Šta je novo?

Železnice Srbije........uticaj na razvoj Grada

Ahhahaahaahaaa :lol: Ti si Vlado, kako vidim, jedan veliki entuzijasta. Da kojim slucajem zivimo u nekoj normalnoj zemlji ovakvi projekti bi bili realnost. Medjutim, mi zivimo u Srbiji gde ne umeju da obezbede ni 60 kmh na pruzi. Novorekonstruisane deonice izmedju Novog Sada i Beograda imaju ogranicenje na 10 kmh zbog kakastrofalno lose izvedenih radova.
 
Vlado jel ti zivis u Srbiji? :D :D
Svidja mi se tvoj optimizam ali mislim da i sam znas koliko je to sto si rekao smesno. Mozda za nekih 10ak godina.
 
Prilagodjavanje pruge bi malo teze islo. Trebala bi se praviti sasvim nova pruga. Izgleda da cu raditi na tom projektu u italiji :D
 
Nasa drzava ne moze da obezbedi ovako nesto,jer prvo pruge su stare i spore (neke i do 20km/h),a za nove se nema para.O vozovima i da ne pricam.Ali da ima pare,bilo bi pametno kupiti ovakve vozove,jer bi se oni sami isplatili kroz koju godinu,a uzgred malo trose i imaju velik kapacitet.Nisam bas neki optimista u vezi ovog,ali ne bi mi skodili i neki vozovi do 200 km/h.Izgleda mi mnogo realnije.
 
Cone":dxvh8k2i je napisao(la):
Nasa drzava ne moze da obezbedi ovako nesto,jer prvo pruge su stare i spore (neke i do 20km/h),a za nove se nema para.O vozovima i da ne pricam.Ali da ima pare,bilo bi pametno kupiti ovakve vozove,jer bi se oni sami isplatili kroz koju godinu,a uzgred malo trose i imaju velik kapacitet.Nisam bas neki optimista u vezi ovog,ali ne bi mi skodili i neki vozovi do 200 km/h.Izgleda mi mnogo realnije.
Para ima ali se trose na druge stvari.
 
bigvlada":unp9f1uv je napisao(la):
Novi brzi voz, AGV, automotrice a grande vitesse, 7-14 vagona, komercijalna brzina 360 km/h, prima do 650 putnika, troši 30% manje struje od TGV-a.
http://img98.imageshack.us/img98/8075/agvnr3.jpg

AGV na testiranju u Češkoj, u maju ove godine.
http://img98.imageshack.us/img98/7666/800pxalstomagvcerheniceiw0.jpg

Ova država bi trebalo da razmisli da prilagodi bar prugu Niš - Beograd i kupi JEDAN ovakav voz. Možemo da se igramo sa matematikom, ali činjenica je da ovo prima isti broj putnika kao 10 autobusa a brže je 4,5 puta od njih. O cenama goriva neću ni da govorim. Za relaciju Niš - Beograd je potrebno nešto malo više od SAT vremena. Beogradu uvek treba nova radna snaga. Nišlijama treba posao. Neće biti bitno da li se na posao na npr. Novi Beograd dolazi iz Niša ili iz Rakovice.
Posle lagano dodavati Novi Sad, Suboticu, Leskovac, Pirot, Užice, Čačak, Kragujevac, Kraljevo i Kruševac.


btw. Italija je već kupila jedan kontigent vozova.
Za ovo bi bilo potrebno izgraditi sasvim NOVU prugu, dvokolosecnu, sa zavarenim sinama i betonskim pragovima, a to kosta uzasno puno. Osim toga, Srbiji objektivno ne trebaju putnicki vozovi koji bi isli preko 220-250 km/h, jer razdaljine izmedju gradova su premale da bi se investicija u HSR uopste isplatila. To govorim za deonice BG-Nis-Leskovac i BG-Novi Sad-Subotica. Sto se Kraljeva tice, ta pruga je jednokolosecna i jos uvek nije elektrifikovana... :nono: :bash:
 
Negde sam nasao da su Italijani narucili 25 vozova za 650 miloina eura. To mu dodje 26 po vozu (ne pise koja verzija, sa koliko sedista). To mu ne dodje mnogo.

