Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

Ne znam šta se desilo kao što napisah. Za tramvaje znam da su išli u tom trenutku na Omladinac, petica bar. Mogu da pretpostavim da autobusi nisu mogli da dođu do punjača iz nekog razloga, ili da je bila neka havarija kao što kažeš. Možda će neko imati preciznije informacije.
 
Punjači su povezani preko tramvajske mreže, tako da dok idu tramvaji idu i elektro busevi.
Klasičan autobus na EKO 1 je manje više redovna pojava , zbog manjka ispravnih vozila. Velika je glupost sto punjači nisu kompatibilni, pa ne može da ih menja novija serija sa EKO 2...
 
Da li jesu ili nisu kompatabilni, mi (obično građanstvo) ne znamo, jer niko nije proverio, pa tako moramo da verujemo na reč gradskoj upravi.​
 
Dobih info da su Kinezi konačno preuzeli Ikarbus posle nekoliko godina odugovlačenja (imaju 59% vlasništva). I navodno žele da započnu proizvodnju električnih autobusa do kraja godine.

Nadam se da iza tih kineza ne stoji još jedan napredni investitor u demit krmače...
 
Malo sam kopao po internetu o tim Kinezima. Našao sam sajt fabrike autobusa gde se spominje Ikarbus na više mesta https://www.lzgtnet.com/index.php?lang=en
Oni su valjda deo Yinlonga koji proizvodi baterije https://www.yinlong.energy/ a njih je sada preuzeo Gree (proizvođač klima uređaja).
U ponudi autobusa imaju i ovo čudo tehnike
Takođe ima i vest od pre 2 godine kako šalju šasiju i ostale delove u Ikarbus https://www.lzgtnet.com/news/shownews.php?id=210&lang=en
A ovo je njihov bus za Nemačko tržište ( mada nisam nigde uspeo da nađem tog kupca)

 
A dobro, bar imamo sad neki info. Šta će od svega toga biti, i dal će, kako i u kom obimu biti obnovljena proizvodnja, ostaje nam da vidimo. To što je ugašen, ne mora da znači da ne može opet biti pokrenut. Više me brine šta će se na kraju proizvoditi tu, ako do toga dođe. Dal će izlaziti kvalitetnija vozila, dal će imati ikakve veze sa Ikarbusom, ili će biti tek kineski autobusi sklapani ovde, dal ćemo imati samo e-buseve ili i klasične bar neko vreme. Pitanja je mnogo, a po ovome što je @Dart našao, možda se nastavi sa nekim vidom njihovog starog proizvodnog programa, nadam se vidno unapređenog. Ostaje uvek pitanje kvaliteta na kraju. Mada, kad se kreće od nule, pa ako se stvarno uposle kvalifikovani radnici u kombinaciji sa modernim proizvodnim procesima i dobrom opremom, možda ispadne i nešto dobro. Pošto nemamo baš pozitivna iskustva na ovim prostorima sa konverzijom domaće industrije u nešto moderno i vrlo konkurentno, naravno da sam poprilično skeptičan. Koliko god želeo da konačno dobijemo ozbiljnog domaćeg proizvođača, tim pre što se uvozi sve i svašta, svestan da šanse za to i nisu baš velike.
 
Realno od trenutnog stanja ne može biti gore i treba im dati šansu ako su iole ozbiljni.
Na poslednjem tenderu za 10 električnih autobusa oni su bili znatno povoljniji od Higera , ali njihova ponuda nije prihvaćena zbog neke gluposti.
Koliki god obim radova bio u Srbiji opet je veci nego kod Higera, a nije moguće napraviti gori autobus od Higera 😀
 
Ne znam šta se desilo kao što napisah. Za tramvaje znam da su išli u tom trenutku na Omladinac, petica bar. Mogu da pretpostavim da autobusi nisu mogli da dođu do punjača iz nekog razloga, ili da je bila neka havarija kao što kažeš. Možda će neko imati preciznije informacije.
Punjači su povezani preko tramvajske mreže, tako da dok idu tramvaji idu i elektro busevi.
Klasičan autobus na EKO 1 je manje više redovna pojava , zbog manjka ispravnih vozila. Velika je glupost sto punjači nisu kompatibilni, pa ne može da ih menja novija serija sa EKO 2...
#2102 crko danas na okretnici kod Vuka, Iveco ga sad odvukao u depo.

elektrobus odgovor SJP.png
 
Сад су се сетили да Икар тапка у месту. Боље да ураде неки Тролејбус на шасији 112М.
 
