Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

Da li postoji neki određen razlog zašto su elektrobusevi jedina vozila gradskog prevoza u BG u kojima postoji radio sa muzikom?​
Postoji i u drugim vozilima. Lično sam sev uverio više puta. I ono što je iritantno je što oni koji puštaju pop i rock muziku (radio koji pušta takvu muziku) to rade tako da se čuje samo ako si pored njih, a ovi što puštaju narodnjake i turbo folk, odvrnu toliko da čuje i onaj koji sedi u zadnjem delu vozila pored motora.​
 
Postoji i u drugim vozilima. Lično sam sev uverio više puta. I ono što je iritantno je što oni koji puštaju pop i rock muziku (radio koji pušta takvu muziku) to rade tako da se čuje samo ako si pored njih, a ovi što puštaju narodnjake i turbo folk, odvrnu toliko da čuje i onaj koji sedi u zadnjem delu vozila pored motora.​
To je zato što ovi što slušaju pop, rock,pa čak i metal (da i to se desilo par puta) neće da terorišu ceo busm već amo sebi da ulepšaju rad.
Primer iz 24 od pre nekoliko godina, jedan matori je puštao teške nardonjaka i nisu mu zabranili (Ariva), dok je je jedan mlađi(oko30-35) vozač puštao neku super muzika (Elektro i slično) velika večina putnika je bila oduševljena i hvalila njegov izbor muzike, njemu su izbacili radio iz kombija pa je posle puštao muziku sa fona. Verovatno se neko od putnika uvredio što šzo umešto Živorada Tandrševića sluša kvalitetnu muziku.
 
Vele da će novosadsku liniju 4 preuzeti solo elektrobusevi. Na toj liniji su do sada vozili zglobni autobusi. Liman 4-Centar- Glavna železnička stanica, relativno kratka trasa, ali prezagušena za solo režim. Mislim da su Beograd i Novi Sad jedini gradovi u celoj Srbiji gde uopšte postoje zglobni busevi kao vid javnog prevoza.

Zašto se nigde ne kupuju zglobni e-busevi ?
 
Solarisi će na 4 saobraćati samo nedeljom kada na toj liniji rade solo busevi, i ako ni to nema smisla.
 
Mislim da su Beograd i Novi Sad jedini gradovi u celoj Srbiji gde uopšte postoje zglobni busevi kao vid javnog prevoza.

Postoje u Nišu i Suboticu, a možda i u još nekoliko gradića, ako ne za javnu delatnost onda za prevoz radnika..

Tokom prve decenije bilo je dosta manjih gradova sa zglobnim autobusima poput Kragujevca, Zrenjanina pa čak i Kraljeva.
U međuvremenu slabo gde su ostali, dok se potreba za zglobnom varijantom povećala u Beogradu i Novom Sadu, što dosta govori o demografiji u Srbiji..🙂
 
Мислим да имају зглобни аутобуси и у Сремској Митровици и Пожаревцу.
 
U Sremsmkoj Mitrovici treba da ima, al to je naravno slučajno, sticajem okolnosti. I to možda još radi prototip IK218 iz 2006 godine. U Požarevcu je isto bilo, al dal ih i dalje ima ne znam. Velika stvar postadoše zglobni autobusi🙄 Jesu skuplji, al ne baš toliko u odnosu na solo, a ako je reč o istom tipu vozila u tehničkom smislu. Kod nas se to gleda u fazonu, ako vozi prosečno pedesetak putnika, šta će zglob. Nema veze što ponekad uleti i preko 100 putnika. Po evropskim gradovima, zglob ponekad vozi i desetak ljudi, pa ih ne sklanjaju zbog toga.

