Šta je novo?

Železnička Stanica Beograd Centar, Prokop - [ Železnica ]

Steva":w7gj31sb je napisao(la):
Ja ne razumem duple aršine... propao prokop pa sada pregovaraju sa Energoprojektom. Sa druge strane ne razumem što republika ne vodi onda razgovore sa Swissportom za izgradnju kargo centra pošto je Dyncorp otišao...
Pa mozda zato sto je tender objavljen sa ocekivanim ishodom - dogovorili se sa Dyncorp ili u slucaju Bora sa Kupromom i onda kada su oni odustali, novi tender!

Sa druge strane, novi tender kosta, tako da verovatno i necija plata zavisi od cele situacije.

A ovo za Sarancica je skroz tacno, tipa, "sad cu ja vama da pokazem"!

Kapitalci - cega god da su se uhvatili, sve su srozali do dna... najtuzniji mi je primer Nisa...
 
„Prokop“ čeka da se dogovore tri strane
Gradu je potreban „Beograd-Centar“
Autor: D. Ostojić | 09.08.2007 - 10:38

Železnička stanica „Beograd-Centar“ čeka dogovor Grada, „Železnica“ i firme „Trigranit“, kako bi njena gradnja, konačno, bila nastavljena. Sve tri strane saglasne su da Beograd treba da dobije novu železničku stanicu, nude predloge, ali ne mogu da se dogovore o uslovima. Grad traži naknadu za građevinsko zemljište, „Železnice“ što brži početak gradnje, a „Trigranit“ izgradnju parking mesta i prilaznih saobraćajnica.
Železnička stanica „Beograd-Centar“ trebalo je da bude u funkciji do kraja sledeće godine. Kako stvari sada stoje uspeh će biti ako barem početak gradnje bude do tada.
- Železnička stanica u Prokopu je potrebna Beogradu. Grad je finansirao 67 odsto troškova dosadašnje gradnje, iako je prvobitno dogovoreno da će taj procenat biti 25 odsto. Ostalo su trebalo da obezbede „Železnice Srbije“ i investitor - kaže glavni gradski arhitekta Đorđe Bobić
Nadležni iz „Železnica Srbije“ kažu da problem stvara investitor novim zahtevima, koji nisu u skladu sa tenderskom dokumentacijom, a da je jedan od uslova neplaćanje naknade gradskoj Direkciji za građevinsko zemljište.
- Moramo da naplatimo tih 30 miliona evra, kako ne bi pravili razlike među zakupcima zemljišta. Spremni smo da taj novac uložimo baš u ono što treba „Prokopu“, a to je izgradnja prilaznih i odlaznih saobraćajnica do autoputa i Bulevara kneza Alekasnadra Karađorđevića - dodaje Bobić.
Milanko Šarančić, generalni direktor JP „Železnice Srbije“ kaže da u tenderu nije postojalo obećanje da će bilo ko sagraditi parkinge i prilazne saobraćajnice do Prokopa.
- Odmah posle tendera, izvođač je dobio predlog od tadašnjeg Ministarstva za kapitalne investicije da će se u međusobnom dogovor te dve institucije pronaći rešenje problema. To stoji i danas. Zbog toga ćemo u narednih petnaestak dana preispitati uslove tendera i rešiti situaciju. Ili će biti kanačno potpisan ugovor sa „Trigranitom“ ili će biti ponuđen „Energoprojektu“, drugoplasiranom sa tendera. Moguće je i raspisivanje novog tendera - kaže Šarančić.

Glavna stanica u Novom Beogradu?
Po medijima već duže vreme kruži priča da „Prokop“ zbog ubrzanog razoja Beograda više nije toliko potreban gradu. Đorđe Bobić kaže da Grad ne odustaje od tog projekta
- Najvažnije je oslobađanje Savskog amfiteatra. Čuo sam za stručne diskusije da je bolje da se gradi nova stanica. Mogu samo da kažem da i mogućnost izgradnje stanice u Novom Beogradu dolazi u obzir. Mnog svetske metropole imaju dve, tri stanice - navodi Bobić.
Izvor: Blic online
Link: http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=10250
 
Bas citam sada o planovima TriGranit-a. Najavili su ogromne projekte u Sankt Petersburgu (zeleznicka stanica Vityebsk, pa development lokacije gde je bio tramvajski depo, pa novi moderni centar SPB-a i tako dalje..).
Iako Immoeast drzi 25% TriGranit-a, ne verujem da oni sve to finansijski mogu da izguraju, sto znaci da ce morati da se kurtalisu projekata na drugim trzistima, pa moguce i kod nas - Prokop...
 
Ko zna kakva je to firma... Takvi koji se najvise izvikuju ogromnim investicijama uglavnom ne izgrade nista.
 
^^Pa kako kad. Ali u slucaju TriGranit-a mi je vec bilo sumnjivo kad su najavljivali Dubai u Ulcinju (smesno), a onda posle par nedelja, ups, puj pike ne vazi!
 
