Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Razgovarali i o pruzi Negotin-Vidin..

O pruzi Negotin-Vidin (tačnije Mokranje-Vidin) se dosta i sve više govori u poslednje vreme.
Radna grupa je odavno već sastavljena i imala je neke sastanke, kao što i piše u tekstu ide se ka tome da se iscima keš od EU iz fonda prekograničnih projekata.
U to su ubačeni i pravci Subotica-Baja, Beograd-Sarajevo, Mokranje-Vidin i čini mi se još nešto, al nisam siguran.
Nekako mi je logično da bi pruga Bg-Sarajevo imala prednost u odnosu na ove dve, ali da bi naš pravac imao prednost u odnosu na Subotički, ako bi nešto moralo da se odbaci.
Pisao sam dosta koliko bi povezivanje sa Bugarskom železničkim putem dosta značilo, ovime bi naša pruga prestala da bude Regionalna, a zaradila bi međunarodni karakter, ovime bi stavili barijeru na moguće ukidanje koje je uvek bilo teg.

Ideja povezivanja Timočkih pruga sa zemljama u okruženju postoji još od prve "Belgijske pruge" kada je koncesionar rudnika u Vrškoj Čuki izvesni gosn Jozef Hirš želeo da napravi "vazdušnu železnicu" od Čuke do luke u Vidinu, za to nikada nije dobio dozovolu od Kneževine Bugarske.
Međutim, dozovolu za izgradnju uskokolosečne pruge do luke u Radujevcu je dobio, a do stanice u Vlaškom dolu ugalj je delimično prevozio žičarom.
Pošto Hirš, ispostaviće se, nije imao para obratio se za pomoć "Generalnom društvu za unapređenje nacionalne industrije u Briselu".
Sve nadalje je istorija koja prevazilazi okvire ove teme, ali pruga je sagrađena i radila je do Drugog svetskog rata kada je ugašena i poslednja etapa te pruge.
Trasa je i dan danas vidljiva, ja sam je na mnogo mesta ispratio, možda jednog dana sve to saberem i napravim reportažu:
89. Trnavac.JPG


Da se vratim na prugu normalnog koloseka koja je od Niša do Prahova Pristaništa povezana posle Prvog svetskog rata.
Pored, naravno, opštepoznatog teškog dela između Svrljiga i Knjaževca gde bih opet mogao da vam napravim reportažu (dosta toga vam dugujem što se tiče materijala), postoji i još jedan tešak deo.
U okolini Sokolovog kamena i blizini HE "Sokolovica" se nalazi takođe težak deo i najduži tunel na ovoj pruzi T broj 38 "Sokolovica" dugačak čak 1181 metara.
Pored njega tu su i tuneli T 39 & T 40 (Tabakovac) koji su ipak dosta kraći.
Prilažem fotku tunela Sokolovica (ovi neremontovani 710 više ne saobraćaju:) )
710-006 (180).jpg


Ipak, u međuratnom periodu nije bilo prekograničnih planova (ili barem meni nije poznato) i na tome je sve ostalo.
Prekogranični planovi vratiće se nakon WW2 kada je tadašnje rukovodstvo SFRJ-a podiglo "IHP Prahovo" kao produkt "RTB Bor-a".
Tada nastaje potreba da se Timočke pruge opet povežu sa zemljama u okruženju, očigledno iz boljih odnosa Rumunija je obično bivala u igri iako su planovi bili nepraktičniji u odnosu na Bugarske.
Elem, gradnjom "Đerdap-a" 2 otklonjena je prepreka preko Dunavskog povezivanja , jer je izgrađen i prostor za prugu na brani.
Te dobijamo ovakve planove.
121681330_189719332592723_8920036622559863986_n.jpg


Na kraju jedino što je bilo i ostalo jeste pruga do obližnjeg mesta "Kusjak", ali ona je već postojala, a akumulacijom vode iz "Đerdapa deo pruge je potopljen.
Pre toga je većinom koristila parnjačama za okretanje lokomotiva, jer je u stanici Prahovo Selo bila stvorena trijangla.
Trijangla i deo pruge i danas postoje, obišao sam ih, ali slabo se vide od bujne vegetacije. (oprostite na ovim okvirima na fotografijama, bila me tada tresla ta faza:ROFLMAO:).
Prahovo Stanica (3).JPG