Svi pricaju da je pravljenje pruga skupo. Da li neko ima neki podatak(ili predpostavlja):

Koliko bi kostala ta nova pruga(da se stave odgovarajuce sine, betonski pragovi itd.) po km? Znaci zamena postojecih sina na relacijama gde je samo to potrebno?

Koliko kosta elektrifikacija po km?

Koliko kosta dodavanje jos jednog koloseka tamo gde je moguce(zbog konfiguracije terena, zbog krivina) po km? Znaci potpuno novi kolosek na primer u Vojvodine gde nema nikakvih prepreka?

Mislim, stalno slusam "E, koliko to kosta?" , ili se daju neke glupe ukupne procene tipa: "Za obnovu zeleznica treba 5(10) milijaradi eura ? Nikad ne kazu za sta, na kojoj relaciji itd.

Sto se mene tice drzava treba samo da drzi pruge i da naplacuje za odrzavanje i modernizovanje, a da se sve ostalo prepusti privatnicima. Oni bi vec nasli interes.
 
KimIlSin":18i6hmrb je napisao(la):
Srbiji objektivno ne trebaju putnicki vozovi koji bi isli preko 220-250 km/h, jer razdaljine izmedju gradova su premale da bi se investicija u HSR uopste isplatila. To govorim za deonice BG-Nis-Leskovac i BG-Novi Sad-Subotica.
Ako već pričamo o brzim prugama, tu su rastojanja svakako Budimpešta-Beograd i Beograd-Skoplje-Solun, a ne Subotica-Beograd i Beograd-Leskovac. Balkanske države (+ Mađarska, recimo) sve redom imaju smešno mala tržišta i jedini način da se ovakav projekat isplati je nekakva regionalna železnica, možda finansirana delom iz nekih EU fondova za infrastrukturu. Ali o tom potom. Ono što meni ne ide u glavu je kako i dan danas ne postoji prigradska železnica (to je prevod za "commuter railroad," jel?) koja povezuje Beograd i Novi Sad, recimo sa stanicom u Inđiji. Rastojanje je dušu dalo da na svakih sat vremena ide po jedan voz u svakom smeru.
 
Pa, do Indjije povremeno vozi BeoVoz (kada su neke manifestacije), a inace ide do Nove Pazove, tako da bi verovatno isao i dalje da ima potraznje...
 
Nenad":lt6nuf9k je napisao(la):
Pa, do Indjije povremeno vozi BeoVoz (kada su neke manifestacije), a inace ide do Nove Pazove, tako da bi verovatno isao i dalje da ima potraznje...
Pitanje BeoVoza je šta je starije kokoška ili jaje; iliti servis na koji možeš da se osloniš ili potražnja putnika. O tome je već puno pisano, ali prosto ako ti treba par sati da dođeš od Novog Sada do Beograda neće ti pasti na pamet da živiš u Novom Sadu a radiš u Beogradu, mada sam znao par ljudi koji su prepodne radili u Novom Sadu a popodne išli na postdiplomske na ETF u Beogradu, tako da to nije baš skroz van pameti.

Veliki Vlada je spomenuo Niš-Beograd, to je već malo mnogo, ali Novi Sad-Beograd je skroz izvodljivo. Meni lično vožnja vozom na posao konceptualno ne smeta, pa možda preterujem, ali ako neko radi blizu Prokopa (mmda!) i sa platom koju ima može da bira između korektnog stana u Novom Sadu ili nečega na žešćoj periferiji Beograda, preklopi brojke, prekolopi koliko mu to uzima vremena, prekolopi kvalitet života i vidi šta mu više odgovara.

Kad voz ide 10 na sat u jednom segmentu i staje u svakoj zapizdini, to naravno neće moći.