Trigranit je takodje zavlacio Zagrebcane za njihovu arenu koja je pocela da se gradi, pre par nedelja
 
„Тригранит” тврди пазар
Разлози за кашњење почетка радова према речима Мила Локаса, директора Медија центра „Железница Србије”, додатни захтеви „Тригранита”, мимо уговорених обавеза који нису могли да буду испуњени

Надлежни из предузећа „Железнице Србије” дали су рок од петнаест дана кипарско-мађарској компанији „Тригранит”, првопласираној на тендеру за изградњу железничке станице „Прокоп”, да се изјасни да ли ће коначно, после годину и више кашњења, започети радове. Уколико не добију одговор, најављују из „Железница”, или ће почети да преговарају са „Енергопројектом”, другопласираним на тендеру, или ће расписати нови конкурс.

Разлог за то су, према речима Мила Локаса, директора Медија центра „Железница Србије”, додатни захтеви „Тригранита”, мимо уговорених обавеза који нису могли да буду испуњени.

– Најпре су тражили да буду ослобођени плаћања надокнаде за уређење грађевинског земљишта која износи око 30 милиона евра, или да тај износ буде умањен. Али то је ствар договора са градском влашћу, као и њихов услов који се односи на изградњу прилазних путева и паркинга за путничка возила. Од „Железница” су тражили гаранцију да ће сваког дана кроз станицу пролазити 44.000 путника. Тако нешто нисмо могли да им обећамо, јер то не зависи од нас – објашњава Локас и наглашава да је једини услов „Железница Србије” да радови почну што пре.

Уговор о финансирању и изградњи комерцијално-пословног простора и главне путничке железничке станице „Београд центар” у „Прокопу”, вредан 200 милиона евра, потписан је у јуну прошле године, а радови је требало да буду завршени до краја 2008. године.

Прва фаза радова у „Прокопу”, чији су темељи постављени пре три деценије, како је било предвиђено тендером, обухвата изградњу 128.000 квадратних метара пословно-стамбеног простора на армираној бетонској плочи, која се налази на коти 105 нове путничке железничке станице „Београд центар” и 10.000 квадратних метара комерцијалног простора испод плоче.

У другој фази радова, у комплексу „Прокопа” било би изграђено још око 170.000 квадратних метара пословног простора, а вредност читавог посла је више милијарди долара.

Кипарско-мађарска компанија, међутим, није се обратила Дирекцији за грађевинско земљиште када је реч о плаћању надокнаде за уређење земљишта, иако је регулисање те обавезе у протеклих годину дана означавано као главни камен спотицања почетка изградње „Прокопа”.

– Да бисмо обрачунали новчани износ који треба да уплате, потребно је да поднесу захтев за закључење уговора. Они то нису учинили тако да не можемо да се изјашњавамо о суми. Тај износ генерално може да буде смањен и до тридесет одсто у појединим случајевима, ако закупац целокупну накнаду плаћа одједном – каже Ненад Бајић, из Дирекције за грађевинско земљиште.

Џорџ Бобвош, регионални директор „Тригранита” за Србију и Црну Гору, потврђује да тај захтев нису упутили, јер, како каже, до тог корака нису ни стигли. Сасвим други проблем према његовим речима је посреди.

– Тај простор око будуће железничке станице није саобраћајно добро умрежен. Не постоје улазно-силазне саобраћајнице са аутопута и из Булевара кнеза Александра Карађорђевића. Недостају места за паркирање путничких возила. Простор око „Прокопа” није довољно велики за оно што се на њему планира. Без договора око тога не можемо да разговарамо о накнади за уређење грађевинског земљишта. Једноставно, Градска управа и Министарство немају заједнички став када је реч о изградњи железничке станице. Тендер је био пун мањкавости, па смо понудили могућа решења како да превазиђемо проблеме. Предлог смо послали Министарству за инфраструктуру, „Железницама Србије” и Градској управи. Одговор чекамо седам месеци. Као инвеститори дајемо све од себе, али без њиховог заједничког става ништа не можемо да учинимо – каже Бобвош.

Какво решење су предложили Градској управи и Министарству директор „Тригранита” није желео да каже, јер је то према његовим речима пословна тајна, али ипак уверава да је реч о „довољно паметном решењу којим би били задовољни и Градска управа и Република”. Међутим, нико их још, како каже, није обавестио да ли је то прихватљиво или не.

Ђорђе Бобић, главни градски архитекта, тврди да је до неспоразума са представницима фирме „Тригранит” ипак дошло због плаћања накнаде за грађевинско земљиште, јер управо из тога и проистиче решење проблема око изградње прилазних путева.

– Они су изгледа проценили да би могли да мимоиђу плаћање закупнине за земљиште, али то је апсолутно немогуће, јер их на то обавезује закон. Правдају се тиме што накнада није била назначена у тендеру. Нема ни потребе, то врло јасно пише у закону. И свака страна фирма мора да се упозна с тим пре него што почне да гради. „Тригранит” има обавезе као и сва остала предузећа која граде у Београду – објашњава Бобић.

Што се тиче наводне спорне градње прилаза „Прокопу”, градски архитекта истиче да би управо новац од накнаде Грађевинској дирекцији послужио за градњу саобраћајница и паркинга.

