Šta je novo?

Музеј јавног градског саобраћаја

Belgijanac je prodat na nasu sramotu
Slazem se za svajcarce naravno i katicu
Ali oni ce jos dugo da voze fokus je na autobusima ...da neodu pod brener ...
 
Да ли постоји неки озбиљнији план за музеј или су ово наше лепе форумашке жеље? Ја искрено у ГСП који је продао Белгијанца, Ик-5 из музеја вратио у саобраћај и после расходовао па лежи као шупа на отпаду на Ибарској, који је расходовао последњег зглобног Ик-161, расходовао оног сређеног Саноса коришћеног за филм о фантому искрено и немам неко поверење. А нажалост ни у МНТ који је годинама само глумио паркинг за она три експоната (Санос, Ик-111 и Зијача кец), па их после дао неком колекционару да их среди (дај Боже да буде тако, вилео бих да их видим сређене).
 
Што се Катице за евентуални музеј (ако га икад буде) тиче, предлажем #2348, она ми је визуелно најбоља, релативно скоро је ремонтована, још само да је офарбају у прве боје и набаце оригинална светла... Бомбона.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=634015#p634015:22czbfzw je napisao(la):
Дошљак » Čet Jun 27, 2019 8:48 am[/url]":22czbfzw]Да ли постоји неки озбиљнији план за музеј или су ово наше лепе форумашке жеље? Ја искрено у ГСП који је продао Белгијанца, Ик-5 из музеја вратио у саобраћај и после расходовао па лежи као шупа на отпаду на Ибарској, који је расходовао последњег зглобног Ик-161, расходовао оног сређеног Саноса коришћеног за филм о фантому искрено и немам неко поверење. А нажалост ни у МНТ који је годинама само глумио паркинг за она три експоната (Санос, Ик-111 и Зијача кец), па их после дао неком колекционару да их среди (дај Боже да буде тако, вилео бих да их видим сређене).

IK 5 ili krmača je pogon Karaburma sredio da kažem za sopstvene potrebe, radio kao lokal za prevoz radnika. Na žalost skončao ko zna gde. Ovaj na magistrali bi trebao da ima Zemunski GB 405.
Od Ikarbus bio bi zanimljiv KEC sa 4 vrata, inače prvi njihov gradski autobus sa motorom pozadi.
 
Prvi IK103 sa motorom u zadnjem prepustu bi trebao biti onaj koji je završio u SU-transu. Imao je lepljena stakla, a umesto kliznih, da tako kažem, prozori su se obarali kao kod Solarisa. Tu su bile i plastične stolice, radijatorsko grejanje, a spoljašnjost su krasila i proširenja na bokovima karoserije sa donje strane. Za razliku od potonjih 103-jki, prenos snage se vršio preko automatskog menjača. Beše proizveden 1993 ako se ne varam. Do skoro je radio u Subotici, gde je do poslednjeg dana ostao u izvornom fabričkom stanju, kako po pitanju enterijera, tako i po pitanju eksterijera. Činio je veliki korak napred u odnosu na dotadašnje Ikarbusove solo gradske autobuse, a nažalost, godinama nakon tog prvenca, Ikarbus će proizvoditi na stotine znatno siromašnijih 103-jki.

I pre sam pisao da je velika šteta što skoro ništa od proizvodnje sa prostora bivše Jugoslavije nije sačuvano. Pre ćemo ponešto od naših vozila naći kod stranaca, nego li u našim garažama ili muzejima. Pored pominjanih Ikarbusovih modela IK4, IK5 i IK6, svakako da su vredni pažnje i Sanosi S115 i S200, kao i razne izvedbe proistekle iz zajedničke proizvodnje FAP-a i Ikarusa. Za Novi Sad je IK4 na VOLVO B58 šasiji, verovatno, i najznačajniji za istoriju javnog prevoza, kao prvi "VOLVO" u Novom Sadu. Kasnijim rekaroseriranjem u Autokaroseriji, imaće i prve autobuse popularnog nadimka Tri prozorčeta, čiji će industrijski dizajn preuzeti slovenački gigant TAM. Vredni promena su Mercedesi 0317K, proizvedeni u skopskoj fabrici 21 Oktomvri. Činili su duži niz godina, ako se ne varam, celokupni vozni park pogona Kosmaj. Naravno, trebalo je sačuvati i po jedan primerak Ikarusa 105/110/111, odnosno, 160/161\166.

