Neizvesna izgradnja „Prokopa“
Nova stanica na čekanju
Autor: D. Ostojić | 07.08.2007 - 11:33
Direktor JP „Železnica Srbije“ Milanko Šarančić najavio je da će ovo preduzeće raskinuti ugovor sa firmom „Trigranit“ ako uskoro ne počne izgradnja stanice „Prokom“. Šarančić za „Blic“ kaže da je „Trigranit“ podneo zahteve koji nisu u skladu sa tenderom i ukoliko ne dođe do dogovora, izgradnja nove železničke stanice biće ponuđena „Energoprojektu“.
Ugovor o finansiranju i razvoju glavne putničke železničke stanice „Beograd Centar“ potpisan je u junu prošle godine, nakon tendera. Međutim, do danas radovi nisu počeli, iako je bilo dogovoreno da budu završeni do kraja 2008. godine.
- „Železnice Srbije“ će započeti pregovore sa drugoplasiranom kompanijom na tenderu za izgradnju železničke stanice u Prokopu, ako prvoplasirani „Trigranit“ uskoro ne počne realizaciju ugovorenih obaveza. U narednih nekoliko dana ćemo izneti svoj stav toj firmi. Ukoliko u narednih mesec-dva ne potpišemo dva preostala ugovora vezana za tehničke uslove gradnje, raskinućemo ugovor i ponuditi ga „Energoprojektu“, kao drugoplasiranom na tenderu - kaže Šarančić.
On dodaje da je problem nastao u naknadnim zahtevima „Trigranita“, koji nisu bili obuhvaćeni tenderom.
- Prvo su se sporili sa Gradom o visini naknade Direkciji za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda, a nakon toga su nam rekli da će radove početi samo ako im obećamo da će svaki dan na toj stanici biti 44.000 putnika. Mi bismo isto to voleli, ali to nikako ne možemo obećati - kaže prvi čovek srpskih železnica i dodaje da se pojavio i treći uslov „Trigranita“, a to je da im se obezbedi učešće i u kasnijim poslovima na Savskom platou, odakle bi trebalo da bude izmeštena postojeća Železnička stanica.
Sa druge strane, George Bobvoš, regionalni direktor kompanije „Trigranit“ za Srbiju i Crnu Goru kaže za „Blic“ da „Železnice“ treba da daju odgovor na predloge rešenja problema koje u tom preduzeću i u Vladi Srbije postoje već sedam meseci, a ne da od te firme očekuju neke nove odgovore.
- Tender je imao mnogo propusta i mi kao ozbiljna firma i kao pobednik, pokušali smo kroz naše predloge da nađemo zajednički jezik sa „Železnicama Srbije“, vladom i Gradom. Međutim, za to je potreban prvo njihov zajednički stav, a oni ga, čini se, još nemaju. Radujemo se tom pismu koje ćemo dobiti od „Železnice“, ali ne vidim zašto oni do sada nisu odgovorili na naše predloge - kaže Bobvoš i dodaje da su neki od osnovnih problema izgradnja novih parking mesta na „Prokopu“, prilaznih saobraćajnica sa i na autoput, kao i iz Bulevara kneza Aleksandra Karađorđevića, a da su za to imali obećanje od Vlada Srbije i Grada.
Potpisivanjem ugovora, u junu prošle godine, za nastavak izgradnje „Prokopa“ kompanija „Trigranit“ dobila je posao, čija je vrednost procenjena na oko 200 miliona evra, ali i obavezu da novu železničku stanicu u Beogradu izgradi do kraja 2008. godine. Prva faza radova obuhvata izgradnju 128.000 kvadratnih metara poslovno-stambenog prostora na armiranoj betonskoj ploči i10.000 kvadratnih metara komercijalnog prostora ispod ploče, kao i izgradnju infrastrukture koja će povezivati stanicu sa okolnim saobraćajnicama. U drugoj fazi radova bilo bi izgrađeno još oko 170.000 kvadratnih metara poslovnog prostora, a vrednost čitavog posla je oko 370 miliona evra.
Gradi se već 30 godina
Izgradnja „Prokopa“ počela je 1977. godine, tada su urađeni samo grubi građevinski radovi, koji su prekinuti sredinom osamdesetih, zbog nedostatka novca. Nastavljeni su od 1996. do 2001. godine, kada je „Prokop“ dobio sadašnji izgled i kad je posao ponovo prekinut zbog manjka novca. Do sada je utrošeno više od 90 miliona evra.