A kad se već pominju zglobni e-busevi, tu već imamo osetno funkcionalnija vozila u odnosu na solo. Kapacitet, veći domet, bolja raspodela mase itd. Ima u Beogradu i te kako zgodnih linija za njih. Recimo, ovi Solarisi, solo naravno, iz Novog Sada, verovatno imaju oko 250 kilometara domet sa jednim punjenjem. Dopunom na terminusima, ta autonomija osetno raste. Zglob može imati autonomiju i preko 400 kilometara. Dobro, na to utiče dosta faktora, al svaki e-bus se može opremiti sistemom za dopunu baterija preko pantografa. Ovo što je dobio Novi Sad, kod nas bi moglo na linije tipa 32, 44, 49, 57, 67, 68, 71, 72 (baš zato što nema mnogo vozila, al treba zglob), 82, 87... Mislim, dovoljno kandidata za sticanje iskustava, i postepeno uvođenje u eksploataciju. Iskreno, s obzirom na odlične performanse, ne naročitu buku, većina bi verovatno imala pozitivna iskustva vozeći se takvim tipom vozila. Govorim o električarima renomiranih proizvođača (MAN, Mercedes, VDL, Solaris, IVECO, Irizar, ADL, Volvo, BYD...). Cene padaju, sistemi za punjenje postaju funkcionalniji i jeftiniji. E sad, ono čuveno, kako bi se mi snašli sa tim. Ponegde se dobije neki novi posao, nešto što se mora savladati, a ponegde se može sa dosta manje posla. Kočnice zasigurno mogu znatno ređe da se rade, nema jurnjave zbog kuvanja na visokim temperaturama, verovatno i manje posla, opet u zavisnosti od sistema raznih ventila, oko mržnjenja zimi. Manje bi bilo intervencije što se tiče mehanike, i znatno ređe bi morali da čuče po servisima. Nije sve tako zlatno naravno, al zato trebaju iskustva iz realne eksploatacije. Verujem da upotreba u čisto gradskoj sredini, ipak donosi dosta benefita na stranu električnih autobusa. Videćemo sad malo i iskustva iz Novog Sada, što bi se reklo iz prve ruke, iako je reč o manje zahtevnim uslovima eksploatacije.
 
U Sremsmkoj Mitrovici treba da ima, al to je naravno slučajno, sticajem okolnosti. I to možda još radi prototip IK218 iz 2006 godine. U Požarevcu je isto bilo, al dal ih i dalje ima ne znam. Velika stvar postadoše zglobni autobusi🙄 Jesu skuplji, al ne baš toliko u odnosu na solo, a ako je reč o istom tipu vozila u tehničkom smislu. Kod nas se to gleda u fazonu, ako vozi prosečno pedesetak putnika, šta će zglob. Nema veze što ponekad uleti i preko 100 putnika. Po evropskim gradovima, zglob ponekad vozi i desetak ljudi, pa ih ne sklanjaju zbog toga.

A kad se već pominju zglobni e-busevi, tu već imamo osetno funkcionalnija vozila u odnosu na solo. Kapacitet, veći domet, bolja raspodela mase itd. Ima u Beogradu i te kako zgodnih linija za njih. Recimo, ovi Solarisi, solo naravno, iz Novog Sada, verovatno imaju oko 250 kilometara domet sa jednim punjenjem. Dopunom na terminusima, ta autonomija osetno raste. Zglob može imati autonomiju i preko 400 kilometara. Dobro, na to utiče dosta faktora, al svaki e-bus se može opremiti sistemom za dopunu baterija preko pantografa. Ovo što je dobio Novi Sad, kod nas bi moglo na linije tipa 32, 44, 49, 57, 67, 68, 71, 72 (baš zato što nema mnogo vozila, al treba zglob), 82, 87... Mislim, dovoljno kandidata za sticanje iskustava, i postepeno uvođenje u eksploataciju. Iskreno, s obzirom na odlične performanse, ne naročitu buku, većina bi verovatno imala pozitivna iskustva vozeći se takvim tipom vozila. Govorim o električarima renomiranih proizvođača (MAN, Mercedes, VDL, Solaris, IVECO, Irizar, ADL, Volvo, BYD...). Cene padaju, sistemi za punjenje postaju funkcionalniji i jeftiniji. E sad, ono čuveno, kako bi se mi snašli sa tim. Ponegde se dobije neki novi posao, nešto što se mora savladati, a ponegde se može sa dosta manje posla. Kočnice zasigurno mogu znatno ređe da se rade, nema jurnjave zbog kuvanja na visokim temperaturama, verovatno i manje posla, opet u zavisnosti od sistema raznih ventila, oko mržnjenja zimi. Manje bi bilo intervencije što se tiče mehanike, i znatno ređe bi morali da čuče po servisima. Nije sve tako zlatno naravno, al zato trebaju iskustva iz realne eksploatacije. Verujem da upotreba u čisto gradskoj sredini, ipak donosi dosta benefita na stranu električnih autobusa. Videćemo sad malo i iskustva iz Novog Sada, što bi se reklo iz prve ruke, iako je reč o manje zahtevnim uslovima eksploatacije.
U Sremskoj Mitrovici vozi MAN zglobni bus do Sremske rače, video ga pre neki dan. U lošem je stanju, jedan prozor na vratima je bio polomljen.
 
Pa nažalost, po manjim gradovima i kad vozi nešto brendirano, da tako kažem, uglavnom je starije, a eto često i dobrano izraubovano. U Beogradu, za privatnike naravno, postoji ugovorna obaveza da vozila ne smeju biti starija od deset godina. Za većinu gradova po Srbiji to nije slučaj, al zato Beograd dobija šta dobija godinama unazad.
 
