Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Samo da im posle ovog požara ne padne na pamet da putnički saobraćaj kompletno izmeste na stanicu Bor Teretna koja se nalazi pored kopova daleko van grada, do nje ne postoji nikakav gradski prevoz, a glavna putnička stanica koja je izgorela je u strogom centru. Jednom prilikom sam putovao vozom od Zaječara do teretne stanice u Boru, odande do prvih zgrada u naselju nema čak ni trotoara za pešake.

Ne, to se neće desiti, službeno mesto ostaje za manipulaciju putnika, ali problem je oko stanične zgrade i njenog opstanka, da ne bi smo došli do toga da grad od oko 40,000 stanovnika nema adekvatnu stanicu.
Dosta je što je stanica Majdanpek planski izgrađena u divljini 15 kilometara od istoimenog grada, kao da vozove treba da koriste vukovi, međedi, lisice i druge šumske životinje, a ne ljudi.

Tačnije na 8 km, a koriste vozove Majdanpečani, pogotovo Srednjoškolci vikendom.
Majdanpek nije ni bio predviđen da dobije stanicu već Debeli Lug, al nazvaše je Majdanpekom, nekada je postojao bus prevoz do grada, ali sada samo taksijem.
Nažalost, grad ne želi da finansira autobus do stanice i tu je začkoljica koja se ne rešava.

Ako tako izoluju i Bor, cela pruga Požarevac-Zaječar će i u perspektivi izgubiti atrakciju za bilo kakav putnički saobraćaj koji sada jedva da postoji. Homolje i Stig su retko naseljeni krajevi, ruralne stanice imaju malo putnika, a bez Bora i Majdanpeka tu postoji samo varošica Kučevo sa normalnom stanicom u okviru naselja, a i ono je u grdnom demografskom minusu. Malo ljudi bi koristilo voz na terminalnoj relaciji od Požarevca do Zaječara, čak i da se ta pruga ozbiljnije sredi u budućnosti.

Užice, mogu ti slobodno reći da je već sada izgubila.
Ceo taj projekat povezivanja Zaječara i Požarevca je završio fijasko, počev od nedovršenog remonta Po-Mpek pa do lošeg Reda vožnje i loše pozicioniranih stanica.
Pola stajališta je imalo pogrešno mesto, jer su bile bazirane tradicionalnim mestima iz prošlih vremena kada su ljudi hodali kilometrima da bi uhvatili voz.
Da bi se ta linija dovela u red potrebno je:
1) Rešiti putne prelaze
2) Remontovati stanične koloseke (Tuneli su sada rešeni)
3) Zavariti još 500 sastava i podići brzinu 80 km/h na celoj deonici
4) Ukinuti bespotrebna stajališta i dodati nova
5) Uvesti tri voza dnevno sa dobrim RV-om i naravno izreklamirati.
6) Uvesti autobus Železnička-Majdanpek

Kada bi se ispunile te tačke, verujem da bi bilo puno više putnika i samim tim putnički saobraćaj bi bio opravdan, ovako polovično baš ne može.

@Jelancha koliko putnika prođe kroz stanicu Bor u jednom danu (koliko je prolazilo ranije kroz istu?)

Sada trenutno ukupno oko 90, treba imati u vidu da prolaze samo 4 voza dnevno, po 2 u jednom pravcu, te se i ne može očekivati više.
Za Majdanpek u 7:49 & 16:31
Za Zaječar u 10:47 & 19:19
Najpopunjeniji polasci su oni u 15:20 iz Zaječara i 10:47 za Zaječar, takođe ima dosta putnika sa sela između Majdanpeka i Bora.
Problem su i stajališta između Bora i Zaječara, nijedna nisu blizu naselja.
 
Zaboravih malopre da pitam isto, zašto iz Lapova za Smederevo ide DMV, a ne EMV, a pruga je elektrificirana?
 
