Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Pre par nedelja sam 4x prolazio kroz aerodrom. Generalne kritike (neke manje bitne, neke vise) su:

- Toaleti se cine da su konstantno u groznom stanju (bio sam u onom na pocetku C fingera namerno svaki put da bi se uverio kako se brinu o higijeni). Po par WC solja i pod ispod njih bi svaki put bili popisani i kod par njih je potpuno falilo toalet papira. Par ljudi je negodovalo zbog toga, bilo je oceva sa decom, itd.
- U par navrata su ljudi na salterima za pasosku kontrolu izgledali potpuno nezainteresovani za svoj posao, prakticno svaki par od njih (gde su dva saltera jedan do drugog) je na pola okrenut jedan ka drugom i razgovaraju bez prestanka o nekim potpuno levim temama i jedino pogledaju u putnika na milisekund
- Ljudi na gejtu koji skeniraju prtljag su u oba navrata takodje potpuno bili (ili barem izgledali) nezainteresovani svojim poslom, njih cetvoro recimo koji gledaju ekran od rengena, navode putnike dok prolaze rengen, obezbedjenje, itd. pricaju opet o nekim potpuno levim temama (ne secam se o cemu se je radilo ali sam zapamtio da sam se iznenadio posto su bile do jedne mere poprilicno licne teme)
- Dobar broj signalizacija koje vise sa plafona su nekoordinisane u boji pozadine (u vise navrata se koriste primetno drugacije nijanse tamno zute/narandzaste) i fontu (negde su slova znatno deblja, negde tanja). U jednom slucaju se secam da su se dva znaka koja vise jedan do drugog primetno razlikovala u oba smisla)
- Vidi se jasno da je sama zgrada aerodroma dotrajala, i da je projektovana bas davno. Sam terminal je daleko manje prostran iznutra nego sto je ovih dana standard u svetu i kod manjih aerodroma. Ova prosirenja koja sada prave su svakako vrlo dobrodosla zbog kapaciteta a i sadrzaja, ali to najverovatnije znaci da Beograd nece dobiti jedan moderan terminal jos barem nekoliko decenija

U svakom od navrata sam mogao vrlo brzo da prodjem od ulaza u terminal do gejta (i obrnuto) i to je sigurno jedna znacajna prednost, ali nisam imao vise vremena da primetim ni dobre ni lose stvari.

Znam da za par ovih stvari opasno cepidlacim, ali sam uveren da su one posledice veceg problema a to je neuskladjenost i aljkavost sa kojom se pristupa u maltene svakom sektoru u Srbiji, pa tako i vadusnom prometu. Letim cesto, ponajvise na relaciji LHR-ARN, i iako ne mogu da zamerim BEGu sto ne lici na LHR Terminal 2 ili ARN Terminal 5, nisam drugde (osim na Balkanu) imao priliku da vidim taj nivo generalnog diletantizma. Nadam se da ce stvari da se promene nabolje.

Bas o tome govorim @gishko, ne ocekujem od njih da me pitaju kakav mi je bio let i dal sam uspeo malo da odspavam. Ujedno, razumem i drugu stranu a to je da je to vrlo repetitivan posao i da je malo nerealno ocekivati da samo sede, cute i obavljaju ga. Ali sto se tice higijene, tu stvarno nema izgovora. Kako je moguce da u nasem (vecinski) drzavnom preduzecu, koje najverovatnije zaposljava vise ljudi nego sto mu objektivno treba, nema dovoljno kapaciteta da odrzavaju toalete kako treba. Jedna je stvar hoce li Vinci da ulozi da obnovi toalete kako treba, ali dzaba ako ce osoblje da posustaje.

Anedoktalno, nikad nisam razumeo tu legendu koja postoji kod nas, da su ljudi na severu hladni i nepristupacni. U zivotu nisam imao priliku da se sretnem sa ljubaznijim osobljem nego u Skandinaviji, kako na aerodromima tako i drugde u drustvu. Cak i u Londonu, koji je generalno znatno zaj***niji grad za zivot od Skandinavskih glavnih gradova, je neki prosek ljubaznosti prilicno visok.

