Autor: E.B. | 01.06.2008 - 00:02
Šta dobijete kad ukrstite autobus i voz? Vozilo kao autobus, brzo kao laka železnica, a uz to i štedi gorivo. „Tojota“ i njen sektor za proizvodnju kamiona „Hino“, zajedno sa japanskom železničkom kompanijom „Hokaido“, izrađuju novi model polivalentnog vozila od koga očekuju da bude, pre svega, ekonomski isplativo.
„Hokaido“ je 2004. počeo da razvija projekat „vagon-autobusa“, staru ideju koju su pre više desetak godina istraživali i u Velikoj Britaniji i Nemačkoj, ali bez opipljivih rezultata. „Hokaido“ je, međutim, na šine uspeo da postavi funkcionalni model vozila.
Novi tip vozila koji je nastao „ukrštanjem“ kamiona i autobusa moći će da poveze 25 putnika i potrošiće samo četvrtinu goriva koje autobus inače potroši za istu destinaciju. Japanska železnica počela je da testira vagon-buseve pre 18 meseci, a partnerstvo sa „Tojotom“ bi moglo da ubrza razvoj i komercijalizaciju vozila koje bi u bliskoj budućnosti moglo da se koristi kao vozilo za široke narodne mase.
„Vagon-autobus“ ima četiri gume za vožnju putevima i četiri čelična točka za prugu. Potrebno mu je samo 15 sekundi da se „prešaltuje“ sa puta na prugu i obrnuto. Vožnja je identična vožnji busom, a hidraulika podiže gume i spušta čelične točkove u isto vreme dok vozač upravlja vozilom prebacujući ga s puta na prugu.
Njegovi tvorci očekuju od „vagon-busa“ da donese znatne infrastrukturne uštede jer će se na područjima bez dobre putne mreže koristiti na železničkoj pruzi, i obrnuto. On je i ekološki mnogo bolji jer ga pokreće dizel-motor, a izbegavaće saobraćajne „čepove“ vožnjom po pruzi.
Vozilo bi trebalo da bude gotovo do sredine juna i javnosti predstavljeno u julu.