Čun se ljuljnu, on se trže, ode sanak pusti. :)
 
Probaću da iskopam jedan članak o brzim prugama iz Galaksije, kada su krajem osamdesetih vodeći jugoslovenski naučnici davali svoje prognoze o razvoju matematike, fizike, hemije, astronautike, poljoprivrede, saobraćaja itd... u poslednjoj dekadi 20. veka. Već tada su određena optimalna vremena putovanja brzom železnicom između pojedinih gradova. Mislim da su se složili da razdaljina mora da bude bar 400 kilometara da bi se tadašnji TGV isplatio.

Ako su Rumunija i Bugarska mogle da grade puteve iz pretpristupnih fondova EU možemo i mi železnicu, pogotovo što je to međunarodna trasa. Postojeća pruga može da ostane za teretni saobraćaj, AGV-u svakako treba nova pruga, bez oštrih krivina i po mogućstvu što ravniji teren. Bez zaustavnih stanica između Niša i Beograda. O AGV treba da razmišljate kao o Airbus-u A380, koji služi da brzo preveze mnogo putnika između najvećih aerodroma gde onda prelaze na male avione (npr. ATR 72) namenjene regionalnom saobraćaju.

Kolika je razdaljina između Subotice i Leskovca? Koliko je vremena potebno za izgradnju jednog kilometra takve pruge?
Za to treba dati koncesiju, Železnice mogu da kupe jedan voz i da dozvole privatnicima da joj se pridruže, prema mogućnostima.
 
Tih 400km su izracunali prema distanci Paris - Lyon. Tada je vec postajao TGV izmedju ta dva grada. Uglavnom TGV je zakon. Paris Marseille za tri sata a ima 700km i kada se sve izracuna brzi se stigne od aviona (narocito ako se ide od centra grada do centra grada).

edit: Kilometar pruge kosta mnogo i cijena puno zavisi od konfiguracije terena. Ali za TGV pruga treba da bude sto ravnija sa blagim krivinama. Francuska je nedavno napravila TGV do Metz-a i teren nijepuno brdovit ali ima puno brezuljaka. To je sve kostalo nekoliko milijardi eura.
 
Izbaci beograd Bar. Do granice samo a ostatak bi morali CG da financiraju. Mogli bi posto sada imaju EKO taksu od koje bi mogli to i da financiraju :)))
 
Pa ne bismo to ni mi ni Crnogorci finansirali nego EU, isto kao i sa ovim drugim projektima :)
 
jovanovm, ... dovoljno je Beč - Pešta - Prokop - Sofija - Istambul ... ostalo neka gradi ko hoće. :)
 
dragan":1tawlp50 je napisao(la):
jdovoljno je Beč - Pešta - Prokop - Sofija - Istambul ... ostalo neka gradi ko hoće. :)
Orient ekspres. U 10 sati pređeš put za koji ti je nekada trebalo nedelju dana, i još si bio srećan ako te neko ne ubije pa da zovu Herkula Poaroa da rešava stvar.

Inače, slažem se skroz -- kakav crni Beograd-Bar. Brza pruga na trasi na kojoj ti treba most iz Ginisove knjige rekorda je absurdna kad imamo para koliko već imamo (a i da ih imamo više, mogu pametnije da se potroše). A i fundamentalno ne vidim zašto bismo favorizovali povezivanje Crne Gore sa bilo čim -- Budimpešta, Zagreb, Solun, Sofija, Bukurešt - to je otprilike to. Nemam nameru da vređam komšiluk, ali ovi ostali što nemaju ni po 3-4 miliona ljudi, realno, nek se snađu sami.
 
Sve je to OK, slazem se da je Bar najnizi moguci prioritet sto se putnickog saobracaja tice, ali evo nekih argumenata za poboljsanje pruge do tamo:
a) Nama treba dobra pruga do Bara jer nam je to jedina morska luka koju kako/tako koristimo.
b) Beogradjanima, kojih ce biti sve vise i bice sve bogatiji, ce trebati vikendice na moru, i transport do doticnih (mada je autoput dostojna zamena, mogu da zamislim poslovne ljude koji su 3 dana u svojoj vikendici na moru, tri dana u gradu na sastancima)
c) Da se jos normalizuju stvari pa da se uradi varijanta do Dubrovnika to bi bilo jos bolje, ali iskreno ne znam da li je to moguce.