– Могуће је да је тендер био непрецизан, што „Триграниту” даје простора да поставља неке услове. Међутим, суштина је јасна: он је добио парцелу и зна шта треба да ради, неће добити ни више ни мање од тога. Градске власти су веома заинтересоване да се „Прокоп” коначно изгради, нама је потребна још једна железничка станица и учинићемо све што можемо да то буде урађено. Надам се да ће договор бити постигнут на задовољство свих укључених страна, а инвеститору остаје да процени да ли ће наћи заједнички језик са „Тригранитом”, или ће одлучити да посао додели другопласираној фирми на тендеру. А можда је решење и нови конкурс за извођача радова – каже Ђорђе Бобић.

Миле Златковић, директор сектора за инвестиције у „Путевима Србије”, сматра да у процесу градње „Прокопа” неће бити никаквих проблема и истиче да републичке власти одлично сарађују са надлежнима у Београду.

– Што се пројекта тиче, то је само документ на папиру и сасвим је разумљиво да се допуњује и дорађује, или да се отклоне недостаци. Потребно је и да се пројекат усклади са новим законима. Ништа ту није спорно, у крајњем случају није проблем ни да се, када радови почну, по потреби прошири обим посла – каже Златковић.

Изградња „Скадра на Бојани”, како многи називају „Прокоп”, почела је давне 1977. године. Због недостатка новца радови су прекинути осамдесетих година. Деведесетих је изградња настављена и опет из истог разлога прекинута 2000. године. С обзиром на то да је пројекат урађен пре три деценије многи постављају питање његове актуелности.

– Што се пројекта тиче, то је само документ на папиру и сасвим је нормално да се допуњује и дорађује, или да се отклоне недостаци. Потребно је и да се пројекат усклади са новим законима. Ништа ту није спорно, у крајњем случају није проблем ни да се, када радови почну, по потреби прошири обим посла – каже Златковић.

Републички и градски челници су барем у једном сагласни – железничка станица Прокоп је неопходна, па разлог за одустајање не постоји. Град је до сада уложио 67 одсто новца, иако је према првобитном договору из 1974. године требало да финансира 20 одсто пројекта. Управо тај податак може да буде кључно оправдање за непопустљивост када је реч о плаћању надокнаде за грађевинско земљиште.
Маријана Авакумовић – Станко Стаменковић
[објављено: 10.08.2007.]
Izvor: Politika online
Link: http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=37222
 
O Prokopu - krajem meseca ?
Utorak, 14. Avgust 2007.

Generalni direktor "Železnica Srbije" mr Milanko Šarančić najavio je da će "Železnice Srbije" uskoro možda započeti pregovore sa drugoplasiranom kompanijom na tenderu za izgradnju železničke stanice u Prokopu, ako prvoplasirani "Trigranit" ne započne realizaciju ugovornih obaveza.

Konačan stav imaćemo do kraja ovog meseca. Do tada ćemo čekati odluku "Trigranita" - precizirao je Šarančić i naglasio da srpske železnice u koordinaciji sa resornim ministarstvom ozbiljno razmišljaju da u skladu sa zakonom obnove tender ili počnu pregovore sa"Energorojektom".

Objašnjavajući razloge zbog kojih "Trigranit", posle potpisivanja glavnog i pratećih ugovora nije počeo da gradi "Prokop" Šarančić je naveo da je ta kompanija imala dodatne zahteve koji nisu mogli biti ispunjeni.

Jedan od zahteva koji potpuno izlaze iz okvira tendera jeste i da na železničkoj stanici "Prokop" bude dnevno najmanje 44.000 putnika. Drugi problem sa "Trigranitom" bio je zahtev kiparske kompanije da joj gradske vlasti smanje naknadu za građevinsko zemljište. Donekle je zabunu je unela i izjava glavnog gradskog arhitekte da Prokop neće biti glavna stanica, naveo je Šarančić.

- Možda će Beograd, kao i druge metropole u Evropi i svetu imati više železničkih stanica, ali je izvesno da će ona u Prokopu biti glavna, rekao je Šarančić

Izmeštanje staničnih koloseka sa savskog platoa u interesu je Grada, "Železnica Srbije" i Republike Srbije - ocenio je Šarančić.
Izvor: Zeleznice Srbije
Link: http://www.zeleznicesrbije.com/syst...iewsingle/_params/newsplus_news_id/13152.html
 
Koliko god bih voleo da vidim da se najzad nesto desava sa Prokopom, toliko me muci pitanje da ili je Energoprojekt dovoljno ozbiljan investitor za takav projekat.

Razume se, oni su vrlo zahvalni kao izvodjaci radova, dakle, kada neko drugi daje kintu. Medjutim odakle njima sredstva za visemilionsku investiciju?

Evo vec godinama traze suinvestitora da zavrse objekat u Bloku 26, koji je 1/20 Prokopa, ako ne i manje. GP "Napred" je imalo srece sto je u njihovu investiciju u tom bloku uskocio "Grawe".

Opet, stanovi koje je okolo Arene gradio Eneroprojekt kao investitor su skromnog kvaliteta i sto se tice arhitekture, i sto se tice materijala i izvedbe radova.

Na njihovoj listi projekata stoji i famozni hotel u Bloku 12, sto opet nije toliko velika investicija. Bar nista veca od Hotela "IN" ili "Holiday Inn"-a, a za sada je u Bloku 12 samo malo dzungla.

