Šta je novo?

Електрични аутобуси / Elektricni autobusi / E-buses

Pa kad im je bilo bitno da pokažu da su nabavili više vozila nego prethodni, pa kad je to uzelo da im se obija o glavu, rešili da se fizički ratosiljaju vozila prethodnih, iako nas bolje služe nego li neki novi, ali na našu sreću, to se ne dešava.​
 
Večeras je električni Otokar sa linije 79 oko 18h bio na okretnici Zvezdara koju koristi 309. IMao je upaljene sve žmigavce i brdo ljudi iz GSP-a se okupilo oko njega. Video sam da je došla i saobraćajna policija mada mi nije bilo jasno o čemu se radi. Kada sam ponovo prošao posle sat vremena bus nije bio tu.
 
Da nema neke veze sa dešavanjima u Areni? Danas je bio opšti haos u gradu tako da su 34 i 36, koji su bili jedne od retkih linija koje su funkcionisale, imale nenormalno puno ljudi. Vraćao sam se sa 34 i gužva je bila u njemu nešto manja nego u 26L. Interesenata je bilo toliko da bi komotno mogao solo bus da se napuni. Ljudi su gledali da se dobace donekle kako znaju i umeju, jer trole nisu radile. Dok sam čekao prevoz da se sa Banjice dobacim kući, samo sam 49 i 94 video da prolaze. Izuzetak je bilo jedno vozilo na liniji 47, sa kojom sam se dobacio do Banjice i jedno vozilo na liniji 78.​
 
Nešto razmišljam koliko je Otokar kvalitetniji bus od Higera (novije generacije, da budemo pravedni, ona koja radi na Eko 2)... Rekao bih da je završna obrada znatno kvalitetnija, prostor unutra bolje organizovan, tiši, stabilniji... Često uskočim u Turčina na 79 i iz ugla putnika je po mom skromnom mišljenju daleko bolji, čak neočekivano dobar.
 
Ne uzimaju džabe e-Kenta i zapadne države, a Kineza ne treba porediti ni sa jedinim autobusom, zato što su to kante za sebe
 
Biće veoma zanimljivo uporediti podatke iz eksploatacije električnih Otokara i nesrećnih Higera. Za sada mi 79 električna super izgleda i zapravo savlada sve ove uspone u Batutovoj i po Mirijevu. Samo mi nije jasno koliko tura mora da odradi pre bunjenja u garaži.
 
Ja sam vrlo skeptičan da moze izdržati citav dan u saobraćaju.
 
Biće veoma zanimljivo uporediti podatke iz eksploatacije električnih Otokara i nesrećnih Higera. Za sada mi 79 električna super izgleda i zapravo savlada sve ove uspone u Batutovoj i po Mirijevu. Samo mi nije jasno koliko tura mora da odradi pre bunjenja u gara
Jel zna neko koliko ima km u jednom pravcu na 79?
 
Uzmeš iscrtaš trasu u bilo kojoj digitalnoj mapi i dobiješ tačnu dužinu trase.
 
Pre oko mesec dana sam bio na Azurnoj obali i dosta se viozio autobusima između Nice i Monaka, to je nekih 25 km po smeru. Na liniji rade zglobni električni VDL-ovi. Bio sam fasciniran da bus može bez ikakvih problema da obrne ceo krug bez punjenja (50km)! Napominjem u pitanju je zglobni električni autobus. Istina, trasa je relativno ravna i lagana, gužve ima u špicu, bude bukvalno pun bus stoji se onako fino načičkan, ne Beogradski naravno ali samo iz razloga što vozač neće da primi nove putnike jer je pun (tamo ne primaju putnike kad se bus napuni određenim brojem ljudi, samo na displeju fino promene natpis u "popunjen" i nema novih putnika pa čekaš sledeći, desi se da ne možeš da uđeš ni u sledećih par), van špica nema baš nikoga (istina bila je jesen, kapiram da leti ima dosta putnika zbog plaža usput), ali mi je palo na pamet da bi trebalo razmiljati u pravcu "elektrifikacije" recimo 31ca nekim dobrim kvalitetnim e-busom (imajući u vidu važnost ove linije).