Samo glasno razmisljam, by the way, recite mi zasto gresim...

Beogradu treba brza veza sa Budimpestom kao fin. centrom... Sto se regionalnih tice, opcije su nam Zagreb i Bukurest.... E sad, imam jedno pitanje - Da li mislite da bi bilo bolje raditi vezu sa Sofijom/Istanbulom i dalje Azijom pa sporiji krak do Soluna ili obratno?

P.S. U mom idealnom svetu, ni kilometar pruge ne bi gradila drzava vec privatne kompanije koje bi terale svoje vozove :)
 
Još ovo pa odoh da radim:

a) Solun kao morska luka za Srbiju takođe ima smisla. Svakako ima više smisla orijentisati srpsku privredu ka Grčkoj nego ka Crnoj Gori ako već može da se bira.

b) Bogati Beograđani će ići na Palmu, Azurnu obalu, Bahame, Havaje, ili Nepal i Tibet, već kako budu hteli. Ona trojica koji baš insistiraju na čarima crnogorskog gostoprimstva (mmda...) neka sednu brate na avion, doći će i neki low-cost Southwest u Beograd. Izvinjavam se, zaboravio sam da su su bogati Beograđani bogati, pa im jefitni letovi ne znače puno. :)

U tvom idealnom svetu privatne kompanije izgleda ne moraju da posluju sa profitom. :) Relativno mali procenat veza je isplativ, ovo sve ostalo mora da finansira država pošto je železnica strateška infrastruktura. Amtrak recimo je godinama na izadhu od kako je američka vlada rešila da ih tera da posluju profitabilno. Ali to je neka druga priča.
 
Ma, prvo : Beč - Bratislava - Budimpešta - Beograd - Sofija - Istambul ........ Bagdad. :)

Može i krak Niš - Skoplje - Solun, a ove ostale treba zaboraviti - za Luku Bar je dobra i ova.
 
OK, u pravu si low-cost ima smisla... mada razmisljam o cenama kerozina, alternativnim gorivima...

A sto se profitnosti tice, imam jednog kolegu koji je bio glavni savetnik rekonstrukcije zeleznice ruskoj i poljskoj vladi (sad je u americkom DoT), i on kaze sledece: robni transport je isplativ, putnicki nije...I to je otprilike sve sto znam o tome...

Ova linija sto je dragan pominje u celosti ima ekstremno mnogo smisla da se radi, i od toga mislim da bismo mogli da dobijemo EU kintu ladno, samo da zatrazimo...

I da, Solun stvarno ima dosta smisla kao robna luka.... hmm.. treba to neko da sedne i dobrano da izracuna sta se vise isplati (da se manje vodimo politikom "prijateljskih i neprijateljskih zemalja" a vise parama)...
 
Beograd Bec BG-Budapest BG- Sofia BG Athens Thessaloniki BG-Prag Nije nam potrebna CG. BG-ZG Mi smo njima mnogo potrebniji pa ako treba onda neka grade uz pomoc EU prugu BAR---BG. Dosta je bilo koristenja. Neka se sada obrate braci u EU
 
VOLIMO SRBIJU Kao sto drugi vole prvo svoje pa onda sve ostalo. SRBIJA je PRIORITET !!! Ostatak sledi. Voleti SRBIJU znaci imati dobre " VEZE " u SVETU

Ne bacaj dubre ; ne zagaduj reke i prirodu oko sebe ; ne saraj po zidovima i ne razbijaj sto god vidis lepo i novo. VOLI Srbiju bez obzira kakva ona bila prema tebi. VOLI zemlju u kpjoj zivis. Ne moras da volis politiku vec zemlju na kojoj stojis
 
Evo članka, ovo je pisano u Galaksiji u maju 1990, kada je TGV bio vrhunac tehnologije. Sada, sa AGV-om, koji ima komercijalnu brzinu od 360km/h i maksimalnu od 578 km/h, vremena možete slobodno da podelite sa dva. Primetićeće da ni tada nije razmišljano o brzoj pruzi Beograd-Bar.

voz1ha4.jpg

voz2mj3.jpg
 
Vrh