Poslednja izmena:
Tačnije na 8 km, a koriste vozove Majdanpečani, pogotovo Srednjoškolci vikendom.
Majdanpek nije ni bio predviđen da dobije stanicu već Debeli Lug, al nazvaše je Majdanpekom, nekada je postojao bus prevoz do grada, ali sada samo taksijem.
Nažalost, grad ne želi da finansira autobus do stanice i tu je začkoljica koja se ne rešava.
Kako se uopšte došlo do toga da postoje 2 stanice Majdanpek i Debeli Lug, jedna iza druge? Lokacija samog grada Majdanpeka jeste vrlo nezgodna za razvoj železnice, sa onakvim geografskim položajem bi moralo da se gradi na desetine mostova i tunela, a današnja udaljena stanica Majdanpek je građena na lakšem terenu u dolini reke Pek. Da smo bogatija zemlja, možda bi imala smisla izgradnja nove pruge Majdanpek - Majdanpek Grad - Donji Milanovac- Negotin. Time bi se dosta skratilo vreme putovanja teretnih vozova od prahovskog pristaništa do Koridora 10, a dok je postojao putnički voz Beograd-Prahovo Pristanište i on je morao da kruži okolo-naokolo preko Bora i Zaječara. Međutim, zbog teškog terena bi takav projekat bio izuzetno skup i građevinski zahtevan, mada bi se možda dugoročno isplatio i doprineo bi oživljavanju celog tog kraja. Realizacija bi verovatno bila komplikovana koliko i barska pruga preko Nove Varoši i Zlatara umesto preko Priboja i dolinom Lima. Nova Varoš, Rožaje i Majdanpek dosta i panoramski liče međusobno, nalaze se usred planine i na velikoj nadmorskoj visini, a sva 3 grada nemaju železnicu osim Majdanpeka na papiru.

Ko zna koliko uopšte košta taksi od centra Majdanpeka do železničke stanice usred ničega? Možda je čak jeftinija autobuska karta do Bora, ako se sabere cena taksija+železnička karta. Autobuska se barem nalazi u gradu, mada bi hipotetički mogla da se sagradi železnička stanica na novoj pruzi odmah pored nje, na ulazu u mesto kod jezera, ali ta pruga bi verovatno imala više mostova i tunela nego nadzemnih kilometara.
Zaboravih malo pre da pitam isto, zašto iz Lapova za Smederevo ide DMV, a ne EMV, a pruga je elektrificirana?
Nema dovoljno slobodnih i ispravnih EMV na raspolaganju. I pruge Požega-Kraljevo i Mala Krsna-Požarevac su elektrificirane, pa na njima vozi 711 još otkako je ponovo puštena linija BG-NS.
 
Poslednja izmena:
Kako se uopšte došlo do toga da postoje 2 stanice Majdanpek i Debeli Lug, jedna iza druge? Lokacija samog grada Majdanpeka jeste vrlo nezgodna za razvoj železnice, sa onakvim geografskim položajem bi moralo da se gradi na desetine mostova i tunela, a današnja udaljena stanica Majdanpek je građena na lakšem terenu u dolini reke Pek. Da smo bogatija zemlja, možda bi imala smisla izgradnja nove pruge Majdanpek - Majdanpek Grad - Donji Milanovac- Negotin. Time bi se dosta skratilo vreme putovanja teretnih vozova od prahovskog pristaništa do Koridora 10, a dok je postojao putnički voz Beograd-Prahovo Pristanište i on je morao da kruži okolo-naokolo preko Bora i Zaječara. Međutim, zbog teškog terena bi takav projekat bio izuzetno skup i građevinski zahtevan, mada bi se možda dugoročno isplatio i doprineo bi oživljavanju celog tog kraja. Realizacija bi verovatno bila komplikovana koliko i barska pruga preko Nove Varoši i Zlatara umesto preko Priboja i dolinom Lima. Nova Varoš, Rožaje i Majdanpek dosta i panoramski liče međusobno, nalaze se usred planine i na velikoj nadmorskoj visini, a sva 3 grada nemaju železnicu osim Majdanpeka na papiru.

Ko zna koliko uopšte košta taksi od centra Majdanpeka do železničke stanice usred ničega? Možda je čak jeftinija autobuska karta do Bora, ako se sabere cena taksija+železnička karta. Autobuska se barem nalazi u gradu, mada bi hipotetički mogla da se sagradi železnička stanica na novoj pruzi odmah pored nje, na ulazu u mesto kod jezera, ali ta pruga bi verovatno imala više mostova i tunela nego nadzemnih kilometara.

Nema dovoljno slobodnih i ispravnih EMV na raspolaganju. I pruge Požega-Kraljevo i Mala Krsna-Požarevac su elektrificirane, pa na njima vozi 711 još otkako je ponovo puštena linija BG-NS.
Hvala.
 