@gishko o ovome smo obojica vec verovatno vise puta

Odleteo sam pre par nedelja, pa kao update od ovih primedbi:
  • toaleti - ista prica
  • pasoska kontrola - ista prica
  • signalizacija se polako sinhornizuje
  • radovi i opsti haos je i dalje tu. Sacekacu da se zavrse radovi pa cemo videti
  • prolazak kroz aerodrom nije vise tako brz kao kad je bila provera prtljaga ispred gejta. Sad tokom jutarnjeg talasa znaju ljudi da cekaju za proveru prtljaga i pasosa i po 40-60 minuta, a redovi pocinju kod pokretnih stepenica
 
Samo sto u tim redovima od pokretnih stepenica trecinu cine ljudi koji ne putuju, nego se tu pozdravljaju, cekaju da masu i slicno, samo naprave guzvu…
 
@gishko o ovome smo obojica vec verovatno vise puta

Odleteo sam pre par nedelja, pa kao update od ovih primedbi:
  • toaleti - ista prica
  • pasoska kontrola - ista prica
  • signalizacija se polako sinhornizuje
  • radovi i opsti haos je i dalje tu. Sacekacu da se zavrse radovi pa cemo videti
  • prolazak kroz aerodrom nije vise tako brz kao kad je bila provera prtljaga ispred gejta. Sad tokom jutarnjeg talasa znaju ljudi da cekaju za proveru prtljaga i pasosa i po 40-60 minuta, a redovi pocinju kod pokretnih stepenica
Malo ipak informacija o aerodromu sa naravno dolaskom francuza. Jedino zasta francuzi valjaju je izgradnja i gradjevina. Tu moramo da im skinemo kapu jer su za evo tri godine jos malo stvarno napravili cudo, izgradili, naravno korona je dosta pomogla, ali da su tu napravili posao, to se mora priznati. Druga prica i strana je kvalitet, novac, ciji je to novac, kloliko je zaduzen sam aerodrom, naravno niko nije ocekivao da ce francuzi doneti pare da nam poklanjaju nego da zarade na nasoj muci i to je realnost.

Ostalo sto se tice posla i odnosa prema poslu.... Sojici im nisu ravni. Ta ravnodusnost prema aerodromu, taj bol u predelu prepona za posao koji cini aerodrom, ta letargija i nonsalantnost jer znaju da nisu na zapadu, to nema reci. Rukovodeci kadar mislim da je, kad je shvatio gde je dosao, na kakav divlji zapad nerada i bezakonja, ne da se lako privikao, nego sve one potisnute traume zapada i pravila sto se decenijama gradilo, kao da je sve to izbilo iz njih, svi ventili popucali. Ta arogantnost, taj bogomdani stav da smo mi samo jedna marva obicna za njih, kome se ne svdija, slobodno neka ide, "nema sta ti meni da se obracas", "ima da radis kako ti se kaze" i "pravila su pravila ali posao je posao", sve je to stvarno zapanjujuce i realno meni neocekivano. Ostavljeni podobni na menadzerskim pozicijama koji ce bespogovorno da vrte mantru "aerodrom je u dugovima, kovid udario i nema para da se ljudima povecaju plate i da se ulozi u opremu i posao", izmisljanje radnih mesta tipa "speicjalisti za korporativne odgovornosti" i slicne gluposti, akcije pravljenje aerodromskog meda oko PSS (??!!), hvaljenje kako su im aplikacije sjajne... Dok se aerodrom raspada, nema ljudi da ciste toalete naravno jer nece da rade za 60k, infrastruktura napravljena samo da se sto vise aviona moze staviti, bez ikakvih konsultacija sa operativom o tome da li je izvodljivo dalje za rad, oprema koja se raspada vezana za najvazniji aspekt aerodroma a to je opsluga putnika i aviona, plate koje su prosle godine povecali ljudima za 4500 dinara i rekli to je godisnje povecanje. (pre toga plate nisu povecavane 10 godina) tako da sad plata na aerodromu u operativi je manja od poslovodje u Skroz dobroj pekari. Nedostatak ljudstva pokusavaju da rese tako sto kazu ljudima da preporuce svojim prijateljima i rodjacima da dodju da rade za 60k dinara da lome kicme po sezoni na 60 stepeni jer najavljuju ogromno povecanje. Mnogo stvari tu jos ima ali je bitno da se vodi racuna o prirodi i ekologiji, reciklazi, da su tu radionice da nas nauce kako treba da budemo drustveno odgovorni dok je aerodrom u rasulu i dok sezona koja je u najavi ne bude totalno rasulo u vidu prljavih toaleta, ogromnih guzvi, kasnjenja aviona, neisporucenih prtljaga i totalnog nezadovoljstva putnika.
 
Нажалост, ти си на својој кожи осетио "благодат" иностране, у овом случају, западне цивилизације. Да, они би се тако и ка својим понашали да немају унутрашње механизме који ограничавају, а овде, код нас, јаши стоку, јер прво, ми сами себе не поштујемо, а камоли да умемо да се понашамо на менуародном нивоу. Због чега би се ка нама неко боље односио него што се ми сами између себе односимо? На то још треба додати иделизовану слику коју гајимо ка спољном свету, и за крај нашу пословичну гостољубивост која се на крају претвара да нам се гости попну на главу.