Sad im odgovara da se gura priča sa elektrobusima pošto se neko usudio da traži tramvaje sve do VML i da se trolejbuske linije sa Slavije vrate na Studentski trg / produži do "25. maj".
 
Сад су се сетили да Икар тапка у месту. Боље да ураде неки Тролејбус на шасији 112М.

Šasija IK112M je MAN tipa NL323. Nema svrhe raditi nadgradnju te šasije, pa je posle konvertovati u trolejbus. Na toj šasiji je već ugrađen motor, menjač, kao i osovine predviđene za pogon dizel motorom. Trolejbus bi mogao doći u obzir samo na njihovim konstrukcijama običnog IK112, mada sumnjam da će se to desiti. Setili se sad Ikarbusa, a do preuzimanja došlo nedavno, sudeći po dostupnim informacijama. Po istim, biće da je kriva i država sa sudstvom, jer to preuzimanje je izgleda i bilo dugo onemogućeno iz birokratskih razloga. No, nemamo baš kompetentan info, al ovo se da zaključiti na osnovu onoga što se dosad moglo ispratiti i pročitati. Ja se samo nadam da se tu neće raditi o pukom sklapanju kineskih e-buseva, i da će pokrenuti i neki obnovljeni ikrabusov proizvodni program. Neka oni počnu da rade kvalitetnije konvencionalne autobuse, pa će biti super, a trolejbuse možemo i uvesti od nekog pametnog proizvođača. Ipak, treba i kršten trolejbus razviti od nule. Nije to baš tako jednostavno.
 
Da bar uvoze šta treba, nego to često bude i ispod nivoa nekadašnje ponude ovdašnjih proizvođača. Pritom, ne mislim toliko na "Turke". Kod njih je isto šarenilo što se kvaliteta tiče, i to poprilično, al ima ih sad, činjenica, širom Evrope, od Italije, Francuske, Nemačke, pa do Španije, i ne u tako malom broju. Cobri slabo ima, al Otokar, Anadolo Isuzu, Temsa, pa i BMC su i te kako prisutni. Izlažu i po svim mogućim evropskim sajmovima. Poljaci, su tu sa domaćom privredom nešto posebno, kad su velika imena toliko prisutna kod njih skoro pa 30 godina. Mi treba sa se ugledamo na Češku. Odlična domaća ponuda vrlo solidnih vozila, a da nisu preskupa. Kad bi od Ikarbusa mogao postati i jedan SOR, bilo bi stvarno lepo, al to mi se čini malo previše optimističnim. Ipak, kad se ima i neka domaća privreda, videli smo i do sad, lakše je uspostaviti neki kontinuitet u nabavci vozila. Na kraju, ostaje nam da čekamo ne bismo li videli šta će od Ikarbusa na kraju biti.
 
Ako se obestini ovo sa Ćingćongom iz Ikarbusa, može se računati da trolejbuski podsistem odlazi u istoriju. Jer GSP, DJP i Grad jedva umeju i mogu i klasične trolejbuse da održavaju i eksploatišu, a kamoli da idu na još veći diverzifikaciju pa da povrh svega imaju i elektroautobuse u velikoj meri. Mislim, naravno, ostaje veliko pitanje kako će i sa elektroautobusima izlaziti na kraj, jer ipak se radi o grupacijama koje po mentalitetu nisu izašle iz 1950ih, a trenutno su u fazi buđenja iz kome (krize) u koju su sami sebe doveli. Ali svakako da će radije ići na to da imaju 3 podsistema umesto 4 ili 5. Nesposobnost da sami održavaju i eksploatišu elektroautobuse, nadomestiće Ćingćong svojom tehnološkom i tehničkom podrškom. Ali će, očekivano, zato zahtevati da se trolejbuski podsistem ukine kako bi on dobio što veći udeo na Beogradskom tržištu.

Procenjujem da će trolejbusi ostati još par godina dok Ćingćong ne naštancuje dovoljan broj elektroautobusa i ne izvuče GSP iz 1950ih, a onda se sve to smešta na Dorćol, a žice i trolejbusi demontiraju i rasprodaju ili bacaju.
 
Poslednja izmena:
Da li postoji neki određen razlog zašto su elektrobusevi jedina vozila gradskog prevoza u BG u kojima postoji radio sa muzikom?
 
Vrh