Da ova država strateški planira razvoj železničkog saobraćaja, i danas bi se revitalizovale stare i gradile nove kraće lokalne pruge:

1)Kostolac-Veliko Gradište-Golubac
2) Negotin-Brza Palanka-Kladovo
3)Leskovac-Lebane-Medveđa
4)Leskovac-Vlasotince
5)Vladičin Han-Surdulica
6)Bujanovac-Trgovište-Crna Trava
7)Niš-Merošina
8)Kruševac-Aleksandrovac-Brus
9)Ćićevac-Varvarin-Rekovac-Kragujevac
10) Mladenovac-Aranđelovac-Topola-Kragujevac
11)Lajkovac-Ljig-Gornji Milanovac-Čačak
12)Raška-Novi Pazar-Sjenica-Prijepolje
13)Valjevo-Osečina-Loznica
14)Požega-Arilje-Ivanjica
15) Beograd-Obrenovac-Šabac
16) Pančevo-Opovo-Perlez
17)Zrenjanin-Žitište-Srpska Crnja-Kikinda
18) Kovin-Smederevo
19)Kovačica-Alibunar
20)Ruma-Pećinci-Zemun
21) Pančevo-Banatski Brestovac-Kovin
22) Šabac-Vladimirci-Koceljeva-Ub-Lajkovac
23) Šabac-Bogatić-Sremska Mitrovica
24) Ruma-Irig-Novi Sad
25) Kovin-Bela Crkva
26) Požarevac-Petrovac-Žagubica-Bor
27)Velika Plana-Žabari-Petrovac
28) Aleksinac-Sokobanja-Knjaževac
29)Pirot-Babušnica
30) Jagodina-Despotovac-Svilajnac-Markovac
31) Majdanpek-Donji Milanovac-Negotin
32) Knić-Mrčajevci-Čačak
33) Zrenjanin-Žabalj-Novi Sad
34) Novi Sad-Sirig-Srbobran

Možda deluje kao spisak lepih želja, ali da bi se zadržalo stanovništvo u pasivnim krajevima, treba mu obezbediti mogućnost jeftinijeg putovanja od autobuskog i automobilskog, gde god je to tehnički izvodljivo, pogotovo tamo gde su plate niske a zaposlenost mala. A ni stare lokalne pruge ne treba gasiti, nego ih obnavljati. Danas u Srbiji postoji nemalo opštinskih mesta i varošica bez ikakve železnice u 21. veku, pa čak i nekih većih gradova. Kada je u ovoj zemlji zadnji put izgrađena železnica normalnog koloseka, a da to nije bila modernizacija postojeće pruge sa neznatnim izmeštanjem trase?
 
Kako se uopšte došlo do toga da postoje 2 stanice Majdanpek i Debeli Lug, jedna iza druge?

Tačnije stanica Majdanpek je važna ukrsnica u kojoj dolazi i jedan industrijski kolosek, dok je Debeli Lug stajalište koje koriste stanovnici tog sela, oni ne koriste stanicu Majdanpek.

Ko zna koliko uopšte košta taksi od centra Majdanpeka do železničke stanice usred ničega? Možda je čak jeftinija autobuska karta do Bora, ako se sabere cena taksija+železnička karta. Autobuska se barem nalazi u gradu, mada bi hipotetički mogla da se sagradi železnička stanica na novoj pruzi odmah pored nje, na ulazu u mesto kod jezera, ali ta pruga bi verovatno imala više mostova i tunela nego nadzemnih kilometara..

Cene taxija ovde ipak nisu tako skupe kao u Bg-u. :D
Uzeo bi ti oko 500 din, ako nadješ saputnika pada ti cena na pola, tako se ljudi i obično dogovore.
Postoji samo jedan zvanični autobus na Bor-Majdanpek relaciji, problem je loša putna povezanost Majdanpek-Bor-Zaječar, tako da je voz u blagoj prednosti u odnosu na drumski saobraćaj.
Automobilom vam do Majdanpeka od Zaječara treba malo manje od 2 ipo sata (sa pauzom od 10 minuta koja je must zbog lošeg puta), slično kao i vozu.
Nijedno Majdanpečko selo nema povezanost sa Borom osim vozom.
Borska opština ima najbolji autobuski saobraćaj u ovom kraju (sela imaju po 4-5 polaska dnevno što je u ostalim opštinama luksuz), ali nedostaje povezanost i saradnja sa železnicom, jer su šabani kao i u drugim slučajevima ovde.
 