Ne znam, skeptik sam po pitanju Energoprojekta. Trigranit ipak ima, za nase uslove, impresivan portfolio, ali ne mogu reci da njihovo ponasanje u prethodnih godinu dana nije, u najmanju ruku, razocaravajuce.
 
Cini mi se da Energoprojekt ne bi ni nastupao sam nego u saradnji tj sa podrskom nekog fonda ili neke druge jake inostrane firme. Uostalom i Trigranit radi slicno a i ostali ponudjaci, sto je donekle i logicno jel je doveliki kapital za jednu firmu ma koliko ona jaka bila
 
Homer Jay":3p50lrd9 je napisao(la):
Evo vec godinama traze suinvestitora da zavrse objekat u Bloku 26, koji je 1/20 Prokopa, ako ne i manje. GP "Napred" je imalo srece sto je u njihovu investiciju u tom bloku uskocio "Grawe".
ENERGOPROJEKT I BLUEHOUSE POTPISALI UGOVOR VREDAN 60 MILIONA EVRA
Datum: 06.06.2007
Kompanija Energoprojekt Holding a.d. i Bluehouse, grčka kompanija za nekretnine, potpisali su ugovor o izgradnji i prodaji komercijalno-poslovnog centra, čija je vrednost preko 60 miliona evra. Ugovor su potpisali generalni direktori ovih kompanija - Vladan Pirivatrić, generalni direktor Energoprojekt Holding a.d. i Yannis Delikanakis, generalni direktor Bluehouse. U podršci finansiranju učestvovaće i Alfa banka iz Grčke.
Velelepni objekat površine 50.000 kvadratnih metara, biće izgrađen u bloku 26 - Celina 1 na Novom Beogradu, a rok izgradnje je 2 godine. Potpisivanjem ovog ugovora, vrednost ugovorenih poslova Energoprojekta prešla pola milijarde evra.

http://www.belex.co.yu/srp/vesti.php?id=5621
 
Dakle ovo je sve smesnije i smesnije...

Trigranit nema obaveze prema državi
Beograd -- Kompanija Trigranit saopštila je da sa Vladom Srbije nikada nije potpisala ugovor o izgradnji železničke stanice Prokop.

''Nemamo obaveze, jer ugovor nije potpisan'', kažu u Trigranitu

Regionalni direktor te kompanije Džordž Bobvoš je izjavio da je rok za zaključenje konačnog i obavezujućeg ugovora istekao 30. septembra prošle godine, tri meseca nakon potpisivanja okvirnog sporazuma i da "od tada ni jedna ni druga strana nemaju nikakve obaveze jedna prema drugoj i zato su besmislene izjave čelnika železnice o davanju nekakvih rokova Trigranitu".

Direktor Železnice Srbije Milanko Šarančić nedavno je najavio da će početi pregovori sa drugoplasiranom kompanijom na tenderu za izgradnju Prokopa - holdingom Energoprojekt, ako prvoplasirani Trigranit uskoro ne počne da izvršava ugovorene obaveze.

Bobvoš je rekao da je ta kompanija imala niz primedbi na nastavak izgradnje objekta Prokop, zasnovanog na konceptu iz tenderske dokumentacije i da su u nekoliko navrata predlagali izmene, ali da nisu dobili nijedan odgovor ni Železnice ni nadležnog ministarstva.

On je objasnio da su predlozi proistekli posle analiza stručnjaka Trigranita, koji su utvrdili da se tenderska dokumentacija i stvarno stanje bitno razlikuju i sa željom da se ta situacija prevaziđe i postigne dogovor. Proračuni do kojih je došao Trigranit na osnovu rada i iskustva svojih eksperata su bitno različiti od onih koji su sadržani u tenderskim dokumentima koje je uradila Železnica Srbije, navodi ta kompanija.

Jedna od glavnih zamerki te kompanije je veličina železničke stanice, koja bi trebalo da se gradi na osnovu procene da će promet putnika za 10-15 godina biti 40 hiljada, dok bi prema sadašnjim podacima dnevno kroz tu stanicu prolazilo oko pet hiljada putnika.

"Mislimo da je nerealno da se gradi objekat za takve nerealne i megalomanske razmere, već da se za početak izgradi manja, a da se ostavi mogućnost proširenja, ako za to bude potrebe", kazao je Bobvoš.

Primedba je i na predviđeni broj parking mesta za tržni centar koji bi bio iznad stanice, koji je mnogo manji od potrebnog, kao i nejedinstven stav države i grada o tome da li bi Prokop trebalo da bude glavna železnička stanica Beograda.

Bobvoš je objasnio da je koncept koji za Prokop predlaže Trigranit sličan onome koji ima država, ali da se razlikuju po veličini objekata i predviđenim funkcijama. Trigranit je, naime predložio da na betonskoj ploči iznad stanice umesto jednog tržnog centra bude izgrađeno više njih, kao i stambeno-poslovni objekti, čime bi Prokop postao gradski centar.

