Izvor: Politika.rs
Linija EKO 2 spojiće „Beograd na vodi” i centar
U moru najava o nabavci novih vozila za javni gradski prevoz verovatno da se retko ko od građana seća da je pre oko godinu dana pominjano uvođenje EKO 2 linije od „Beograda na vodi” do samog jezgra grada. To što je najavljivano početkom 2021, čini se, uskoro će napokon zaživeti. Na okretnicama podno „Gazele” i kod SRC „Milan Gale Muškatirović” montirani su punjači za električne autobuse, poput onih kod Belvila i Vukovog spomenika koji služe za vozila sa linije EKO 1. U međuvremenu, duž buduće trase vozila EKO 2 počelo je i označavanje stajališta. Da je pokretanje EKO 2 linije sve izvesnije potvrđuju i slike novih elektrobusa u jednom od pogona GSP-a, koje su se ovih dana pojavile na forumima. Ali, kada će zaista početi sa radom ova linija, koji će biti interval polazaka, koliko vozila će je opsluživati i da li je sve spremno za puštanje na trasu odgovorni za javni prevoz ni posle dva dana nisu nam odgovorili.
Ono što se trenutno zna u vezi sa pokretanjem ove linije zasniva se na ranijim zvaničnim, kao i na trenutnim nezvaničnim informacijama.
Nova linija povezaće „Beograd na vodi” sa Dorćolom preko Savskog trga, Nemanjine, Slavije, Ulice kralja Milana, Terazija, Trga republike i Studentskog trga. Prošle godine iz Starog dvora su ukazali da će ona ići do Kalemegdana, ali montiranjem punjača kod SRC „Milan Gale Muškatirović” jasno je da će ta trasa biti nešto duža. Prema nezvaničnim najavama, liniju će opsluživati osam vozila sa intervalom polazaka na 10 minuta, što znači da će dva od deset novih kupljenih elektrobusa biti u rezervi, a ne na ulici.
Zbog uvođenja linije EKO 2, prema takođe nezvaničnim informacijama, biće ukinuta autobuska linija 22A od Slavije do Studentskog trga, jer im se trase poklapaju, a EKO linija imaće i ekološki prihvatljiviji pogon.
Reč je o, kako su ranije istakli u gradu, solo niskopodnim vozilima gradskog tipa, sa klima-uređajima, ulaznom rampom i prostorom za smeštaj putnika sa invaliditetom.
Ugovor za kupovinu 10 novih eko-busa, koji će opsluživati EKO 2 liniju, prošlog marta potpisan je između GSP „Beograd” i firme „DAT holding”. Na taj tender prijavili su se bugarsko-srpski tandem „Čeriot motors” – „DAT holding”, kao i jedna kineska kompanija. Ali, ova javna nabavka, i pre nego što je potpisan ugovor za kupovinu novih elektrobusa, bila je sporna za deo gradske opozicije. Tako su u februaru 2021. u Centru za lokalnu samoupravu (CLS) ukazali da je ta nabavka skandalozna iz više razloga. Ocenili su da je prihvaćena ponuda koja je za oko milion i po evra skuplja, ali i da su izabrana vozila koja ne ispunjavaju uslove tendera, odnosno uslov o maksimalnoj potrošnji struje po pređenom kilometru. Iz CLS-a su zapitali i zašto je cena nabavke novih deset elektrobusa veća za 80.000 evra po vozilu u odnosu na nabavku iz 2015, pogotovu kada se radi o istom proizvođaču i istom tipu vozila. Kritičarima ovog tendera sporna bila je i sama delatnost „DAT holdinga” zato što se ova firma bavi proizvodnjom rashladne i ventilacione opreme.
U međuvremenu se saopštenjem oglasio i GSP koji je tvrdio da nije izabran skuplji ponuđač.
– GSP je kupio deset električnih autobusa na tenderu na kojem su ponudu dale dve kompanije koje zastupaju kineske proizvođače autobusa. Tenderska komisija odbacila je jednu ponudu jer je bila nepotpuna, u skladu sa zakonom. Druga ponuda, koja je ispunjavala uslove, prihvaćena je – kazali su u GSP-u pre oko godinu dana i dodali da se elektrobusi nabavljaju od kompanije „Hajger” čija su se vozila dobro pokazala.
Mnogo priče u prethodnih sedam godina
Na temu uspostavljanja EKO linija u prethodnih sedam godina bilo je puno najava i obećanja, ali vrlo malo ostvarenog. Prvi put uvođenje elektrobusa najavljeno je u leto 2015. Tim Siniše Malog najavio je tada da će na ulicama profunkcionisati prve eko-bus linije – od Paviljona „Cvijeta Zuzorić” do Slavije, od Donjeg grada ka Terazijskom tunelu pa opet ka Donjem gradu i od Dorćola do Neimara. Godinu kasnije, odnosno 1. septembra 2016, na ulice izlaze prvi elektrobusi, ali na potpuno drugoj trasi: Vukov spomenik – Belvil.
U toku 2016. Mali i njegovi saradnici isticali su kako je plan grada da od Slavije do najužeg centra trolejbusi budu zamenjeni savremenim trolama bez te mreže ili elektrobusima koji bi se okretali kod Narodne banke.
Najavljivalo se i 2018. Te jeseni zamenik gradonačelnika Goran Vesić ukazao je da je ideja da se u „Ikarbusu” proizvode elektrobusi koje će kupovati i prestonica za svoje potrebe. Gradonačelnik Zoran Radojičić, ali i njegov zamenik uveravali su da će prestonica u 2019. kupiti čak 80 elektrobusa. Ali, 2019. ambicije su umanjene pa je tog proleća isticano da će 2020. biti kupljeno 30 elektrobusa i da će EKO postati linija 31. Tada su iz Starog dvora ponovili da će te eko-buse proizvoditi „Ikarbus”. Ipak, samo koji mesec kasnije Jovica Vasiljević, sekretar za javni prevoz, konačno iznosi broj budućih elektrobusa koji je i danas aktuelan – 10, i to u okviru priče o naplaćivanju penala za kašnjenje tada aktuelne isporuke autobusa. Ali, već početkom 2020. cifre ponovo variraju jer 2020. iz grada su najavili kupovinu 15 elektrobusa. Vrlo brzo, u martu 2020 potvrđena je korona, a njen dolazak na našu teritoriju stopirao je nabavku novih vozila za GSP, pa je sve prebačeno za 2021.
U moru najava o nabavci novih vozila za javni gradski prevoz verovatno da se retko ko od građana seća da je pre oko godinu dana pominjano uvođenje EKO 2 linije od „Beograda na vodi” do samog jezgra grada. To što je najavljivano početkom 2021, čini se, uskoro će napokon zaživeti. Na okretnicama...
www.politika.rs