Овом тероризму је потребно успртоставити јак синдикат, у оквиру кога требају да уву ангажовани и спољни људи ради обезбеђења, јер прва реакција кад се најаве штрајкови ће бити застрашивање, потом претња и физичко малтретирање. Због тога је неопходно да све зараније буде планирано, и да буду предвиђени путеви за најгоре сценарије. Е тада кад се види да је ствар озбиљна, седа се за сто и преговара се.

У нашем случају, Ванси ће прво да побегне код Вучића да се жали на ситуацију, а овај ће уз своје беливуковске фазоне покушати да утиче. Потребно је деловати сложно и јединоствено. У круг примати само оне који се не плаше.
 
Malo ipak informacija o aerodromu sa naravno dolaskom francuza. Jedino zasta francuzi valjaju je izgradnja i gradjevina. Tu moramo da im skinemo kapu jer su za evo tri godine jos malo stvarno napravili cudo, izgradili, naravno korona je dosta pomogla, ali da su tu napravili posao, to se mora priznati. Druga prica i strana je kvalitet, novac, ciji je to novac, kloliko je zaduzen sam aerodrom, naravno niko nije ocekivao da ce francuzi doneti pare da nam poklanjaju nego da zarade na nasoj muci i to je realnost.

Ostalo sto se tice posla i odnosa prema poslu.... Sojici im nisu ravni. Ta ravnodusnost prema aerodromu, taj bol u predelu prepona za posao koji cini aerodrom, ta letargija i nonsalantnost jer znaju da nisu na zapadu, to nema reci. Rukovodeci kadar mislim da je, kad je shvatio gde je dosao, na kakav divlji zapad nerada i bezakonja, ne da se lako privikao, nego sve one potisnute traume zapada i pravila sto se decenijama gradilo, kao da je sve to izbilo iz njih, svi ventili popucali. Ta arogantnost, taj bogomdani stav da smo mi samo jedna marva obicna za njih, kome se ne svdija, slobodno neka ide, "nema sta ti meni da se obracas", "ima da radis kako ti se kaze" i "pravila su pravila ali posao je posao", sve je to stvarno zapanjujuce i realno meni neocekivano. Ostavljeni podobni na menadzerskim pozicijama koji ce bespogovorno da vrte mantru "aerodrom je u dugovima, kovid udario i nema para da se ljudima povecaju plate i da se ulozi u opremu i posao", izmisljanje radnih mesta tipa "speicjalisti za korporativne odgovornosti" i slicne gluposti, akcije pravljenje aerodromskog meda oko PSS (??!!), hvaljenje kako su im aplikacije sjajne... Dok se aerodrom raspada, nema ljudi da ciste toalete naravno jer nece da rade za 60k, infrastruktura napravljena samo da se sto vise aviona moze staviti, bez ikakvih konsultacija sa operativom o tome da li je izvodljivo dalje za rad, oprema koja se raspada vezana za najvazniji aspekt aerodroma a to je opsluga putnika i aviona, plate koje su prosle godine povecali ljudima za 4500 dinara i rekli to je godisnje povecanje. (pre toga plate nisu povecavane 10 godina) tako da sad plata na aerodromu u operativi je manja od poslovodje u Skroz dobroj pekari. Nedostatak ljudstva pokusavaju da rese tako sto kazu ljudima da preporuce svojim prijateljima i rodjacima da dodju da rade za 60k dinara da lome kicme po sezoni na 60 stepeni jer najavljuju ogromno povecanje. Mnogo stvari tu jos ima ali je bitno da se vodi racuna o prirodi i ekologiji, reciklazi, da su tu radionice da nas nauce kako treba da budemo drustveno odgovorni dok je aerodrom u rasulu i dok sezona koja je u najavi ne bude totalno rasulo u vidu prljavih toaleta, ogromnih guzvi, kasnjenja aviona, neisporucenih prtljaga i totalnog nezadovoljstva putnika.

Давно једног лета сам радио на Аеродрому преко омладинске на утовару/истовару пртљага из авиона, црна робија, којим год да сте се бавили физичким послом на онако нешто не можете да будете спремни,
специфични услови, као у неком рудничком тунелу висине 1 метар,
мени није јасно како уопште нађу раднике за те позиције који могу да издрже дуже од једног дана, а камоли за ту плату.
 
Интересатно а дају ли нека срества заштите, на пример на колена, или неки корсет за кичму?
 