Time bi, kako je kazao Bobvoš, i ulaganja bila nekoliko puta veća od prvobitno planiranih 170 miliona evra. On je demantovao pisanje medija da je problem oko izgradnje Prokopa nastao jer kompanija nije želela da plati naknadu za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta, navodeći da se do te tačke u pregovorima nije ni stiglo.

Bobvoš je naglasio da kompanija Trigranit i dalje ima dobru volju da sa vlastima pregovara o izgradnji Prokopa.

Železnice Srbije i kompanija Trigranit potpisali su 13. juna prošle godine opšti ugovor o završetku izgradnje železničke stanice Prokop vredan oko 170 miliona evra. Tim sporazumom je bilo predviđeno da korporacija završi izgradnju stanice i dobije pravo na korišćenje 128 hiljada kvadratnih metara poslovnog prostora na stanici.
Izvor: B92
Link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2007&mm=08&dd=16&nav_id=259539
 
^^ o ovome je beobuild izveštavao pre tipa 6 meseci da nema ugovora :cool: :mad:
 
Znaci ceo tender i dodeljivanje lokacije i megalomanija su bili cista predizborna kampanja? Bas lepo...
 
^^ tako otprilike,

šta smo tada pisali:

10 Februar 2007

Beobuild saznaje da bi posao oko izgradnje "Prokopa" mogao propasti. Naime ugovor sa Trigranitom uopšte nije ni potpisan, dosada je potpisan samo generalni ugovor - ali ne i finalni koji bi oznacio pocetak izgradnje. Vec duže vreme nema informacija o izgradnji Prokopa, u medjuvremenu je došao i spor u vezi neplacene naknade za zemljište, iako je bilo najavljeno da ce radovi poceti još tokom oktobra prošle godine dosada ništa nije uradjeno na Prokopu.Dok javnost iscekuje nastavak radova na najvecem infrastrukturnom projektu u Beogradu,brujanje motora kamiona i miksera za beton se izgleda zaista nece cuti u dogledno vreme.
http://www.beobuild.net/news.php/26.html
 
Pokusavam da nadjem razlog zbog cega bi sve to nekome odgovaralo, ali jedino sto mi pada na pamet je da neko opstruira razvoj Beograda, i to namerno, a to mi deluje neverovatno!
 
Verovatno ili ne mi izgubismo jezivo mnogo vremena. Sada HITNO da se dela i da se konacno nadje firma koja ce da izgradi Prokop. Ovo je sramota za sve one koji su ucestvovali u sklapanju tog "ugovora" ili bolje receno dogovora. Ja ovo shvatam kao igranje jednim od najvaznijih projekata grada. Jako neodgovorno!
 
Nenad":32eykcsj je napisao(la):
Pokusavam da nadjem razlog zbog cega bi sve to nekome odgovaralo, ali jedino sto mi pada na pamet je da neko opstruira razvoj Beograda, i to namerno, a to mi deluje neverovatno!
Ja mislim da se ipak, na zalost, radi o nesposobnosti, i nekim sitnim dobitima koje neko ostvaruje opstrukcijom tako velikih projekata..
 
Ambassador":12c5p42q je napisao(la):
Nenad":12c5p42q je napisao(la):
Pokusavam da nadjem razlog zbog cega bi sve to nekome odgovaralo, ali jedino sto mi pada na pamet je da neko opstruira razvoj Beograda, i to namerno, a to mi deluje neverovatno!
Ja mislim da se ipak, na zalost, radi o nesposobnosti, i nekim sitnim dobitima koje neko ostvaruje opstrukcijom tako velikih projekata..
Pa kojim sitnim dobitima? To je bas ono sto me interesuje!
 
„BLIC“ INTERVJU Džordž Bobvoš, direktor „Trigranita“ za Srbiju i Crnu Goru
Neka ponude „Prokop“ drugima
Autor: Svetlana Palić | 17.08.2007 - 10:12
prokop_1.jpg


Skoro godinu i po dana od kad je na sva zvona najavljen posao stoleća, završetak železničke stanice „Prokop“, ruina stara 35 godina i dalje stoji. Nijedan kran nije postavljen, jer pobednici na tenderu iz juna prošle godine, međunarodna korporacija „Trigranit“ nije postigla dogovor sa Železnicom i Vladom, a po svemu sudeći i neće. U ekskluzivnom intervjuu za „Blic“, regionalni direktor „Trigranita“ za Srbiju i Crnu Goru Džordž Bobvoš objašnjava zašto posao stoji.

Železnica preti da će posao dati drugoplasiranom „Energoprojektu“, jer još niste počeli gradnju.

- Neka slobodno daju posao nekom drugom, nećemo ni „a“ reći. Međutim, taj drugi će se suočiti sa istim problemima sa kojima smo se suočili i mi posle pobede na tenderu.
Koji su osonovni problemi, sa kojima ste se suočili?
- Pre svega, tenderska dokumentacija, na osnovu koje smo dali ponudu i pobedili, sadržavala je nekoliko netačnih inormacija i podataka. U njoj je pisalo da će do 2021. godine tom novom glavnom železničkom stanicom prolaziti dnevno 40.000 putnika i da je zbog toga potrebno velika železnička stanica sa deset koloseka u prizemlju, a gore, na ploči veličine pet hektara, tržni centar. Kad smo proveravali na terenu koliko putnika danas prolazi železničkom stanicom „Prokop“ izbrojali smo svega 5.000 putnika. Zato smo predložili Železnici i Vladi da ne gradimo megalomanski objekat koji će 80 odsto biti prazan, nego da napravimo manji, koji bi posle, po potrebi, mogao da se širi. Osim toga, u svetu je trend opadanja broja putnika železnicom, tako da projekcija od 40.000 ljudi dnevno nije realna.

