[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=422159#p422159:p71sqovx je napisao(la):
Igor » 10 Dec 2016 12:13 am[/url]"
71sqovx]Problem u celoj racunici je sto ce koncesionar gledati da ulozi sto manje a da crpi sto je moguce vise postojece kapacitete. Dosta smo ulozili da bi sada davali u koncesiju ANT. Skoplje i zagreb su imali drugaciju situaciju dok nas niko ne juri i raspolazemo sa dovoljnim kapacitetima da se aerodrom iz svojih sredstava razvija.
Ne bih se složio da će koncesionar da gleda da uloži što manje kada je BEG u pitanju, ili da će da uloži što više zbog lepih očiju, već će da uloži u sve ono što proceni da će mu doneti profit. Primeri Zagreba i Skoplja za nas nisu relevantni jer ta dva aerodroma zajedno imaju manje putnika nego BEG. Ono što jeste interes koncesionara na tim aerodromima ne mora automatski biti i interes koncesionara na bilo kom drugom aerodromu na svetu...sve zavisi od konkretnog slučaja (aerodroma).
Ako aerodrom nema nekog velikog prostora za rast van onog uobičajenog, ''prirodnog'', ako nema domaćeg avio prevoznika (Skoplje), ili domaći prevoznik samo što nije umro (Zagreb), ako mu se većina prometa zasniva na LCC kompanijama (koje po definiciji traže manje usluga od aerodorma koje se mogu skuplje naplatiti, tipa neće aviomost, neće da parkiraju tu avion tokom noći, neće osvetljenu platformu, itd, itd...), onda koncesionar i nema baš mnogo manevarskog prostora nego da radi baš to što si naveo. On tu ne može da ima npr. 1 milion rasta broja putnika u jednoj ili dve godine i to od legacy prevoznika, on tu ne može da ima domaćeg prevoznika koji planira da se razvija dalje, da otvara nove linije/interkontinentalne letove, on tu nema domaćeg prevoznika koji na svoju matičnu luku gleda kao na transferni hub što odmah vuče potrebu za Hotelom na aerodromu gde će svi ti transferni moći i da prespavaju kada su im planovi letova takvi...
On sve to nema na pomenutim mnogo manjim aerodromima pojedinačno, i naravno da će gledati da uloži samo koliko mora, i onda da muze. Zagreb je morao da dobije novi terminal jer sa starim nije moglo da se muze, zato su i izgradili...ali jeftiniju, manju varijantu onoga na osnovu čega su dobili koncesiju.
I kada je BEG u pitanju, gledaće da uloži samo u ono što će mu doneti profit, pa koliko god to bude trebalo uložiće jer mu donosi profit. Neće uložiti ni euro preko toga, ali neće ni euro manje. Ono što se ne isplati uložiti kada je Skoplje ili Zagreb u pitanju, isplati se kada je BEG u pitanju jer su drugačije okolnosti, počev od veličine i značaja aerodroma, preko potencijala za dalji rast, status domaćeg prevoznika koji sam donosi par milion putnika (i povećava tu cifru, a oko kojeg ne moraš ništa posebno da se trudiš, kao neko ko upravlja aerodromom, jer on ne može da ode na neki drugi aerodrom), itd, itd.
Povećanje kapaciteta aerodroma, sortirnica za prtljag, Hotel, parking, kargo deo...to su sve investicije u BEG koje su zicer za bilo kog koncesionara jer šanse nema da mu ne donesu profit...da mu Hotel zvrji prazan, ili da nema ko da mu popuni povećani kapacitet po pitanju broja putnika, ili da nema dovoljno prtljaga, ili da kargo deo bude prazan. Druga pista i šta se već sve pominjalo...to su stvari koje ne treba očekivati jer koliko su ljudi pisali nema baš neke potrebe za tim.
Smatram da u slučaju BEG-a šanse nema da koncesionar ne uloži u terminal, kargo deo, Hotel i ostalo...ne zato što nas voli, nego zato što mu zbog poslovnih okolnosti aerodroma sve to donosi profit u tih 25 godina.