E sad i ti svašta pitaš.. kupe ljudi one štitnike za kolena na buvljaku, ono što staviš kad radiš upijač na odbojci.. a naruči se lako i kosmodisk.. sad kao sve treba poslodavac da obezbedi, da ne preterujemo..
 
Нажалост, ти си на својој кожи осетио "благодат" иностране, у овом случају, западне цивилизације. Да, они би се тако и ка својим понашали да немају унутрашње механизме који ограничавају, а овде, код нас, јаши стоку, јер прво, ми сами себе не поштујемо, а камоли да умемо да се понашамо на менуародном нивоу. Због чега би се ка нама неко боље односио него што се ми сами између себе односимо? На то још треба додати иделизовану слику коју гајимо ка спољном свету, и за крај нашу пословичну гостољубивост која се на крају претвара да нам се гости попну на главу.

Овом тероризму је потребно успртоставити јак синдикат, у оквиру кога требају да уву ангажовани и спољни људи ради обезбеђења, јер прва реакција кад се најаве штрајкови ће бити застрашивање, потом претња и физичко малтретирање. Због тога је неопходно да све зараније буде планирано, и да буду предвиђени путеви за најгоре сценарије. Е тада кад се види да је ствар озбиљна, седа се за сто и преговара се.

У нашем случају, Ванси ће прво да побегне код Вучића да се жали на ситуацију, а овај ће уз своје беливуковске фазоне покушати да утиче. Потребно је деловати сложно и јединоствено. У круг примати само оне који се не плаше.
Nazalost, strajk na aerodromu je nemoguc jer su francuzi, uz pomoc sindikata i vlade, izdejstvovali jednu neverovatnu stvar a to je da je u kolektivni ugovor ubacena odredba da je za organizovanje strajka neophodan zakonski minimum procesa rada jer je u pitanju firma od posebnog znacaja. I to bi bilo u redu da minimum procsa rada nije definisan kao 100 posto... da da 100 % procesa rada. Kafkijanski zaplet.. nesto kao umetnuta pista...

A jos i kad bi se moglo organizovati 1500 ljudi da strajkuje... misaona imenica u Srba
 
Све је, вала, видео Андрић, к’о под микроскопом. Лепо каже човек:

“Кад се ту прибере и одмори, хоџа опет спушта ћепенак и отвара дућан као да се вратио однекуд. Тако и сада слуша празан разговор ове двојице комшија.
– Видиш ти што је земан и божје давање; и камен нагризе; све'дно, вала ко кундура чарапу. Али не да Швабо, него одмах крпи што је напрсло – филозофира први, један познат нерадник из чаршије, и срче Али-хоџину кафу.
– Ајде, јадан, док је Дрина Дрина и ћуприја би била ћуприја; и да је дарнули нису, трајала би колико јој је писано. Само џаба оволики трошак и бијузур – каже други гост, који се бави истим послом као и први.
Надугачко би они отегли своју докону распру да их Али- хоџа не прекиде.
– А ја вама кажем да не ваља што дирају у ћуприју; и неће издобрити ово поправљање, видјећете; као што је данас поправљају, тако ће је сутра рушити. Мени је рахметли Мула Ибрахим казиво да је он налазио у књигама да је велика грехота дирати у живу воду, одвраћати је и мењати јој тијек, па макар само за дан или за сат. Ама не зна Швабо да је жив док не куцка и не чепрка око нечег. У око би дирнули! Земљу би преврнули да могу.”
 
Nije isto, to su bile Švabe, kod njih se zna red (da ne kažem poredak), a ovo su Francuzi..
 
Швабе бивају разне мене је трефило 50-50 да раде свој посао (ништа посебно) или су шалабајзери.

Са Французима слично, јединомшто су још надменији од шваба.

За нијансу боље пролазе они који знају француски.
 
Nije isto, to su bile Švabe, kod njih se zna red (da ne kažem poredak), a ovo su Francuzi..

Ne mislim da su nemački aerodromi nešto posebno dobro organizovani. Na njima radi i kurta i murta, pogotovo u Berlinu. Em što su kasnili 10 godina sa otvaranjem, em kada su ga otvorili zaposlili su ljude koji najobičnije redove pred security check ne mogu da organizuju pravilno.

U svakom pogledu se treba otarasati tog pogrešnog mita koji kaže da je u Nemačkoj sve organizovano, da sve super funkcioniše i gde se zna red.
 