Prahovo Stanica (2).JPG

jkklyl.JPG

20210806151555_IMG_3061.JPG


Pak, problematika nije samo bila sa kojom ćemo se državom povezati železnicom, već modernizacijom i promenom trasom, isti izazovi će biti i za sadašnje planere.
Postoji nekoliko solucija:
1) Da se pruga napravi samo od Vidina do Mokranja i ništa više (velika šansa budućih događaja)
2) Da se promeni trasa pruge za veći Vmax do Zaječara sa elektrifikacijom (slabija šansa)
3) Da se uradi sve ovo pod broj 2. i da se izgradi pruga do Paraćina (skoro nikakve šanse)

Zašto toliko potenciram promenu trase radi većeg Vmax-a?
Zato što je trenutna projektovana brzina između Zaječara i Prahova tek 65 km/h, ova brzina je iz razloga malog drugačijeg planiranja pruge iako je jedno 50% trase bila u dolini reke Timok.
Naime, da ne bi seljacima oduzeli obradivo zemljište, pruga je bila isprojektovana da ide po ivici doline reke Timok uz sama brda ili nekim drugim načinom.
Iz tog razloga ova pruga ima jako male radijuse krivina od 250 metara.
Da prikažem.
710-006 (168).jpg

20211110104709_IMG_4896.jpg


Neko grubo rešenje ovog problema.
Снимак екрана (819).jpg


Sve u svemu dođe li do ostvarivanje ovog projekta treba ga odraditi maksimalno korektno.
Namerno sam prošao kroz istoriju ovog pravca i već sada skoro pa viševekovne borbe da se Timočke pruge povežu sa zemljama regiona, da bi ste shvatili značaj ovog projekta.
Naravno i da bi vam prikazao koliko bi (ne daj bože) ukidanje ove pruge bio jedan od najvećih zločina protiv ovog kraja i koliko bi ovaj pravac imao potencijal i za naše partnere u regionu.
Nadam se da sam vam materiju približlio, ako imate neka pitanja slobodno ih postavite.:)
 
I ja ne vidim svrhu galerije sta se dobija izgradnjom iste za funkcionalnost stanice
Ništa se ne dobija. Stanica je dovoljno prostrana, već ima dosta čekaonica gore na nivou perona gde mogu da dodaju punajče i slično, a takođe stanica već ima i dovoljno veliki bife (i terasu gde može da ga proširi. Tako da, ne dobija stanica ništa, ali dobija neko...
 
Поздрав друштво,
мало смо радили на преправци пројекта за железнице који сте видели овде пре три године. Да не затрпавам страницу, пренећу део слика овде, а остале погледајте на линку:

https://www.behance.net/gallery/29715309/Serbian-Railways-Rebranding

6b723229715309.5be33a9c2151c.jpg


2e3fec29715309.5be33a9c288ac.jpg


aff0ed29715309.5be33a9c21b0c.jpg


https://www.behance.net/gallery/2971530 ... Rebranding

Od kako sam pre par dana video ovaj projekat, ja sam pod utiscima i razmišljam kako bi neki od starijih vozova izgledali u ovim šemama.
Pa sam uzeo i odradio u fotošopu ŽS seriju 711. Moje snalaženje u fotošopu je baš ograničeno, ali rekoh da podelim sa svima jer sam iznenađen koliko je drastična promena.
Hvala @gishko na dozvoli :)

reskin.jpg


Originalna fotka:

25.jpg
 
Ništa se ne dobija. Stanica je dovoljno prostrana, već ima dosta čekaonica gore na nivou perona gde mogu da dodaju punajče i slično, a takođe stanica već ima i dovoljno veliki bife (i terasu gde može da ga proširi. Tako da, ne dobija stanica ništa, ali dobija neko...

А да ли дупла врата решавају хронични проблем са голубовима?
 
Gori Železnička stanica u Boru.
Najlepša stanica u Istočnoj Srbiji ujednom i nekada najmodernija sa pasarelom će izgleda završiti svoj život.
Stanica je poslednjih nekoliko godina skroz bila zapuštena.