Ispada da oni koji su pripremali tendersku dokumenatciju nisu znali svoj posao?

- Nisu znali osnovne stvari. Tender je raspisan bez osnovnog znanja. To smo uvideli veoma brzo po okončanju tendera, čim smo počeli da proveravamo podatke, ali nismo želeli o tome javno da pričamo da ih ne brukamo. Ideja nam je bila da se tokom pregovora, ograničenih na dva meseca, o svemu dogovorimo. Međutim, nismo. Onda je krenula izborna kampanja, pa izbori, pa formiranje Vlade tri meseca... i sad kad je sve to prošlo, umesto dogovora i odgovora na naše predloge dobijamo izjave direktora Šarančića da će raskinuti sa nama ugovor. Nema šta da se raskine, jer ugovor nije ni potpisan. Potpisan je samo Sporazum kojim se obe strane obavezuju da će da pregovaraju do kraja septembra 2006. I to je isteklo, tako da više nikakvih obaveza nemamo jedni prema drugima.

Da li je veličina objekta bila jedini problem? Pominjalo se tu još puno toga.

- Ima još nekoliko. Tenderskom dokumentacijom uopšte nije bio predviđeno zemljište za prateću logistiku stanice i tržnog centra, kao što je na primer parking prostor. Vi ne možete graditi jedan tako veliki objekat bez dovoljno parking mesta, a reč je o hiljadama parking mesta. Oni su nam odogovrili da ni postojeća Železnička stanica nema parking mesta, pa može i nova bez njih. To nije ozbiljan odgovor i tako se ne gradi u svetu.

Najviše se pričalo da „Prokop“ stoji zato što se sporite sa Gradom o visini naknade za gradsko građevinsko zemljište.

- Nismo ni došli do pregovora sa Gradom. Sreli smo se sa gospodinom Bobićem, ali nije bilo pregovora o naknadi za gradsko građevinsko zemljište. Ozbiljan investitor, kao što smo mi, najpre rešava koncept, kako će on izgledati i koja će kvadratura da se zida, što je tema za pregovore sa Železnicom. Tek na trećem mestu dolazi naknada za gradskjo građevinsko zemljište. Ali, sa Gradom postoji drugi problem, koji nije naš. Grad je dosledan, oni od početka govore da da su bili protiv tendera za „Prokop“, da ih niko ništa nije pitao kad je tender raspisivan, da oni uopšte ne žele izgradnju Glavne gradske železničke stanice na tom prostoru već u Novom Beogradu.

Savski amfitetatar
Direktor Železnice tvrdi da ste tražili garancije za buduće poslove u Savskom amfiteatru.

- Naš je predlog bio da, ako Železnica nema zemljište za logistiku potrebnu budućoj glavnoj železničkoj stanici u oklini „Prokopa“, to zemljište potražimo u susedstvu, a Savski amfiteatar je najbliži. To je sve, jedan predlog za rešenje problema prostora.
izvor Blic
link http://www.blic.co.yu/beograd.php?id=10881
 
Pa, sada proizilazi da smo hteli da prevarimo sa tenderskom doc.
' naivni i pošteni' Trigranit, kao da im je ovo prvi posao u životu.
Konkurisali su za toliki posao, a nisu proverili tako bitne podatke
kao što je br. mogućih putnika ( 40.000 ili 5.000) i nisu videli da
nema mesta za parking kod Prokopa.Malo je to naivna izjava.

Hteli su pobedu na tenderu a posle da se dogovaraju sa državom
o parkingu i menjaju projekat jer nema dovoljno putnika.Gde to još ima?
Tako ne bi mogli da se ponašaju u EU, ali ovde mogu jer je i država
pristala na neke pregovore......Oko čega? .. Kakav je to 'Sporazum' potpisan?

Vlast se nije pridržavala zakona, pobednik na tenderu ima rok da uplati novac i
počne i završi radove kako piše u tenderu ..... nema tu nikakvih naknadnih pregovora.
 
A sa druge strane, kakva je to uopste izjava da kroz Prokop danas prolazi SAMO 5000 putnika, pa im je to nedovoljno! Pa to cak ni nije stanica vec jedno jadno stajaliste nesrecnog BeoVoza. Ako ce svoju investiciju bazirati na tako glupavoj informaciji, onda svaka im cast.
 
Nenad":q1b88hmg je napisao(la):
Ako ce svoju investiciju bazirati na tako glupavoj informaciji, onda svaka im cast.
Kad se bude izgradila cela stanica sa poslovnim prostorom ( a, i plac BIP-a pored)
biće malo više od današnjih 5.000 posetilaca te lokacije i to treba uzeti u obzir,a ne
sadašnje stanje. ...To im je samo izgovor: mali br.putnika sada....neozbiljno.