Sve što je odigralo iole značajniju ulogu u javnom prevozu bilo kog grada, svakako da zaslužuje mesto u muzeju. Ipak, i Katice, i Zijače, kao i ostala vozila stranih proizvođača koja su još u radu, naći će svoje mesto u više belosvetskih muzeja, pa će se bar negde moći videti, ako svi do jednog budu otišli pod nož u Srbiji. Nažalost, mnoga kultna vozila proizvedena u bivšoj Jugoslaviji, nepovratno su izgubljena, i tu smo propustili priliku da sačuvamo nešto što niko drugi nema, iako se što šta i izvozilo, pa su barem Česi uspeli da sačuvaju par Sanosa Tr200, a Poljaci poneki IK160.
 
Мислим да Суботица има лепе примерке Ик-111, Ик-161 и први Ик-103 и даље у употреби и у пристојном стању. Моје мишљење је да можда треба проширити збирку музеја аутомобила када се пресели из Мајке Јевросиме на НБГ у бившу гаражу савезних и ту скупити сва вреднија возила из Србије и из ГСПова, и других превозника који могу имати неке моделе (различити стари Икари, Саноси и ТАМови аутобуси без обзира да ли су за јавни превоз или су раднички, туристички итд) , и возила која стоје по фабрикама, нпр. први ФАПов камион који пропада у кругу фабрике ватрогасни ФАП из 50их који стоји у кругу ваљаонице бакра Севојно, као и други значајнији модели домаћих камиона (ФАП бомбардер и ФАП креденац ,ТАМ Пионир, Тамић, Заставини камиони) неку ИМР Прагу ако постоји негде сачувана, службена возила - милиције/полиције (фиће, тристаће, кечеве , флориде), стара ватрогасна возила каквих има доста по ДВД широм Војводине, неке старе санитете ако имају сачувани, грађевинске машине домаће производње - ИМК и Радоје Дакић, пољопривредне, тј. трактори ИМТ и ИМР као и Змај комбајни (производи Београдске индустрије, мада генерално за пољопривредне машине имамо савршен и за мене за нашу земљу нестваран приватни музеј трактора породице Жеравица у Новом Милошеву, проверите на интернету њихов сајт).
 
Prvi IK103 je rashodovan početkom 2017 godine Došljak :wink: Bio je kompletan, ali baš i ne u tako dobrom stanju, mada je i tad bolje izgledao od većine starijih Ikarbusa u GSP-u. Ima SU-trans određeni broj 111-ica i 161-ica (skoro su jednu kompletno remontovali), ali teško da će na svoju inicijativu sačuvati i jedan jedini primerak. Sumnjam da imaju i sredstava i uslova za to. Upravo ta prva 103-jka nikako nije smela da se iseče posle dvadeset i kusur godina rada. Kad su vozila javnog prevoza u pitanju, vrlo je malo primera iole ozbiljnije inicijative da se bilo šta od istorijski značajnih vozila sačuva kod nas. Ne bi imali sa čim da napravimo čak i neku manju postavku istorijskih vozila, a o paradi, kakvih ima poprilično po inostranstvu, tek da i ne govorimo.
 
Чекај, значи исекли тај Суботички први Ик-103?? Страшно. Мада је највећа кривица на музеју науке и технике, али верујем да су и њима руке поприлично везане. Немамо ми техничку културу уопште, Лејланд и оних пар трамваја су нажалост изузетак пре него правило. Зато мислим да нам треба генерални музеј возила као проширени музеј аутомобила а не музеј ГСП, пошто има доста историјски вредних возила која пропадају и нису предвиђена за чување.
 