Nama su potrebne ozbiljne količine dodatnih vozova ako želimo da ispratimo trenutne radove.
Između ostalog potrebni su nam:
1) Dodatni EMV srednjeg kapaciteta (kao sadašnji FLIRT). Ova vozila su okosnica naše železnice i biće još dugo. Smatram da smo napravili problem alokacijom svih novih 18 FLIRTova za daljinski saobraćaj (REx, IR i IC) jer dolazimo u situaciju da će se rangovi vozova određivati na osnovu tipa raspoloživog vozila i željene cene karte, a ne realne saobraćajne potrebe. Ovo naravno nije održivo pa će se u jednom trenutku morati odvojiti jedan deo ovih novih FLIRTova za Regionalni saobraćaj, što opet predstavlja neku vrstu problema iz ugla standardizacine usluge. Druga stvar je da će se ovi novi FLIRTovi "pojesti" vrlo brzo, eto nama iza ugla Subotica, Niš, rekonstrukcija barske, elektrifikacije, niški čvor i tako za par godima dolazimo u situaciju da su nam ponovo potrebni vozovi, pre svega regionalni. Stoga će postojati potreba za dodatne količine regionalnih četvorodelnih EMV. Procenjujem da bi nam oko oko 30 komada (200 mil evra) bilo dovoljno.
2) EMV visokog kapaciteta (tip vozila kao KISS). Četvorodelna vozila (zbog ograničenja dužine perona ili 6-delna ukoliko se ovaj problem reši) za brzine od 160 km/h. Ovi vozovi bi se koristili za regionalne usluge oko Beograda (Pančevo, Valjevo,...) kao i Regio Beograd-Subotica i Beograd-Niš. Kako bi se železnica učinila atraktivnijim i privuklo više putnika, ove linije bi trebalo da koriste vračarski tunel kao i 3 stanice u njemu. Okvirna flota od oko 25-30 vozila koja bi dolazila u fazama usklađenim sa infrastrukturnim radovima i rastom tražnje.
3) Kako bi se odmenili DMVovi sa elektrificiranih pruga potrebna nam je određena količina EMVova za lokalni i regionalni saobraćaj koji bi imali manji kapacitet od sadašnjeg FLIRTa. Ovo može biti neki trodelni FLIRT ili neki drugo sliĉno vozilo. Količina zavisi od broja elektrificiranih pruga u narednom peripdu, ukoliko se ostvari većina najavljenih stvari bio bi potreban veći broj. Ovi vozovi bi saobraćali na prugama na kojima ne postoji velika transportma tražnja, ili dok se me stvori dovoljna transportna tražnja za vozila većeg kapaciteta (Požarevac-Smederevo, Smederevo-Velika Plana,Kraljevo-Rudnica, Kikinda-Subotica, Subotica-Segedin, Subotica-Baja, Ruma-Šabac,...)
 
Screenshot_20230724_231225_Facebook.jpg


Dobro je izgoreo krov.
 
Jezivo, i za ovu katastrofu po pravilu nije odgovoran niko, kao ni za curenje amonijaka kod Pirota i krah EPS-a.

Ova stanična zgrada sa zanimljivim arhitektonskim rešenjem je sagrađena tek šezdesetih godina, kada je otvorena pruga normalnog koloseka između Zaječara i Bora. Pre toga je valjda postojala samo uskotračna železnica Metovnica-Bor, koja je nastala početkom prošlog veka odmah nakon otkrića bakra i formiranja prvog naselja na mestu današnjeg grada. Više puta sam posetio Bor, da li neko zna gde se nalazila stanica na toj staroj pruzi, i da li objekat postoji još uvek, ili je davno porušen kao stara zemunska stanica na obali Dunava i novosadska stanica iz 19. veka na Limanu?
 
Ova stanica je potpuno rekonstruisana 80ih godina, nije ona uopste bila toliko stara kad se pogleda.
Deluje kao da je bila neka izuzetno zapaljiva hidroizolacija na krovu.
 
