a kolima put izađe oko 100 do 150€
 
Ma odakle ti tih 250 evra? Ja kupovao više puta, nikada nije prešlo 200. Obično je oko 160-180 evra.


EDIT: Definitivno je istina! Stigao mi je mejl da je Jatov let, koji imam još odavno rezervisan, otkazan i ponuđeno mi je da pređem u Adrijin (simbolični) avion.
 
Vrh