Pre će biti da su 'pregovori' propali ( oko čega ?), nekom i nekakvom 'Sporazumu' je prošao rok
i sad svi peru ruke, kao "nisam ja kriv, majke mi"..... a," vreme su pojeli skakavci"
 
Закопан договор о Прокопу
Тендер расписан на основу података и параметара из осамдесетих година, у време СФР Југославије, зато смо тражили нове услове – тврде у „Триграниту”, извођачу радова. – „Железнице Србије” најавиле септембарске преговоре са „Енергопројектом” о наставку радова. Могућ нови тендер
N_toELJlzlKpCqkAGcLgNQE1Dpx1M1Nf8L4ej.jpg

Тешке речи пљуште око станице Прокоп Фото Ј. Миловановић

После тешких речи које пљуште са обе стране, мале су шансе да ће се „Железнице Србије” и „Тригранит” договорити о изградњи железничке станице „Прокоп”. Међутим, ниједна од супротстављених страна не каже званично да је прекинута сарадња, већ да споразум потписан прошле године није обавезујући.

Док из „Железница” најављују да ће почетком септембра саопштити коначну одлуку о учешћу у овом послу, у „Триграниту” уверавају да није потписан коначан уговор, тако да не постоје међусобне обавезе.

Како после оквирног споразума из 2006. године нису успели да се договоре око услова изградње, према речима Џорџа Бобвоша, регионалног директора „Тригранита” за Србију и Црну Гору, преговори су обустављени у октобру прошле године. Иако пре неколико дана директор „Тригранита” није желео у разговору за „Политику” да говори о детаљима наведеним у захтеву који су упутили „Железницама”, називајући то пословном тајном, у јучерашњем разговору изнео је, према његовом мишљењу, потпуну слику о ономе што се дешава и због чега изградња касни више од годину дана.

Будући да према процени ове компаније, како каже Бобвош, у „Прокопу” нема довољно простора за све планиране садржаје – железничку станицу испод земље и око 300.000 квадрата пословног простора, најпре су захтевали да им „Железнице” обезбеде додатни простор на суседним парцелама, односно у Савском амфитеатру, где би изградили паркинге за аутомобиле.

Осим тога, тендер је, додаје наш саговорник, расписан на основу података и параметара из осамдесетих година, у време постојања бивше Југославије.

– У тендерској документацији је стајао податак да ће до 2021. године том новом главном железничком станицом пролазити дневно 40.000 путника и да је због тога потребна велика железничка станица са десет колосека у приземљу, а горе на плочи величине пет хектара тржни центар. Кад смо проверавали на терену колико путника данас пролази железничком станицом „Прокоп” избројали смо свега 5.000 путника. Зато смо предложили „Железницама” и Влади Србије да не градимо мегаломански објекат, који ће 80 одсто бити празан, него да направимо мањи, који би после, по потреби, могао да се шири. Били смо спремни да финансирамо оно што желе, иако мислимо да је непотребно, али ако нам обезбеде суседне парцеле у Савском амфитеатру. Они то нису прихватили – објашњава директор Тригранита, који сматра да тендер није узео у обзир све елементе.

Иако је у јавности као главни камен спотицања помињана накнада за грађевинско земљиште у износу од око тридесет милиона евра, Бобвош каже да је главни проблем био пројекат.

– Наравно да смо намеравали то да платимо. Али од самог почетка градска и републичка власт имају различите ставове по питању места главне железничке станице. Људи из Градске управе, чини ми се, нису за то да главна станица буде у Прокопу, већ у Новом Београду. Доказ за то је што уопште нису планирали да изграде улазне и излазне саобраћајнице са аутопута и Булевара кнеза Александра – тврди Бобвош.

Међутим, Ђорђе Бобић, главни градски архитекта, одлучно демантује Бобвошове речи и каже да град у свим плановима предвиђа главну железничку станицу у Прокопу.

– Та њихова тврдња је неописани безобразлук за једну западну фирму, која жели да инвестира код нас. Они су се „ухватили” за једну моју изјаву у којој објашњавам да је граду неопходно да уреди станицу у Новом Београду, али то не значи да град не жели „Прокоп”. Напротив, то је предвиђено свим градским плановима и ја, као градски архитекта, се залажем за тај пројекат. Осим тога, на састанку код министра Велимира Илића пре годину и по дана, градоначелник Ненад Богдановић је обећао да ће град од накнаде за грађевинско земљиште изградити прилазне путеве Прокопу, јер је изградња те станице интерес Београда – каже Бобић и додаје да ће град испунити то обећање иако је то велики уступак инвеститору и железници.

Бобвошове тврдње о градским намерама Бобић оцењује као покушај да се утиче на „Железнице” да им дају парцелу у Савском амфитеатру, као и да се не плати накнада за грађевинско земљиште. Према његовим речима, „Тригранит” је знао тендерске услове и прихватио их учешћем у тендеру, а да би због накнадне измена услова тендера могле да се жале остали учесници у надметању за овај посао.