Jezivo, i za ovu katastrofu po pravilu nije odgovoran niko, kao ni za curenje amonijaka kod Pirota i krah EPS-a.

Za požar su okrivljena NN lica po navodima Infrastrukture ili ti u prevodu nikada ih nećemo saznati.

Ova stanična zgrada sa zanimljivim arhitektonskim rešenjem je sagrađena tek šezdesetih godina, kada je otvorena pruga normalnog koloseka između Zaječara i Bora. Pre toga je valjda postojala samo uskotračna železnica Metovnica-Bor, koja je nastala početkom prošlog veka odmah nakon otkrića bakra i formiranja prvog naselja na mestu današnjeg grada. Više puta sam posetio Bor, da li neko zna gde se nalazila stanica na toj staroj pruzi, i da li objekat postoji još uvek, ili je davno porušen kao stara zemunska stanica na obali Dunava i novosadska stanica iz 19. veka na Limanu?

Nova železnička stanica je sagrađena i otvorena 1972. godine kada je Bor povezan sa Majdanpekom železničkim putem.
Objekat stare stanice uskokolosečne pruge nikada nije bio definisan (bilo je više objekata koji nisu sačuvani), ali je postojala privremena stanica od 1967-1972 koja je služila kao terminalna za postojeću normalnu prugu od Vražogrnca do Bora, dok nije sagrađena nova (okačiću ti dole u poruci)
Borska stanica je potpuno rekonstruisana 2000te godine za vreme Slobe kada je po prvi put postavljen klasičan krov, od tada nije puno rađeno, od kapitalnih radova 2018 postavljen je novi limeni krov (koji je sada izgoreo), a početkom 2020 je okrečen vestbil stanice.

Inače, zbog ovog zadnjeg požara, ljudi misle da vozovi više ne staju u stanici, niko da ih j***no obavesti da se manipulacija putnika obavlja normalno.
Naravno, niko nije dao ostavke ni na lokalu niti na globalu zbog ovog događaja.
Stvarno je sramota pre svega da šefovi u Zaječaru ne podnesu ostavke iz moralnih razloga, jer su hteli da ovu stanicu pretvore u garažu/šupu, a sada više ni to ne mogu.

Danas je Regio voz Majdanpek-Bor-Zaječar kasnio 75 minuta, ima i uticaja infrastrukture, ali putnički saobraćaj se vodi katastrofalno od šefova Srbija Voza u Zaječaru.
Javašluka na sve strane, a nezainteresovanosti za izvoz uz zablude da će posla uvek biti, a sve je manje putničkih kilometra i putnika, a zna se gde to vodi..
Sa takvim ljudima, dajem još 5-6 godina za putnički saobraćaj na Istoku pre nego što će se ukinuti ka Majdanpeku i Prahovu, a zaj****e i sebe, jer će izgubiti posao, a i ljude sa sela koji neće imati prevoz.

Ali dobro, da ne mračim, ovo je tema o "Modernizaciji Železnica" ne o sahrani istih.
Sutra ću da vam prikačim tekst i fotografije uskokolosečne pruga za Metovnicu iz jednog malo poznatog časopisa za kulturu sa mnoštvo slika, da bi ste bolje upoznali stari Borski čvor.:)

P.S. Užice za tebe slika.
47069800_2021347874594130_4933417392890970112_n.jpg
 
Jel ova stara stanica na kraju ulice Prvog Maja, blizu stadiona FK Bor? Čini mi se da u pozadini slike vidim zadnju stranu ona 3 šarena solitera na Trgu Oslobođenja.

Bor ima neku svoju specifičnu lepotu, barem za moje oči. Potseća na neki planski industrijski grad u Sibiru ili na ruskom Arktiku, mislim da je jedini grad u modernoj Srbiji koji se razvio oko rudnika, ima panoramu kao da je na Mesecu. Srpski Noriljsk ili Magadan :) Šteta samo što je zadnjih decenija toliko devastiran, i demografski, i ekonomski, i ekološki, i saobraćajno.
 
Jel ova stara stanica na kraju ulice Prvog Maja, blizu stadiona FK Bor? Čini mi se da u pozadini slike vidim zadnju stranu ona 3 šarena solitera na Trgu Oslobođenja.

