A
Austin Milbarge
Guest
Sigurno je bilo raspoloživih parnih lokomotiva, film je sniman 1977/78, i imao je solidan budžet za ono vreme, ne znam samo da li su baš imali u tom momentu na pruzi Sarajevo - Ploče parnjače.
Врућина утиче на то да се шине, које су од челика, шире тј. додатно издужују. Када дође до критичне тачке издуживања тј. превеликог напона, ако колосек није како треба, долази до избацивања колосека из његове осе што се назива сунчана кривина.Kako tačno vrućina utiče na smanjenje brzine?
To je nasleđeno od Italije, tek krajem šezdesetih su JŽ krenule sa sopstvenom elektrifikacijom mreže. Zašto li se samo čekalo četvrt veka od završetka rata? Još pedesetih i šezdesetih smo u Goši proizvodili po licenci nemačke Uerdingen Schienenbuse koji su tada bili zadnja reč dizelmotorne železničke tehnologije, ali ozbiljno se kasnilo sa uvođenjem struje.Од Ријеке ка Трсту, још пре рата, мада, то је било у Италији (али је после рата припало Југославији).
To je nasleđeno od Italije, tek krajem šezdesetih su JŽ krenule sa sopstvenom elektrifikacijom mreže. Zašto li se samo čekalo četvrt veka od završetka rata?
Parnjaču na elektrificiranu prugu? Asea bar glumi električnu lokomotivu iz tog vremenaБило им тешко да дотерају парњачу и ако их је тад сигурно било 10ак у експлоатацији.
Da je tako,svi bi se jos vozili na paru. Ukupno,stepen iskorišćenja kod parnih mašina daleko najmanji.Verovatno jer tada više od polovine domaćinstava države nije imalo struju. Elektrifikacija domova i fabrika je bio veći prioritet.
Sa druge strane, proizvodni kapaciteti su bili mnogo manji, sadašnje velike elektrane nisu postojale.
Struja je u to vreme bila dosta skup energent. Sijalica se u stanovima gasila ako nije neophodna u cilju kontrole potrošnje i visine računa.
Ugalj i voda potrebni za pokretanje lokomotiva i vozova su bili dostupni i jeftiniji. Njima progonjene parne lokomotive su često išle našim prugama i brže nego savremene električne.
Takođe, sagorevanje uglja direktno u lokomotivi za proizvodnju pare je energetski efikasnije nego sagorevanje istog u termoelektrani pa znatni gubici tokom transformacija energije iz toplotne u električnu. Dodati gubitke u prenosu..
Srbija nije ni imala elektromrežu do ww2, šta tu nije jasno? Postojale su male lokalne centrale za pojedine gradove, a neke veće firme koje su proizvodile struju su prodavale višak građanima. U to vreme se struja plaćala paušalno jer je prosečno domaćinstvo imalo par sijalica i poneko radio.Da je tako,svi bi se jos vozili na paru. Ukupno,stepen iskorišćenja kod parnih mašina daleko najmanji.
A, pa radikali su bili i protiv te pruge - tvoj zemljak, prota Milan Đurić je govorio da je železnica zmija koju je u srpska nedra postavio stranac - a Miloš Ković im u današnje vreme daje za pravo...ali u samoj Kneževini i Kraljevini Srbiji do otvaranja Beograd-Niš 1884. nije bilo putničke železnice.
Pruge Prahovo-Negotin-Zaječar-Knjaževac, Mladenovac-Aranđelovac-Lazarevac, Beograd-Obrenovac-Lazarevac-Valjevo su izgrađene za vreme Pašića. Isto i Šabac-Koviljača, ne znam da li je bila povezana sa Obrenovcem pre rata. Polovinu ovih pruga su titioisti ukinuli posle 1945. umesto da ih samo preprave u normalni kolosek.Onda su, kad su došli na vlast, nacionalizovali (oteli) prugu od Francuza - prethodno satanizovavši posao kojim je Srbija prugu dobila praktično za džabe, 'jer bi nam Rusi napravili povoljnije' - posle čega novu prugu dugo nismo napravili.
Pašić je u 3 rata za 6 godine oslobadio sve naše zemlje i od Turaka i od Bugara i od Austrougara, a ova st*** sada ih predaje u miru. Da li je i on krao za vreme svoje vlasti je drugi par rukava, ali nije ništa izdavao.Stokka je to grdna bila, ko i ova sada. Pa još i veća.
Није Шабац био повезан с Обреновцем никад, постојао је план али после рата ништа од тога.Pruge Prahovo-Negotin-Zaječar-Knjaževac, Mladenovac-Aranđelovac-Lazarevac, Beograd-Obrenovac-Lazarevac-Valjevo su izgrađene za vreme Pašića. Isto i Šabac-Koviljača, ne znam da li je bila povezana sa Obrenovcem pre rata. Polovinu ovih pruga su titioisti ukinuli posle 1945. umesto da ih samo preprave u normalni kolosek.
Да смо здрава држава не би ни било потребе за Сомбор - Београд, могли би све у НС да обаве.Još bolje je bilo sa šinobusima gde su ljudi sedeli i stojali jedni drugima na glavama jer nikada nije bilo dovoljno istih da imaš sat vremena komfornog putovanja.. Sombor nikada nije imao direktnu vezu do Beograda npr. Mislim da bi Sever mogoa da potvrdi sve ovo. Naša železnica je uvek bila samo privid i ništa više.
Za vreme Pašića je otvorena i pruga Stalać-Kruševac-Trstenik-Kraljevo-Čačak-Požega-Užice 1912. ona se koristila sve do zamene standardnim kolosekom, ipak je bilo malo nezgodno ostaviti najveće gradove Raške i Zapadnog Pomoravlja bez ikakve železnice koja tu ima svoj prirodni pravac, pogotovo Užice koje je tada nosilo onaj ogavni prefiks. Nažalost, Obrenovac, Aranđelovac, Gornji Milanovac nisu bili te sreće: pre jednog veka su imali železnicu, danas je nemaju jer su pre pola veka partijskom odlukom počupani svi uzani koloseci bez da budu zamenjeni nečim modernijim.@Užice
Iha, požuri ga ti, Beograd - Obrenovac je međuratna pruga, za Valjevo se iz Beograda išlo brodom do Zabrežja, pa uskim kolosekom do Valjeva... pola dana.