Nedavno je cela moja porodica putovala noćnim vozovima Brest - Magilev i nazad. Zadovoljstvo putovati, posebno sa decom. Rastojanje 650km, tek nešto manje kao Beograd - Solun se prelazi za 11 sati, pri čemu je dizel vuča (loše karakteristike ubrzanja), stajanje svakih 20-40km. Za razliku od bicikla, voza i aviona, ćerka mi je mnogo puta povraćala čak i pri kratkim vožnjama kolima. I autobus joj ide na zlo, ali ne muti tako brzo.
Na pravcima ka Minsku je mnogo Stedlera sa dosta udobnijim sedištima nego ona kod Srbija-voza, ali se u dane velike potražnje mnogo brže rasprodaju vagonski vozovi. Vagonski vozovi su sa do 18 vagon starosti 30-40 godina, obično sa puštanjem izmeta na šine i zaključavanjem vecea u sanitarnim zonama, vrlo visokim podom. Stedleri starosti do 10 godina sa udobnijim sedištima nego u Srbiji, ulazom na visini perona, vakum vece, brži su od vagonskih vozova za 20%. Standardni za Belorusiju je petodelni, za opterećenije polaske je ekvivalent kompoziciji 10 vagona, i opet se popune tek kada se prodaju sve karte za vagonske vozove. Inače, u vagonskim vozovima je najpopularnija usluga "plackart". To bi se moglo porediti kao kušet kola sa otvorenim prostorom bez vrata kupea. Jako ih koriste i u dnevnom saobraćaju.
Da ne ispade da samo tamo u Moskovskoj Rusi, Kijevskoj Rusi i Beloj Rusi tamo nešto vagonišu, privatne firme sa bredndovima FLIXTRAIN i REGIOJET su se opredelile upravo za vagonske varijante, pri čemi Regio Jet nudi 5-6 nivoa usluge od autobuskog rasporeda sedišta, preko sedećih kupea do ozbiljne biznis klase. Za državnog transportnog operatera je to još i smislenije, zato što se lokomotive sa dnevnih vozova mogu koristiti za noćne vozove u zemljama koje nisu protiv svake pameti razdvajali putničku i teretne kompaniju.
Ja sam bi bio presrećan da u Srbiji imamo sledeće noćne vozove:
---Minhen - Beč - Budimpešta - Subotica - Novi Sad - Beograd - Niš
---Subotica - Novi Sad - Beograd - Niš - Vranje - Skoplje - Solun/Bitolj
---Subotica - Novi Sad - Beograd - Užice - Podgorica - Bar
---Beograd - Zagreb - Ljubljana - Trst
Potencijalno, razmotriti kao sezonski, ili ne svakodnevni, ili kao kursna kola:
---Beograd - Temišvar - Bukurešt/Konstanca
---Beograd - Niš - Sofija - Istanbul/Burgas/Varna
---Beograd - Zagreb - Knin - Split
---Beograd - Budimpešta - Bratislava - Prag - Berlin