SRAMOTA DRŽAVO!
SRAMOTA IŽS!
Screenshot_20230723_230240_Facebook.jpg
 
Eto sada kada više nema ni železničke stanice biće manje bolno kada braća Kinezi sruše železnički tunel ka severu. Jer zašto bi teret išao prugom kada može kamionima kroz grad.
 
Била је напуштена, без особља и у задњих годину дана значајно руинирана.
 
Za to da je ruinirana znam, ali nisam skontao da više ne šljaka... Mislim, ako će uopšte raditi, rekonstrukcija ne gine.
 
Мислим да су чекали људи ту воз на перону и жалили се да је станица легло скитница. Сумњам у реконструкцију, у плану је било рушење због ширења рудника.
 
Pojedini mediji pogrešno interpetriraju da je ovo bivša stanica.
Stanica je degradirana u stajalište nakon što je 2016. otpravnik vozova prebačen u Bor Teretnu zbog nedostatka kadra, ali ona radi za manipulaciju putnika.
Do korone 2020. godine u stanici je radila blagajna, nakon toga je zatvorena, dok je radila blagajna objekat je bio zapušten, ali donekle uređen.
Nakon zatvaranja blagajne nastaje haos i stanični objekat biva totalno uništen, ali totalno!

Nakon toga grupa građana piše gradu & IŽS-u da se objekat sredi i postavi čuvarska služba.
IŽS to odbija da uradi pravdajući se da stanični objrkat nema nikakvu važnost, jer je stajalište (otvorena pruga), ignorišući činjenicu da je ovo stanica grada od preko 30, 000 stanovnika.
Grad obećava da će stanicu srediti za mesec dana (očigledna laž).

Sada dolazimo do najkontroverznijeg dela.
Kinezi planiraju da premeste prugu u tunelu, takođe i delimično stanicu, uzrok je "opasnost" od urušavanja tunela zbog aktivnosti u rudniku.
Istovremeno, tržni centar "BIG" želi ds gradi tržni centar na terenima fudbalskog kluba, a zainteresovan je i za zemljište žel stanice.
U Boru, trenutno, nedostaju stanovi, ova lokacija se nalazi 4-5 minuta hoda od centra grada, predobra he za stanogradnju.

Da li je neko namerno zapalio stanicu?
Verovatno da nije.
Da li je objekat namerno zapušten i samim ti čekao ovakav događaj da bi se ispunile želje drugih strana?
Verovatno da jeste.

Pak, najtragičnije je to što se nisu oglasili ni Vesić ni Šurlan, ljudi koji su trebali da daju ostavke još u Decembru nakon Pirota, a bogami i sada, jer su bili upozoreni na ovo.
A njihova ćutnja ide samo u prilog strani da ovakvi događaji nisu slučajni..
 
Ja sam procitao u medijima da je planirano da se izmesti pruga ali ne i zeleznicka stanica.
 
Da odradimo "Fact checking".

Zbog uticaja rudnika "Jama" premešta se deo trase pruge Mala Krsna-Vražogrnac od stacionaže 216 + 517 m do stacionaže 221 + 197 m.
Ulaz u Sadašnji tunel se nalazi na bloku 1 stajališta Bor Putnička i prilikom gradnje nove trase zadržaće se se kratki deo starog tunela gde će se odvajati novi koji će činiti celinu L=3 588 m, nakon tog tunela biće most L=42 m i još jedan tunel L = 540 m.
Projektovana brzina će biti 80 km/h, biće obezbeđeni evakuacioni tuneli.

Šta je ovde sporno?

Pa sporno je što ja ni u grafičkom niti tesktualno delu nigde ne pronalazim da će se ugraditi bezbednosna svetlosna signalizacija za službeno mesto Bor Putnička, taj posao je očigledno ostavljen upravljaču infarstrukture "IŽS" koji je, pazite sad, doneo odluku da je Bor Putnička stajalište koje se vodi kao otvorena pruga i u teoriji takvom službenom mestu ne treba signalizacija.

Šta to znači?