Bor ima neku svoju specifičnu lepotu, barem za moje oči. Potseća na neki planski industrijski grad u Sibiru ili na ruskom Arktiku, mislim da je jedini grad u modernoj Srbiji koji se razvio oko rudnika, ima panoramu kao da je na Mesecu. Srpski Noriljsk ili Magadan :) Šteta samo što je zadnjih decenija toliko devastiran, i demografski, i ekonomski, i ekološki, i saobraćajno.

Jeste, to je ta stanica. :D

I ja volim Bor baš iz istih razloga kao i ti, uspevao sam da pravim dobre fotke, inspiracije na pretek, baš ima taj "urbex" fazon..
Mada sada se sa Kinezima dosta toga promenilo, ali ima i dalje tu čar.

Ovo mi je bilo uvek neverovatno, a nalazi se na 20tak minuta hoda od centra (nadam se da neće zameriti na malom skretanju teme) :
183. Stari Borski Kop.JPG
 
Kada bi danas postojala direktna linija od Bora do Beograda sa 2 polaska dnevno kao devedesetih i početkom dvehiljaditih, i ako bi se remontovao ostatak pruge od Zvižda do Zaječara, mislim da bi ta linija donekle bila konkurentna autobusima. Bortravel i Darkom Žagubica nemaju mnogo više polazaka dnevno za BG, vreme putovanja busom ne bi bilo drastično kraće, a cene karata su im izuzetno paprene kao i drugim prevoznicima za Kladovo, Negotin, Zaječar, Knjaževac, celu istočnu Srbiju. Kao da se tim busevima voze samo bogati gasterbajteri u posetu rodnom kraju, a oni većinom putuju svojim kolima.

Koja vrsta voza je borskom prugom saobraćala do pre 15-tak godina, kada je ukinuta i poslednja direktna linija do Prahova/Zaječara ? Da li je to bio Šveđanin DM 710 u nekom sinhronu, ili obična dizel lokomotiva sa vagonskim klasama? Do Požarevca znam da je išao RVR, a pruga posle njega nije elektrificirana.
 
Poslednja izmena:
 
Зар немају некога задуженог за безбедност на том градилишту? Поражавајуће је да одсуство координације извођача радова са железницом доводи до оваквих случајева.
 
Iz medija, u vezi nesreće kod Vrčina:.
Kako se vidi na licu mesta, na ovom praznom prelazu nema rampe, a u smeru u kojem su tinejdžeri išli nema ni znaka stop (ali ga je bilo u suprotnom smeru, prim.). Meštani su veoma kivni i ogorčeni, kažu da su više puta alarmirali nadležne i žalili se kako ovaj pružni prelaz nije bezbedan.
Screenshot_2023-07-25-12-10-33-796_com.android.chrome-edit.jpg

Očigledno da je neko ukrao znak "stop", što iziskuje dva pitanja:

1.) Kada će krađa signalizacije/kontaktne mreže/drugih delova železničkih koridora početi da se tretira kao teško ugrožavanje bezbednosti sa drakonskim novčanim i zatvorskim kaznama?
2.) Koji je to nivo lenjosti ili neodgovornosti upravljača puta da, i pored više molbi meštana, ne dođe i postavi 1 znak "stop" (jer je jedan bio tu a jedan je falio). Jel možda nemaju para da ih kupe ili ih jednostavno boli ćoše za zakonsku obavezu da se staraju o putu u njihovoj nadležnosti?
 
Koja vrsta voza je borskom prugom saobraćala do pre 15-tak godina, kada je ukinuta i poslednja direktna linija do Prahova/Zaječara ? Da li je to bio Šveđanin DM 710 u nekom sinhronu, ili obična dizel lokomotiva sa vagonskim klasama? Do Požarevca znam da je išao RVR, a pruga posle njega nije elektrificirana.
Elekto-lokomotiva na odseku Bg-Po, a dalje odatle dizelka, sa dva raspala, ali i simpatična vagona 2. razreda sa kupeima. To je bila situacija godinu-dve pred ukidanje, ne sećam se baš kad sam tačno putovao. Imao je neki izmišljeni rang tipa ubrzani.

Toliko je bio ubrzan da smo negde pre Belog Potoka 45 minuta čekali ukrštanje, a ukupno vreme putovanja BG - Beli Potok premašilo je 2 sata. Do Majdanpeka recimo da smo bili nakupili nekih 3-4 sata kašnjenja.
 
Vrh