Иако је недавно Миланко Шаранчић, директор „Железница Србије”, изјавио да, уколико „Тригранит” не почне са послом, предстоји одлука о томе да ће почети да преговарају са другопласираним „Енергопројектом”, или ће расписати нови тендер, у овом предузећу не желе да предвиђају крајњи исход ове приче. Према речима Ненада Станисављевића из Медија центра „Железница”, из овог предузећа више неће коментарисати овај проблем, већ ће почетком септембра саопштити коначну одлуку. Из „Енергопројекта” засад нема званичне потврде да је ова компанија заинтересована да преговара о добијању посла.

Засад се, према свему судећи, не мења ток историје Прокопа, који је због различитих проблема недовршен више од три деценије, при чему је за његову изградњу утрошено више од милијарду долара.

--------------------------------------------------------------------------

Преговора нема већ осам месеци
Сваки следећи инвеститор у „Прокопу”, према речима Џорџа Бобвоша, суочиће се са истим проблемом да је неопходно променити пројекат. На питање због чега су онда учествовали у таквом тендеру, Бобвош каже да су тек накнадним испитивањима сваке ставке дошли до потпуно различитих података од наведених.

– О овим детаљима нисам желео раније да говорим, иако са „Железницама” немамо никакав контакт последњих осам месеци. Све време сам имао дозу наде да је њима заиста стало до изградње „Прокопа”. Али после изјава у медијима постао сам скептичан. Цела прича је одјекнула у западној штампи као још један лош посао у Србији – каже Бобвош.

Упитан да ли то значи да ова компанија више неће учествовати на тендерима у нашој земљи, он каже да уколико процене да им се исплати да учествују у неком послу, нема разлога да не учествују на тендеру.

Маријана Авакумовић – Ненад Радичевић
[објављено: 18.08.2007.]
izvor Politika
link http://www.politika.co.yu/detaljno.php?nid=38033

Kako završiti Železničku stanicu Prokop u Beogradu?

Milutin Ignjatović
generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP
Radili smo 45 godina na projektu kompletnog železničkog čvora u Beogradu, uključujući Prokop. Naša ideja, koju i danas smatramo najboljom, jeste da se umesto jedne čelne stanice izgrade četiri prolazne koje bi pokrivale glavne gradske rejone. Dakle, imali bismo stanice Rakovica, Beograd centar (Prokop), Novi Beograd i Zemun. To bi, između ostalog, omogućilo da se stanice približe građanima. Tokom 1990-ih imali smo podršku za taj projekat i na Prokopu je sagrađena ploča, odnosno temelj buduće stanice, dimenzija 400 sa 100 metara. Na površini bi se nalazile šalter sale, čekaonice i administracija, a ispod ploče bili bi peroni s deset koloseka. Ove dve celine bile bi povezane liftovima. To bi bila prilično mala stanica, ali bi zato na samom Prokopu ostalo mnogo slobodnog prostora za objekte komercijalne namene. Međutim, kasnije je naš projekat odbačen s obrazloženjem da država nema novca, da je neophodan investitor i više nismo konsultovani. Nije nam se obratio ni Trigranit, a bili su dužni da to urade budući da je ploča postavljena na osnovu našeg projekta. Ako u priču uđe novi investitor očekujem da nam se obrati.

Đorđe Bobić
gradski arhitekta Beograda
Smatram da je neophodno da se raspiše novi tender koji će biti potpuno nedvosmislen i neće dozvoliti budućem investitoru da postavlja nove uslove i žali se na nejasnoće. Mora se povući crta i krenuti od početka. Važno je i da Grad Beograd ubuduće bude više uključen u ceo posao. Tadašnje Ministarstvo za kapitalne investicije raspisalo je tender bez ikakvih konsultacija s nama i o svemu smo se obaveštavali iz medija. Što se tiče gradskih interesa, od investitora tražimo 30 miliona evra za korišćenje građevinskog zemljišta. To je zakon i Trigranit nema prava da govori kako to nije pisalo u tenderu. Bez obzira na to, u novom tenderu bi i to moralo da bude precizirano. Video sam dokument u kojem oni navode neke opcije za rešavanje trenutnog spora i kao mogućnost da kao kompenzaciju dobiju zemljište u Savskom amfiteatru. To ne dolazi u obzir.

Mile Lokas
direktor Medija centra JP Železnice Srbije
Poslovodstvo Železnica Srbije konsultovaće se s resornim ministarstvom i Vladom Srbije i u dogovoru s njima preduzeti odgovarajuće korake, u skladu s pravnim okvirom. Javnost će o tome najverovatnije biti obaveštena na konferenciji za novinare početkom septembra. Do tada ne želimo da dajemo izjave.

Milutin Mrkonjić
potpredsednik Skupštine Srbije
Ukoliko za direktora projekta bude postavljen jedan sposoban socijalista Prokop će biti završen za godinu dana. Ne želim da se nudim, jer ima još takvih, ali je činjenica da je najveća sramota vlasti od 5. oktobra to što nije izgrađen Prokop i oslobođen najatraktivniji prostor na Balkanu koji zauzima sadašnja stanica. To je rezultat sukoba između DS i DSS, zbog čega gradske i republičke vlasti nisu mogle da se dogovore i realizuju taj projekat od vitalnog značaja.
izvor Danas
link http://www.danas.co.yu/20070818/dogadjajdana1.html#4
 
Vrh