To znači da je stanična zgrada sa postrojenjem otpravnika vozova jednostavno višak i da ako je ekonomski opravdano može se preinačiti u nešto drugo, kontate i sami da se nakon ovakvog požara šansa za to povećava.
"De facto" stajalište će opstati sa jednim peronom/kolosekom i nekom malom kućicom za čekaonicu, a glavna železnička će se srušiti, a s obzirom na zainteresovanost drugih lica (Kinezi, Tržni Centar, stanogradnja) ništa nije isključeno

Nadležni organi:

Evo, za sve ovo nadležni mogu da me demantuju, ali oni uporno ćute.
U svakoj normalnoj državi bi se nakon ovakvog velikog požara na objektu javili direktor upravljača infrastrukture i resorni ministar koji bi najavili rekonstrukciju, ali oni nisu, što dosta govori.
Nema priča o rekonstrukciji stanice = deo zemljišta će doživeti prenamenu.

Na svu (ne)sreću onih koji su priželjkivali da stanica izgori do temelja to se nije desilo, jer je osoba projektant dobro predvidela i uradila ploču stanice koja je jaka, jer je po prvobitnom projektu bila zamišljena bez krova sa 2-3 voda ploča, tako da požar nije uspeo da uđe u donje prostorije.

Još par bitnih stavki u vezi požara:

Stanica u Boru nema napon već mesec dana, požar nije mogao da izbije zbog struje/instalacija.
U momentu nastanka požara nikoga nije bilo u zgradi, voz 2763 je u tom momentu već ulazio u Zaječar.
Bila je noć, lim nije mogao zbog uticaja toplote sam da se upali.
Požar je nastao odjednom, čak i na pasareli, jedna skitnica/beskućnik nije mogla da napravi tako nešto bez strane pomoći, napolju je bilo prijtno nije im trebala logorska vatra, ali požar svakako nije nastao unutar prostorija.
Način na koji je požar goreo je jako čudan, ima tu i naravno uticaj materijala, ali deluje i da je bilo drugih primesa.
Svako ko je posetio taj objekat zna kako da se popne na krov, s obzirom na način nastanka požara uzročnika treba tražiti tu, ovo je izazvalo ljudsko delo.


Pozivam još jednom nadležne da daju izjave i argumente protiv svih mojih tvrdnji i ostalih upućenih ljudi koji ovo govore.
Drugo, obezbeđena su sredstva iz "LIID" projekta, molim lepo povucite odatle novac i obnovite stanicu ako su to vaše iskrene želje uopšte.
 
Stanica Bor nije "bivša", i dalje se koristi za prevoz putnika, iako je tačno da je prilično zapuštena i da je broj vozova na istorijskom minimumu.

Samo da im posle ovog požara ne padne na pamet da putnički saobraćaj kompletno izmeste na stanicu Bor Teretna koja se nalazi pored kopova daleko van grada, do nje ne postoji nikakav gradski prevoz, a glavna putnička stanica koja je izgorela je u strogom centru. Jednom prilikom sam putovao vozom od Zaječara do teretne stanice u Boru, odande do prvih zgrada u naselju nema čak ni trotoara za pešake.

Šta su već uradili sa stanicom Beška, sa Čortanovcima, sa Prokopom, gde se gradi nova stanica u Vrbasu, ni ovakva ludost me ne bi začudila. Dosta je što je stanica Majdanpek planski izgrađena u divljini 15 kilometara od istoimenog grada, kao da vozove treba da koriste vukovi, međedi, lisice i druge šumske životinje, a ne ljudi. Ako tako izoluju i Bor, cela pruga Požarevac-Zaječar će i u perspektivi izgubiti atrakciju za bilo kakav putnički saobraćaj koji sada jedva da postoji. Homolje i Stig su retko naseljeni krajevi, ruralne stanice imaju malo putnika, a bez Bora i Majdanpeka tu postoji samo varošica Kučevo sa normalnom stanicom u okviru naselja, a i ono je u grdnom demografskom minusu. Malo ljudi bi koristilo voz na terminalnoj relaciji od Požarevca do Zaječara, čak i da se ta pruga ozbiljnije sredi u budućnosti.
 
Da li je bilo smanjenja brzine vozova zbog vrućine na pruzi Beograd Centar - Novi Sad?
Koliko znam nije bilo smanjenja brzine usled vrućine. A i što bi bilo, kolosek je potpuno nov.

@Jelancha koliko putnika prođe kroz stanicu Bor u jednom danu (koliko je prolazilo ranije kroz istu?)
 
Vrh