Ne mogu da potvrdim da je isečen, ali, opet, čisto sumnjam da im stoji na parkingu dve i po godine. Za ostalo se slažem sa tobom. U principu, ne može se firmama samo staviti na teret očuvanje, potencijalno, istorijski značajnih vozila. Kad je SU-trans u pitanju, prava je šteta što se na njihova vozila ne obrati malo veća pažnja, jer ih, u većini, uspevaju sačuvati u izvornom fabričkom stanju.
 
Што се тиче соло Зијача, сад сам прошао поред Дорћола и видео да је тамо још 2149.
 
IMG-20190629-142231.jpg

Evo za sredjivanje za muzej ....
 
ZIU koriste zimi za grejanje mreže, nije još za muzej...
 
Pa nije bas tako jednostavno.
Zimi kada je hladno i nema redovnog saobraćaja mreža počinje da ledi, a da bi to sprečili noću ide trola koja greje mrežu. U tim uslovima se najbolje pokazao ZIU, jer nema elektroniku već najobicniji DC motor pa lakše podnosi smetnje na mreži...
Dok BKM ima znatno napredniji sistem sa elektronikom i trofaznim asinhronim motorom, koji je mnogo bolji i efikasniji u svim situacijama osim te.
 
Значи ту Зијачу има још дуго да држе исправном?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=635050#p635050:1lz75u38 je napisao(la):
Dart » Ned Jun 30, 2019 7:33 pm[/url]":1lz75u38]U tim uslovima se najbolje pokazao ZIU, jer nema elektroniku već najobicniji DC motor pa lakše podnosi smetnje na mreži...
Hehehe, сделано в СССР... :mrgreen:
Ono što je T-55 (bio) u svetu tenkova, to je ZIU-9 bio u svetu trolejbusa. :D
 
Дошљак":2efmc8ch je napisao(la):
Значи ту Зијачу има још дуго да држе исправном?
Nije samo jedna ima ih više u krugu firme, a ne znam koliko će ih još držati.
 
Drugo su bonitosi prva samostalna bjeloruska trola ovo bi trebalo biti da je posljednja zijaca solo u voznom stanju ...
 
Шта ће онда да раде кад и ти преостали Зиу и Бонитоси буду за расход? Може ли Тролза да се користи за исту намену?
 
Ne. Slika je postavljena kao uspomena na masine koje su nekad vozile u Beogradu i na vremena kad privatnika jos nije bilo.
 
Цела прича око музеја је веома упитна нажалост. Ја опет предлажем да то не буде музеј ГСПа, већ део музеја науке и технике или музеја аутомобила, па да се у збирку уврсте и други старији аутобуси којих има у Србији (последњи зглобни Икарус који тренутно вози у Суботици нпр.).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=655617#p655617:21i2wxfs je napisao(la):
ACA » Ned Sep 01, 2019 8:25 am[/url]":21i2wxfs]Ne. Slika je postavljena kao uspomena na masine koje su nekad vozile u Beogradu i na vremena kad privatnika jos nije bilo.
Slike onoga što nije sastavni deo zbirke muzeja , treba da se postavljaju u temu "Istorija JGP - a" , da ne bude zabune.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=655664#p655664:21i2wxfs je napisao(la):
Дошљак » Ned Sep 01, 2019 11:51 am[/url]":21i2wxfs]Цела прича око музеја је веома упитна нажалост. Ја опет предлажем да то не буде музеј ГСПа, већ део музеја науке и технике или музеја аутомобила, па да се у збирку уврсте и други старији аутобуси којих има у Србији (последњи зглобни Икарус који тренутно вози у Суботици нпр.).
Bolje da to bude kao ogranak Muzeja automobila , jer će oni morati da se sele zbog restitucije , a spominjan je prostor ispod Brankovog mosta , o kome smo već pričali. U svakom slučaju , imajući u vidu da će sadašnji prostor GSP - a na Dorćolu da bude prodat (ceo ili veći deo) , i da ni Muzej nauke i tehnike neće moći da se širi , a Muzej automobila treba da dobije veći prostor , jasno je zašto je on bolji izbor.
 
Слажем се, музеј аутомобила је боља опција.
 
Vrh