Ne mislim da su nemački aerodromi nešto posebno dobro organizovani. Na njima radi i kurta i murta, pogotovo u Berlinu. Em što su kasnili 10 godina sa otvaranjem, em kada su ga otvorili zaposlili su ljude koji najobičnije redove pred security check ne mogu da organizuju pravilno.

U svakom pogledu se treba otarasati tog pogrešnog mita koji kaže da je u Nemačkoj sve organizovano, da sve super funkcioniše i gde se zna red.
Наравно, у праву си. Да се, ипак, надовежем да неспособније запослене нигде нисам видео и генерално гори осећај да сам као путник вишак нигде ме није теже напустио, него на главном париском аеродрому. Било где да путујем, то би ми била последња опција за преседање. Чак и архитектонски детаљи су ме тамо нервирали, попут стилизоване лажне бодљикаве жице-украса (?!) дуж граничне линије (колики магарац треба бити па то ставити!). Колико сам успео да се распитам, особље им је доста лоше плаћено и зато добијају "професионалце".
 
Елем, као што се и дало претпоставимти, ако неће мајмун банани, банан ће мајмуну:

Где је сад онај паметњаковић што је говорио да од Етиопије нема ништа?
 
Pa to je dugorocan plan do 2035. godine. To sto su izjavili je genericka izjava koju gotovo svaka kompanija izjavljuje: "We are eyeing future flights". To apsolutno nista ne znaci. Svakako da ce se u nekom trenutku uvesti i let ADD-BEG, ali to sigurno nece biti za tri meseca, ili godinu dana. Za par godina mozda.
 
Ја рачунам да је ово прва ласта, и да ћемо имати конкретику већ за годину дана.

Заинтересовани су сви: Етиопиан тражи нова тржишта, Мареку треба географија, Вансију требају путници.

С тим у вези имам једно питање : негде сам читао да Квантасови А330-200 имају специјалну конфигурацију са којом могу да домаше више од 13500 колики је максимални домет стандардне модификација. Шта је у питању? Мање путника и додатни резервоари? Колико могу да добаце?
 
Qantas je smanjio broj putnika za 20 i povecao MTOW na papiru, pa je time dobio dodatan dolet. Nemaju dodatne rezervoare.
 
Колико км? Може ли се таквим А330-200 ижод Београда до Сиднеја/Мелбурна?

До Перта ће добацити и обичан.
 
Колико км? Може ли се таквим А330-200 ижод Београда до Сиднеја/Мелбурна?

До Перта ће добацити и обичан.
Zvanican dolet A332 je 13.450km, ali se u tu brojku mora uracunati i rezerva goriva zbog diverzije, vazdusnih struja itd…, pa je korisni dolet nesto manji. Koliko manji - to vec ne znam, ali dovoljno manji da let BEG-PER nije moguc. BEG-PER bi bio 12.843km sto je previse - bas zbog rezerve goriva. Neko moje nagadjanje je da sve iznad 12.500km nije moguce direktno iz BEG sa A332.

Qantas je povecao dolet jer je MEL-LAX oko 12.750km, i kada se na to doda neophodna rezerva, to probija 13.450km. Tim smanjenjem broja putnika su taman dobili da sa rezervom imaju dovoljan dolet.
 
Melburn I Sidnej su pozicionirani na naj udaljenijim tackama od Evrope I za sada, a I u blizoj buducnosti ne planiraju direktne letove izuzev iz Perta. Licno sam letio 787-9 direktno do Hustona gotovo 17 sati I mogu vam reci da I nije bas neko dobro iskustvo. Odavde do Dubaija kad moram letim malo preko 15 sati. Iskreno kad god mogu izaberem radije opciju da odmorim u Singapuru, Bankoku ili Kuala Lumpuru. Iskreno do desetak sati mi je ok, dvanest se gura na silu, a sve preko toga je zaista naporno. Sve ovo kazem samo iz razloga sto mislim da ti izuzetno dugi letovi i nece biti toliko popularni koliko izgleda na prvi pogled ta povoljnost da se direktno leti...
 
Slazem se sa Krcanom, do 10 sati ok, preko toga mucenje i to ne bilo kojim avionom. A380 je jedini koji taj put cini podnosljivim, 787 i A330 su mucenje, mada jos nisam leteo sa A350.
Qantas planira da pocne da leti direktno za Evropu iz Sidneja i Melburna, cini mi se do 2025-e sa A350-1000 (project sunrise) i to ce biti tipa 18-20 sati let.
 
Ma daj.
Ja bi pre leteo 15 sati bez presedanja nego 10 sa presedanjem. Meni je presedanje duplo gore nego direktno.

Dal ce moci ikada ponovo da se organizuje BEG - LAX?
 
Vrh