Ko će prevoziti putnike na letovanje u Tursku i Egipat
Bitka „Jata“ i stranih kompanija za čarter letove
Autor: Bojana Stamenković | Foto:v. lalić | 24.04.2009. - 08:00
Domaći avio-prevoznik na jednoj i tri turske i jedna egipatska avio-kompanija na drugoj strani odnedavno vode pravi mali rat oko dobijanja dozvola za obavljanje čarter letova u predstojećoj letnjoj sezoni. Neke naše turističke agencije sklopile su ugovor sa stranim avio-prevoznicima, ali se Nacionalna asocijacija turističkih agencija (YUTA) i „Jat ervejz” tome oštro protive. Ni Egipćani ni Turci, međutim, ne ostaju dužni, već uzvraćaju istom merom „Jatu”, pa su neki letovi nacionalne avio-kompanije pod znakom pitanja.
Kako „Blic” saznaje, proteklih dana YUTA je vrlo energično urgirala kod „Jata” (iako on o tome ne odlučuje) da ne dozvoli stranim kompanijama da obavljaju čarter letove, jer je, prema njihovom mišljenju, to potez „koji direktno ugrožava nacionalne interese zemlje i nacionalnog avio-prevoznika”.
U pismu koje je direktor YUTA Radisav Stanković poslao v.d. generalnog direktora „Jata” Saši Vlaisavljeviću, a u koje je „Blic” imao uvid, između ostalog se kaže da su ugovori o čarter letovima sa „Jatom” zaključeni i aranžmani agencija objavljeni.
- YUTA ne vidi nikakvog razloga da naša država ima interesa da u vreme najveće svetske finansijske krize čini poteze koji direktno ugrožavaju njene nacionalne interese, interese svog nacionalnog avio-prevoznika i ukupne turističke privrede Srbije - kaže se u ovom pismu.
Kako su za domaće turiste cene avionskih karata još skupe, manje turističke agencije su smatrale da će sklapanjem ovakvih ugovora privući putnike nižim cenama i do 100 evra.
U prethodno pomenutom dopisu, međutim, malo se pažnje posvećuje interesima putnika, kao i tome da bi konkurencija pored pada cena, dovela i do poboljšanja usluga.
Ipak, koren problema leži u dobijanju dozvola. Kada neka avio-kompanija želi da obavlja čarter letove, mora da se obrati direktoratima civilnog vazduhoplovstva dve zemlje, između kojih se obavljaju letovi. Direktorati i jedne i druge zemlje zatim proveravaju dostavljenu dokumentaciju, kao i da li je sve u skladu sa zakonom, a zatim se donosi odluka.
Aleksandar Popović, vlasnik agencije „Spirit”, koja je sklopila ugovor sa egipatskom kompanijom „Lotus er” kako bi ona prevozila naše putnike čarter letovima na liniji Beograd - Hurgada od 15. juna do 29. oktobra, objašnjava kako se obavlja proces izdavanja dozvola jednoj kompaniji i dodaje da se u konkretnom slučaju na odgovor našeg direktorata još čeka.
- Kod nas je pravilo je da naš direktorat prosleđuje zahtev „Jatu”, koji može, ali i ne mora da da pozitivno mišljenje. I to je njihovo apsolutno pravo. Da bi se let obavio, dozvolu moraju da izdaju i jedna i druga država. U ovom slučaju, naš direktorat je primio zahtev egipatske kompanije „Lotus er” i svu prateću dokumentaciju, ali se do sada o ovom pitanju nisu oglasili. Njihov jedini odgovor je da je zahtev u procesu obrade - kaže Popović.
Slična situacija je i sa Turskom.
Saša Vlaisavljević potvrđuje za „Blic” da je nacionalna avio-kompanija od Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije krajem marta dobila zahteve za obavljanje čarter saobraćaja između Srbije i Turske od tri turske čarter kompanije - „Pegazusa”, „Atlas džeta” i „Skaj erlajnza”, kako bi dali svoje mišljenje koje nije obavezujuće.
- Sve tri kompanije su uputile zahteve za obavljanje saobraćaja između Beograda i Niša i Antalije u letnjoj sezoni, što jasno ukazuje na to da se radi o prevozu državljana Republike Srbije u Tursku na letovanje. Imajući u vidu da turske čarter kompanije nisu pokazale interes za receptivnim turizmom, odnosno prevozom turista iz Turske u Srbiju, da je „Jat ervejz” u stanju da odgovori svim zahtevima turističkih agencija za čarter prevozom u sezoni, mi smo Direktoratu dali mišljenje imajući ovu činjenicu u vidu - objašnjava Vlaisavljević.
Vlaisavljević dodaje da je „Jat ervejz” još 4. marta podneo zahteve za obavljanjem čarter saobraćaja. Kako odgovor turskih vazduhoplovnih vlasti nije dobijen, zahtev je ponovljen 20. aprila. Dozvole i dalje nisu dobijene, a prvi čarter let „Jat ervejza” za Antaliju je planiran za sutra.
Kako će se situacija rešiti još niko od nadležnih izgleda nema odgovor. U Direktoratu za civilno vazduhoplovstvo niko juče „nije bio nadležan” da o tome govori. Kako „Blic” nezvanično saznaje, egipatski direktorat civilnog vazduhoplovstva pozvao je predstavnike domaćeg direktorata i „Jata” da pregovorima reše sva otvorena pitanja u ovom slučaju, s obzirom na to da će se Direktorat Egipta očigledno recipročno odnositi kada su u pitanju zahtevi „Jata”, odnosno da ih drži u procesu obrade. Što se Turske tiče, rešenje se ne nazire, a „Jatov” subotnji let za Antaliju izgleda sve manje izvestan.
Vlaisavljević: U Egipat samo do kraja maja
Vlaisavljević kaže da su, što se tiče Egipta, dozvole za čarter letove dobijene do kraja maja, uz uslov da se do tada reši status zahteva egipatskih kompanija za čarter saobraćaj iz Srbije za Egipat.
- Mi smo Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije dali isti stav povodom zahteva egipatskih kompanija iz istih razloga koji se odnose na turske prevoznike. Planiramo da u narednom periodu razgovaramo sa ambasadorima Turske i Egipta i vidimo zašto nam dozvole ne važe za čitavu sezonu - ističe Vlaisavljević.
Mali udeo stranih kompanija
Prema podacima koje je izneo Aleksandar Popović iz „Spirit travela”, planiran prevoz na letovima egipatskog „Lotus era” je oko 3.000 putnika, što bi predstavljalo 0,1 odsto od ukupnog broja putnika u međunarodnom prevozu ili 0,23 odsto ukupnog broja putnika u vazdušnom saobraćaju. Planirani prevoz na letovima „Lotus era” predstavljao bi 0,45 odsto od ukupnog broja putnika koje je prevezao „Jat ervejz” i tri odsto ukupnog broja putnika prevezenih u čarter saobraćaju.
*Zahtev egipatske avio-kompanije našem Direktoratu da joj izda dozvolu za letove na liniji Beograd-Hurgada-Beograd
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=89583