Liniji EKO-2 bi trebala zglobna vozila, naročito kasno uveče, kada se posle zatvaranja i pražnjenja Galerije u 22 bus napuni toliko da ljudi vise na vratima.
 
Та одредба о старости возила често није у корист путника. Нпр. боље би било да су сва она зглобна возила купљена са свих страна за потез 600/500 (Солариси и МАНови са троја врата, сви приватни зглобни Икарбуси па и Ик-201 и онај једини зглобни ФАП ако је исправан и безбедан за употребу) и даље у употреби на неким другим приватним линијама уместо што имамо Лиазе и Акије.
Опет су неки градови набавили старија половна возила која су боља од нових купљених за БГ.
 
EKO-1 na punjenju kod Vukovog Spomenika.
P6262062.JPG
P6262064.JPG
 
Та одредба о старости возила често није у корист путника. Нпр. боље би било да су сва она зглобна возила купљена са свих страна за потез 600/500 (Солариси и МАНови са троја врата, сви приватни зглобни Икарбуси па и Ик-201 и онај једини зглобни ФАП ако је исправан и безбедан за употребу) и даље у употреби на неким другим приватним линијама уместо што имамо Лиазе и Акије.
Опет су неки градови набавили старија половна возила која су боља од нових купљених за БГ.

Pa ne bih se baš tu složio. Da nema te granice starosti vozila, privatnici bi bukvalno uvozili polu leševe preko 10 godina stare za par desetina hiljada evra. Uzmi Niš za primer. Šta vredi i Citaro i Lion's city kad je zgazio milion i po kilometara. Održavanje tek. Kakvi god novi "Turci" da su, bar su novi. Ne može Citaro sklepan tamo pre 2010, a fino ga gazili po Berlinu, na primer, biti bezbedniji, i uopšte bolji. Možda prvih nekoliko meseci, dok ne krene da skapava. E sad, kad bi uvozili autobuse 2018/9 na primer, onda ok, al sudeći po cenama teško. Prevoznici gledaju uvek da prođu što jeftinije, mislim vode se profitom što je i normalno, a kad ne postoji ništa posebno obavezujuće zarad podizanja kvaliteta usluge. Znamo vrlo dobro šta su ranije kupovali, mislim uvozili. Bio je to horor realno, pa sve i sa Mercedesima i MAN-ovima. Možda meni interesantan period, jer volim autobuse, al gledano u globalu po svim parametrima, jedan težak haos i javašluk, sa tek minimumom ispunjenih kriterijuma bezbednog i ljudskog prevoza.
 
Arriva je sjajno prošla sa ovim polovnim Volvo busevima 2017 godište beše, super vozila koja nisu uzeta za neke velike pare sigurno, tako da bi mogla da se nadju polovna vozila sa zapada, naročito jer se sad forsiraju električni busevi
 
Pa opet low entry varijanta. Uska treća vrata, konfiguracijski nikako nisu za čisto gradski saobraćaj. Ne vidim to kao neki veliki plus, već još jedan dokaz da kod nas može sve. Samo u grubim crtama se traže neke specifikacije, i na kraju realno može sve da prođe.
 
Ti Volvoi su odlična zamena za Sorove na kraćim poglavito lastinim radijalnim linijama (ili transverzalnim lokalnim) koje nisu za zglob. U svakom slučaju daleko kvalitetnija karoserija od IK112LE, pa šteta što nisu takve niskopodne nabavljali u većem broju (ima jedan ako se ne varam zglobni hibrid na 511). Da su EKO1 pretvorili u 6 ili 69 ekspres sa 18,75 e-Volvoom, to bi već imalo više logike od jedne ok linije sa neodgovarajućim vozilima, i dodatnog ringišpila u centru.
 
Linija se od samog početka koristi baš dosta, ali na delu od "SRC 25, maj" do Slavije. Najviše je ljudi koji je koriste kod SRC i kod Vazduhoplovne škole pa ili silaze kod Studentskog trga ili idu do Slavije. Na Slaviji 90% putnika izađe i uglavnom presedaju na trole ili 31.​
 
Slažem se, ova linija se koristi dvostruko tj. ko ide sa Dorćola siđe na Slaviji, a i na Slaviji ume da se popuni od strane ovih koji idu do Galerije. Tako je i ja koristim, ali nikad je ne bih koristio da idem sa Dorćola do Galerije jer se ne isplati tako posto kruži, ali ako gledamo izolovano pravce Slavija - Dorćol, i Slavija - Galerija, linija ima smisla.
 
Vrh