P.S. VDL iz ugla putnika ništa spec ne izgleda u odnosu na Otokar (što me je takođe iznenadilo, očekivao sam Spejs štatl imajući u vidu da pripadaju "GSP-u" Monaka, a bus je bio, pa prosečan), lupaju paneli unutra na svakoj neravnini, tvrdi su, unutrašnjost je tupavo rešena pa kad je pun zna da bude problema... Jedino su sedišta udobnija (ali to je druga priča, to zavisi od naručioca). :)
 
Poslednja izmena:
Nikakvo čudo što može da obrne krug od 50km bez punjenja. Baterijski elektro busevi mogu imati jako ozbiljan kapacitet baterija. Kod zglobnog Citara ide i do 700kw/h, ako se ne varam. Autonomija može ići i do 400 kilometara. Svi se oni opremaju različito prema potrebama i željama kupaca, što važi i za način dopune baterija. Njih ne treba mešati sa našim Higerima, koji imaju, podsećanja radi, super kondenzatore. Električni Otokari kod nas su, opet, po kapacitetima baterija i nemogućnosti dopune istih preko pantografa, potpuno drugačije opremljeni u odnosu na elektro Solarise u Novom Sadu. Baterija kod ovih drugih je kapaciteta na nivou električnog automobila, al se zato brzo dopunjuje preko pantografa. Sad kad ih ima svuda faktički, prave su u hiljadama primeraka godišnje, definitivno postaju nešto sasvim normalno i nisu već nekoliko godina unazad nikakvo posebno čudo. Gradski autobusi se baš ubrzano elektrifikuju, a od skora kraće izvedbe između 10 i 11 metara dužine, kod ovih evropskih proizvođača, nude se samo u verzijama na čisto električni pogon. Kod onih koji nisu skoro predstvali novu generaciju gradskih autobusa, kao na primer Mercedes koji C2 pravi punih 10 godina (dizel naslednika očigledno neće biti), mogu se još uvek naći sve verzije sa pogonom i na dizel.
 
Ja video svojim očima, oktobar 2023. pun krug Nica-Monako-Nica bez punjenja, zglobni VDL. :) Za mene veliko iznenađenje kad sam uopšte video električni zglobni bus gradskog tipa na liniji koja je suštinski međugradska (zapravo i međunarodna). :) Od prilike sam rekao 50 km, ne znam tačno u kilometrima koliko je, ko ima vremena može da izgugla tačnu dužinu, broj linije je 607.
 
Da da, pa to baš i pisah malopre. Tako i treba da rade u suštini. Ne dopunjuju se u dosta slučajeva, tj poručuju se često sa velikim paketima baterija. 50 kilometara nije puno svakako. To možda mogu da dobace i neki kineski autobusi, koji koriste tehnologiju super kondenzatora. Evropski proizvođači se mahom drže baterija za sad. Kinezi su otišli dalje i sa baterijema, i svim drugim mogućim tehnologijama za čisto elektro pogon.
 
Deluje, bar za sad, da rade bez ikakvih problema. Ozbiljno su opremljeni. Nisam se njima još vozio, al vidim da ljudi imaju mahom pozitivna iskustva. I ovako na oko deluju dosta ozbiljno. Negde sam već i postavljao tehničke karakteristike. Na papiru impresivno svakako.
 
20231208_160350.jpg

I ovi počeli da voze u koloni da se sustizu
 
Pa ništa čudno, kao i kod svih drugih linija sa nevelikim razmakom između polazaka. Eko2 ide na desetak minuta. Slavija je kritična često i van špica.
 
Данас сам ухватио електробус на линији 59. Иако ми није била циљана линија, хтео сам да видим како је возити се у електробусу. Готово је сигурно да је електробус на 59 сензација и да представља право освежење, не само за поменуту линију, већ и за јужни део града који се није сусретао за оваквим типом возила, све до сада. Вожња у електробусу је сама по себи специфична и сасвим ок вуче кроз успоне, што отвара могућност да се тролејбуска мрежа прошири ка Раковици, која је доста пута спомињања на овом форуму. Не знам тачно колика је аутономија за батерије, јер пуњачи на Певцу и Славији не постоје, а 59 у правцу има око 16 километара. Иако бих се лично више обрадовао да сам видео зглоба на 59, утисак за електробус ми је позитиван. Ако се не варам, на још две аутобуске линије (35 и 79), раде електробуси.

За крај, једна слика електробуса Отокар на линији 59.
1000022707.jpg
 
Ništa ne bi značili punjači na terminusima, pošto ovako opremljen ebus ne može da povuče dovoljno struje da bi dopuna od nekoliko minuta imala ikakvog efekta. Za to je potreban pantograf sistem, i da tipa može da povuče 300 i više kw. Same baterije moraju biti opremljene da istrpe to, plus adekvatan punjač. Jednostavno, konkretan model Otokara je predviđen isključivo za punjenje van rada u garažama. Autonomija mu zato nije naivna, al sigurno ne baš dovoljna za rad na jednoj 59-tki od jutra, pa do pred ponoć. Video ih i ja da se pune na OMV pumpi na Ibarskoj. Izgleda da TP stvarno nije nabavio i neophodne punjače, što je stvarno čudno.
 
Јао кад почну да горе ови електрични, има да се огреје читава улица. Дај Боже само да нико не погине.
 
Vrh